- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Webasto lämmitys asuntoauton asunto-osassa
Webasto lämmitys asuntoauton asunto-osassa
Hei. Onko kellään kokemusta Webasto lämmittimestä asuntoautosta, tälläisiä on Challenger autoissa.
Miten ne toimivat, haiseeko ulkona dieselin haju, paljonko kuluttaa dieseliä, riittääkö kovilla pakkasilla, ym
Toimii. Kokemus peltikuoressa 12v ajalta ainoana lämmittimenä asuinpuolella, ja kovin pakkanen yöpyä yli 30 raatia. Puhalluslämmitys, niin kun se ison sivuoven avasi, ja pakkasherra tuli kylään, ei kauaa kun sanoi lähetevänsä, kun ei ole kerta tervetullut.
Miinusta kova syömään virtaa, eli puskasa niillä keleillä vaatii akkukapasiteettia, ja sitten se siirtopumpun nakutus. Muuten pelasi, ja toimi. leirilläkin, ja tuossa ladossa on käynyt, ja ei ole savuhaittaa.. Lisäksi ei lämmitysksen takia tarvi nousta kaasupullon vaihtoon yöllä KLO 02, 37, 12. Noin suurin piirtein..
Tp
Mulla tollanen callengeri jossa webasto air top evo 40. Käynnistyessään kyllä ääntää nut kun saavuttaa asetetun lämpötilan niin aika äänetön ja lämpöä kyllä riittää tarpeeksi. Kyllä sen polttoainepumpun juuri ja juuri kuulee eikä se kyllä mua häiritse. Tosin weba on sijoitettu auton alustaan ja ottaa sisältä ilmansa. Polttoainetta ehkä 0,5 litraa tunnissa pakkasilla.
Akkua on 180a ja kyllä sillä vuorokauden ainakin pärjää.Enempää en ole kokeillu.
Hei. Kiitos vastauksista. Mutta onko muita kommetteja asian tiimoilta.
Minulla on Webasto moottorilämmitin moottoriin nykyisessä autossa ja se kuuluu selvästi myös asuntoosaan.
Onko (Challengerissä) niissä myös sähkövastus lämmittämiseen ja miten onko myös vakiona lattia lämmitys sähköllä.
Jos menet SFC karavan alueelle, niin lämmitys sähkö kuuluu palveluun, joten olisi nyvä hyödyntää sitä lämmityksessä. Muuten pitäisi käyttää Webastoa lämmitykseen, joka kuluttaa dieseliä.
Webasto kuluttaa ainakin moottori lämmittimessä yllättävän paljon akkua, onko tosiaan sama ilmiö asuntoosassa
olevalla webastolla? Ja polttoainetta varmaan kuluu paljon????
Eipä ole ainakaan minun callengerissa mahdollisuutta sähkölämmitykseen vakiona. Tokihan se moottorin lämmitys vebasto vie sähköä kun laittaa vielä sisäpuhaltimenkin päälle!
Tuskin millään sfc alueella lämmitys sähkö kuuluu aluemaksuun ainoastaan valosähkö!
Tuon minun vebaston ohjeessa mainitaan kulutukseksi 0,16-0,37l tunnissa ja on todella hiljainen tehty sisätilan lämmittämiseen ja otettu myös ääni huomioon. Jopa äänenvaimennin pakoputkessa!
Sitä en osa sanoa, minkäverran kuluttaa itse vebasto sähköä, mutta puhallin kuiten kovalla kelillä, kun availee sitä isoa ovea.
Meilä kävi, että Muoniossa levähysalueella kun iltakuuden aikoihin pysähyttiin, kun iltasella töllöä kateltiin, niin aaaamulla viiden aikoihin pysähtyi, ja asunto osa pimeänä.
No kun auton kone käynnistyi, niin heräsi asuntopuoli, ja homma pelasi taas, elikä sen perusteella osailin sähköä kuluvan.
Eise varmaan kova se diiselin, koska kun mittailin kolmisen vuoden aikana, eli 25000 km ajoilla peltikuoren pa kulutuksen niin se oli
8,7 l / 100 km, ja autossa oli kaksi vebastoa, koneen ja asunnon, eikä kummassakaan sähkölämmitystä.
