Vikakoodi p0638 ja kaasuläppäkotelo
Kari Hokkanen
03.06.2019 19:58
Jälleen kerran. Fiat Ducato 2008 (LMC 2009). Aj. 98 000. Optimointi tehty, joten EGR-venttiili ohitettu. Moottorin vikavalo syttyili silloin tällöin ja jäi lopuksi palamaan. Koska PP-autossa Lohjalla vikakoodien lukeminen maksoi 96 eur, ostin tällä kertaa OBD-lukijan Motonetista (36 eur) ja katsoin vikakoodin P0638 itse. Tilasin uuden kaasuläppäkotelon ja vaihdoin sen itse. Poistin vikakoodin ja vikavalo sammui. Noin 60 ajokm jälkeen vikavalo taas syttyi. Tällä kertaa myös moottorin tehot laskivat. Vikakoodi taas sama P0638. Onko kellään tälläistä kokemusta, jossa kaasuläppäkotelon vaihtamisen jälkeen vikavalo taas pian palaa ja tehot laskee. Vaihdanko seuraavaksi moottorin johtosarjan vai mistä on kysymys? Onko valistuneita arvauksia?
Heimo Turunen
03.06.2019 20:50
Aivan vain tarkennuksena, vaihtuiko kaasuläppäkotelo Wallnerista Magneti Marelliin. Jos niin kaipa väliin tuli tarvittava kytkentäkaapelin pätkä. Itse pääsin ongelmasta kerralla eroon vaihtamalla kaasuläppäkotelon joka on purkamisten takia työläs. Yksi syy voi olla optimointi, joa ei tykkään uudesta kaasuläppakotelosta. Tuon ikäisessä egr:tä pääsee eroon tukkimamalla alipaineletkun.
Kari Hokkanen
04.06.2019 00:22
Vaihtui ja mukana tuli adapterikaapeli jonka kytkin paikalleen. Moottorin optimoinnilla eli ECM:n uudella ohjelmalla moottorista on otettu lisää tehoa (nyt 160...170 hv) ja ilmeisesti ohitettu EGR-venttiili, eli sen ei pitäisi toimia ollenkaani (päästää pakokaasua takaisinkiertoon imusarjaan.) Ohjelmointi oli tehty jo edellisen omistajan aikana, joten en tiedä siitä muuta. Kaasuläppäkotelo kuitenkin toimii kuten ennenkin optimoinnista huolimatta. Koska vikakoodi viittaa kaasuläppäkoteloon ja se on nyt uusittu, vika ilmeisesti on jossain muualla. Moottori käy muuten normaalisti, mutta nyt se on vikatilassa ja on leikannut suurimmat tehot pois.
Timo Haapanen
04.06.2019 10:51
Ei muuta kuin optimoimaan se tehtaan jäljille. Onko siinä hiukkassuodatin?
http://www.hestec.fi/
@timppa
Jari Mattila
04.06.2019 17:31
Moi
Meidän autosta Fiat vm. 2009 hävisi tehot, liike vaihtoi kaasuläppäkotelon ja sen johtosarjan, vika poistui.
Kari Hokkanen
04.06.2019 20:07
Vika löytyi. Italia Motorsin kaveri neuvoi etsimään vikaa johtosarjasta. Aloitin siis kaasuläppäkotelosta ja koska Marellin kaasuläppäkotelon sähköliitintä ei päältäpäin näe, käsikopelolla totesin heti adabteri-johdon pistokkeen irronneen liittimestään. Altakäsin sen näkee ja pääsee laittamaan paikalleen. Olin joko laittanut liittimen lukituksen huolimattomasti tai se irtoaa tärinästä. Täytynee varmistaa se nippusiteellä. Pistoke paikalleen ja vikakoodin nollaus OBD-lukijalla. Vikavalo sammui ja auto kulkee taas mukavasti.
Moottorin optimointi muuten kannattaa tehdä. Polttoaineen kulutus pienenee hiukan ja auto kulkee kokoisekseen erittäin pirteästi.
