Virran riittävyys.
Jari Kortesalmi
20.11.2021 21:17
Kun on 12h ilman sähköä kuluu alta kymmenen ampeeria virtaa matkailuautossa, riippuu lämmityksestä, nolla kelillä,mihin tarvii aurinkopaneeleita? Itsellä on. Jos on 200ah akut hupipuolella pärjää kymmenen päivää paikallaan. Sen jälkeen käyttää neljä tuntia agrea ja akut lähes täysiä,riippuu laturista.
Korjaan 20h
muokattu: 28.11.2021 13:23
Timo Leskinen
20.11.2021 21:36
No sehän on hyvä ku pärjäääää
Nuinki hyvin.
Lämmityshän se kuluttaaa eniten virtaaaaa varsinniiii - 20 pakkkkasella.
Mitäpä turhia paneleita jos ei tarte.
Oootko mitannu kulutuksen max mukaan, kun kaekki sähkövermeet on piällä
T. Timpppa
Ps mitä sähkövehkeitä sul on
muokattu: 20.11.2021 21:37
Jari Kortesalmi
20.11.2021 21:59
Kiertovesipumppu ja valot. Kiertovesipumppukin vie vähän enemmän sähköä -20 asteessa. Mutta kaasu ensin loppuu kun virta vaikka kaksi pulloa onkin,ja kun käyt auton kans hakemassa uudet pullot akut onkin jo melkeen täynnä,samoin jos haluat vaikka puskassa käyttää airfryeria samalla agre lataa akkuja,samoin jos haluat keittää kahvit keittimellä agre lataa taas akkuja.
Petri Ahonen
20.11.2021 22:30
Kyllähän hupiakuilla noin pärjää pitkään, kun käyttää aggregaattia aina kun tarvitsee 230VAC. Nykyisin valaistus on melkein poikkeuksetta Led-valoilla, lämmityskään ei ole 24h/vrk päällä, eikä käsiäkään pestä/suihkutella 24h/vrk. Suurin virtasyöppö taitaa olla jääkaappi? Oma pieni jääkaappi vie 3A (36W), toki eihän 200A akuista saa 200Ah pihalle, mutta... JOKO kesällä paneelit tai ympäri vuoden aggregaatti, niillä pärjää puskissa.
Jari Kortesalmi
20.11.2021 23:05
Kaasulla on jääkaappi. Aika paljon itsellä kokemuksen kautta tullutta tietoa näistä kulutuksiasta ei niinkään laskelmien kautta,veneessä ei ole kaasua ollenkaan,siellä kaksi komressori jääkaappia vie kesä helteellä virtaa aika paljon Vaikka akkuja on 560 ah edestä
Pärjää kyllä viikonlopun,alku keväästä ja syksystä on kyllä tiukkaa kun lämmitinkin vie sen 5ah. Veneessä on kiinteä agregaatti virtaa tuomassa,jos tarve on.
Toivo Koistinen
21.11.2021 06:59
Tuossa kahtelin akkunaostoksilla autoja. https://www.nettikaravaani.com/adria/twin-supreme-640-slb-aut/1581439
Näyttää olevan jo jäkaappi sähköllä, ja aurinkopaneelit valmiina.
Kuitenkin Suomi on pitkä maa, ja vaikka auringon kokonais paistemärä on samaa luokkaa, kun europasa, joka lienee tämänkin päämarkkina-alue, nin talven aikaan ei riitä paneelin sähkö, koska virran kulutus on isointa, ja paneelin tuotto pienintä.
Tosin käsitetääänkö nuo peltikuoret sitten enempi malliin että liikutaan päivittäin, eikä ninkään asustella niisä paikalla ollen
Ihmetyttää, miksei se vetypolttokenno aggrekaatti onnistunut lyömään ihteään läpitte. Luulisi, kun alkaa hinnat hipoman ensimäistä sataa tonnia, jo siihen löytyvän riittävä virran saanti varsinkin perinteisissä malleissa joisa enemmän asutaan kokonsa ansiosta.
Tp
Tosin kun perinteisissä jo loppuun kuuden tonnin autoja liikuttaa parin litran kone, koj´htakai bensiini, tai kaasu, niin mentänee malliin josa kone tuottaa sähköä, joka liikuttaa autoa, ja sillonhan virtaongelmat on ratkastu
muokattu: 21.11.2021 07:09
Seppo Suomi
21.11.2021 07:37
Ehkä valmistajat ovat miettineet että noilla kuoriaisilla vietetään puskaparkissa talvella vain vähän aikaa koska se on kolmen vuodenajan peli.