Tp
13.10.2021 kirjoitin toisessa ketjussa:
Ensimmäinen matkailuautoni täytti tänään viikon, joten sen lämmityksestä (Truma Combi) ei ole vielä kokemusta. Mutta 15v sitten ostin veneen, johon oli pari vuotta aikaisemmin laitettu vesikiertoinen diesel-Webasto. Samanlainen, joita tuohon aikaan autoihin asennettiin. Se lakkasi toimimasta muutaman vuoden päästä. Asentajan mukaan ongelma tulee siitä, että autossa Webasto lämmittää moottorin vain kerran ja sen jälkeen auton järjestelmä sammuttaa Webaston. Eli yksi Webaston käynnistys per päivä, tai korkeintaan kaksi. Veneessä asutaan yleensä yön yli ja Webasto on päällä jatkuvasti. Meidän veneessämme ensimmäisen käynnistyksen jälkeen Webastolla kesti n. 20 min lämmittää lämmityksen kiertovesi (glykoli) sekä boilerin vesi. Sen jälkeen Webasto sammui. 4 - 6 minuutin kuluttua kiertovesi jäähtyi niin, että Webasto käynnistyi uudelleen, mutta kun boileri oli jo kuuma, kiertovesi lämpeni uudelleen muutamassa minuutissa. Eli Webasto käynnistyi ja sammui 5 - 6 kertaa joka tunti ja karstoittavia sytytyssyklejä tuli yhdessä vuorokaudessa saman verran kuin autolla Etelä-Suomen talvessa. Karstoittuminen ei rajoittunut hehkutulppaan vaan koko poltin piti vaihtaa. Maksoi töineen useita satoja euroja.
Täydennän nyt tuota kaksi vuotta sitten kirjoittamaani. Webastoja on tietenkin eri malleja. Jotkut varmaan toimivat niin kuin auton moottorinlämmitin, eli moottori lämpimäksi ja Webasto seis. Sitten on varmaan hienostuneempia malleja, jotka osaavat ylläpitää saavutettua lämpötilaa säätämällä lämmitystehoa niin, ettei koko liekkiä tarvitse sammuttaa ja sytyttää useita kertoja tunnissa. Kannattaa selvittää minkälaista mallia on ostamassa. Sen lisäksi, että tuollainen yksinkertainen malli karstoittuu jatkuvasti päällä pidettäessä, se kuluttaa myös suunnattomasti sähköä, koska dieselöljyä pitää kuumentaa ennen kuin sen saa syttymään.
Tuo polttoaineen kuumennus on mulle uusi tieto. Meillä oli aiemmin öljylämmitys talossa, ja maanalais säiliö.
Polttoöljy tuli sieltä, ja se tahtoi talvella jos oli pakkaset kovat ennen lumentuloa, olla huonoa tulemaan säiliöstä polttimolle kesälaatua kun oli, mutta kun alettiiin neuvosta käyttämän talvilaatua, ei ongelmaa, elikkä ei sitä löpöä esilämmitetty.
Siinä poltimossa ei ollut lämmitystä aineelle, vaan se meni suutimelle suoraan pumpun kautta paineella, ja paloi.
Ninhän se diisel koneessakin, että talvilaatu talvella..
Tp
En tullut tarkemmin perehtyneeksi Webaston rakenteeseen, mutta sen että energiaa kuluu polttoaineen kuumentamiseen päättelin kahdesta asiasta. Ensiksikin noin kahden minuutin ajan virran kytkemisen jälkeen Webasto otti paljon enemmän virtaa kuin se otti tämän kahden minuutin jälkeen. En muista paljonko tuo virta oli, mutta sen muistan, että kun akkujännite oli esim. 12,7V ennen Webaston käynnistämistä, niin jännite Webaston liittimissä putosi 10,5:een tuon kahden minuutin ajaksi ja nousi sitten lähelle 12 volttia kun liekki oli syttynyt. Toiseksi jo ennen (korvin kuultavaa) liekin humahdusta ja polttoainepumpun vilkastumista alkoi tuntua "kuuman öljyn" hajua. Tuo virtapiikki oli niin suuri, että usein jouduimme käynnistämään moottorin siksi aikaa kunnes laite oli saatu käyntiin. Tämä massiivinen virtapiikki koski vain ensimmäistä käynnistystä. Myöhemmät uudelleenkäynnistykset lienevät tapahtuneet ilman öljyn esilämmitystä. Ilmeisesti riitti, että öljyä pumpattiin kuumaan polttimeen.
Tuollaista ilmiötä ei meillä 12 vuuen aikana eri ulkolämpöjen aikana ole ollut. Molemmat vebastot lähti aina ilman kummempia, eli hetken nakutti, ja sitten sytty.
