Voinko ottaa plussan irti?

HÄLVÄ TEUVO 26.10.2007 16:40

Auto menee talliin talveksi. Kaikki on tyhjennetty. Lataan akut "piripintaan". Asunto-osan akku on niin ahtaassa paikassa, etten saa sitä ihan helposti pois. Ja sitten niin päin, että + napa on käsillä, mutta miinus takana. Nyt kysymys osaaville lajitovereille. Voinko ottaa sen + piuhan irti ja jättää sen - piuhan paikoilleen? Yleensä neuvotaan ottamaan miinus irti.

TeeHoo (SFC 80347 Espoo).

SIRKIÄ MATTI 26.10.2007 16:58

Miinusnapa(maajohto) kehotetaan irrottamaan ensimmäisenä siksi, että auton kori ei olisi enää akun virtapiirissä mukana. Nyt plus akkukenkää irrotettaessa, vaikka työkalu osuisikin korin osiin, ei synny oikosulkua.

HÄLVÄ TEUVO 26.10.2007 17:17

Juu Matti.Sen mäkin ymmärrän, mutta "jos seetanan varovasti" ettei töki runkoon. Akku on periaatteessa puulaatikossa petin alla. Vieressä tosin aika lähellä Truman kamoja. Eli, jos varovasti onnistuu niin onko OK? TeeHoo

PALIN MATTI 26.10.2007 17:36

Miksi pitää akun kaapeli yleensäkään irrottaa? Kaikki auton järjestelmät kulkevat seuraavana kesänä monta kuukautta ajasta jäljessä, jos ei ole sähvöä käytössä koko talven. Itte en oo ikinä mittään irrotellu, en venneistä, enkä autoista, ja aina on kevväälä kaikki pelanu hienosti!

HÄLVÄ TEUVO 26.10.2007 18:35

Terve Palliini. Näin itse asiassa aion tehhä. Hupiakussa ei oo kulutusta lainkaan. Tai ihan tarkasti ottaen se boilerin tyhjennysvahti on päällä, mutta sen pienen sulakkeen (3 amp) voi ottaa irti. Sillo ei oo mittään kulutusta. Jaksaakohan kello tyhjentää täyven akun? Muuta ei oo päällä. Vai otanko konneen akusta kuitenki sen -piuhan irti?

TeeHoo

HAAPANEN TIMO S 26.10.2007 19:57

Tyhjennysvahti vie virtaa vain kiinni ollessaan.Ota vaan koneen kenkä irti,vie se kellokin jotain, ettei sähkörappukin veis,kun se niin kovin vahtii.Ja lataile välillä molempia.

NIITTYARO TAPANI 26.10.2007 19:59

Kello vienee noin 10 mA jos siinä on nestekidenäyttö = ei näy pimeässä. Tällöin 3 kk vastaa noin 25 Ah. Jos siinä on LED numerot saattaa kulutus olla 10x. Kuitenkin johtuen akun itsepurkauksesta joka tosin kylmässä on pieni suosittelen latausta kuukauden - kahden välein. Tällöin akku on timmissä kun joutsenet palaavat.

TeeäNNä

LINDBLOM ALF R 26.10.2007 20:47

Jos tuon akun nyt välttämättä haluaa irroittaa verkosta, niin se on ihan samaa, irroitetaanko + vai - napa. Ei kulje enään virtaa verkostoon, kun akun toinen napa on irti.

HÄLVÄ TEUVO 26.10.2007 20:54

Kiitos pojat. Tehhään kompromissi. Otan koneen akun -piuhan irti ja jätän sen hankalan hupiakun piuhat paikalleen. Katotaan sitten kevväällä kuis on käynyt.

TeeHoo

JANHONEN MATTI 26.10.2007 21:02

Hei! Teuvo. Älä odota kevääseen vaan tee kuten Tapani tuolla edellä kirjoitti - lataa akkuja noin kuukauden välein. Muuten sinulla voi olla keväällä edessä kahden akun osto.

GRÖNLUND JORMA A 27.10.2007 01:43

Itse pidän Transuani seisonnassa talven yli. Mutta en tietenkään ihan kokonaan seisoksissa, vaan käytän sitä kolmen viikon välein siten, että on täyslämpöisenä, ja ajan pihalla siten, että käytän jarruja tehokkaasti. Ilman käyttöä kytkin ja jarrut jumittuvat, ja saattaa myös pyöränlaakerit syöpyä.

HÄLVÄ TEUVO 27.10.2007 09:03

No kumpaa mie uskon. Paliinin Mattia vai Janhosen Mattia? Perkele. Edellinen Citikka seisoi samassa tallissa toissa talven. Toinen akku oli irti ja sisällä, toinen(moottorin) paikallaan -piuha irti. Kumpaakaan ei ladattu koko talvena. Auto semmoisessa paikassa, että lataamassa käynti erittäin hankalaa. Auto lähti kun palmun alta keväällä. Koko tää kysymys synty siitä etten saa sitä hupiakkua pois ihan helposti ja miinusnapa on hankalassa paikassa. Koneen akku on helppo juttu vaikka irrottaa kokonaan.