Vetykäyttöisen polttokenno on mahdottomuus tällä hetkellä. Vedyn tankkaus on täällä meillä yhtä vaikeaa kun nestekaasunkin tankkaus.
Ei auta vaikka auton hinta hipoisikin sitä viljelemääsi sataa tonnia niin ei siihen saa vetyä vaikka olisikin sitä rahaa.
Tapio Pankka
21.11.2021 09:58
Sitähän pärjää ilman verkkovirtaa ihan loputtomiin kunhan aamukahvit keittää ja ruuat laittaa (sillä airfreyerillä) agregaattia käyttäen. No, polttoainetta siihen agregaattiin pitää riittävästi olla.
Toivo Koistinen
21.11.2021 10:12
Mitä ne nuo sitten on. https://www.marinea.fi/polttokennot En tosin asiasta ymmärrä mitään..
Tp
Jari Kortesalmi
21.11.2021 11:04
Varmaan hyviä vehkeitä,tankata nekin täytyy tai vaihtaa joku valmis patruuna. Varmaan seuraavaksi tuollainen kun agregaatista tulee toiminta savut ulos.
Hemmo Lehtonen
21.11.2021 11:06
Moi! Kuten edellisessä paneelikeskustelussa jutusteltiin paneeleista niin ääni niille. Sähköä tulee aina kun on valoa. Aika jumppa tuo agrejuttu ja melua puskassa? Noilla paneeleilla jotka itselläni on pärjää aikaisin keväästä syyskuun loppuun. Kahvit keitän termoskeittimellä ja mikrolla aikas paljon ruokaa, invertteri siniaalto 1200W. Jääkaappi, lämmitys ja suihkuvesi lämpimäksi kaasulla. Akkuja hupipuolella 200Ah. Valaistus ledeillä. Tämä on meidän tapa toimia, hiljaa ja ilman pakokaasuja.
T. Hemmo
Jari Kortesalmi
21.11.2021 12:05
Tämä on tämmöstä yleistä jorinaa omalta puolelta ainakin. Eli mulla on autossa paneelit katolla virtaa tulee hyvin kyllä. Mutta mutta virtaahan menee hyvin vähän jollei käytä invertteriä,pärjää viikonloppu reissut ilman paneeleita ja ilman agrekaattia hienosti. Autossa on lattia lämmin,harmaavedet pysyy sulana. Ainoastaan se 220 virta puuttuu mikä ei omasta mielestäni ole ongelma. Veneessä taas on itsellä invertteri mikä asennettu vaihtokytkimen kautta virta tulee kaikkiin pistorasioihin nappia kääntämällä. Virtaa menee paljon, kaksi kompura jääkaappia ja lämmitin. Lämmitin vie täys teholla keväällä ja syksyllä sen 5A,samoin jääkaapit käydessään sen noin 10A eli puolet vuorokaudesta käy suurin piirtein,veneessä ei kaasu vehkeitä ollenkaan. Nää on tällaisia maku asioita.
Hemmo Lehtonen
21.11.2021 12:12
Juu samoin ja se meille kaikille suotakoon.
Kevättä odotellen t. Hemmo
Toivo Koistinen
21.11.2021 20:50
Aggrekaattihan on varmin tapa sähköön, ja on jo aikas hiljaisia nekin, minkä olen omakokemana huomannu. Bensan käry on vähäinen, jos käyttää kalliimpaa puhdistetua pienkone bensaa.
Myös hieman pidempi syöttökaapeli, jollonka voi viedä sen koneen hieman kauemmas, tai kuten olen suunnitelu, että tehen peräkärriin oman koteloinnin sille, ja pakokaasuille siihen poiston.
Kärrin voi sitten siirtää kauemmas, ja vaikka lukita puuhun vahvalla ketjulla.
Tp
Seppo Suomi
21.11.2021 21:07
Nuo vehkeet käyttävät omaa merkkitenuaan (metanoli) kympin litrahinnalla. Sähkön hinnaksi tulee noin 9€/kWh. Aparaatti maksaa karvan alle kolmetonnia. Tässä syyt miksi alle sadantonnin kulkimella reissaavat eivät ole lemmestyneet tähän.
Toivo Koistinen
22.11.2021 06:02
Niinhän se on. Onko sitten peltikuori, joka taannon makso 50 000, nykyään 80 000, nin mistä hintakehitys johtunee.
