Viitosvaihteen hyvä välitys? + missä työn voisi teettää edullisesti?
RUOTSALAINEN JUKKA
30.07.2007 20:27
Hei kaikki, jälleen kerran käytän hyväksi tätä asiallista ja asiantuntijoiden foorumia kysyäkseni teknistä kysymystä, joka on minulle vieras (jälleen!!). Olisin kovin kiitollinen, jos näillä palstoilla voisitte jälleen neuvoa.
Kyse on vitosvaihteesta ja autona 6,8 m alkovi 2,8 JTD vuodelta 2002. Tulimme juuri euroopan turneelta ja sama asia taas tuli todettu: vitonen on liian pitkä. Vitosella kone kiertää noin 2000 kierrosta nopeuden ollessa mittarin mukaan 80 km/h. Auton paino ja koko huomioon ottaen vitosen käyttö onnistuu, kun on nelosella vedättää 95 - 100 km/h ja sitten vaihtaa vitoselle. Tuulet ja loivat ylämäet kyllä tekevät sen, että nelosta pitää kaivella esiin melko tiheästi. Erityisesti rekkojen kanssa ajellessa oli vaikeuksia, kun alamäessä mentiin ohi, että heilahti, mutta seuraavassa ylämäessä sama rekka meinasi tulla ahterista sisään. Auton asiakirjoista sain selvitettyä, että välitykset ovat seuraavat:
1: 3,727; 2: 1,952; 3: 1,281; 4: 0,884; 5: 0,603; 6: 3,417.
Käsittääkseni tuo viides on vitonen ja kuudes lienee pakki (kun ei kai muuta ole jäljellä)?
Nyt kysymkset:
mitkä rattaat mahtaa vaihteistossa olla (mistä saa selville??)
2a). Mikä olisi sopiva ratasyhdistelmä / suhdeluku, jotta saisi kierroksen noin 2300 (- 2400) kierrosta / minuutti 80 km/h nopeudelle vitosella.
2b). Onko 2400 jo liikaa?
2c). Kasvaako kierrokset 10 %, jos suhdeluku muuttuu 10 % - esim. jos uusi vitosen suhde olisi n. 0,660. Lähinnä ihmettelens sitä miten voisi suunnitella kierrosten noston hallitusti??
Jos on jotakin mitä muuta pitäisi huomioda, niin kertokaa
Missä päin pääkaupunkiseutua tai sen ympäristöä saisi homman teetettyä kohtuu hintaan (ja mielellään ammattitaidolla). Delta-auto on tuossa 2 km:n päässä, mutta taitaa hinnat olla pilvissä?
Kiitos taas tiedoista.
Jukka
NIKOLA MIKKO
30.07.2007 21:23
On syytä muistaa,on viitosvaihteen rattaat sijoitettu v-laatikon ulkopäähän, päätyseinän ulkopuolelle, päätykopan sisään.
Rattaat pyörivät tavallaan yhden laakeriparin varassa, kun muiden vaihteiden rataspareilla on tukena kaksi laakeriparia, elikkä akselien molemmissä päissä olevat laakerit.
Luonnollisesti viitosen välityssuhteen tihentäminen vaikuttaa jonkin verran rattaiden / laakerien kuormitusta vähentävästi, mutta mielestäni viitosella ajo kuormittaa aina enemmän v-lootan ulkopään laakereita, kuin ajo muilla vaihteilla.
Onhan se mukavaa ajella viitosella "suominopeuksia", kun tihennetyllä välityksellä löytyy vääntöä ylämäissäkin. Kuitenkin vaihto neloselle pidentää aina v-lootan huoltoväliä.
Oikeilla voiteluaineilla on myöskin lootan kestävyyteen huomattava merkitys.
Olis kiva kuulla kokemuksia siitä mitä öljyä on niissä lootissa käytetty jotka ovat kesken matkan väsyneet.
Itse olen käyttänyt vuosia kaikisssa autoissani ilman ongelmia Teboilin EP 75-90 synteettistä vaihteistoöljyä, joka käy sekä API GL 4 että GL 5 vaatimukset.
Mikko
JANHONEN MATTI
30.07.2007 22:02
Katsoppa tästä asiasta käyty keskustelu tuolta vähän taempaa.
Aloittaja Veikko Ekman 31.5
"Fiatin 5-vaihteen hammaspyörien vaihto"
HANDOLIN YRJÖ
12.08.2007 22:38
Moi!
Itse vaihdatutin 5 vaihteen pienenpään pari viikkoa sitten,ratas parin ostin Tam Gears nimisestä firmasta (alkuperäis osia) nettisivut tamgears.com mulle tuli 25% tiuhempi ja lopputulos kutakuikin toi mitä haet , sieltä löytyy myös 10% ja 15% tiuhempia pareja hinta noin 230 juroa, Delta autosta kysyin hintaa samat rattaat noin 550.
