Volvo B10M matkailuauto hyytyi sähkövikaan
NYYSSÖNEN KAJ
29.09.2006 18:31
Olimme tänään ajelulla ja kun pysäytin konetta tyttärien hevostallilla niin eipä kone sammunut, mutta onhan siinä varalla jälkakäyttöinen stoppoljin.
Poislähtiessä ei kone starttaa - ei inahdustakaan. Mittasin virtalukon oli OK! joten vika jossain johtosarjassa. Soitin VOLVON korjaamolle että tarvitsen sähkökuvan jossa ilmenee stopnappi ja startti virtapiirit. Ja nämä runko numero 65:lle joka on rakennettu 26 vuotta sitten.
Kun tulin Vantaan korjaamolle sähköasentaja odotti minua tiskillä. Totesimme että HUH HUH ompa rakenne
on käynistyksen estorele
automaatihehkutuksen aikarele
noin kuusi muuta relettä joista yhden nimi starttiasento
lisäksi laukeaa yksi automaattisulake joka on torvea varten.
No Volvo oli kieltänyt näitten piirustuksien kopioinnin mutta kuten yhdessä totesimme ei tästä tule mitään ilman niitä. Korjaaja lähti soittelemaan saadakseen kopion luovutus luvan.
Hetken kuluttua tuli takaisin todeten kopi0olupa on saatu.
Nyt minulla on piirustukset sitten alkaa ankara tulkinta mitä se tarkottaa se mitä on piirustuksessa.
Eikä tämä palvelu maksanut minulle mitää Volvo vain toivotti hyvää menestystä vian etsintään.
Yhteisesti todettiin tämän typpinen vika korjataan vetämällä uusi lanka viallisen rinnalle ja kytkemällä se alkuperäisen tilalle
Niin sitä pitää toimia
kaj
PS! korjaaminen on siis edessä päin
VESTERINEN KARI
02.10.2006 11:34
Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta! Kysäisin ongelmaa eräältä kaverilta, joka tuntee kuormavolvojen tekniikan
vaikka unissaan, vastaus oli:"ai ai, kuulostaa sähkövialta,"
ei tuntunut tutulta.Eikun mittailemaan onko ojausjännitteet releillä kunnossa, jos ei kuulu mitään kun startataan!
Onnea etsintään t Kari v
NYYSSÖNEN KAJ
03.10.2006 09:59
Nyt jo startta
ohitin "starttiasento releen" oikosulku langalla
viellä puuttuu hehkutus, stopnappi, mittarivalot
jatkan vianetsintää huommenna.
PALIN MATTI
03.10.2006 11:06
Koitappa Kaitsu lähestyä asiaa näin:
Koska samanaikaisesti on ilmennyt häiriöitä monessa eri toiminnassa on todennäköistä, että niillä on vain yksi yhteinen vikatekijä. Vaikutukset vaan näkyvät monessa eri kohteessa.
Ei siis kannata alkaa korjaamaan joka vikaa yksitellen, vaan etsi se yhteinen häiriötekijä. Käsittääkseni kaavio on sinulla käsissäsi. Ja ei kun puuhastelemaan...:=))
KUNNASSALO MATTI J
11.10.2006 19:05
Olisikohan apua jos kyselisit "kylähulluilta" http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/index.php .
Siellä kaikilla saman kokoluokan kalustoa ja joillakin tuntuu "tietoakin " olevan
tv."hullu" itsekin
NYYSSÖNEN KAJ
12.10.2006 16:22
Kaikki tiedossa mikä tarvitaan. Täytyy vaan parantua pitkäaikaisesta flunssasta ensin m muuttumassa muutksi keuhkosairaudeksi.
Viat on löydetty mutta niiden fiksuin korjaustapa on viellä etsittävä.
Startti ongelma: johtuu kylmästartti ongelmasta ohitettu kylmästarttiohjaus starttipiiristä.
Kylmästarttiongelma 1: a) hehkutusvastus on poikki maksaa 505€
b) kaapelivika ei tuo ohjaussignaalia c) hehkutusmerkkilamppu ei ole koskaa syttynyt - kaapeliyhteys poikki.
Voin yksinkertaisesti vetää uuden kaapelin viottuneen (sama kaapeli kaikille yllämainituille vioille) tilalle tai kaivaa käyttämättömiä pareja nykyisestä.
Kylmästarttiongelma 2: talvi tulossa ja Webaston vesipumppun magneettikykiin kerännyt moottorista irronnutta metalluutetta magneettikytkimen ympäri tämä vioitanut vesipumpun. Korjaus on ostettu uusi pumppu moottorineen. Pitkänajan ratkaisu magneetipala roskasihtiin ennen Webastoa metalliyhdisteitä sisältävän töhkän keräämiseen - mistähän sellaisen saisi?