Paljonko sitten tehtaalla mukaan indekroitu laite lisäisi oikeasti hintaa. Nämähän on niitä vastaustavaille jääviä kysymyksiä, kuten se, että missä kulkee harrastuksen hintakehityksen raja.
Ostaakko sen sadan tonnin vehkeen, ja allakaa säästen ajeleen, ja laskeen mitä sillä matkalla mikäkin maksaa.
Vaikka minäkin remellän, että kun lähetään, nin öörejä ei lasketa, eli jos pitää säästen elää siellä, kun kotona pihistelen ihan nokko, nin jäähään kotio, mutta kuitenkin se pikkusen takaraivossa koputtelee säästöpiru.
Tp
Petteri Haverinen
23.11.2021 08:38
Jari KortesalmiKun on 12h ilman sähköä kuluu alta kymmenen ampeeria virtaa matkailuautossa, riippuu lämmityksestä, nolla kelillä,mihin tarvii aurinkopaneeleita? Itsellä on. Jos on 200ah akut hupipuolella pärjää kymmenen päivää paikallaan. Sen jälkeen käyttää neljä tuntia agrea ja akut lähes täysiä,riippuu laturista.
Mihin sitä agrigaattia sitten tarvitsee?
Meillä on auton katolla 2170,watin paneelit, jotka lataavat 295 ah: n akkuja. Invertteriltä saa rva 230 virtaa hiustenhoitolaitteisiin ja myös videotykin tarvitsema 230v on tarjolla.
En muista edes milloin viimeksi olisi auto ollut verkkovirrassa, silti matkavehje on reissuun lähtö valmis pihassa. En laita edes SF-C/Camping alueella verkkovirtaan, vaikka se kuuluisikin hintaan.
Akuthan on kuin miehen vatsa, ne tykkäävät, kun ovat täynnä..
En todellakaan alkaisi agrigaattia pitämään mukana, saati sitten käyttämään…
Ei näköjään tunnista tämä sivusto * merkkiä, on siis 2 kpl 170w paneelia ja 2 kpl hupiakkua…
muokattu: 23.11.2021 09:44
Seppo Suomi
23.11.2021 10:47
Meitä kun on monia ja joikaisella omat sähkötarpeensa ja keinot saada täydennystä varstoonsa.
Tärkeintä on ettei sähkö lopu.
Varsinkin meillä jotka käytämme C-pappia.
Vesa Hakala
23.11.2021 11:03
Lisävarusteet ei pelkästään maksa lisää vaan myös nostaa auton painoa.
Peltikorisessa saattaisi olla varaa jos pidetään 3500kg painoa maksimina, mutta niissä ei oikein ole tilaa esimerkiksi aggregaatille.
Toivolle lähinnä vastasin.
muokattu: 23.11.2021 11:04
Toivo Koistinen
23.11.2021 12:03
Tuo on totta Vesa.
Painot autojen koon kasvaessa ovat paljon keskustelun aiheena. Peltikuoresssa ei tosiaan meillä varsinkaan oikeen aggrekaatti sisälle, tilan, ja sitten mahollisen käryn takia, koska se tavaratila on sitä sisätilaa.
Ainoa peräkärri, joka varsinkin peltikuoresa lyhyen auton peräylityksen takia on varsin hyvä tavaran kuljetukseeen.
Tosin olen nähny monessa perinteisenkin perässä kuomukärryn.
Onkohan kukaan keksiny, että kun akku alka vajeta, nin hälytys, ja auton kone käyntiin lataamaan.
Meilähän kovalla pakkasella hupipuoli aamuyöstä tyhjeni, ja asuntopuoli pysähtyi, mutta kun koneen käynnistin, niin kaikki taas pelasi
Tp
Jari Kortesalmi
23.11.2021 17:48
Täytyy olla omavarainen,vaikka nyt kävis niin että startti akku tyhjenisi sillä saa suoraan pelkästään siihen akkuun virtaa,tai sataa kolme päivää putkeen,jne.
