Zenec navigaattori from another world

Petri Ahonen 22.11.2020 10:56

Sitä tuli ostettua pyörämökki ja siihen sitten parhaita varusteita, mitä kaupasta saa... Tai siis piti ostaa parhaita. Yksi pettymysten aiheuttaja on ollut Zenec:in navigaattori. Ensinnäkin liikkeessä möivät niin ison näytön, että kojelaudan päällä oleva pidin ei mahdu aukeamaan. Sitten itse navista, se käynnistyy todella hitaasti, sen valikoista löytyy vaikka mitä, mm. ns. liikenne kamerat... En tiennyt niitä olevan noin monen mallisia/laisia. "Hauskinta" kuitenkin on se, ettei kyseinen laite kuitenkaan tue tuota palvelua, eli ei näytä minkään moista kameraa. Enhän minä toki ylinopeutta ajele, mutta jos esimerkiksi uuden passikuvan haluaisin, olisi kiva tietää, missä on lähin "kuvaamo" ;o)

Hannu Sankala 22.11.2020 13:50

Joo, enpä ole minäkään kovin vakuuttunut Zenecin laadusta. Äänen vasen kanava tuntuu ajoittain puuttuvan, mutta kyllä se siellä on kun ottaa korvan päästä ja vie aivan kaiuttimen viereen. Eipä se iso puute ole kun asuntoauton taustamelu on niin kova, ettei ajaessa kuule sitten sitä oikeaakaan. Navigaattori sitten ei löydä tavallisia osoitteita ollenkaan. Ei edes Alatalon SFC aluetta Kuopion lähellä saati Simojoen Hopeaperää. Iso määrä Suomen tiestöä puuttuu laitteesta eikä päivitys parantanut asiaa. Toivon hartaasti, että vielä joskus oppisin sitä käyttämään saati sitten parempi puoliskoni. iPhonen TomTom löytää kaiken ja antaa linnunpöntötkin hyvin ja aina (lähes) ajantasalla. En ole liikennekameraoptiota omasta zenecistä löytänyt. Hyvin se onnistuu iPhonen äänetkin imemään itseensä antamatta ollenkaan ulos. Kyllä se kerran pelasikin, mutta Rouvan iPhone sitten sekoitti toiston. Peruutuskameran näyttönä zenec on pelannut hyvin! 2020 Fiatin nopeusmittarista ei saa selvää nopeudesta - zenecin navigaattori on siihen tarkoitukseen parempi!

Vesa Varis 22.11.2020 15:33

Suosittelen lataamaan Waze applikaation. Ei maksa mitään ja näyttää myös kameratolpat.

vesku

Petri Ahonen 22.11.2020 16:27
Vesa Varis

Suosittelen lataamaan Waze applikaation. Ei maksa mitään ja näyttää myös kameratolpat.

vesku

Kuinka sen wace apin saa ladattua Zenec:iin?
Maailmahan on täynnä vaikka mitä laitteita ja aplikaatiota, mutta tässä viestiketjussa pohditaan sitä, miksi ei jopa 1000€ maksava kaikkitietävä laite kerro kaikkia osoitteita ja kameroiden paikkoja. Ehkä heidän sloganinsa from another world kertoo syyn, eli kartat ei tästä maailmasta.


Lisäksi mietityttää se, että laitetta kovasti kehutaan sopivaksi mm. Fiat Ducaton ja silti se ei siihen sovi, eli kojelaudan päällä oleva pidin ei mahdu enää aukeamaan. Näyttö kun olisi hieman eri kulmassa ja/tai kauempana kojelaudasta, mutta ei... Myyjäliikehän ei tietenkään huomannut asiasta etukäteen kertoa.
muokattu: 22.11.2020 16:31
Petri Ahonen 22.11.2020 16:35
Hannu Sankala