Vaihtotyön teki odottaessa Hyvinkään ajoneuvohuolto, kustannukset öljyineen noin 90 juroa.
Voin todella suositella vaihtotyötä, tuli tosi hyvä ajella vitosella eikä tarvii kokoajan vaihdella!!!
NIITTYARO TAPANI
14.08.2007 18:52
Paljonkos sitä nyt on nopeutta 2000 varvilla uusilla hammaspyörillä?
RUOTSALAINEN JUKKA
19.08.2007 13:31
Hei, kiitos tiedosta. Järkevän tuntuisia hintoja. Voitko ottaa yhteyttä, niin juttelin muutaman sanan kokemuksistasi. En viitsi laittaa kännykkänumeroa tähän, mutta jos lähetät sähköpostin, niin siitä homma lähtee käyntiin.
E-mailini on: kytonen.ruotsalainen@kolumbus.fi
Terveisin
Jukka
NOUSIAINEN HANNU
09.09.2007 13:52
Moi !
Meillä samanlaisia ajatuksia vitosvaihteesta.Autona Solifer 644 2001, Ducaton 2.8 i.d.td. Eräs neuvo oli laittaa lootaan litra ylimääräistä öljyä takaamaan voitelu. Taidan kuiteskin laitattaa joskus tiheämmän välityksen, tai sitten vaan antaa koneen kiertää nelosella ja tankata tiheämmin, eipähän pääse karsta pesiytymään putkeen.
terv. Hannu
JYLKKÄ PEKKA
10.09.2007 16:15
Onko tosi että fiiun vitosen välitys on 0,603 ?.Sen nyt kyllä ymmärtää nuo vaihteisto ongelmat,normaalisti laatikon nelonen on 1,0 ja vitosen jotain 0,8,elikkä tuo fiiun nelonen on jo ns.ylivaihde.
Eli vaihteisto on suunniteltu nelivaihteiseksi mutta siihen on vielä laiskuutta lisätty vielä ylivaihteen päälle ylivaihde,elikkä viitosella kun moottori pyörähtää yhden kierroksen niin vaihdelaatikosta lähtenä akseli 0,6 kierrosta,se on yhtälö joka ei voi olla pitkäikäinen ja hukkaa tehoja melkoisesti sekä ongelmia tulee voitelussa.
On viisivaihteisia laatikoita joissa tuo vitosen välitys on 1,0 eli ns.suora ja perä välitys sitten vastaavasti harva niinkuin se oikein pitäisi olla.
JANHONEN MATTI
10.09.2007 16:29
Kyllä se tosiaan näin on eikä van vitosen vaan myös neloen kohdalla. Jokaisen pitäisi nähdä ne vitosen koplingit niin uskompa, että monen ajotapa vitosella muuttuisi kertaheitolla.
NOUSIAINEN HANNU
10.09.2007 17:31
Moi !
Keskustelu tuosta Fiatin vitosvaihteesta saa itseni vähän mietteliääksi, eli minkälaisia kilometrimääriä niillä on onnistuttu ajamaan ennenkuin on ollut pakko jotakin rempata, siis muuta kuin välityksiä fiksaillen ?? Kai noita pakettiautojakin rassataan ihan työnteossa ja raskailla kuormilla ajaen. Meillä on mittarissa autossa n.103000 km. ja kaikki toimii täsmällisesti, siis tuo vitosen harvuus poislukien. Uskaltaako tässä vielä ensisuven vuonokeikkaa edes suunnitella. Siis Fiatien kilometrimääriä eetteriin.
t:Hannu
JANHONEN MATTI
10.09.2007 19:09
Ensimmäisessä Ducatossani vitonen kesti muistaakseni 76000 km josta itse ajoin viimeiset 5000km. Olin Unkarin reissulla kun se vitonen alkoi Saksassa palatessa pitää kovaa ääntä. Loppumatkasta en käyttänyt viitosta ja pääsin kuin pääsinkin autolla kotiin jossa korjasin sen.
Viitosen kesto on kuitenkin hyvin yksilöllistä ja suurin syy siihen lienee penkin ja ratin välissä.
Niissä malleissa joissa vitonen on vaihdelaatikon jatko-osalla vitosen rattaiden ja kytkinkappaleiden + vaihdelaatikon päälaakerien kunto on aika helppo tarkistaa. Vaihdelaatikon päätykoppa vain auki, viitosen osat irti, osat pesuun ja tarkistus.
Työ vie ammattilaiselta hyvillä työkaluilla noin tunnin.