Maksoin Marellin kaasuläppäkotelosta 333 eur (Hata Autosähkö, Tampere) ja tuli parissa päivässä. Vaihtotyö kestää normaalisti 2-3 h ja on melko yksinkertainen toimenpide. Nyt meni vähän kauemmin, kun tarvi hakea välillä sopivia työkaluja (3/8 hylsysrj. ja 13 mm kaariavain). Italia Motors'ilta sain myös ihan kohtuullisen tarjouksen, mutta aikataulu ei nyt sopinut ja matkakin olisi ollut pitkä. Merkkikorjaamojen hinnat on käsittämättömiä.
Totesin myös johtosarjojen suojaputkissa olevan vettä. Kuivasin niitä paineilmalla ja ruiskutin CRC'llä. Ei ihme, että Italian ihmeessä on sähköongelmia. Tiivistin myös tuulilasin alakotelon ja konepeiton saumoja odotuksella, että johtosarjat ja liittimet pysyisivät kuivempina. Päätin jo kauan sitten autohommia tehdessäni, että koskaan en osta Fiiua, ja niin vaan tuli ostettua LMC:n kylkiäisinä. Tästä eteenpäin autossa on aina mukana hylsysrj. ja muita käsityökaluja, mutta ei vararengasta.
Kari Hokkanen
04.06.2019 20:30
Ai niin, Timolle vielä, eli autossa ei tietääkseni ole hiukkassuodatinta. Oletan alustan vuosimalliksi -08 vaikka asuntoautona se on LMC mallia -09.
Kaasuläppäkotelon toiminnan voi myös varmistaa kuuntelemalla. Kun sammutat moottorin, ehdit kuuntelemaan kuinka kaasuläppäkotelo surahtaa/kolahtaa kun läppä sulkeutuu. Ellei ääntä kuulu, läppä ei toimi.
Jarille, että kaasuläppäkotelon johtosarjalla tarkoitetaan ilmeisesti adabterijohtoa, joka tarvitaan kun alkuperäinen kotelo vaihdetaan esim. Magneti Marellin koteloon. Minulla tämän johdon pistoke irtosi kotelon liittimestä. Johdon toinen pää liitetään alkuperäisen johdon pistokkeeseen, se kun ei käy suoraan uuden kotelon liittimeen.
Heimo Turunen
04.06.2019 23:03
Hieman asian sivusta, kun Ducaton teho nousee tehdastoimituksena 150-177 niin muiden pienempien juttujen myötä kampiakseli vaihtuu teräksiseen taottuun ja männät toisenlaisiin.
Kari Hokkanen
05.06.2019 00:25
Saattaa olla mutta en ole kuullut, että kenenkään kone olisi lauennut optimoinnin takia. Saattavat jopa kestää ja toimia paremmin erinäisistä syistä johtuen. Autollani on nyt ajettu 98000 km, joista minä 30000 ja yhteensä vähintään 50000 km optimoinnin jälkeen. Optimoinnin teetätti siis autoni ensimmäinen omistaja. Polttoaineen kulutus kuulemma laski, vaihtamistarve väheni ja auto kulkee kevyemmällä "kaasulla".
Olisihan se yllätys jos kampiakseli pätkähtäs poikki tai mäntään palaisi reikä, mutta enpä jaksa usko siihen.
Timo Haapanen
05.06.2019 09:10
Vaihtamistarpeen väheneminen johtuu siitä että vaihdelaatikkoa rasitetaan enemmän isoilla vaihteilla vedätettäessä.
Polttoaineenkulutus voi ajotietokoneen mielestä vähentyä mutta sotii fysiikan lakeja vastaan. Jos vähänkin käyttää lisääntynyttä voimaa ei kulutus voi vähentyä.
@timppa
Kari Hokkanen
05.06.2019 10:21
Vaihtamistarpeen väheneminen johtuu moottorin tehon lisäyksestä. Kun moottorin vääntömomentti kasvaa ja momenttikäyrä muuttuu laakeammaksi myös moottorin hyötysuhde yleensä paranee ja johtaa näin yhdessä vaihtamistarpeen pienentymisen kanssa vähäisempään polttoaineen kulutukseen. Jos sitten lisääntynyt teho johtaa suurempiin ajonopeuksiin, saattaa polttoaineen kulutus jopa nousta.
