Webasto

MANNINEN RISTO 21.12.2007 21:30

Kävi niin, että kun irroitin akun, niin takaisin laitettuani ei webasto suostunut käynnistymään. Aikaisemmin ei mitään ongelmia. Laite on jostain 1999-2000 vuosien vaiheilta. Akussa on virtaa ja webaston ojauspaneelin näyttö toimii myös. Mistähän pitäisi etsiä vikaa. Rauhallista joulua lajikumppaneille.

TAMMINEN MIKKO 22.12.2007 00:03

Tarkista ny uudestaan että se veban pää virta johto saa yhteyttä!!

MANNINEN RISTO 22.12.2007 16:16

Kyllä johdot on kunnolla kiinni.

NYYSSÖNEN KAJ 22.12.2007 16:38

onko Webaston päällä mustalla tulpalla suojattu nollausnappi. Jos on paina siitä ja kokeile uudelleen. http://www.uppslaget.se/annonser/adDetail.asp?cat_id=2&sub_id=53&ad_id=9329 nappi on kuvan vasemmassa yläkulmassa

PS! Kaha oy:n sivut ovat menneet viettämään joulua.

LEHTOJUURI MIKA 22.12.2007 23:09

Kokeile ottaa se webaston virta johdon sulake irti noin 10 minuutiksi... Silloin se nollaa sen webaston mahdollisen vikamuistin.....

MANNINEN RISTO 31.12.2007 17:02

Kiitos vastauksista ja Nyyssöselle tiedoksi, että nollausnappi löytyi. Nyt toimii. Vielä kommentti Antti Lahden kirjoitukseen jäsenkeskustelu osastolla "Vastauksia esitettyihin kysymyksiin". Luultavasti me emme kaikki ole netin orjia jotka täällä käymme joka päivä. Esim. omalta kohdaltani tänään aukaisin eka kerran koneeni sen jälkeen kun olin kysymykseeni yhden vastauksen antanut ennen joulua. Mukavaa uuttavuotta kaikille ja nautitaan harrastuksestamme.

UUSITALO MARKO 23.01.2008 14:07

Meikäläisen Webastossa on samankaltaisia oireita. Kellokytkin toimii ja laite alkaa kyllä normaalisti puhaltamaan mutta lämpöä ei vain tule. Pumpun tikitystäkään ei kuulu. Jonkin ajan kuluttua laite sitten sammuu.

Olen yrittänyt nollata vikamuistia irroittamalla sulakkeen. Ei auttanut.

Vika johtunee käytön puutteesta sillä laite on vuosimallia 2003 ja sitä on lämmitetty harvoin, jos koskaan, kuumaksi asti. Ties vaikka olisi ollut epäkunnossa uudesta asti.

Olisiko kenelläkään ideoita mistä päin vikaa kannattaisi hakea?

VAINIO OLLI-PEKKA 23.01.2008 19:26

Kiertovesipumppu saattaa olla entinen. Vesi ei kierrä, jolloin se ylikuumenee ja ylilämpösuoja sammuttaa Webaston. Kiertovesipumpun saa ostaa muistaakseni erikseen joten koko laitetta ei tarvitse uusia.

TERVO JARI 23.01.2008 19:44

ostaa kokopumppua, pitää vaan tietää mistä osat saa . . .

Kerto yks Weban päälleymmärtävä . . . .

Jari

Ps. Itelläki o jonkun Weban räjäytyskuvat CD:llä . . . Mikä malli sulla o ? ?

POKKINEN TAPANI 23.01.2008 20:01

Ennen kuin lähdet ostelemaan mitään varaosia, niin kokeileppa ensin; käynnistä autosi muutoin normaaalisti, anna käydä jonkin aikaa ja kokeile Nyt sytyttää se webasto auton samalla moottorin käydessä. Webastot kuluttavat erittäin paljon sähköä. Jos akkun jännite ei ole riittävän korkea, on usein edellä mainittuja käynnistysongelmia. Mainitsit auton iäksi 2003, joten akku voi hyvinkin vaatia latausta ja vettä, tai autosi uuden akun.

