- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Vikojako Mersussa ??
Vikojako Mersussa ??
Kuulutettiin toisessa keskustelussa Mersun vikoja ! Mitähän ne semmoiset viat on ??? ;-) Mutta se siitä ja asiaan. Vehon mielestä Sprintshiftin kykimen liikeanturin sanoutuminen irti 30 tkm ja 26 kk jälkeen taitaa kuulua asiaan ?? Takuu on 24 kk ja sillä siisti. Varsinkin kun auto ei ollut ostettu Mersun "viralliselta maahantuojalta" (Veholta). Kovan väännön jälkeen Veho tuli vastaan 50% (lasku oli noin 1100€). Auton myyjäliike lupasi välittää reklamaationi tehtaalle noin 5 kk sitten. Asiasta ei ole kuulunut sen jälkeen mitään? Mutta mielenkiintoisin asia oli se mikä korjaamolla ilmeni : Adria on ostanut Mersulta alustoja myös ILMAN tehdastakuuta. Olisiko paras tarkistaa ostotilanteessa merkistä riippumatta että alustan valmistajan takuutodistus on varmasti leimattu? (Minulla oli kyllä 24kk tehdastakuu ilman kilometrirajoitusta). Muuten ½ integroitu Sprintteri on toiminut hyvin ja Sprintshift on mukava käyttää (kunhan vaihtaa manuaalisesti pienemmälle kun robotti haluaa pitää 6. vaihteen 60 km/h nopeudessa päällä). Kulutus ollut 11 l/100km +- 0.5 l. t. seppo
Tuota tehdastakuun "takaisinmyyntiä" tehtaalle on harrastettu ijät ajat. Näin ostaja saa autonsa tehtaalta halvemmalla kun ottaa riskin osin tai kokonaan itselleen. Se minkä takuun antaja esim. matkailuauton valmistaja sitten antaa m-auton ostajalle on myyjän asia, koska takuu ei perustu lakiin, vaan on viimekädessä ostajan ja myyjän välinen sopimus.
Tehtaan ja eri maahantuojien erilaisista sopimusehdoista johtuen takuuajat voivat maittain vaihdella nollatakuusta 5-6 vuoden takuuaikaan. Takuuaika ei kuitenkaan kerro kaikkea, vaan sillä mitä takuu sisältää ja miten takuuasiat takuuaikana hoidetaan, on asiakkaan kannalta useinkin takuuajan pituutta suurempi merkitys.
Kun noita takuuasioita käsitteleviä kirjoituksia täällä lukee, niin saa kyllä sen käsityksen, että takuuasioiden hoitamisesta ollaan siirrytty hoitamattomuuteen.
Toin oman sprintterini 1,5vuotiaana Saksasta, ja tiedustelin sitten paikalliselta piirimyyjältä, jos jotain sattuu miten menetellään, annettuani auton sarjanumeron, siellä katsoivat koneelta, että täältä löytyy, ja jos jotain ilmenee, niin tervetuloa, hoidellaan. Muutenkin palvelu ja tiedonsaanti sieltä on pelannut hyvin, kun olen tarvinnut jotain tietoja esim sähkökuvista.Peltikoppi vm 03 316, ei sprint sift, nyt ajettu n 140000, ei ongelmia, pittää koputtaa puuta. aurinkoisia kelejä t kari v
Tiäkkö kaima, ku mie piän, että se on se auton korinvalamistaja tai jälleenmyyjä, joka sen takkuun "myypi". Ei koskaan tuotteen loppukäyttäjä, eli täsä tappauksesa autoliikkeen asiakas. Ihan sama minkälaisia kauppoja olis ketjusa tehty ennen asiakasta, ni asiakkaala on aina tuotevastuulain mukanen oikeus saaha MYYJÄLTÄ korvaus kaikista "ennenaikaisista laukeamisista". Takuu on vaan semmonen markkinointiväline. Tuotevastuulaki on sääjetty loppukäyttäjän turvaksi.
Moi kumppanit, mersuissako vikoja? Omani sprinter 312 -98 rupesi pätkimään virtoja joskus kolme vuotta sitten. Piti lähteä pääsiäisreissulle itäsuomeen, ei inahdustakaan kun starttasi, kaikki virrat hävisi jonnekin. Hinurilla Espooseen pikahuoltoon, pomo kysyi, etsitäänkö vika, vai korjataanko? Sanoin, että korjataan, siitä selvisi sentään alle 400€ laskulla, mitähän etsiminen olisi maksanut? Vetivät uuden piuhan virtalukolta startille, nyt on toiminut toistaiseksi moitteettomasti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nyt tämä uusi vika, hiiret, mutta sehän onkin jo toinen juttu, eikä siitä kukaan tunnu olevan hirveän vahingoniloinen, päinvastoin pelkäävät oman kalustonsa puolesta! Kerron kyllä heti lajitovereille, jos löydän sisäänmenoreitin, eipä ole tullut lisää niiden 7 lisäksi, jotka sain loukuilla sisältä pyydystetyksi pari viikkoa sitten. Niin, jarrut, ihan vaan piruuttani tutkin paloja, edessä olivat täysin loppu, 140000 km ja takaa sama juttu, ihme, että menivät viimevuona puhtaasti läpi katsastuksesta! Levyt oli vielä siedettävässä kunnossa ja käsijarrun kengillä ajaa vielä aika tovin. Lämmityksessä on ollut vähän häikkää, mutta sehän ei ole alustasta kiinni, trumaticin ongelmia enemminkin. Aurauskulmat tuppaa syömään eturenkaita, kulmat kohdallaan, mutta se PAINO!