Toivo Koistinen
23.11.2021 18:27
Kyllä, ja siihen auttaa meilläkin vara-akku. Mukana on entinen starttiakku, ihan hyvä, mutta vaihdoin varalta uuteen, kun 10 vuotta tuli täyteen.
lataan sen lähtiissä kaamosreissulle, ja nostan kaapeleihen kansa tavaratilaan. Aggrekaatttihan sitten on se paras, joka takaa aina sähkön
Joskus miettinny mikä noista polttomoottori koneista lie hiljasin käydesään. tarjontaahan on
Tp
Jari Kortesalmi
23.11.2021 18:39
Joo saahan hupiakustakin kaapeleilla virtaa,kannattaa vaan ensin kytkeä irti asunto osasta.
Ari Kuusisto
23.11.2021 18:48
Meillähän kaikilla on hyvä agre konepellin alla,aika hiljainenkin on aina käyttövalmis, en ole vielä saanut sakkoa paikallaan käyttämisestä akkujen latauksesta, eikä invertteriäkään ole laturi moittinut, omavaraisena on tälläkin ajatuksella retkeilyajoneuvolla.
Jari Kortesalmi
23.11.2021 19:13
Uudempia matkailuautoja ei saisi turhaan tyhjäkäynnillä käyttää.
Ari Kuusisto
23.11.2021 19:33
Mitäs ongelmaa siitä aiheutuu.
Petri Ahonen
23.11.2021 19:58
TM lehdessä oli jokin aika sitten aggregaatti testi, jossa yhtenä argumenttina oli käyntiäänen voimakkuus. Muistaakseni Honda EU22 oli hiljaisin ja tuotti hyvälaatuista sähköä. On toki hintavakin, mutta usein nuo ominaisuudet kulkevat käsi kädessä. Itse olen miettinyt miten vaikeaa olisi laittaa aggregaatti peltimökkien katolle? Tankkaaminen olisi hieman hankalaa, mutta käry ei niin haittaisi ja äänieristeillä ääntäkin saisi ohjattua muualle (ylöspäin).
Ari Kuusisto
23.11.2021 20:32
Honda EU20i on pienikulutteisin ,vie noin 7 desiä kWh eli 1,4 euroa kWh, eli ei ihan halpaa sähköä.
Halvempaa kun polttokennolla,
Eli airfryer 15 minuuttia 0,63euroa.Ei se nyt konkurssiin vie.(Polttokennolla sama laite 4euroa.)
Noin nopeasti laskettuna.
Jari Kortesalmi
23.11.2021 20:50
Saaste härpäkkeet,lähinnä hiukkassuodatin ei tykkää kun käyttää vajaalämpöisenä konetta tyhjäkäynnillä. Hiukkasuodatin tukkeutuu nopeammin.
Jari Kortesalmi
23.11.2021 21:00
Tulee aika kova jyrinä kun agregaatti on vaikka takatallissa omien tassujen päällä ja ovi auki,toi kova jyrinä tarkoittaa järkyttävää ääntä. Onhan joissain autoissa kiskoilla kiinteästi oleva aggregaatti joka vedetään ulos kun tarvitaan,ei ole kokemusta miten tärinän vaimennus on toteutettu.
Heikki Kaipainen
23.11.2021 21:26
Minulla on mukana eu10 Honda,,tuossa se kävi eilen 1,5 h alatuuleen ,,ei käryä klyyvariin,agrekaatti on mulle hyvä kun kotona on melko usein sähkökatkoja saa pakastimille virtaa niin hirvet ym.niissä tykkää. Mun mielestä peli on vielä hiljainenkin ja sekun hiljenee kun menossa on iän myötä kuulonkin himmeneminen.
Jari Kortesalmi
23.11.2021 21:37
Mulla on kaksi salkku aggregaattia,toinen on halpis malli toinen taas tekniikan maailman testissäkin mukana ollut parempi kone. Molemmat koneet säätää kierroksia kulutuksen mukaan,pienillä virran kulutuksilla molemmat ovat hiljaisia,vasta isommilla kierroksilla ero on selkeä halvemmassa on sellainen viimeistä päivää ääni,kun toinen murisee pehmeästi.
Tässä niin sanotusti paremmassa versiossa voi kaasuttimen käyttää tyhjäksi ennen sammutusta jos niin haluaa. Tämä kyseinen keksintö on ollut vasta kolme vuotta käytössä,moitteettomasti on pelannut. Toisen joka väistyi uuden tieltä jätin koti koneeksi sähkökatkon varalle,ihan toimiva kone mutta remonttiakin on ollut.
Kari Rautiainen
23.11.2021 21:44
Kattelin tossa yhtä uutta autoa, oli tehty fillaritelineestä agregaatin paikka. Erillinen polttoainesäiliö vieressä ja alligaattori boxissaan kiinteesti telineellä. Mahtaa olla komee ääni sisällä.
