2020 uudet autot
Niilo Leppänen
23.11.2023 18:37
Minusta akkujen lataus jännite on liian alhainen mistähän johtuu 21 mallin auto verkkovirralla lataus jännite 12.3v tällä jäniteelä akut on sököjjä äkkiä onko niissä huonot laturit vai missä vika
Timo Haapanen
23.11.2023 19:02
Eihän siellä ole latausta ollenkaan ja akuista on enää n. 40 % kapasiteetista jäljellä. Käytännössä akut ovat tyhjät ja sulfatoituvat hyvää vauhtia.
Petteri Haverinen
24.11.2023 11:37
Onko akut päässeet tyhjäksi? Katselin erästä ”uutta” matkavehjettä liikkeellä pihalla, mut se oli valmistettu yli 2 vuotta sitten, vaikka uutena sitä myytiin. Akut olivat myös tyhjät…
Ei kiinnostanut sen enempää…
Niilo Leppänen
24.11.2023 18:28
Ei ne ihan tyhjät oo mutta tuntuu että kun auto on katoksessa Riikassa niin se lataa huonosti akkuja
Niilo Leppänen
24.11.2023 18:29
Timo Haapanen
24.11.2023 21:23
Jännite 12,3 V tarkoittaa tyhjää akkua
Christian Rethmann
25.11.2023 06:29
Ei mullakaan vastausta ole mutta kysyjähän hämmästeli matalaa LATAUSJÄNNITETTÄ. En ole insinööri enkä ole tehnyt sen enempiä tutkimuksia aiheesta, mutta luulisi nyt latausjännitteen olevan korkeampi kuin 12.3 vaikka olisi kuin huono akku.
Itse arvelisin ettei systeemi jostain syystä lataa ollenkaan. Oletko tsekannut voltit sekä piuhassa ollessa että ilman piuhaa? Luulisi että akun kunnosta riippumatta joku ero olisi, ja jos ei niin sitten se lataushommeli ei tee yhtään mitään. Siinä tapauksessa aloittaisin tutkimukset sieltä seinästä, tolpasta tai mistä sähkö nyt otetaankaan.
Kauko Raistakka
25.11.2023 08:41
laturi ei lataa vika saattaa olla sulake palanut laturista , tai pää sulaka sähköstä lauennut
lataus yleensä yli 14 v , nyky autot syövät virtaa paljon yllä pitävää toimintaa varsinkin mersuissa akku tyhjenee pitempään seisoessa täytyy ladata välillä. tarkasta pää keskus
Reijo Pesonen
25.11.2023 21:41
Minulla vuonna 2022 rekisteröity retkiauto jossa ilmeni myös outoa käyttäytymistä näissä akkujen latauksessa.
Auton oma laturi näytti ettei se lataisi täysillä. Sain viisaimmalta tiedon, että näissä uudemmissa 2.2 d Ducatoissa auton oma laturi lähtee lataamaan vasta sitten kun akun jännite on pudonnut tarpeeksi alas. Samoin se ensin lataa auton akun täyteen ja sitten alkaa ladata hupiakkua.
Sitten toisinpäin. Kun verkkovirta pistetään seinään, niin ensin lataa hupiakun täyteen ja sitten päästää virtaa auton akkuun mikäli tarvetta on.
En aluksi oikein uskonut moista, mutta nyt kun olen tuota lataus juttua testannut ja seuraillut, niin näyttäisi että se toimisi edellä kerrotun tapaisesti.
Tv. Rp
Niilo Leppänen
26.11.2023 10:42
Onko Pesonen mitannu mittarilla kun tulppa seinässä mikä on akun napajännite mulla on myös henkilöauto Mittasin akunjaniteen 10.5v mutta 20asteen pakkasessa hyvin lähtee käyntii niin ei se voi tyhjä olla matkailu autossa seinällä olevat ledit näytää latausjäniteen 13.5v mutta akun hyvissä mitattuna ihan muuta
Niilo Leppänen
26.11.2023 10:44
Akun nahoista mitattuna 11.5
Timo Haapanen
26.11.2023 19:46
Puhutaanko tässä starttiakusta vai matka-auton hupiakusta?