TeeHoo

JANHONEN MATTI 27.10.2007 10:51

Älä usko minua! Usko Palinin kaiman neuvoa johtojen kiinnipitämisestä ja Tapanin neuvoa akkujen ajoittaisesta lataamisesta. Näin ne akut säilyy parhaisten oli auto sitten ulkona tai sisällä.

EEROLA TEEMU J 27.10.2007 11:04

Akun kannalta on ihan sama kumman johdon irrotat. Kun akkujen ulkopinta on puhdas, nestepinnat kohdallaan, akut ovat teknisesti hyväkuntoisia ts. ottavat vastaan sen "piripintaan" lataamisesi, niin muutaman kuukauden seisonnan aikana ne ei mihinkään purkaannu. Sitä (+) napaa irroittaessa pidä varasi, ettei avain kosketa metallisiin osiin. Työkalun ympärille voi kietaista suojaksi vaikka teippiä jos paikka on hankala. Sitikat on hyviä lähtemään käyntiin - tulee vaan mieleen kun 70- luvulla kuuukausia seisonut Camionette lähti 20 asteen pakkasella enslaakista veivilläkin käyntiin.

HÄLVÄ TEUVO 27.10.2007 12:48

Jatko-osa TeeHoon sähvöhommiin: Naapurin Tuomas on ammattimies. Eipä kestänyt kun muutama tovi, niin asunto-osan akku oli esillä. Eli irrotan koko akun ja otan sen sisätiloihin latingissa. Sillä siisti. Mutta kun katsottiin moottorin akkua niin ei löydetty sitä ollenkaan. Aattelin, että Sitikka starttaa pyhällä hengellä, mutta Tuomas ovelana miehenä syöksyi taskulampun kanssa auton alle ja hups sieltähän se akku näytti löytyvän kuskin puoleisen lattian luukun alta. Eli muutama 13 millinen mutteri auki ja akku on esillä. Ja piuhat irti. Sillä siisti. Ongelmat ratkaistu ja todennäköisesti keväällä startataan uusin innoin kohti horisonttia! Soon Moro TeeHoo

JANHONEN MATTI 27.10.2007 13:28

Et sitten uskonut meihin kehenkään vaan pistit akut lämpimään. Tosiasia kuitenkin on, että akun toiminta perustuu edelleen kemialliseen reaktioon joka on sitä nopeampi mitä lämpimämpi akku on. Tästä seuraa se, että talvisäilytyksen kannalta on sitä parempi mitä viileämmässä akkua säilytetään. Samalla kuitenkin pitää huolehtia siitä, että akussa on niin paljon virtaa ettei jäätymistä pääse tapahtumaan. Täysiä moottoripyörän akkuja säilytetään talven ajan jopa kotipakasteesssa. Akut on tehty ulkona käytettäviksi ja säilytettäviksi.

HÄLVÄ TEUVO 27.10.2007 13:47

No uskotaan ,uskotaan ja säilytetään piuhat irti kylymässä. TeeHoo

PALIN MATTI 27.10.2007 18:43

Elä sie kaima maalaile piruja seinile! :)

KLEMETTI SEPPO 27.10.2007 19:07

Vaikka en niin ekspertti autoasioissa olekaan, niin olen jokusen vastaajan kansa samaa mieltä, että niitä piuhoja ei kannata ottaa irti ollenkaan. Jos sinulla on auto lämpimässä tilassa ja jäätymisvaaraa ei ole, ei ole muitakaan vaaroja. Akku kylläkin tyhjenee itsestään ajan myötä mutta se latautuu uudelleen kun auton pistää sähköön/laturiin tai sillä ajetaan. Sen sijaan itse autolle saattaa käydä huonommin.Sitä kannattaa käyttää muutaman viikon välein joitakin minuutteja. Seisotin ennen mökkitraktoria koko talven ja en yhtään kertaa sitä käyttänyt talven aikana. Olipahan sitten yhtenä keväänä kun eka kertaa sitä käynnistin pottutyömaalle, dieselin syöttöpumppu jumittunut eli sen akseli oli ruostunut kiinni vaikka sen sisällä piti olla polttoainetta( veden seassa) No siinä pumpun akseli poksahti poikki ja remontti maksoi lähes 7000 mummoa.Eli pieni opetus talviseisokista.

HANNIMÄKI HEMMO 28.10.2007 15:32

Vastaavassa tilanteesa kysyin Porin Akkupojat OYstä.Asunto-osan akku on Geeli akku,ei latausta talven aikana, jos akku on täysi.Koneen akku on normaali huoltovapaa,lataus noin 2-3 kuukauden välein.Miinus johto irti molemmista.M Auton säilytys kylmä talli.Terv HH

EEROLA TEEMU J 28.10.2007 16:00

Eikö m- autoissa yleisesti ole ns. päävirtakytkin (-) johdoissa? Knausin käyttökirjanen opastaa, että aina pitemmän seisokin ajaksi sekä hupi- että moottorin akku kannattaa erottaa pois runkoyhteydestä kääntämällä päävirtakytkin 0- asentoon. Toimitus vie aikaa muutaman sekunnin ja samalla akun purkautuminen estyy tehokkaasti.