UUSITALO MARKO 23.01.2008 20:16

Malli on Thermo Top C. Lontoonkielisestä ohjevihkosesta olin ymmärtävinäni, että siinä on "troubleshooting" eli keltainen johdonpätkä, johon voi kytkeä jonkinlaisen vikakoodin lukulaitteen.

Itse epäilen viallista polttoainepumppua tai tekemisen puutteesta seonnutta ohjausboksia. Mutta taidan viedä vehkeen suosiolla valtuutettuun webastohuoltoon vikakoodin lukua varten ennen kuin saan aikaan suurempaa vahinkoa. Eikä osien vaihtokaan oikein suju näpit jäässä ja selinmakuulla hangen ja auton pohjan välissä...

UUSITALO MARKO 24.01.2008 07:31

Akku on kyllä elinkaarensa ehtoopuolella mutta Webasto ei lähde lämmittämään edes moottorin käydessä.

LIIMATAINEN HANNU 24.01.2008 08:45

Joskus oli itselläni sellainen kuin Mikuni lämmitin, jos ei käynnistynyt niin ensimmäiseksi piti tarkistaa se 'tulppa', oliko nokeentunut, antoiko kipinää jne.! Jos ei vieläkään kun oli putsattu niin seuraavaksi tarkistus tuliko naftaa, eli tikittikö pumppu, jos pumppu tikitti, kipinää tuli, seuraava tarkistuskohde oli se 'maa' eli oliko liitokset hapettuneet. Jos nämä oli kaikki kunnossa eikä vieläkään käynnistynyt niin eikun purettava koko hökötys ja puhdistettava palokammio, 'pakoputki', ilmanottoputki jne., senjälkeen aina käynnistyi. Hyvä olisi silloin tällöin 'polttaa' se hökötys kuumaksi, jos vain lyhyitä jaksoja kylmäkaudella niin nokeentuu sisäkalut vahvasti.

UUSITALO MARKO 29.01.2008 09:17

Kävin luetuttamassa Webaston vikakoodit. Homma sujui näppärästi kytkemällä yksi johdonpätkä läppärin usb-porttiin. Koneelta näki suoraan montako kertaa laite on käynnistetty (28 kertaa), käyttötunnit (18,4 h) sekä eri osien toiminnan. Webastoa saattoi myös ohjata läppärin kautta.

Vika paikallistettiin hehkutulpaan. Koneen mukaan se toimi vain 30% teholla eikä lämmennyt tarpeeksi. Kone ei kuitenkaan kertonut, onko hehkutulpan puutteellisen toiminnan syynä vika itse tulpassa vaiko ohjausyksikösssä.

MOISANDER JOUKO 04.02.2008 15:04

No, kai huollossa oli tulppa sitä varten, että pääsi kokeilemaan? Ongelmaksi vaan yleensä tulee se, että nykykinnereissä Webakin on usein sellaisessa paikassa, ettei sinne näe kuin kiikarilla... :=(>. Jos epäilee pumpun toimintaa, sehän voi kosteuden takia vaikka jumittua, niin sen voi kokeilla tuomalla pumpulle virtaa suoraan akulta. Johto irti ja sitten tökkii niitä liittimiä sähvöllä. Ei ole väliä, miten päin, kilkutus kyllä kuuluu, jos vehkeessä on eloa.

NYYSSÖNEN KAJ 04.02.2008 17:37

Kiertovesipumpulla on magneettinen vetotapa sähkömoottorin ja vesipumpun välissä. Tämä magneetti on vesipuolella ja kerää kaiken rautauutteen joka on jäähdyttäjävedessä. Näin siihen asti että se ei mahdu enään pyörimaan pesässään.

Testi: Onko tästä kysymys voit helposti kokeilla käynnistä auton moottori ja heti perään Webasto jos toimii ja kuumenee niin vesi kiertää auton vesipumpun avulla.