Niilo Leppänen
27.11.2023 10:49
Matkailuauto vm21 ledit näytää hupiakku 13.5v käynistinakku 13v akun navoista mitattu hupiakku 12.3v käynistinakku 11.7v on Roikassa koko ajan varmasti lataa mutta huonosti
Timo Haapanen
27.11.2023 11:16
Pitäisiköhän verrata sitä mittaria johonkin toiseen mittariin.
Reijo Pesonen
28.11.2023 22:17
Niilolle vastauksena kysymykseen mittaamisesta mittarilla.
En ole mitannut mittarilla. Olen seurannut auton laturin toimintaa suoraan auton mittariston näytöstä. Samoin akkujen varauksen näkee suoraa ohjauspaneelin näytöistä. Seurannan olen tehnyt kesällä, joten silloin oli lämpimät kelit.
Mutta mitä nyt talvellakin olen näyttöjä seuraillut, näyttää tuo latautumista järjestys olevan saman suuntainen mistä kerroin tuolla aiemmin.
Johtuneeko, että tuonne systeemiin on asennettu joku relesysteemi tai buusteri ohjaamaan noita latauksia.
Tv. Rp
Hannu Sankala
06.12.2023 11:06
Minulla Ducato 2020 / Dethleffs. Huomasin, ettei Dethleffsin omaan akun jännitemittauskseen ole luottamista. Se yleensä näyttää 0,2 - 0,5 volttia liian alhaista jännitettä verrattuna hupiakun napajännitteeseen. Se on sellainen ledivalo-osoitin. Asentaja myös sanoi, ettei hänkään luota vastaavan mittarin näyttämään. Laitoin hupiakkuun piuhat ja sokeripalan, josta Flukella on kohtuullisen hyvä tarkistaa oikea jännite. Akkukin meni suhtkoht uutena vaihtoon, kun oli tyhjänä myyjällä seisonut joitakin kuukausia. Huomasin sen ostaessa ja vaadin myyjältä uutta akkua, mutta ei antanut - takuuseen sitten sain.
Kari Pykälä
06.12.2023 12:20
Moro
Oheista laitetta olen käyttänyt matkakulkimen akkujen seurantaan. Laite on hyvä talvi säilytyksen seurantaan. Eikä ole mielestäni kalliskaan? https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/muut-mittarit/mittarit/jmp-battery-monitor-2-bluetooth-akkuvahti/
Tuotetta sai aikoinaan myös ikh:lta hinta oli silloin 22€
Niilo Leppänen
06.12.2023 12:23
Timo Haapanen oli oikeassa Itekin sitä arvelin ostin uuden mittarin jäniteet parani homma alkako siitä kunetuistumen alla oli hupiakku miinusnapa pahoin hapettuna irrotin penkin kengän kiinityspultti oli syöpynyt poikki weinsber vm 22 nyt napajännite 13.6v käynistyakku 13.4v ostin kyllä uuden hupiakun en tiiä mistä se navan hapettuminen johtu ei se penkin irotaminen suuri urakka oo kolmasti irrotin näyttäs nyt systeemi toimivan auto katoksessa roikka seinässä hyvää itsenäisyyspäivää kaikille
Toivo Koistinen
06.12.2023 12:49
Tuo napojen hapetuminen on lähes normaalia, löystyykö kengän kiinitys ajankanssa. Nuorna sain ohjeen Ne pitäisi määrävälein irrottaa, ja putsata, ja kunnolla kiinnittää takasin.
Lisäksi apuna neuvon, että voitele vaseliinilla, se estää hapetumista. Olen kuullu joskus, että olis ihan akkunapa voidetta
Tp
Niinja unohtui miksi vaseliiniä, että kun akku vanhanee, ja huononee, sekin voi aiheuttaa, jopa niin, etä navan juuresta vuotaa happohöyryä, ja se hapettaa, ja siihen se vaseliini.
muokattu: 6.12.2023 12:53