Toki suuremman vääntömomentin välittäminen lisää jossain määrin vaihteiston rasitusta, mutta toisaalta harvemmat vaihtamiskerrat vähentävät sitä. Esim. voimakkaat moottorijarrutukset tai "repivä" kytkimen käyttö yhdessä useampien vaihtamiskertojen kanssa on vaihteiston kestävyyden kannalta arveluttavampaa.
Seppo Yliniemi
05.06.2019 12:10
Miksiköhän sitä optimointia ei tehdä tehtaalla .
Jos hyöty on noin selvä
Heimo Turunen
05.06.2019 13:20
Optimoidun koneen laukeamisesta tuskin kukaan kertoo, normaaliin tapaan laitetaan vahinko kiertään systeemi.
Autotehtaat tekevät autonsa sen mukaan millaiset kulloinkin voimassa olevat saatemääräykset ovat, Katsastuksessa mitatava savutus on niistä helpoin josta selviää noin vain. Typen oksidit ovat vaikea asia, samoin, hiilimonksidi, hiilivedyt, yms. ja toivottavasti niihin voi tulevaisuudessa puuttua katsastuksessa. Tavallaan vituttaa nuo vapaamatkustajat jotka ehdoin tahdoin saastuttaa.
Itse ostan auton jonka teho on sopusoinnussa tarpeeseeni, nykyisinen euro 6 autoni pääsee oksidesta eroon ad-blue lisäaineella, sen pakokaasun kierrätys on matalapaineinen eli ei sotke moottoria. Tuplaturbo tekee siitä helpon ajettavan.
Timo Haapanen
05.06.2019 16:52
Kyllä ollaan olemattomia saastuttajia me vaanarit. Meitä on vähän ja kilometrejä tulee todella vähän.
Tehoasia on sellainen ettei pitäisi koskaan edes kokeilla mitään tehokasta autoa, se on siinä sitten kerrasta, kaikki muut tuntuvat sen kokeilun jälkeen olemattomilta. Rekkamies kun hyppää Ducaton puikkohin niin luulee ajavansa Ferraria.
@timppa
Kari Hokkanen
05.06.2019 21:58
Kyllä kone- tai laatikkorikkoisen auton kiertoon laittaminen on melko ylitsepääsemätön juttu tänä päivänä. Siis niin, että ostaja ei olisi asiasta tietoinen ja hinta määräytyisi sen mukaiseksi. Lisäksi netti on se kanava jossa tälläiset asiat leviää kuin kulovalkea, jos niitä olisi.
Optimointi tarkoittaa nimensä mukaisesti moottorin toiminnan optimointia mahdollisimman hyväksi hyötysuhteeltaan, joten se todennäköisesti kokonaisuudessaan elinkaarensa aikana alentaa päästöjä. Joka tapauksessa puhutaan aivan "lillukanvarsista". Kaikillahan ei ole varaa ostaa uutta autoa, joten Heimon ei kannata harmitella merkityksetöntä asiaa.
Mielestäni päästörajoituksia on kiristetty liian nopeasti joten tekniikan kehittyminen ei ole pysynyt mukana. Tämä on johtanut kaikenlaisten "pielavetisten" kehittelyyn (esim. pakokaasujen takaisinkierrätys), jonka sitten maksamme me autojen omistajat, joten vapaamatkustajia ei autoilijoiden joukossa ole. Lisäksi jokainen maksaa autoilunsa myötä veroja valtiolle niin paljon, että hirvittää edes laskea niitä. Suurin osa niistä tuloista menee sitten aivan muuhun kuin esim. tieverkon ylläpitämiseen. Elämme aikaa jolloin realismi on heitetty romukoppaan erilaisten vouhotusten tieltä.
Siitäkin huolimatta, oikein hyvää ja nautittavaa vaanarikesää kaikille!
Sepolle vielä piti lisätä, että kyllä niitä optimointeja tehdään autotehtailla huomattavia määriä. Silloin auton mallimerkintä vaihtuu ja hinta nousee merkittävästi vaikka moottori on täsmälleen sama.
muokattu: 5.6.2019 22:12