Webasto -lämmityksen omaaville kysymys ja pohdintaa...

Sauli Kiviranta 22.09.2021 20:06

Omassa retkeilyautossani on asunto-osassa erittäin hyvin toimiva Webasto lämmitys; polttoaineella toimiva järjestelmä ja suuttimia mm. asunto-osassa sekä erillisessä WC tilassa.

Myönnän, että en tunne oman kulkineeni Webastoa tarkemmin, joten en osaa kommentoida sitä sen enempää.

Webastoni toimii erittäin hyvin; Antaa pyydettyä lämpöä ja pitää lämmön tasaisena asunto-osassani = Ei siis valitettavaa !

Minkälaisia yleisperiaatteellisia kokemuksia Teillä mahtaa olla ko. Webastojen suhteen? Lähinnä kiinnostaa, että kuinka paljon Webasto lämmityslaitteena vie polttoainetta ja sitten vielä niinkin, että kuinka paljon ottaa virtaa esim. hupiakusta (ilman maasähköä ja / tai maasähkön kanssa)?

Ymmärrän kyllä, että keli- ja sääolosuhteet lämpötiloineen vaikuttaa asiaan paljon. Mutta lähinnä tässä kohtaa Teidän kokemia kokemuksianne aiheeseen liittyen? :) Kiitoksin, -Sauli

Toivo Koistinen 22.09.2021 20:35

Nuo asiat itseäkin jonkinverran kiinnostaa. Oma luulo on, että vebasto syö sähköä enemmän kun kaasulämmitin
Retkeilyautossa on verrattuna perinteiseen se huono puoli, että se julma liukuovi kun avataan, vaikka vain raolleen, nin kun se työntyy ulospäin, niin se päästää talvihönkää sisään eritavalla, mikä selittänee osan sähkön kulutuksesta.
Hieman erilaisella pohajratkaisulla olisi vaikutus siihen, elikkä vc sen oven eteen, ja hellasysteemi sinne toiselle seinälle pöydän taa, kuten nykyään on perinteisissä.
Sillon se liukuoven isous ei haittaisi.
Mutta siinä olen vebaston kannattaja, että se hönkii äkkiä taas lämmöt, nyt varsinkin, kun olen puuhastellut lämmön jaon alkuperäistä paremmaksi
Vebasto on sikälikin, että jos loppuu kaasu, ei tarvi nousta yöllä vaihtamaan pulloa,
Tosin taas kun on peltikuoret jo nykyään sähköjääkaapilla, niin ainoastaan hella syö kaasua, elikä jos olisi vähävirtanen induktioliesi, niin kaasu pois, ja akkua sen edestä lujasti.
Näissä vehkeissä on oikeaa asumismukavuus kehittelyn varaa paljon, sen myyntiturhakrumeluurin sijaan.
Saa sitten nähhä, kun autoihin tulee sähköveto, ja kone pyörittää vain generaattoria, mihin sitten rakentajat menee noissa asioissa.
Oikeastaan olisko nin, että retkeilyautot suuntaisivat itsensä retkeilyyyn, ja perinteiset siihen lähes asumiseen, kuten se alunperin on ollut
Tp

Heikki Ikonen 23.09.2021 07:31

Webasto Airtop 2000. Ilma lämmitys Webasto. Veneen pituus 9.4m, tavalliset lyijy akut yht. 140ah, 60w aurinkopaneeli, oma 4l pö säiliö, veneessä ei ole eristeitä. Alku kesästä Perämerellä saattaa olla vielä jäitä, vesi alle +10*, vuorokausi kulutus 1-2,5l, sähkö riittää ilman koneen käynnistämistä jopa viikoksi. Toimii kuin käkikello, "huolto vapaa" . En vaihda hyvää / edullista / miellyttävää (kuivattaa kostean ilmankin) lämmitys järjestelmää - HYVÄ, H

Heikki Ikonen 23.09.2021 07:31

Webasto Airtop 2000. Ilma lämmitys Webasto. Veneen pituus 9.4m, tavalliset lyijy akut yht. 140ah, 60w aurinkopaneeli, oma 4l pö säiliö, veneessä ei ole eristeitä. Alku kesästä Perämerellä saattaa olla vielä jäitä, vesi alle +10*, vuorokausi kulutus 1-2,5l, sähkö riittää ilman koneen käynnistämistä jopa viikoksi. Toimii kuin käkikello, "huolto vapaa" . En vaihda hyvää / edullista / miellyttävää (kuivattaa kostean ilmankin) lämmitys järjestelmää - HYVÄ, H

Jari Ahola 23.09.2021 09:27
Sauli Kiviranta

Omassa retkeilyautossani on asunto-osassa erittäin hyvin toimiva Webasto lämmitys; polttoaineella toimiva järjestelmä ja suuttimia mm. asunto-osassa sekä erillisessä WC tilassa.

Myönnän, että en tunne oman kulkineeni Webastoa tarkemmin, joten en osaa kommentoida sitä sen enempää.

Webastoni toimii erittäin hyvin; Antaa pyydettyä lämpöä ja pitää lämmön tasaisena asunto-osassani = Ei siis valitettavaa !

Minkälaisia yleisperiaatteellisia kokemuksia Teillä mahtaa olla ko. Webastojen suhteen? Lähinnä kiinnostaa, että kuinka paljon Webasto lämmityslaitteena vie polttoainetta ja sitten vielä niinkin, että kuinka paljon ottaa virtaa esim. hupiakusta (ilman maasähköä ja / tai maasähkön kanssa)?