Joo, enpä ole minäkään kovin vakuuttunut Zenecin laadusta. Äänen vasen kanava tuntuu ajoittain puuttuvan, mutta kyllä se siellä on kun ottaa korvan päästä ja vie aivan kaiuttimen viereen. Eipä se iso puute ole kun asuntoauton taustamelu on niin kova, ettei ajaessa kuule sitten sitä oikeaakaan. Navigaattori sitten ei löydä tavallisia osoitteita ollenkaan. Ei edes Alatalon SFC aluetta Kuopion lähellä saati Simojoen Hopeaperää. Iso määrä Suomen tiestöä puuttuu laitteesta eikä päivitys parantanut asiaa. Toivon hartaasti, että vielä joskus oppisin sitä käyttämään saati sitten parempi puoliskoni. iPhonen TomTom löytää kaiken ja antaa linnunpöntötkin hyvin ja aina (lähes) ajantasalla. En ole liikennekameraoptiota omasta zenecistä löytänyt. Hyvin se onnistuu iPhonen äänetkin imemään itseensä antamatta ollenkaan ulos. Kyllä se kerran pelasikin, mutta Rouvan iPhone sitten sekoitti toiston. Peruutuskameran näyttönä zenec on pelannut hyvin! 2020 Fiatin nopeusmittarista ei saa selvää nopeudesta - zenecin navigaattori on siihen tarkoitukseen parempi!

Noihin se Zenec soveltuu meilläkin, peruutuskameraksi ja näyttää nopeuden selkeämmin kuin Ducaton oma nopeusmittari. Oli vaan 1200$ vehkeenä vähän kallis noihin hommiin. ;o)

Vesa Varis 22.11.2020 18:02

Nii, mulla oli kans se sama Zenec, mutta käytin navigointiin kännyn kautta Wazea.

Esa Ojala 22.11.2020 18:20

Tuotteessahan on selvä virhe jos ei tee sitä mitä myyjä/valmistaja lupaa.. vaihda tai peru kauppa.

Itse suosin erillislaitteita. Hyvän camper navigaattorin (TomTom tai Garmin) saa muutamalla satasella ja noista näkee muutakin kuin nopeuden :D
Päivityksetkin toimivat ainakin Tompassa hyvin, Garminista ei ole kokemusta.
2-DIN merkkisoitin (Pioneer, JVC jne.) maksaa vajaat parisataa, toimivat myös peruutuskameran näyttönä.

Mutta kukin tekee mieltymyksien mukaan..




Timo Haapanen 22.11.2020 18:31

Tiedättekö mikä on tälläinen: IImoittaa nopeuskamerat, myös keskinopeuskamerat joita lähimpänä on Liettuassa Baltikalla. Kertoo ruuhkasta, onnettomuuksista, tietöistä yms.
Vehkeen liikennekamera kuva ja pyyhkii, kuvaa ja pyyhkii, ja jos tulee terävä kuoppa tms. tallentaa tapahtuman. Tapahtumassa näkyy paikka, aika, nopeus ja kartta.

Varottaa jos ajat liian lähellä edellä menijää, varoittaa jos ajaudut pois kaistalta.

Navigoinnin alussa antaa reittivaihtoehdot. Opastaa oikealle kaistalle esim. näin jos tulet Mannerheimintietä pohjoiseen ja menet Turkuun. ''Ota toinen kaista vasemmalta ja käänny Shellin kohdalla vasemmalle'' Toinen kaista vasemmalta siksi ettei sen jälkeen tarvitse kaistaa vaihtaa useaan risteykseen. Shell on Tullinpuomin Shell.

Motarilla kertoo: ''Ota joku kolmesta vasemmanpuoleisista kaistoista'' Tai '' ota kolmas kaista vasemmalta'' ja taas mennään juuri sillä kaistalla mitä ei tarvitse vaihtaa pitkään aikaan. Voi myös sanoa: '' käänny punaisen talon kohdalta oikealle'' tai ''käänny liikennevaloista oikealle''

Kertoo jossain tilanteessa useita peräkkäisiä lauseita jotka neuvovat tulevia käännöksiä. Puhuu kuin kaveri siinä vieressä.

Toimii myös peruutuskameran näyttönä.

Vehkeessä on ilmaiset päivitykset ja se on Garmin nuvi Cam eikä sitä enää tehdä mutta vastaavia malleja on.

Mulla se on ruuvattuna mittariston päälle. Zenec on autossa myös mutta ei sitä käytetä.