Virta riitti jokayö, yhtenä kovan pakkasen yönä loppu aamu viideltä. Muuten siihen asti pelasi, ja sikälikin se lämmitys pitäisi olla kokoaikasta, kun auton säiliössä yli 30 asteen pakkasesa, se öljy on aina kylmää kun polttimolle kulkeutuu akkutyhjenisi hetkessä, ja siksikin se tulee olla talvilaatua aina ehdottomasti, että menee polttimolle.
En sitten osaa miksi sinulla sen tempun teki.
Tp
Kyllähän se on hehkutulppa joka vanhoissa webastoissa ottaa virtaa kuumetessaan ennen sytytystä!
Kokemusta matkailuajoneuvon lämmityksestä ilmawebastolla ei ole, mutta työauton (iso paku) lämmittämisestä kyllä. Kun mb sprintterin akku oli talvisin joka yö latauksessa, niin aamulla weba 7.00 päälle ja iltapäivällä 15.30 pois päältä. Autoa käytettiin välillä kymmenen minuuttia, kun käytiin syömässä. Missään vaiheessa ei ollut ongelmia sähkön riittävyydellä. Ja kyseessä siis erillinen webasto, joka lämmitti sisäilmaa kierrättäen omalla puhaltimellaan, jonka ääni kyllä kuuluu, mutta siihenkin tottuu. Teho riitti kovillakin pakkasilla.
Toinen oli omassa autossa tehdasasenteinen 5 kw vesiwebasto. Se otti virtaa käynnistyksessä pari minuuttia 8-10 A, sitten hehkutuksen loputtua n. 3A, kun käytössä oli vain moottorin lämmitys vesikierrolla. Jos sitten oli sisätilan lämmitys puhaltimella päällä, niin virtaa kului paljon enemmän. En mitannut, mutta sisäpuhallin isolla teholla ottaa paljon virtaa ja pitää kovaa ääntä, eikä sovellu pidempään käyttöön.
Se dieselin poltto ei ole kovin puhdasta, joten haiseehan se jonkin verran, jos tuuli sopii huonosti. Lämmön riittävyydessä lähinnä lienee oleellista, miten tasaisesti sen puhalluksen saa leviämään.
Ja yleisenä asiana ajoneuvojen diesellämmittimistä on, että käyttöaika pitää aina olla sen pituinen, että laite ehtii kunnolla kuumenemaan. Jos se sammuu muutaman minuutin käytön jälkeen, alkaa sisuskalut karstoittua. Joissakin autoissa oleva moottorilämmitin käynnistyy automaattisesti ja pätkäajo on tuhoisaa.
Webasto/Eberi on lämmitin ja se tykkää lämmittää...
Uutena käyttäjänä tuo Challengerin webaston säädin vaikuttaa hankalalta, edes että sen saa käyntiin. Mahdollisesti käynnistyminen kestää 15min ? tai sitten en osaa sitä käyttää. PItänee kaivaa myös ohjekirja, mikäli sieltä löytyy tarkemmat ohjeet.
Uutena käyttäjänä tuo Challengerin webaston säädin vaikuttaa hankalalta, edes että sen saa käyntiin. Mahdollisesti käynnistyminen kestää 15min ? tai sitten en osaa sitä käyttää. PItänee kaivaa myös ohjekirja, mikäli sieltä löytyy tarkemmat ohjeet.
Uutena käyttäjänä tuo Challengerin webaston säädin vaikuttaa hankalalta, edes että sen saa käyntiin. Mahdollisesti käynnistyminen kestää 15min ? tai sitten en osaa sitä käyttää. PItänee kaivaa myös ohjekirja, mikäli sieltä löytyy tarkemmat ohjeet.
Uutena käyttäjänä tuo Challengerin webaston säädin vaikuttaa hankalalta, edes että sen saa käyntiin. Mahdollisesti käynnistyminen kestää 15min ? tai sitten en osaa sitä käyttää. PItänee kaivaa myös ohjekirja, mikäli sieltä löytyy tarkemmat ohjeet.
Laita kuva siitä säätimestä/ohjaimesta, niin arvotaan porukalla kuinka sitä käytetään.
Ilman kuvaa saat ohjeita joilla ei ole mitään tekemistä sinun laitteen kanssa.
Mulla on vaan sellainen kierrettävä ja siitä laitetaan päälle ja valitaan lämpötila. Sitten kun se saavuttaa halutun lämpötilan niin kierrokset putoaa. Kun laittaa päälle niin syttyminen saattaa kestää pari minuuttia. Mun on air top evo 40 merkkinen.
