Yli tai alle 3500kg?
Rauno Riitinki
22.12.2024 14:51
Miten menee noin karkeasti verot ja vakuutukset riippuen siitä kummalla puolella 3500kg ollaan? Tuleeko toinen selvästi halvemmaksi pitää kuin se toinen? Tuleeko kuorma-autoksi rekatun mukana muita harmeja kuin C-kortti?
Petteri Haverinen
22.12.2024 14:56
Käyttömaksuja menee enemmän sekä ulkomailla tiemaksut korkeammat yli 3500
kg ja korttin säilymistä varten tiheämmät terveystarkastukset yli 50 v jälkeen…
Markku Hämäläinen
22.12.2024 16:41
Matkailuauto on M1 auto painosta riippumatta, ei siis kuorma-auto vaikka se vaatisi C-kortin
Ari Kuusisto
22.12.2024 17:18
Ainakin pakettiauto joka on yli 3500kg ,katsastus kalliimpi.
Miten on matkailuauto yli 3500 kiloisena.
Kaikki katsastusasemat eivät myös katsasta niin painavia.
Jukka Rajamäki
22.12.2024 20:43
Ei suoraan liity kysymykseen mutta Suomen rajojen ulkopuolella törmää usein 3,5tn rajoitettuihin teihin taajamien ulkopuolellakin yllättäenkin.
Jari Tietäväinen
23.12.2024 11:04
Rekkasin omani viime vuonna 3500kg>4000kg. Vakuutuksissa en huomannut eroa. Käyttövoimavero nousi ihan vähän. Nyt tuon 2026 voimaan tulevan veron korotuksen jälkeen vaikutus on tietysti jo hieman isompi. Sehän on sitten 5,5 senttiä per päivä per alkava sata kiloa eli tuollainen 500kg:n kokonaismassan korotus nostaa veroja noin satasella, jos auto on koko vuoden liikennekäytössä.
Katsastushinta on raskaan kaluston katsastus eli maksaa enemmän.
Sitten ulkomailla tie- ja siltamaksut nousee ja maasta riippuen menee vaikeammaksi eli välttämättä selviä pelkällä tarran liimaamisella. Ja tosiaan yli 3,5 tonnisen ajokieltoja saattaa olla vastassa yllättävissä paikoissa.
Monenmoista hankaluutta ja pientä lisäkulua tulee sieltä täältä. Mutta iloisin mielin otan kaiken tuon, kun ei sitten tartte pelätä poliisin puntarille päätymistä ja hirmuisia ylikuormasakkoja. Oma reissupainoni liikkuu jossain 3,7-3,8 tonnin haarukassa eikä ole mitään mahdollisuutta pysyä alle 3,5 tonnin.
Ja kuten Markku edellä totesin, yli 3,5 tonninen matkailuauto ei ole kuorma-auto. Eikä tartte C-korttia, jos pysytään alle 7,5 tonnin painoissa. C1-kortti riittää ja sen hankkiminen on huomattavasti helpompaa kuin C-kortin. Sama uusimisrytmi kyllä molemmissa on.
Jukka Harjulampi
24.12.2024 12:56
Täällä Keski-Suomessa olemme onnellisessa asemass katastuksen suhteen.
Vuosia käyttänyt oman 4500 kiloisen auton Jyväskylässä Meidän Katsastuksessa. Norm. Hinta 59€ ja Sf- kortilla 10€ alennus eli 49 €. Ollut sama hinta ainakin10 vuotta.