@timppa


Laajempana karttana on kuvassakin näkyvä läppäri jossa pyörii Autoroute.
muokattu: 22.11.2020 18:34
Markku Hämäläinen 22.11.2020 18:54

Noiden radioiden ja integroitujen navien karttojen hinnalla saa kaksi Garminin tai Tomtomin huippulaitetta.
Niihin kun kartat maksavat yleensä 500 - 600 €

Esa Ojala 22.11.2020 19:40

Timppa. Tuo kuvassasi näkyvä läppäriteline lienee omavalmiste?
Miten olet sen tehnyt ja kiinnittänyt, kiinteä vaiko kääntyvä?
Ja minkä on läppärin koko?
Aikoinaan etsin valmista telinettä, mutta ei passelia osunut kohille..



Timo Haapanen 22.11.2020 20:04

Läppäri on tämä
https://www.backmarket.fi/lenovo-thinkpad-x240-12-core-i5-19-ghz-hdd-500-gb-4gb-qwerty-englanti-us-harmaa-kaytetty/351462.html?shopping=gmc&gclid=CjwKCAiAtej9BRAvEiwA0UAWXua7E4W8EJiJCmovENHL-Qj6xFX_Osj9CkKfHTT3Zx-o02nD7YCd0RoCRtQQAvD_BwE
Teline sekä läppäri on uusi versio, vanha pieni IBM hajosi muutama kuukausi sitten10 vuoden käytön jälkeen ja tämä uudempi on leveä joten tein uuden telineen mutta täysin samalla tavalla kuin ekan.

Kuvassa se on alkutekijöissään. Kulmalistaa jotka liimataan neljän mm:n vanerin reunoille ja sen jälkeen toinen vaneri alapuolelle kulmalistojen sisäpuolien kokoisena niin että alapinta on tasainen. Pienillä läpipulteilla sen Ducaton kääntyvän läpän läpi kiinni.

Ducaton keskikonsolin taakse olen vetänyt tupsy-pistokkeen josta tulee hupiakun 12 V:n virta läppärin 20 V:n virtalähteseen sekä naville. Johdot tulevat keskikonsolin saumaa myöden kojelaudalle eikä mitään johtohässäkkää ole näkyvillä.

@timppa


Markulle vielä kiitokset, tiedät kyllä mistä:))
muokattu: 22.11.2020 20:06
Petri Ahonen 22.11.2020 20:04
Esa Ojala

Timppa. Tuo kuvassasi näkyvä läppäriteline lienee omavalmiste?
Miten olet sen tehnyt ja kiinnittänyt, kiinteä vaiko kääntyvä?
Ja minkä on läppärin koko?
Aikoinaan etsin valmista telinettä, mutta ei passelia osunut kohille..



Nyt on Timpalla selvä markkinarako, heti menisi yx läppäriteline kaupaksi ;o)

Timo Haapanen 22.11.2020 20:14

Kympin aineet ja pari tuntia näpräystä. Onnistuu keneltä tahansa.

@timppa

Esa Ojala 22.11.2020 21:32

Saattaisi tuollaisen kaukalon kasaaminen onnistuakkin, en tilaa vielä :D

Pekka Savolainen 23.11.2020 00:17

Timo. Käytät AutoRoutea läppärissä. Mitähän vuosilukua ko. ohjelma on? Kivaa jos kertoisit mikä on viimeisin versio.

Timo Haapanen 23.11.2020 09:15

Vanha se on, 2013 viimeisin versio. Kyllä se vielä yleiskarttana menettelee, Kaupunkien keskiosat eivät paljoa muutu eikä kaksikaistaiset tiet missään maassa. Puolan uusia motareita siinä ei tietenkään ole, route vetää sinistä viivaansa pitkin peltoja.

Ne viivat saa tallennettua, kuvassa vanha Ranskan reitti alas ja ylös.

Kun on kymmenen vuotta routea käyttänyt ei osaa ilman olla, jatkuvasti rouvakin sitä zoomailee isommaksi ja pienemmäksi. Läheltä se on todella tarkka kaupunkikartta ja isona näkee yleiskuvan hienosti.

Edellisessä läppärissä oli tappihiiri, sillä oli vakaampi ajaessa siirtää osoitinta kuin levyhiirellä.

@timppa

Liitetiedostot

p1070116.jpg
Pekka Savolainen 23.11.2020 23:11

Kiitos Timo vastauksestasi. AutoRoute oli meilläkin kovassa käytössä vielä monta vuotta sen päivitysten loputtuakin. Oli hyvä apu. Harmi kun lopettivat päivitykset. No nyt ajellaan lähinnä kotimaassa ja täällä selviää Tompallakin. Kyllä käytän sitä AR:ää kotona suunnitellessani jotain reissua kotimaassa.