Ymmärrän kyllä, että keli- ja sääolosuhteet lämpötiloineen vaikuttaa asiaan paljon. Mutta lähinnä tässä kohtaa Teidän kokemia kokemuksianne aiheeseen liittyen? :) Kiitoksin, -Sauli

Polttoaineenkulutuksesta; ~0,1 litraa / tunti / kilowattiteho.

Eli esim. 5,2 kW Weba/Eberi ~ 0,5 litraa tunnissa, mikäli se käy kokoajan. Osa/täysteho 0,3/0,6 l/h
Yleensä ei, jos huonetermostaatti ohjaa. Vastaavasti sähkönkulutus 18/28 Wh@12V (ilman kv-pumppua)

Käyntiaika on sitten ihan riippuvainen käyttöympäristöstä, eristeistä, ajoneuvosta ja käyttötottumuksista kiinni samalla tavalla kuin kaasulämppäreilläkin.

Kai Nova 23.09.2021 09:31

Webasto air top 2000 st. Meillä sprintterissä, sisustettu retkiautoksi. Hyvin toiminut lämpö riittänyt -15 asteessakin, tässä mallissa on portaaton lämmönsäätö. Dieseliä kuluu 1-3 L päivässä, virtaa menee2-4 ampeeria tunnissa. Akku on 300ah, on virta riittänyt parin päivän puskaparkkiin talvellakin.



Ari Kuusisto 23.09.2021 12:14

Tekniikkana sytytyksessä on dieselämmityksessä hehkutulppa joka vie enemmän sähköä ja sytyttää kauemman kun kaasun sytyttävä, johon riittää vain nopea kipinä.Saman tekee Wallas dieseliesi verrattuna kaasulieden kipinäsytytykseen. Webasto dieseliesi samantasoinen kulutus. Mutta diesel laitteet aika huoltovapaita ja palaa puhtaasti. Säästyy tuplapullojen painolta.

Toivo Koistinen 23.09.2021 14:00

Tuplapullo on hieman hankala sana, koska jääkaapin, hellan takia on oltava kaasu, ja arvioipppa sitten kun se yksi pullo on tyhjenemässä, otatko toisen mukaan, kun kulutus on melko pientä kuitenkin.
Sitten jos kompurakaappi, niin jos hellan pullo tyhjenee, ei ole se katastrof. Tosin helan takia sitten olla se pullo, mutta ei näytä se diesel hella yleistyneen, mikälie vika
Ollaan oltu yli kolmenkymmenen raatin kylmässä, ja hyvin on riittänyt lämpö.
Moititttavaa on meillä se lämmön säätönupin asia, kun pieni liike siinä muuuttaa aikas paljon sisälämpöä.
Tp

Antero Virkkala 13.10.2021 19:53

Ensimmäinen matkailuautoni täytti tänään viikon, joten sen lämmityksestä (Truma Combi) ei ole vielä kokemusta. Mutta 15v sitten ostin silloin veneen, johon oli pari vuotta aikaisemmin laitettu vesikiertoinen diesel-Webasto. Samanlainen, joita tuohon aikaan autoihin asennettiin. Se lakkasi toimimasta muutaman vuoden päästä. Asentajan mukaan ongelma tulee siitä, että autossa Webasto lämmittää moottorin vain kerran ja sen jälkeen auton järjestelmä sammuttaa Webaston. Eli yksi Webaston käynnistys per päivä, tai korkeintaan kaksi. Veneessä asutaan yleensä yön yli ja Webasto on päällä jatkuvasti. Meidän veneessämme ensimmäisen käynnistyksen jälkeen Webastolla kesti n. 20 min lämmittää lämmityksen kiertovesi (glykoli) sekä boilerin vesi. Sen jälkeen Webasto sammui. 4 - 6 minuutin kuluttua kiertovesi jäähtyi niin, että Webasto käynnistyi uudelleen, mutta kun boileri oli jo kuuma, kiertovesi lämpeni uudelleen muutamassa minuutissa. Eli Webasto käynnistyi ja sammui 5 - 6 kertaa joka tunti ja karstoittavia sytytyssyklejä tuli yhdessä vuorokaudessa saman verran kuin Etelä-Suomen talvessa. Karstoittuminen ei rajoittunut hehkutulppaan vaan koko poltin piti vaihtaa. Maksoi töineen useita satoja euroja.

Ari Kuusisto 13.10.2021 20:55

Mulla on ilma-eberi retkeilyautossa joka on vuosimallia 2002 eli eli Eberspächer on kestänyt 20 vuotta ilman mitään huoltotoimia / korjauksia, no 20 vuotta tarkasti täyteen toukokuussa.

Tänä aikana olen uusinut moottorin Eberspächer vesilämmittimen alle 15 vuotta vanhana (merkkikohtainen lämmitin), kolmas vesipumppu menossa , eka alkuperäinen, kaksi Bosch tarvikkeena.

Toivo Koistinen 14.10.2021 06:12

Olen pohtinut, että pitäisikö viedä huoltoon nuo vebastot, kun kymmenen vuotta tuli täyteen, mutta olen saannu ohjetta, että sitten kun alkaa juonitella.
Mutta onko se oikea ohje
Tosin eine tuhatta litraa ole polttaneet löpöä, niinkun meillä lämmityspannu aikanaan vuuessa, ja öljypoltin kesti kymmeniä vuosia, ja yhä pelasi kun poistin. Senkun suutimen vaihoin välillä.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.