Webasto Air Top Diesel-lämmitin

Markku Kujanpää 03.10.2017 11:00

Mites on, onko käyttökokemuksia. Vaihto mielessä tuollaisella lämmittimellä varustettuun kulkineeseen.

Kiitos vastauksista etukäteen.

Toivo Koistinen 03.10.2017 14:36

6 vuoden kokemus. Lämpiää nopeasti, ja teho riittää kylpemiseen asti, Tohisee kuten ilmalämmittimet, mutta kaasulämmittimen syttymispoksahduksia ei ole.
Polttoainepumpun raskas nakutus hoitaa sen ääni häirintäpuolen. Virtaa minusta kuluttaa kaasulämmittimeen verrattuna paljon.
Kaasupullon vaihtohommat vähenee, koska jääkaappi, ja hella ainoat syöjät sitäsorttia, että vuoden verran pullo riittää, riippuu kuinka keittelee, elikkä jos ulkomailla, niin kylmä ei koskaan tule, jos löpö tankissa riittää
Toivopoika

Markku Kujanpää 03.10.2017 15:20

Valmistajan ja erään asennusliikkeen mukaan olisi vähävirtanen. Tosin noissa ei verrattu sähkön kulutusta esmes Truman kulutukseen.

Toivo Koistinen 03.10.2017 16:33

Näin minullekkin on annettu ymmärtää. Perustan sen väittämän kokemukseen 100 ah akun ei riitävyyteen, ja siihen, että vebaston käynti vaatii korkeapaine polttoainepumpun käyttöä koko ajan kun se käy.
Moottoripuolen vebastoissahan on ohje, että lyhyillä ajomatkoilla, pitää huolehtia, ettei vebasto tyhjennä akkua, tarvittaessa lisälatauksen kautta
Trumassa vain kaasun sytytyksen poltimossa, ja muutenhan palo tapahtuu kaasun itsevirtaamiseen ja palamiseen, eikä sähköä kulu kun puhaltimen pyöritykseen, samoin kun aldesssa kiertopumppuun.
Toivopoika

Markku Kujanpää 03.10.2017 16:52

Eli mitä kylmempi, sitä kauemmin diiseliä pumpataan akulla. Ite en pakkaskeleillä kulkinetta juurikaan käytä.

Mites energian hinta noin perstuntumalla. Tarviiko se huoltoja.

Jarmo Välimäki 03.10.2017 19:23

Mulla mb:s eberin 5kw ,oli mulla 4v ,en muuta kun pa-suod, vaihdoin, nyt auto kummipojalla,jolla 2v ,ei oo tehny mitään,ja toimii. Nyrkkisääntönähän nois että pitääs ajaa yhtä kauan kun olevat päällä,että akku ehtii lataantua taas normaaliin. . JV

Toivo Koistinen 03.10.2017 19:26

Niin se on. Toimii kuten talon öljypoltin, eli tosiaan polttoaine pumpataan paineella suuttimeen josta se sumuna menee palopesään
Kyselin huoltohommaa, niin vastasi ammatimies. Huolla sitten kun se alkaa juonitelemaan.
On tähänasti pelannut. Mitarissa on yli 67 000 kilometriä ( missä välissä ne on tulleet, kun se rötky seisoo ladossa suurimman ajan vuotta. Ajaakohan sillä joku muukin )
On kyllä ajatus viedä vebastot huotoon ennen ensikesän käyttöä, jotta tarkistavat palotilan, ja vaihtavat suuttimen
Miten nuo vebastot lie, joita on autoissa koneiden lämitykseen huoltojen kanssa
Kylmästä senverta, että alle 20 pakkasessa ei ongelmaa ole, vaan akun voima riitä hyvin yli yön.
28 pakkasessa kun jäätiin ilta kuuden aikan paikalle, niin akku tyhjeni kello viiden tienoilla aamulla.
Arvelisin, että 180-200 ah akulla pärjää kovallakin kelillä hyvin yön yli.
Kyseessä on peltikuori.
Tetlesin aldella, eikä elnakin trumalla, tosin oli varsinkin alde enemmän kesäkelin lämmitin, ei koskaan loppunut sähkö yön aikana, joten siihen arveluni perustan.
Käytön hintaa en osaa sanoa, kun en tiedä minkäverran se syö löpöä tunnissa. Ainoa mitta on, kun uutena vuoden verran seurasin huoltamon mittareiden avulla kulutusta yli 10 000 kilometrin ajalla
Se oli muistelen 8,7 l / 100 km, ja siihen kuului myös moottorin vebaston käyttö.
Mutta en tiedä mikä tuon auton kulutus on ilman noita varustuksia, niin en osaa paremmin sanoa hinnasta muuta kun, kaik männöö, mitä sille antaa nieltäväksi.
Tuskin kuitenkaan paljonkan kalliimpi kaasulämmitintä käytössä, koska meillä kaasupullo kestää nyt vuoden, ja edellisisä niitä useita kului.
Toivopoika