Toinen konsti on ajaa v-laatikon öljy lämpimäksi ja laskea se heti ajon jälkeen täysin puhtaaseen astiaan. Tämän jälkeen annetaan öljyssä olevien metallihiukkasten laskeutua pohjalle jonka jälkeen öljy kaadetaan astiasta varovasti pois niin että sinne jää vain se aivan sakka. Tämän jälkeen kirkkaassa valossa astiaa kallistelemalla näkee paljonko lopussa öljyssä on valossa kimaltavia metallihiukkasia. Ihan vähäisestä hiukkasmäärästä ei kannata säikähtää koska niitä on vanhassa öljyssä aina jossain määrin mutta jos niitä alkaa olla merkittävästi paljon niin jostainhan ne on peräisin.
No tämä nyt on näitä vanhojen asentajien konsteja mutta toimii kyllä edelleen muun arvioinnin tukena.
MYLLYRINNE KALERVO
11.09.2007 08:48
Vitosen kesto on täysin ajotavasta kiinni. Pienin kilometrimäärä mitä olen kuullut ajetuksi ennen remppaa on ollut 12 000 km (auto vuokrakäytössä). Itse ajoin reippaasti yli 100 000 km 2,8 JTDllä, josta suurimman osan lastutetulla koneella - eikä vielä silloinkaan minkäänlaisia oireita.
TANSKA ESKO M
12.09.2007 12:33
Haluaisin kuulla kokeneiden mielipiteitä mikä tihennetty välitys kannattaisi vaihtaa 5-vaihteelle. Auto on Ducato 2,8 Jtd -04 alkovi LMC 641, kok.massa 3400 kg. Mittarinopeudet ovat 2000 r/min seuraavat: 3-vaihde 40 km/h, 4-vaihde 60 km/h ja 5-vaihde 90 km/h ( tod.nop. 87 km/h ). Tuo mittarinopeus 90 tuntuisi sopivalta matkanopeudelta ( rekkavauhti ), ajattelin itse että 15 %:n tihennys olisi sopiva, jolloin tuolla nopeudella moottorin kierokset olisivat n.2300 r/min. Moottorin vääntö tuossa 2000 r/min on hyvin pieni ( ilmeisesti tarkoituksella vaihteiston suojaamiseksi ) ja nopeus laskee vastamäkeen heti alle 90:n ja joutuu tuplaamaan. Kokemuksia ja mielipiteitä kaivaten. Mistä löytyisi 2,8 Jtd:n vääntökäyrä?
JANHONEN MATTI
12.09.2007 13:05
Tuo 15 % tuntuu järkevältä. Perustelut: 15 prosentilla tihennetty on selvästi tiheämpi kun nykyinen vitonen mutta kuitenkin selvästi pidempi kun nykyinen nelonen johon jää entiset rattaat. Huomaa, että nykyinen nelonenkin on jo ylivaihde.
Tuon 2,8 JTD:n vääntökäyrän saatat www.powerflash.fi
Sivuilta näkyy sekä nykyinen että tuunattu.
PALIN MATTI
12.09.2007 13:39
Itse ratkaisin tuon viitosvaihteen (Pefflet T6501B, Ducato 2,8 JTD -05) käytettävyyden parantamisen aikas helposti ja varsinkin edullisesti. Nostin matkanopeuden sataan km/h! Nyt kiertää kone tällä nopeudella (TGS - True Ground Speed) 2350 RPM. Ja kulkee sutjakkaasti kuluttaen aika tasan 10 litraa per 100 km.
JANHONEN MATTI
12.09.2007 15:16
Niin tein minäkin vaikkei olekaan 100:n lätkää perässä.
Saa nähdä milloin sitä pitää alkaa osamaksulla lunastamaan.
PALIN MATTI
12.09.2007 15:51
Mulla tuli viime kevväänä kolome vuotta täyteen osamaksula satasen noppeuela ajoa. Siis kaks vuotta täällä uuela ja vuosi entiselä Peffletillä.
Tähän asti on tullu maksammaan 0,08 € per vuorokausi.
Ei paha. Palijo halavempi ku joku 100-lätkälle varustaminen ja katastaminen. Hammasrattaitten vaihosta puhumattakkaan.
ASIKAINEN MATTI
08.10.2007 13:54
Tarkoitit varmaan, että kun moottori pyörähtää 0,6 kierrosta, niin uloslähtevä akseli pyörähtää yhden kierroksen! Pikkuvaihteethan laskevat moottorin kierrosluvun ulostuloakselille, mutta ylivaihteet NOSTAVAT.
JANHONEN MATTI
08.10.2007 14:57
Sitäpä hyvinnii. Terävä havainto minun vähemmän terävästä havainnosta. Luin vain edellä olleen Pekan tekstin alkuosan enkä koko tekstiä ajatuksella loppuun saakka.
JYLKKÄ PEKKA
08.10.2007 16:18
Olet aivan oikeassa tuli ajatuskatkos ei ole ennen tökkinyt ja taas tökki.