Sais kyllä sterling moottorien valmistus muuttua yleisemmäksi. Onhan noita ihan tähän käyttöön, esim Whispergen, mutta. Aina se mutta.
Toivo Koistinen
24.11.2021 07:26
Kuinkakohan paljon sen on käytävä, että pystyy yöpyileen pakkasella. Päiväaikaanhan ei hyrinät haittaa.
Tosin mulla on sikäli, että olen nukahellu vähän monenlaisessa myllyssä, ja kone on miten missäkin mourunnu.
Huoltamoilla, misä rekat jyrää, nosturisa, kaivurissa, jopatyömaamestarin käskystä, elikkä kuten päällikö sanoo, saa hajottaa talon ympäriltä, ja ei unta haittaa.
Taannoin oltiin yötä, ja iltahommain aikana annoin auton hyristä sen aikaa, kun mitä valvoiltiin, ja sitten sammutin, eli siinä iltakymmenen tietämissä.
Sähkö riitti, ja homma pelasi. Sillon kun asuntopuolen akku tyhjeni, sammutin auton ilta kuuden aikoihin, ja aamusella viiden jäläkeen pysähtyi asuntopuoli. Pakkasta oli 32 raatia auton mittarin mukaan
Sisävalot oli päällä, samoin töllö sen illan
Niinettä eikai sen tarvi nukkuma-aikana käydä. Nykäsee aamusella käyntiin, ja siittä alakaa päivä.
Kertaostoshan se kalliimman laitto on aika moneksi vuueksi. Tosin alakaa olla likkumisen kustannus kohtaa muutenki
Tp
Ari Kuusisto
24.11.2021 08:53
Tuosta tyhjäkäyttämisestä, mikä määrä tyhjäkäyntiä sitten on vahingollinen, luulisi loukkujen sitten siirtymällä taas saavan riittävää lämpöä? Olen aiheesta yrittänyt etsiä tietoa mutta jos on linkkejä niin pistäkää tulemaan.Aloittelen AD-Blue autoilijan taivallusta. Tuota vanhempaa kyllä voi surutta savustaa tyhjäkäynnillä.
Seppo Suomi
24.11.2021 09:36
Mikäli olen oikein ymmärtänyt noiden uusien autojen "älyttömän" latauksen toimintaperiaatetta niin siinä voi käydä hassusti tuolla öisellä käytöllä. Siirtyykö ajoakusta virtaa hupiakkuun ja moottori ei lataa kumpaakaan?
Olen yrittänyt ottaa asiasta selvää mutta vastauksia on yhtä monta erilaista kun tälläkin palstalla,
Mittaamallahan se asia selviäisi . Koska en tuota tyhjäkäyntiä ole harrastanut ,senhän pykälätkin kieltää , niinpä sekin mittaus on jäänyt tekemättä.
Rauno Suhonen
24.11.2021 19:23
Jossakin Caravanlehdessä oli juttu kaasukäyttöisestä agregaatista. Olisikohan hiljaisempi,tai ainakin vähemmän hajua voisi olla. Tietenkin kaasun ulosotto tai lisä pullo. Liekö yhtä tehokas kuin bensalla käyvä. Entä olisiko käyttö edullisempaa.
Toivo Koistinen
24.11.2021 19:38
https://liikkuvakoti.fi/kaasu-ja-bensatoiminen-agregaatti/ Tuosahan on esimerkki.
Tuo voisi olla hyvä, kun käy bensallakin, elikkä puskasahan se ei haittaa, ja puhdasbensahan ei pahasti käryä.
Kaupunkiparkeissa, jos ei mene leirin tolppaan kiinni, niin sitten kaasua, ja kuomukärrissähän tarpeellinen polttoaine, sekä bensa, kaasupullo, ja kone kulkee mukavasti mukana.
Tp
Ville Säynäjäkangas
24.11.2021 20:19
Ari KuusistoTuosta tyhjäkäyttämisestä, mikä määrä tyhjäkäyntiä sitten on vahingollinen, luulisi loukkujen sitten siirtymällä taas saavan riittävää lämpöä? Olen aiheesta yrittänyt etsiä tietoa mutta jos on linkkejä niin pistäkää tulemaan.Aloittelen AD-Blue autoilijan taivallusta. Tuota vanhempaa kyllä voi surutta savustaa tyhjäkäynnillä.