Markku Kujanpää 03.10.2017 20:11

Kiitos Topipoika. Nää on just näitä jäsenkeskusteluita. Toki olisin nippelitietoa saanut kooklettamalla ja sieltä prosenttien tukemana, mutta näitä on näissä puitteissa mukavampi lukea.


Pakko jatkaa, jotta älköön kukaan pelätkö antaa niitä omia mututuntojaan siinäkään pelossa, että ne joku heti korjaa ja ampuu alas 'täydellisellä vastauksellaan' Täydellisen vastauksen antaja on enemmän kiinnostunut vastauksensa sisältöön, kuin siihen kuinka se otetaan vastaan.
muokattu: 3.10.2017 20:20
Raimo Hytönen 03.10.2017 23:08

Tuosta kulutuksesta sen verran, että 4 kW Ebersbächer Airtronic kuluttaa polttoainetta 0,1 - 0,28 l/h ja sähköä 7 - 40 W samassa ajassa. Aika vähän vie polttoainetta tehoon nähden, mutta sähköä kuluu sitten senkin edestä. Jos koko ajan täysillä, niin 100 Ah:n akku tyhjenee 2,5 tunnissa!


P.S. Webaston Air Topin kulutus lienee samaa luikkaa (en alkanut kaivamaan netistä). Tämän tyyppisiä lämmittimiä löytyy ainakin ranskalaisista Challenger ja Chausson (sama peli kahdella eri nimellä) matkailuautoista. Dieselkäyttöinen Truman Kombi pärjää samalla sähkönkulutuksella kuin kaasukäyttöinenkin, mutta on puolta kalliimpi Eepperiä ja Webastoa.
muokattu: 3.10.2017 23:23
Toivo Koistinen 04.10.2017 07:29

Meillä on 3kw lämmitin, jos oikeen muistan, ja riittää reilusti. Tuo sähkön kulutus on aika totta, koska kovallakaan pakkasella se ei huuda täysillä. vaan hiljalleen humisee.
Silloin aina kun ovea aukoo, ja koppa jäähtyy pakkasilman huuhtelussa, ison sivuoven ansiosta, niin se huutaa jonkin aikaa, mutta rauhottuu.
Tuohon sähkön kulutukseen pitää lisätä 12W töllön kattelu, ja valaistus.
Mikäköhän on truman konsti siihen vähäisempään sähkön syöntiin.
Toivopoika

Markku Kujanpää 04.10.2017 09:35

Nyt näyttäis sitten siltä, että lämmityssysteemistä kauppa ei jää kiini. Iso etu tuossa on pullosulkeisten väheneminen ja yhden pullon tilan ja painon säästö. Akku tuntuisi riittävän nollakeleissä ainakin pari päivää, mikä mulle riittää ja voihan akkukapasiteettiä isontaa jos on tarve.

Markku Hämäläinen 04.10.2017 11:04

"Tuosta kulutuksesta sen verran, että 4 kW Ebersbächer Airtronic kuluttaa polttoainetta 0,1 - 0,28 l/h ja sähköä 7 - 40 W samassa ajassa. Aika vähän vie polttoainetta tehoon nähden, mutta sähköä kuluu sitten senkin edestä. Jos koko ajan täysillä, niin 100 Ah:n akku tyhjenee 2,5 tunnissa!"

Ei suinkaan 2,5 tunnissa kun max kulutus on 3,3 A eli 100 Ah kestää 30 tuntia, tosin akkua ei voi vetää tyhjäksi ja harvoin siinä on täyttä kapasiteettia.

Air Top Evon virran kulutukseksi ilmoitetaan 15 - 45 W eli 1,25 - 3,75 A

kuvassa Ducaton lämppärin virrankulutus, joka on aivan eri luokkaa.