Korjaus: Irroita kiertovesipumppu, irroita pumpun pesä sähkömoottorista. Minulla kolmella ruuvilla kiinni. Vedä vesipesän läpinäkyvä (keltainen) irti sen alla on O-rengas. sitten alkaa puhdistus, töhkä istuu hyvin tiukasti magneetissa kiinni (rättiä + tärpättiä). O-rengas paikalleen ja katso että O-rengas ei jää jostain kohtaa väliin puristuksiin (voi vahingoittua). Eli pesä takaisin mahdollisimman suorassa asennossa.

Töhkän kertymisen syy minulla oli likainen jäähdytysneste -->500km ajon jälkeen Webasto taasen tukossa!--> jäähdyttäjän sisäinen pesu ja uudet nesteet --> sen jälkeen on Webasto pelittänyt niin kuin sen kuuluu tehdä.

Maahantuoja myy koko paketin kiertovesipumppu moottorilla, hintaan 270€, kannattaa purkaa ja putsata.

UUSITALO MARKO 05.02.2008 12:01

No niin. Auto Webastoineen kävi korjaamolla ja vika tuli kuntoon. Hehkutulppa oheislaitteineen vaihdettiin. Työtä kului kaksi tuntia á 58€. Uusi poltinyksikkö maksoi 239€. Lisäksi meni kaksi kappaletta(!) jäähdytinnestettä á 6,70€ kpl.

Ihmettelen vain tätä Webaston kestävyyttä. Näin pienillä käyttömäärillä näin kallis vika. Edellinen Eberini toimi ongelmitta monta vuotta ja satoja tunteja ilman minkäänlaista huoltoa.

LAUKKANEN MAURI 05.02.2008 18:04

Taitaa se webasto olla sitä "vika herkkää",tyyppiä jossa se höyrystin on sitä VANHAA SAKSAN ARMEIJAN HUOPPATOSSUA!,minulla oli vastaava laite ja vaihdoin se eeberiin ja ongelmat loppuivat! Eeperi on parasta mitä euroilla saa!! tumii m laukkanen

MOISANDER JOUKO 11.02.2008 13:59

Ja jos siihen Eeberiin tulee joku, vika, et kyllä kehtaa sitä ääneen sanoa.... Mikäs vika siinä Uusitalon 'poltinyksikössä' sitten muuten oli?

UUSITALO MARKO 11.02.2008 17:16

Hehkutulppa pimeänä, sanoivat huollossa. Merkillistä oli, että koko poltinyksikkö piti vaihtaa, vaikka hekutulppa on kiinni torvessa yhdellä klipsillä ja siten todella helposti irroitettavisa.

Mainittakoon vielä, että "poltinyksiköllä" tarkoitetaan tässä yhteydessä metallista lieriön muotoista polttokammiota ja hehkutulppaa. Jostakin syystä Webasto ei myy niitä erikseen vaan aina paketissa. Ainakin näin väittivät. Vaikea kuvitella että tuohon metalliseen torveen voisi tulla mitään suurempaa vikaa, mutta ilmeisesti osien pakkomyynnillä varmistetaan riittävä liikevaihto merkkihuoltoliikkeille. Ja onhan koko yksikön vaihtamisessa enemmän työtäkin kuin pelkän hehkutulpan vaihtamisessa.

HELLSTRÖM TESMA 11.02.2008 21:37

-Sama toimintatapa on tuttu täällä kaakonkulmallakin. Kysyin autosähköliikkeeltä, että kumpi on parempi , Webasto vai Eberi. Vastaus oli , molemmissa vikoja, mutta Eberi halvempi korjauttaa, koska varaosat pilkottu pienempiin yksiköihin kun Webassa. "Muutenvaan" vinkkinä, ainakin Eberin omistajan kantsii laittaa syksystä kevääseen Diesel-Sataa tankkiin vaikka kerran kuukaudessa. On ne polttoaineröörit niin ohkasia, ettei sieltä meinaa mennä läpi tavara silloin kun sitä nimenomaan tarvitsisi,jos on vähäänkään kondenssivettä dieselin seassa. Kokemusta on.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.