Mahdotonta vastata ilman asianmukaista testeriä.
Itse tutkin muutama päivä sitten ad blue mersua tällaisella testerillä. Niin 50 edellistä hiukkasloukun puhdistuspolttoyritystä oli epäonnistunut ja täyttöaste oli 95%.
Hiukkasloukun eli dpf:än hyvä puoli on siinä, ettei siinä ole yhtään liikkuvaa tai kuluvaa osaa. Tukkeutunutta hiukkasloukkua ei tarvitse vaihtaa. Helpompi vaihtoehto on tehdä pakkopoltto testerillä ja jos se ei riitä, niin sitten hiukkasloukku irti ja pesu pinelinellä ja painepesurilla, huolellinen kuivaus (tärkeä!) ja asennus takaisin. Tämän jälkeen dpf on taas uuden veroinen, vaikka merkkiliikkeet mielellään myisivät uuden tukkeutuneen tilalle.
Ari Kuusisto
24.11.2021 20:43
Pitääkö olla ihan Mersun oma testeri että näkee, ja mikä mahtaa olla syy että poltot on noin paljon keskeytynyt.
Ville Säynäjäkangas
24.11.2021 20:56
Ari KuusistoPitääkö olla ihan Mersun oma testeri että näkee, ja mikä mahtaa olla syy että poltot on noin paljon keskeytynyt.
Ainakin mersun starilla näkee, en tiedä muista.
Polttojen keskeytykset johtuivat siitä, että polttosyklin ehdot eivät olleet täyttyneet. Siellä starin ohjeissa kerrotaan ehdot, mutta miksi ihmeessä niitä ei kerrota vaikka ohjekirjassa?
Ehdot voivat olla (mallista riippuen) esimerkiksi ajoaika 30min, miniminopeudella 50km/h ja moottorin kuormitus 50%. Nämä ovat melko kovat ehdot. Ehkä helpoin suorittaa (suomessa) painava kärry tai vaunu perässä.
Saksassahan se onnistuu, kun moottoritiellä lataa 200km/h taulussa.
Ville Säynäjäkangas
24.11.2021 21:06
Nykymersut eivät ole tehty 30km työmatkaa ja lähikauppa-asiointia varten.
Poikkeuksetta dpf:än täyttöasteet ovat 75-95% välillä tutkimissani autoissa. Mersu tykkää kun sille annetaan kenkää ;)
Toivo Koistinen
25.11.2021 06:51
Hankaletta on jo elämä uusiien autojen kansa. Kauppaan jos kylälle lähen, pittää ajella Kemin, sieltä Rovaniemelle, ja sitten kylälle ylinopeutta, ettei mene tukoon pakoputket.
Pirttiin pittää tehhä lisäsiipi, ja isot ovet, että saa tuuva sisälle lämpöseen köllöttään, kun ei kestä lämmityslaitetta nuo, tai talaviaikana kulukia taksilla kaupassa.
Talavimatkailuunhan vuokraa höpöauton kaamos-, vuuenvaihe, ja ensmäiselle keväreisulle..
Tp
Esa Veijola
25.11.2021 08:31
Auto sammutettu kesken polton.
Ari Kuusistolle
muokattu: 25.11.2021 08:32
Ari Kuusisto
25.11.2021 11:00
Miksi ei ole laitettu kunnollisia varoituksia polton keskeyttämiselle ,että oletko varma että haluat sammuttaa ajoneuvon kun elintärkeä poltto käynnissä ja suodattimesi saattaa vaurioitua.
Ja ilmoitus että poltto käynnissä ja paina pedaali pohjaan ja anna "palaa".
Tietokoneita kun tavallaan ovat ohjausjärjestelmät.
Timo Leskinen
25.11.2021 12:08
Ari KuusistoMeillähän kaikilla on hyvä agre konepellin alla,aika hiljainenkin on aina käyttövalmis, en ole vielä saanut sakkoa paikallaan käyttämisestä akkujen latauksesta, eikä invertteriäkään ole laturi moittinut, omavaraisena on tälläkin ajatuksella retkeilyajoneuvolla.