Heimo Turunen 24.11.2020 11:41

Monenmoista integroitus mediavehjettä olen käyttänyt. Nykyään haluan sellaiseen Android auto sovelluksen. Google maps on silloin vermeen näytöllä käytössä ja päivityksistä ei tarvi huolehtia. Android 10 mukana se jo tulee puhelimeen ja vanhempiin sen voi kikkailla.

Timo Haapanen 24.11.2020 12:55

Nettivehkeisiin mennään, se on varma.
En ole ollenkaan perehtynyt mapsilla navigointiin mutta joskus geokätköjä hakiessa painanut puhelimen navigoimaan mapsin kautta, sen saa suoraa geokatkön sovelluksesta. Navigointi on surkeaa, samanlaista kuin Garminissa joskus -90 luvulla. Toki perille pääsee.

@timppa

Juhani Backman 24.11.2020 14:24
Timo Haapanen

Nettivehkeisiin mennään, se on varma.
En ole ollenkaan perehtynyt mapsilla navigointiin mutta joskus geokätköjä hakiessa painanut puhelimen navigoimaan mapsin kautta, sen saa suoraa geokatkön sovelluksesta. Navigointi on surkeaa, samanlaista kuin Garminissa joskus -90 luvulla. Toki perille pääsee.

@timppa

Onhan niitä vaikka mitä naveja kun play kaupasta kattelee ei maps ole ainoo.

Timo Haapanen 24.11.2020 16:34

Toki on mutta maps on kartta kuten Routekin. Naveissa ei sellaista ole karttaa mihin saa näkymään koko euroopan tai sitten oman kotipihan ja kaikki siltä väliltä.

Karttaohjelma ja navigointiohjelma on aivan eri asia.

@timppa

Vesa Varis 24.11.2020 16:54

Ootko Timppa kokeillu Wazea.

Esa Ojala 24.11.2020 18:38

Monenlaista navia on tullut kokeiltua android luuriin ja täppäriin, aina olen lopulta navigoinnut Tompan ohjeilla.
Tompan camper versiota olen muutaman vuoden käyttänyt.
Itse arvostan sen selkeyttä, laskee reitit matkailuauton mittojen mukaan, ajantasaiset liikennetiedot ja kameratolpat. Voi halutessa suunnitella reittejä tietokoneella ja reitti siirtyy sujuvasti navigaattoriin.
Ja saa asennettua haluamaansa kohtaan. Minulla se on suoraan mittariston kohdalla, jolloin katsetta ei tarvitse juurikaan kääntää, voi seurata helposti liikennettä ja reittiä.
Nykyään kun vielä nuo päivitykset hoituvat wifin kautta, niin on helppo pitää ajan tasalla.
Garminia olisi mielenkiintoista testata, pitänee joskus hankkia sellainen..

https://www.tomtom.com/fi_fi/drive/camper/



Timo Haapanen 24.11.2020 19:18

Sanoin tuolla ylempänä mapsin navigoinnin olevan sitä tasoa mitä Garminissa oli -90 luvulla mutta miettimisen jälkeen kyllä ollaan tällä vuosituhannella. Mun eka Garmin maksoi 1200 € ja kun hinta oli euroissa niin varmaan oltiin 2002-2003.

Töissähän sitä tarvitsin enkä ole merkkiä vaihtanut tai muita sydeemeitä kokeillut.

Pitää vielä kehua sen verran että tuossa mallissa josta ylempänä puhuin on hieno ominaisuus, navigointi ei katkea koskaan, ei tunnelissa eikä missään katvepaikassa. Laite siirtyy laskentatilaan, sehän on jo laskenut reitin kartalle.
Yhteyden katkettua se ottaa päänuorakseen sen nopeuden joka oli sillä hetkellä kun sateliitit katosivat. Jos kuljettaja ajaa samaa tasaista nopeutta tulevat ohjeet aivan oikeaan paikkaan.