Liitetiedostot

lampparin_virta.jpg
Juha Hietavuori 05.10.2017 08:01

Ehkä nuo löpölämmittimet on kehittyneet vuosien myötä , mutta minä en kyllä niihin enään näppejäni laittaisi . Aikoinaan rahti autoissa niiden kanssa painittuani . Webastoon ( veden lämmittäjään ) ainakin piti olla palopesä mukana varalle että talvella sai lämmintä tupaan jos tuo vekotin otti nokkiinsa . Tuli noita tuolla tunturissa ruuvailtua ihan omiksi tarpeiksi , ja kovemmilla pakkasilla täytyi masiinaa käyttää sähkön riittämisen takia , vaikka noissa raskaissa vehkeissä onkin melko suuret akut . Yhteen Mersuun laitoin Primuksen vanhan pannun ja patterit sängyn alle sekä puhaltimen , johan alkoi tarkenemaan , kaasupullo rumbahan siinä oli , mutta kahdella pullolla viikon reissun pärjäsi .


Siis tuolla pohjoisen pakkasissa sydän talvella .
muokattu: 5.10.2017 08:03
Markku Kujanpää 05.10.2017 09:23

"Ehkä nuo löpölämmittimet on kehittyneet vuosien myötä , mutta minä en kyllä niihin enään näppejäni laittaisi "

Aiheen sivusta hymyllä huomioin tuota Juhan kommenttia. Skoda-merkkistä autoakaan ei moni suostu ostamaan sen männävuosien laatumielikuvan vuoksi.

Raimo Hytönen 05.10.2017 11:45

Truman normikulutus on 1,8 A sähköä, sytytysvaiheessa max 7 A (muutaman sekunnin ajan). On saanut testeissä varsin ylistäviä lausuntoja. Selvyyden vuoksi - se toimii samalla vedenlämmittimenä (sisäänrakennettu boileri), mistä nimi Kombi.

Toivo Koistinen 05.10.2017 12:58

Myös tuossa on veden lämitys, jokoa olman asunnon lämmitystä, tai molemmat yhdessä. Toimii myös, vaikka järjestelmässä ei olisi vettä, mutta koska jäätymisvaaraa ei ole niin käytän järjestelmässä aina vettä kun liikutaan, sillon toimii naaman pesu, vessan huuhtelu, ja kaffiveden saanti säiliöstä.
Ihan tyytyväisiä, lukun ottamatta sähkön syöntä, ja lämmönsäätöä, joka on sillä säätönapilla vähintäänkin kellosepän hommaa
Toivopoika

Seppo Yliniemi 05.10.2017 17:40

” Lämmönsäätöä, joka on sillä säätönapilla vähintäänkin kellosepän hommaa”

Aivan samanlainen säätöhän trumatikissä,siis niinkuin kellon rukkausta.

Timo Ahjos 14.10.2017 16:50

Tässä ketjussa kysyttiin nimenomaan kokemuksia Webasto Air Top Diesel-lämmittimestä. Jos sitä verrataan Trumaan, pitäisi täsmentää, puhutaanko Truman diesel- vai nestekaasulämmittimestä. Minulla on autoni asunto-osassa Truma Combi diesel-lämmitin. Jos taas sen kulutusta verrataan moottorilämmittimeen, pitää ottaa huomioon, ettei asunto-osan lämmitin suinkaan polta naftaa koko ajan, kun laite on kytkettynä päälle vaan vain silloin, kun sisälämpötila on laskenut selvästi alle tavoitetason. Lämmitystarve riippuu siitä, paljonko lämpöä päästetään "harakoille". Ohjaamon ikkunoiden peittäminen lämpöpeitolla leiriydyttäessä on olennaisin säästötoimi.

Toivo Koistinen 14.10.2017 18:59

Peltikuorissa, jossa likuovi, eli lousku on julma lämmön karkuuttaja pakkasella, ja siinä nimenomaan on ilmalämitys hyvä, koska se tasaa lämmön taas pian.
Tosin jos viitsisi laittaa tiskipöydän, ja ylälaapin välin levyn, niin se pienentäisi oviaukkoa, mutta ei ole joutanu päiväunilta
En niinkään välitä minkäverran löpöä se syö, koska retkeily on elämää, ja litra sinne tai tänne, jos on tärkeää, niin ei kannata lähteä ollenkaan, vaan sähkön kulutus, jossa vebasto on aika syöppö..
Mutta tehoa riittää.
Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.