Vaikkei olisi talviseisokkiakaan, niin en vertaisi vanhaa mökkitraktoria nykyaikaiseen dieselmoottoriin ja sen syöttöpumppuun tai muihinkaan komponentteihin. Kaikkea voi toki tapahtua. Jo yksin ostajaa odottelevia uusiakin m- ym. autoja seisoo Suomen talvessa autoliikkeiden pihoissa tuhansittain eikä niitä vähän väliä lämmitetä.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.10.2007 20:24

-Olikohan kuitenkaan geeliakku, ennemmin AGM?

-Itse olen ottanut noissa lukuisissa talviseisovissa kulkimissa joko akunkengän irti, tai käyttänyt pääkytkintä jos sellainen on.

-Jollei päävirtakytkintä ole, niin laitan moisen. Tai ainakin pääsulakkeen tai pikaliittimen akun lähelle, ne kun ajaa saman asian. Vaikka kuluttajia ei olisikaan niin olen joskus unohtanut kuitenkin jotain päälle. Esim sisätuikku purkaa akun nopeaan jos jää päälle...

-Itse olen ladannut akut parin/kolmen kuukauden välein kunnosta ja tyypistä riippuen. Tuoreet kalsium- tai hopea-akut harvemmin, vanhat antimoniversiot (korkilliset) tiheämmin.

HÄLVÄ TEUVO 29.10.2007 08:51

Toi Juhanin toteamus pääkytkimestä on oikea. Kun avasin tän uuden Citikka Jumperin konepellin irrottaakseni -piuhan en siis löytänyt koko akkua. Sensijaan löysin oikealta mustan laatikon, joka taitaa sisältää sulakkeita ja releitä. Sen kyljessä on pienempi kannellinen kotelo, jossa näkyy selvästi painettava kytkin. Tätä epäilen vahvasti pääkytkimeksi. Ja kun en ole varma käyn Veholla ennen auton talliin laittoa ja varmistan asian. Kiitos kavereille hyvistä kommenteista ja neuvoista. Kerron keväällä kuis kävi ihan faktankin vuoksi.

TeeHoo

MIKKONEN MATTI 29.10.2007 10:32

Maatalouden kausikoneista kuten puimusrista otettiin ennen akku säilytykseen tai toiseen koneeseen lähes vuodeksi. Kone piti nostaa myös pukeille renkaiden säästämiseksi. Nykyisin ohje on pitää akku paikallaan mahdollisen tulipalon tai muun äkkitilanteen varalta ja jos laitetaan pukeille, laitetaan silleen puoliksi, että pukit kaatuvat liikkeelle lähdettäessä.

HÄLVÄ TEUVO 29.10.2007 11:51

Sen verran vielä märehdin puolestani tätä aihetta, että totean 1) Citikassa ( tässä uudessa) ei ole sähköpääkytkintä. Vipu jota siksi luulin ei oo kun korvake ulkopuolista virta-apua varten. Luulen, että Ducatossa ja Peugeotissa on sama peli.2) nostan renkaiden ilmanpaineen 5 kiloon ja annan seistä. Ainakin edellinen Citikka seisoi miehen lailla koko talven sillai eivätkä renkaat olleet nelikulmaiset keväällä. TeeHoo

VIITANEN MARKKU 29.10.2007 21:07

Jospa vielä minäkin laitan lusikan tähän soppaan.

Järkevin tapa olisi pitää akku kytkettynä ja auto latingissa koko ajan, ainakin vuorokauden kerran kuukaudessa. Erityisesti geeliakkujen kohdalla lataaminen on tärkeää, sillä jos säilytät autoa kylmässä tallissa, akut purkautuvat itsekseen vaikka akku on irti niin että 3 kk:n jälkeen se on entinen. Geeliakun toinen huono puoli on se, että jos se pääsee tyhjenemään (jännite alle 10V), niin se ei enää yleensä herää henkiin vaikka kuinka lataa (tai voi latautua, mutta ei kestä kuormaa).

Auton starttiakku on yleensä normaali lyijyakku, johon pätevät vanhat keinot, eli napa irti ja lataus keväällä ennen käyttönottoa.

HÄLVÄ TEUVO 16.03.2008 10:38

Jälkitiedotusta: Otin kun otinkin - piuhat irti. Auto seisoi tallissa lataamatta 4,5 kuukautta. ( oli sen verran kaukana ettei oikein voinut ladata). Sitten hakemaan. Renkaissa oli 0.5 kiloo enämpi painetta kun tavallisesti. Oli vajentunut 0.4. Akut kiinni ja yrittämään. Lähti laakista. Kone kävi aluksi kyllä aika karkeesti. Liekö käyny ensi kierrokset voitelematta, mutta tasaantui aika pian. Mitään poikkeavaa en huomannu. Kaikki toimi. Ja siis eiku varusteet takasin kevään reissuja varten. Piti lähteä Pääsiäiseksi Kuusamoon, mutta peruuntuu perhesyistä ( ei apukuskisyitä, muita).Nyt auto seisoo pihassa piuhassa, ja lattaantuu ittekseen. TeeHoo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.