- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Webasto ongelmia
Webasto ongelmia
Matkailuautossani Ducato 250 kori/2,3 l. On moottorilämmittimenä Webasto ja se oireilee.
Se käy vähän aikaan ja sitten se pysähtyy. Ja silloin kun se "toimii", eli poltin "tohisee" niin lämmintä ilmaa ei tule sisälle. sisällä on valinta kytkin, lämmitys moottorille/lämmitys moottorille+lämminilma ohjaamoon.
Onko kellään tietoa/vinkkejä millä vian saisi selville, ettei mene siihen että vaihdetaan tuo osa, ja eipä auttanut no vaihdetaanpa tuo ja satoja euroja menee hukkaa.
Vika voi olla mekaaninen tai ohjelmakortti mielestäni. Onko Oulun ympäristössä korjaamoa joka oikeesti osaa Webasto huollot, eikä vaan rahasta. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.
Minkä ikäisestä as,autosta on kysymys?.
Yleensä as,autoissa tuo webaston käyttö on vähäistä ,verratuna normaali autoihin.
Eli oletan että vika ei ole ohjainkortissa eikä palopuhaltimessa.
Kannataa tarkistaa pakoputki onko se lytyssä tai tukossa,eli lähteekö se käyntiin,sen tuntee pakokaasuista.
Jos käy jonkin aikaa ,niin siellä on todennäköisesti kolmitie ventiili;
-neste,glykoli kiertää vain mootorissa.
-neste,glykoli kiertää sekä mootorissa ja lämmittimen kunnossa .
Siis toimiiko ventiili,toiminnan voi päätellä jo letkujen lämpötiloista.
Tarkista vielä polttoaine letku,sen näkee onko se ehjä ja kiinni webastossa ja tankin liitimessä,vaati että on monttu ta paikka missä pääsee auton alle.
Ei webasto niin ihmeelinen peli ole sen osaa korjata Autosähkö yritys,joka korjaa webastoja,mutta tuntihintaa kannataa kysyä ja webastossa on ns,diagnoosi pistoke josta amattimies näkee mikään vikana.
Webastoja on ollut itsellä käytössä raskaassa kalustossa, henkilöautoissa ja nykyisessä matkailuautossa. Eberi pakettiautossa.
Kertomasi perusteella, mikäli Webastosi lähtee suuremmin savuttamatta käyntiin ja käy muutaman minuutin normaalisti eikä lämmintä tule puhaltimen käydessä, epäilen ettei neste kierrä. Eli tällöin olisi Webaston vesipumpussa vikaa. Tällöin neste ylikuumenee ja Webasto sammuttaa itsensä ja jäähdyttää laitteen omalla puhaltimellaan tohisemalla jonkin aikaa.
Jos taas Webasto käynnistyy normaalisti ilman savuttamista, mutta sammuu hetimmiten voi olla että liekkivahti esim. karstoittuneen aukon vuoksi ei toimi oikein ja laite sammuu.
Sinistä savua (dieselmalli) käynnistäessä työntävä ja useita käynnistysyrityksiä vaativa Webaston päälle houkuttelu juoruaa yleensä karstoittuneesta palotilasta ja sytytystulpasta.
Sitten on tietysti mahdollista tuo Webaston "aivojen" viottuminen. Sellaisenkin olen kokenut noiden kanssa matkaa tehneenä.
Minulla oli uuteen Ducatoon erikseen asennetussa Webastossa sellainen vika, että sekin kävi vain lyhyen aikaa ja sitten sammui. Syynä oli se, että asentaja oli jättänyt poraamatta reiän pakoputken alimpaan kohtaan, jolloin pakoputkeen kertyi vettä ja laite sammui, kun pakoputki oli tukossa.
Uudemmat webastot vaativat tietokoneella häiriökuittauksen,siis amattimiestä. Jos laitteen puhallin lähtee puhaltamaan, mutta pakoputkesta tulee kylmää, on laite häiriötilassa ja vikamuisti täynnä. Siis webastopajalle. Laite on vanhetessaan vähän kronkeli jännitteelle. Maajohdon kiinnitykset etenkin rungon ja moottori/vahteiston välillä on ogelma. Vanhemmassa webastossa, joka Fiat/citikka/pösö oli alla kuskin takana perus pakussa, sai vikamuistin nollattua ottamalla sähköliittimen irti kymmeneksi minuutiksi sieltä webaston vierestä.
Hermostuin aikoinani Webastoon parissa dieselhenkilöautossa niin, että seuraavaksi hankittiin bensa-auto. Pariin vuoteen ei nyt savuiluja, hajuja eikä pienintäkään häiriötä.
Dieselin kanssa ongelmat kyllä vähenivät, kun vaihdoin "halpadieselin" Nesteen uuteen ja kalliimpaan. Mutta eivät täysin poistuneet. - Tämä näin noviisina tuntematta noita uudempia "digiwebastoja"... Eli ainakin joskus taannoin Webasto oli herkkä diesellaadulle.
Anteeksi, jos tämä menee jo liian kauas aloittajan ongelmasta, mutta tämä liittyy edellä olevaan Kari Kolehmaisen kirjoitukseen dieselin laadusta. Itselläni on auton asunto-osan lämmittimenä Truma Combi -diesellämmitin, jonka sisällä on Eberspächerin poltin. Sen käyttöohjeessa kielletään biodieselin käyttö. Olen ymmärtänyt asian niin, että voi kuitenkin käyttää esim. Nesteen perusdieseliä (Neste Futura), jonka pumpussa on kyltti "Ei sisällä FAMEA". Ilmeisesti myös Neste Pro diesel olisi turvallista. Muiden öljy-yhtiöiden asemilla ei selvästi ilmoiteta, mistä niiden myymät dieselit koostuvat. Nykyisinhän melkein kaikki dieselit ovat jollakin tavalla "bio".
Kyllä tuo viittaa veden kierto ongelmaan. Eli veba lämpiää liikaa kun vesi ei kierrä ja ylikuumenemis suoja sammuttaa sen.
Mites kun laitat sen päälle koneen käydessä toistuuko ongelma? Koneen oma vesipumppu kierrättäisi veban läpi vettä?
Lämmityslaiteen hana tietty kuumalle.
Autolle on tilattu huoltoaika 13.11. Kirjoittelen sitten huollon jälkeen, mikä oli vikana.
Webasto on nyt kunnossa, kun auto kävi huollossa. Vikana oli Webaston vesipumppu ja IPCU rele viallinen joka uusittiin ja ohjemoitiin. Huolto maksoi reilut 600€.
Kalliilta tuntui, mutta "lohduttelin", kun auto on 10-Vuotta vanha, niin eihän siinä vuosikuluiksi paljon tule.
Kaikki harrastustoiminta maksaa se pitää muistaa, mutta kyllä se paljon myös antaa.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.