Tunneleissa olevat risteykset opastetaan aivan normaalisti. Esim. Tukholman Norra länken jossa on 4 km. tunnelia ja tässäkin linkin kohdassa pitää tietää kumpaan suuntaan mennään https://en.wikipedia.org/wiki/Norra_l%C3%A4nken#/media/File:Norra_l%C3%A4nken_Vinter_2014a.jpg

@timppa

Esa Ojala 24.11.2020 19:55

Samanlainen "tunneliominaisuus" on tompassa myös, samoin muutamissa muissa luureihin saatavissa naveissa.
Se on sitten laitekohtaista, kuinka nopeaan saa tunnelin jälkeen satelliiteista taasen "kiinni", tomppa aikalailla heti, mutta esim. vanhalla samsungin täppärillä saattoi kestää tovin, ennen kuin oli taasen kartalla oikeassa kohtaa.

Timo Haapanen 26.11.2020 12:31

Ajelin vaimon Yariksella Hämeenlinnassa ja ympäristössä. Melko vaitelias on tojon navi verrattuna Garminiin. Taitaa olla 1/4 puheista pois lyhyen otoksen perusteella.
Tuli usea sellainen kohta jossa Garmin olisi kertonut jotain ajoa selkeyttävää. Ei sen tarvitse olla kovin paljoa kun saa vahvistuksen asiaan eikä tarvitse miettiä mitä nyt tarkoitettiin.

Olin vielä kaupungilla kun navi ilmoitti että motarilta poistutaan kahden kilometrin päästä. Se meni niin siksi kun ei tarvinnut kääntyä mihinkään vaan ajaa samaa katua kunnes tultiin rampille ja motarille. Uskon puute siinä tulee ellei tunne paikkoja.

Garmin olisi neuvonut rampille ajon ja myös motarilta poistumisen paljon selkeämmin.

Vertaan Garminiin siksi että olen sen neuvoilla navigoinut aika paljon, varmaan 100 000 kilsaa olen sitä kuunnellut vuosien varrella.

@timppa

Ari Kuusisto 26.11.2020 18:01

Toyotalla käytetään TomTomin navijärjestelmää, on kielenä myös Suomi valittavissa. Selittivät TervaJoupilla kun ihmettelin ettei Skodassa saa kieltä suomeksi. Myyvät molempia merkkejä.
Uskon Garminin paremmuuteen, TomTom, on mulla retkeilypelissä.

Timo Haapanen 26.11.2020 19:17

En ota TomTomiin mitään kantaa kun en ole koskaan käyttänyt.

Pienistä asioista vaivattomuus on kiinni. Jos navi sanoo kaupungilla 'käänny oikealle' niin heti alkaa kuskin pää pyörimään mistä kääntyisi. Eikä auta vaikka navi antaisi kääntymiseen jonkun matkankin. Jos navi sanoo 'käänny liikennevaloista oikealle' on heti selvää mistä kääntyä, liikennevalot ovat jossain edessä elleivät jo näy.

@timppa

Petri Ahonen 27.11.2020 10:31
Ari Kuusisto

Toyotalla käytetään TomTomin navijärjestelmää, on kielenä myös Suomi valittavissa. Selittivät TervaJoupilla kun ihmettelin ettei Skodassa saa kieltä suomeksi. Myyvät molempia merkkejä.
Uskon Garminin paremmuuteen, TomTom, on mulla retkeilypelissä.

Tuo kielisyys varmaankin riippuu siitä kenen karttapohjaa kyseinen navigaattori käyttää. Meillä saksalaisessa merkissä navi puhui vain saksaa ja englantia kun taasen alle puoleen hintaan myytävän ranskalaisen auton navista löytyi kymmeniä kieliä, myös suomi. Ilmeisesti parinkin euron säästö autotehtaalle on iso juttu, voittoa tulee enemmän, kun tingitään kaikessa vähän ;o)

Anton Härkönen 30.12.2020 23:01

Tähänkin kannattaa tutustus: https://www.sygic.com/gps-navigation

Olen käyttänyt tabletillani sitä jo vuosia. Ja minusta läppärit eivät kuulu kojelaudalle, edes poliiseilla ;)

Timo Haapanen 31.12.2020 08:39

Miksei läppäri saisi olla kojelaudalla? Sinne ylös kiinteät navitkin hiljalleen hivuttautuu, vaihdekepin juuresta lähtivät matkaan.

Ducatossa läppäri ei ole millään tavalla näkyvyyttä estämässä , kääntöalusta nostaa istunta entisestään. Taustapeilin olen irroittanut, se oli näkökentässä.