Jotkut autot ei tykkäää tyhjäkäynnillä pyörittämisestä, kun nokkaakselille ei riitä voitelu kun tyhjäkäynnillä pyörittää pitkääään
En tiedä senkumemmmin merrrkkejä, käsitin että uuuvempia huoltomies virkkkas
Timpppa
Toivo Koistinen
25.11.2021 13:19
Kumma juttu. teknikan pitäisi kehittyä, samoin öljyjen. Nämä höpöautot ovat tehty ammatti toimintaan, ja jakoautona se joutuu pysähtelemään, liikkumaan lyhyitä pätkiä.
Tp
Ville Säynäjäkangas
25.11.2021 15:18
Ari KuusistoMiksi ei ole laitettu kunnollisia varoituksia polton keskeyttämiselle ,että oletko varma että haluat sammuttaa ajoneuvon kun elintärkeä poltto käynnissä ja suodattimesi saattaa vaurioitua.
Ja ilmoitus että poltto käynnissä ja paina pedaali pohjaan ja anna "palaa".
Tietokoneita kun tavallaan ovat ohjausjärjestelmät.
Ainakin mersusta tiedän, että myös liian pitkä yhtäjaksoinen ajoaika keskeyttää täydellisen polttoprosessin. En tiedä miten, mutta selkeällä suomenkielellä tästä kerrotaan starin ohjeissa. Nuissa kaikissa ehdoissa on ylä- ja alarajat. Pitää sattua just oikein.
Vängällä hiipii mieleen kapitalistin salajuoni, jolla autoja saadaan käymään merkkiliikkeen huollossa.
Jos tämä kuulostaa foliohattujutuilta, niin katsokaa ”Hehkulamppuhuijaus” dokumentti.
https://youtu.be/ozD9MvvbN-Q
Niin ja mersun dpf:fän polttoehdoissa on myös polttoaineen määrä ja akun jänniterajat määritelty.
muokattu: 25.11.2021 15:20
Ville Säynäjäkangas
25.11.2021 15:35
Kyllä kuulkaa tämä peilistä tuijotteleva vakaumuksellinen dieseljäärä on lopulta joutunut takkinsa kääntämään. Kaikki koulut olen käynyt autoalaan liittyen ja on se vaan tunnustettava, että polttomoottorin aika alkaa olla jo ohi. Sähköauto on se juttu, halusipa sitä tai ei.
Saastelaitteet tekevät autoista niin monimutkaisia ja epäluotettavia, että ei polttomootorille ole enää tulevaisuutta. Nykyisillä polttomoottoriautoilla voi ajella niin kauan kun viitsii, mutta moni ei viitsi, kun sähköautossa on kaikki paremmin, jos ei ihan nyt, niin muutamien vuosien päästä aivan satavarmasti.
Tämänhetkisissä polttomoottoriautoissa on enemmän sähköhimmeleitä kuin sähköautoissa. Latausinfra kasvaa kovalla vauhdilla, niin siitäkään ei voi kohta märistä.
Uskallatteko koeajaa sähköautoa?
Itseäni oikein harmitti, kun ei mistään päässyt moittimaan, sähkäri oli parempi joka suhteessa.
Ari Kuusisto
25.11.2021 16:13
Kaikista hulluin idea on hybridi ,siinä saat huoltaa kahden auton tekniikkaa, sähkö ja polttomoottori.
Joo ei sähköautossa mikään filtteri tukkeudu,poislukien sisäilmansuodatin, ei imusarja nokeennu eikä läpät putoa imusarjasta männän päälle ym.ym.löydä itse lisää.
Ajosuoritteen sähköisessä kun saavat hyvälle tasolle vielä kansanautoissakin.
Toivo Koistinen
25.11.2021 16:28
Sähköauto on tulevaisuutta, muodosa tai toisessa, mutta aatellaan Suomen, euroopan, ja maailman laajuisesti, niin en usko kerkiiväni siihen porukkaan.
Ellei sitten akkutekniikka, ja niiden tuotantomäärät ole aivan toistaluokkaa, ja vielä siihen niiden akkujen materiaalit, ja kierrätys
Pitää olla takuuvarma yhden latauksen ajomatka 700 kilometrin tietämillä aina, ja lataus nopeus huoltamoilla lähes minuuteissa, koska jos alkaa liikkumaan meilläkin miljoonan parin määriä, niin niiden latailu on semmonen kansanhuvi, jos jokaista pitää puolitiimaa latailla huoltamoilla, tai kauppojen pihoilla.
On se sähkömootoriveto varmaan kun sen vääntö on aina yhtä kova koko sen kierros alueella, elikkä alle sadan hepoisen moottori kulettaa henkilöautoa mukavasti.
Tp