Minulla on Webasto air top evo 40 peltikoppaisessa adriassa.
Pari kertaa kolmessa vuodessa on tullut häiriö. Koodi 8, eli puhallinmoottori.
Korjaustoimenpide: Ryömintä auton alle ja imuletku irti ja vähän pyöräyttää puhallinta käsin, ja eikun pelit taas soimaan. Olen kuullut huhuja, että Joissakin evo 40 mallisarjassa on tyyppivika, että jos säädettävä EC- moottori pysähtyy "rosvosektorille" se ei ymmärrä lähteä kumpaankaan suuntaan pyörimään.
Muuten kyllä pelittänyt. 3 vuorokautta pikkupakkasella sähköttömällä mökillä, kompurajääkaappi päällä ja100A hupiakussa vielä virtaa.
Pumpun naksutus ei kuulu sisälle ollenkaan. Ovat adrialla laittaneet pumpun kumityynyjen varaan ja joustavat letkut.
Samanlainen kauko-ohjain/säädin on allekirjoittaneella Challengerissa kuin Mikollakin.
Harmi, ettei tuota värkkiä saa toimimaan jatkuvasti tietyllä teholla niin, että tavoitelämpötilan saavutettua ei lopettaisi lämmittämistä. Voisi hyödyntää maasähkössä kiinni ollessa erillistä sähkölämmitintä. Nyt käy niin, että jos asuinosan lämmittää muilla keinoin, niin Webasto ajattelee, ettei sillä ole enää mitään tehtävää ja harmaavesisäiliö/putkisto ym. olennainen ei saa lämmintä ilmaa.
Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena omat kokemukseni:
Sopivasti tuulen puhaltaessa väärästä suunnasta saattaa hetken haiskahtaa
Kulutus on ollut ainakin toistaiseksi maksimissaan tuota 0,3 litraa tunnissa
Laitteen sattuessa toimimaan oikein on kyllä tasaisen lämmintä pirtissä ollut aina -15 asteen keleille asti. Kylmempiä odotellessa...
Koskien tuota "Harmi, ettei tuota värkkiä saa toimimaan jatkuvasti tietyllä teholla niin......"
Ymmärrän kyllä mitä tuossa haetaan mutta mitään tolkkuahan siinä ei olisi että laite tavoitelämpötilan saavutettuaankin jäisi vielä pöhisemään (), sittenhän se lämpö torpassa senkun nousisi vaan. Mutta jos taas olet valmis 'ylilämmittämään' torppaa putkistojen ylläpitämiseksi niin eihän siinä muuta kuin tilaat vaan nupista niin paljon lämpöä että se Webasto pöhisee muun lämmityksen ohessa.
() no joo, jäähän se pöhisemään vaihtelevalla teholla tasaisen lämpötilan ylläpitämiseksi (jos joku muu rinnalla käytettävä lämmitysmuoto sitä tee).
Pitää vaan säätää se rinnalla oleva lämmitin tarpeeksi pienelle että vebasto ei sammu kokonaan vaan käy pikkuteholla!
Ei sama lämmitin vaan Air Top 3500D, vm-2004, mutta käyttäjäkokemuksia.
Ensimmäisenä talvena (2016) ihmettelin kun laite meni vikatilaan ja lakkasi toimimasta, tietenkin yöllä. Laite on sijoitettu siihen matkustajien paripenkin alle ja ottaa osan ilmastaan ulkoa kurkkuputkea pitkin joka johdettu jääkaapin ulkoritilän taakse. Siis mun peltikuoriaisessa keittiö on kuskin puolella (Casa Car). Laite kuitenkin lämpiää sen verran , siellä penkin sisällä, että ylikuumenemissuoja laukeaa. Varsinkin jos talvisuojat on unohtunut paikoilleen... Vikakoodi muistaakseni 3/9 vilkutusta säätönupissa, resetointi siten että nuppi nolliin ja pari minuttia odotusta niin taas lähtee käyntiin
Ongelmaa helpotin poraamalla 50mm ilmareikiä penkin sivuille ja sen lisäksi asensin tietsikkapuhaltimen lämpötemostaatilla kierrättämään penkin sisältä lämmintä ilmaa pois asuintilaan.
Säätönupista kyllä mun mielestä saa asetettua sopivan lämpötilan, tosin vain kokemuksella .
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.