@timppa

Matti Asikainen 31.12.2020 10:05

Aikoinaan otin Samsungin tablettiin Wazen ja navigoin sillä. Siinä oli sellainen ominaisuus, että siihen saattoi äänittää omat ohjeet, joten annoin itse itselleni reittiohjeita. Lieneekö tuo ominaisuus Wazen uusimmissa versioissa?
Ducatossani oli asiapaperinipistin kiinteä, joten tein tabletille salkun, jonka taakse kiinnitin "liepukkeen" yltämään nipistimen alle, jolloin tabletti asettui sopivaan kohtaan kojelaudalle.

Anton Härkönen 02.01.2021 18:40
Timo Haapanen

Miksei läppäri saisi olla kojelaudalla? Sinne ylös kiinteät navitkin hiljalleen hivuttautuu, vaihdekepin juuresta lähtivät matkaan.

Ducatossa läppäri ei ole millään tavalla näkyvyyttä estämässä , kääntöalusta nostaa istunta entisestään. Taustapeilin olen irroittanut, se oli näkökentässä.

@timppa

Kyseessä on vain mielipide, ei totuus, kukin tekee miten haluaa. Läppärin naputtelu ei vaan mielestäni kuulu auton kojelaudalle. Ikean tarjottimet viriteltyinä kojelaudalle, hui hui ;)

Hannu Sankala 04.05.2021 09:56

Moi,
5 viikkoa sitten vein Zenecin (Z-E3756) takuuhuoltoon, kun ei vasen diskanttikaiutin tahtonut aina antaa ääntä. Onko kokemusta, kuinka kauan korjaus oikein kestää?

Petteri Haverinen 04.05.2021 11:56

Joskus olen vähän ihmetellyt, että montako ei "vempainta" matkailija oikein tarvitsee auton kojelaudalle?? Minulla on iphone puhelin telineessä, ja puhelimessa on Nokian Here appi, lie nykyään pelkkä Here ja kyllä ei muita tarvita...
appi päivittää karttansa ja voi myös ladata kartan puhelimeen, niin ei tarvitse edes puhelinverkko yhteyttä..

Carmin navi olen joutunut töissä joskus käyttämään ja sitä ei itselle ostaisi edes verkon painoksi...


Montako eri vempainta...
muokattu: 4.5.2021 11:57
Kari Rautiainen 04.05.2021 15:34

Eipä tule mullekkaan toista kertaa zenecin vempainta. Helevetin kallis peruutuskamera se.

Hannu Sankala 19.05.2021 13:20

Seitsemän viikkoa Zenec oli korjausreissulla. Ei havaittua vikaa, mutta olivat onneksi emolevyn vaihtaneet. Vika lienee kuitenkin Fiatin puolen kaiuttimien jakosuotimessa siis diskantin ja basson erotuksessa. Tampereen Deltahuollon mukaan Fiatin puoli oli vioista vapaa ja jako heidän mukaansa tehtäisiin Zenecissä, mutta eipäs tehdäkään. Kyllä siitä lähtee eri kaiuttimille vain - ja + -johdot, jolloin jako on Fiatin puolella. Tämmöiseen pompotteluun on jo vähän tässä uudessa matkailuautoharrastuksessa alettukin tottumaan. Mikkelin Fiatille seuraavana tutkittavaksi. Nekin töppäsivät tekemällä mekaanisesti vääränlaisen uuden virta-avaimen. Sama virhe oli toistunut jollain toisellakin karavaanarilla. Pitääpä siirtyä siihen ketjuun jakamaan asiakastyytyväisyyttä.

Markku Hämäläinen 19.05.2021 14:49

En ole tähän mennessä tavannut autoa, jossa olisi jakosuodin.
Se ei tarkoita etteikö sitä voisi olla.

Petri Ahonen 19.05.2021 17:39
Hannu Sankala

Seitsemän viikkoa Zenec oli korjausreissulla. Ei havaittua vikaa, mutta olivat onneksi emolevyn vaihtaneet. Vika lienee kuitenkin Fiatin puolen kaiuttimien jakosuotimessa siis diskantin ja basson erotuksessa. Tampereen Deltahuollon mukaan Fiatin puoli oli vioista vapaa ja jako heidän mukaansa tehtäisiin Zenecissä, mutta eipäs tehdäkään. Kyllä siitä lähtee eri kaiuttimille vain - ja + -johdot, jolloin jako on Fiatin puolella. Tämmöiseen pompotteluun on jo vähän tässä uudessa matkailuautoharrastuksessa alettukin tottumaan. Mikkelin Fiatille seuraavana tutkittavaksi. Nekin töppäsivät tekemällä mekaanisesti vääränlaisen uuden virta-avaimen. Sama virhe oli toistunut jollain toisellakin karavaanarilla. Pitääpä siirtyä siihen ketjuun jakamaan asiakastyytyväisyyttä.