Näinhän se tuotevastuulaki menee ja siinä ei ole määritelty takuuaikaa. Jos tuotteessa on virhe, niin tuotteen valmistaja on siitä vastuussa. Autojen nokkahihnat on hyvä esimerkki.Huoltokirjassa käsketään vaihtaa nokkahihna esim. 60000km huollossa, mutta autosta on takuuaika mennyt umpeen ja hihna katkeaa 40000km kohdalla. Tuotteessa on silloin virhe ja valmistan kuuluu korjata tuote, sen olisi pitänyt kestää 40000km. Takuu on myyjän tuotteelle antama vapaaehtoinen lisäarvo. Takuuajan jälkeenkin voi aina vedota tuotevastuulakiin, jos virhe on ilmeinen tai sen voi todistaa.
Anteeksi, olisi pitänyt kestää 60000 km. Tästä syytä alkaakin olla uusissa moottoreissa nokkaketjut.
Kyllä mutta tuohon
EUn säätämä direktiivi että kuluttajille myytäviin autoihin kuuluu direktiivin mukaan olla kaksi vuotta takuu. Mutta jos Matkailuautoja ja vaunuja ei myydä kulutajille niin ei tämä määräys sido myyjää.
no näitähän ei kuluttajat osta vaan karavaanarit! Vai kulutatko sinä matkailuvälinettäsi.
Mulla on 18 kesäinen 310 fiilis 180000 mittarissa ja vaan niitä huoltoja tehty hyvin on pelittäny. Kop kop.. Sit on 21 kesänen 200 pensa jolla ajettu 420000 no siihen piti kyllä huoltaa (vaihtaa) nokka akseli ja ketju. Ei nää nykyiset pelit enää yllä näihin lukemiin. Liikaa elektroniikkaa tuppaa olemaan.
Takuusta ja virhevastuusta muutama kommentti.
Takuu on autoliikkeen myöntämä vapaaehtoinen turva asiakkaalle, että jos autossa/vaunussa jokin paikka pettää, niin autoliike/maahantuoja/tehdas (siinä järjsetuksessä) korjaa tai vaihtaa viallisen tuotteen uuteen. Takuu voi riippua merkistä tai vaikkapa mallista,
Virhevastuu on kuluttajasuojalain määrittämä vastuu, jonka perusteella MYYJÄ on vastuussa myymässään tavarassa myyntihetkellä mahdollisesti olevasta virheestä. Virheeksi lasketaan esim. puuttuvat käyttöohjeet tai, että ajoneuvon jokin osa ei kestä sille normaalisti odotettavissa olevaa käyttöikää. Tämä taas on aika tulkinnavarainen asia ja sitä esim kuluttajasuojalautakunta tulkitsee tapauskohtaissti.
Virhevastuu koskee myös käytettyjä ajoneuvoja. Mikäli laitteessa on ostettaessa ollut virhe tai vika, mitä ostaja ei olisi normaalissa tavaran tutkimisessa havainnut, eikä myyjä asiantuntijana asiakkaalle kertonut, on myyjän se korjattava/korvattava. Tässä ajoneuvon ikä ja hintaluokka voidaan huomioida siten, että jos vika korjataan uudella osalla on ostaja velvollinen korvaamaan korjauksesta sen osan, joka parantaa ajoneuvoa siitä kunnosta, jossa se ostohetkellä oli.
Uusien ajoneuvojen osalta virhevastuu voi jatkua paljon pitempään kuin ajoneuvon takuu ja vian korjausvelvollisuus on myyjällä, ei tehtaalla tai maahantuojalla.
Ja jos myyjä/maahantuoja asettuu poikkiteloin niin pississä on kuluttaja... Tapahtui tuossa nimittäin että uusi digikamera hajosi. F-alkuinen maailmanmerkki, mutta onneksi maahantuojalla on oma huolto Hesassa. Kamera pakettiin ja sinne, mukaan ostokuitin kopio. Kun asia ei edistynyt niin soitin ja kysyin missä viipyy. Vastasivat ettei korjata ennenkuin saavat lisätodisteet ostopäivästä tai virallisen takuukortin, kuitti ei heille riitä. Ja kuluttajaviranomaisten mukaan mikä tahansa tosite riittää. F-huolto totesi, että kun kyse on hieman vanhemmasta mallista niin eivät usko suomalaisen jälleenmyyjänsä kuittia vaan epäilevät että kyse on harmaatuonnista! Kerroin että ei moisia lisätositteita voi vaatia, itse asiassa kuittikin on enemmän kuin tarvitaan. Sanoivat että laittavat kameran takaisin pakettiin palasina, ja saan viedä sen sitten sinne kuluttajaneuvontaan korjattavaksi... Onneksi myyjäliike oli vielä hengissä, joskin eri osoittessa ja eri puhelinnumerolla. Ja näkivät vaivaa etsien kirjanpidostaan ko päivän myynninsurannan, josta faxivat kopion tuonne F-huoltoon. Opetuksena siis se että hyvinkin isolta ja luotettavan tuntuiselta firmalta tulevan tavaran takuun kanssa voi tulla ongelmia. Ja sellaisia ettei siinä auta kuluttajansuoja.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.