Mietin sitä, kuinka helpolla saisit vaihdettua Left Right kaiuttimien paikkaa, jotta selviäisi, siirtyykö vika "mukana" ? Yleisin vika taitaa olla kaapelivika, huono hapettunut liitos tai johto poikki/irti. Mainitsemasi jakosuodinhan on kela/kondensaattori paketti, se tuskin on viallinen. Aikaa myöten kuumassa ja tärinässä kondensaattori voi ottaa itseensä, mutta sinullahan on uusi auto.


Siis vaihtamalla L ja R johdot keskenään heti "ration" liittimen jälkeen
muokattu: 19.5.2021 17:41
Hannu Sankala 19.05.2021 19:44

Tuolla keinollahan pääsisi kyllä selville seuraako vika kaiutinkaapeleita vai Zeneciä. Kaiuttimien lähdöt olivat toteutettu rivipistokkein eli vasemman ja oikean vaihto ei onnistu ilman kaapeleiden katkomista. Katsotaan...

Petri Ahonen 20.05.2021 15:58
Hannu Sankala

Tuolla keinollahan pääsisi kyllä selville seuraako vika kaiutinkaapeleita vai Zeneciä. Kaiuttimien lähdöt olivat toteutettu rivipistokkein eli vasemman ja oikean vaihto ei onnistu ilman kaapeleiden katkomista. Katsotaan...

Yleensä kaikista liittimistä saa kontaktin irti ehjänä, mutta toki jotkut liittimet vaativat "erikoistyökalun", jota ei välttämättä ihan joka kaupasta saa. Valitettavasti en ole perehtynyt tuon zenecin liittimen sielunelämään jotta osaisin antaa lisäinfoa.


Netistä kun joidenkin Zenec laitteiden kaapelointikuvia katsoin, vaikutti, että audiolähdöt ovat RCA-liittimen tapaisilla tehty eli vaihto olisi helppo. Kait täältä palstalta löytyy tähänkin ongelmaan asiantuntija?
muokattu: 20.5.2021 16:11
Hannu Sankala 20.05.2021 20:05

Se on Zenec Z-E3756 ja kappas kummaa erittelyssä lukee: "DSP prosessori, aikaviiveiden säätö, graafinen 10 alueinen taajuuskorjain
yli- ja alipäästö jakosuotimet." Matto jalkojen alta taas pois! Ei auta kuin kysellä maahantuojalta, mitä nuo suotimet nyt sitten tarkoittavat ja eritoten sijaitsevatko ne emolevyssä, joka vaihdettiin.

Esa Ojala 20.05.2021 20:08

Yleensä vika on kaiuttimessa. Kartio on "jumissa" tms. Tuon voi testata myös jollakin toisella autostereolla. Laitteet ovat ISO-liittimillä nykyään, joten helppo vaihtaa. Käyt vaikka hakemassa jonkun halpisvehkeen kaupasta, jos ei tallin nurkista löydy ISO-liittimellä olevaa. Eivät maksa kuin 20-30€ ja sillä selviää helposti missä vika...


Joskus aikoinaan tuli ihan ammatikseen asenneltua "hifiä" autoihin. Suosittelen siis tarkistamaan kaiuttimen, ennen kuin mitään isompaa remppaa teet.. vika löytynee sieltä..
muokattu: 20.5.2021 20:52
Esko Hyttilä 21.05.2021 19:19

No itsellä siinä 2din autoradiossa missä mm peruutuskamera on garminin eurooppa, puhelimessa , mille teline on herewego jossa koko euroopan kartta ja on kaistaopasteet ja aina uusimmat kartat ilmaiseksi. Päivittyy eikä tartte nettiä. Sitten on iso tomtom euroopan kartoilla ja live palveluilla. Viimeisenä Michelinin iso karttakirja. Luulis löytyvän

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.