Vieläkin painoista
SUOMI SEPPO S
28.09.2007 10:50
Näin messujen innostamana tutkiskelin Tuulilasin koeajoa Kaben Travel Masterista.
http://www.tuulilasi.fi/automatkailu/?subarea=autotjavaunut&article=142360
Mitenkähän myyjä markkinoi kyseisen auton B-korttilaiselle kun tyypin omamassa on 3320 kg ja kokonaismassa 3500 kg ?
Auto on rekisteröity 3:lle. Kuski todennäköisesti vähintään 10 kg ylipainoinen ja jos emäntä painaisi 70 kg niin jäisipä kolmannelle matkustajalle, eväille, harrastusvälineille ja polkupyörille yhteensä 100 kg kantavuutta.
Tietysti tunnollinen myyjä kauppaa hieman lisävarusteitakin tähänkin malliin.
Vastuuhan on tietysti kuljettajan mikäli ylikuormaa auton.
t. seppo
RAUTIAINEN KARI
28.09.2007 11:05
AHOLA JARI
28.09.2007 11:49
Eikös kuljettaja sisälly auton omamassaan? Muistaakseni 1.1.1995 muutos tapahtui.
Eräässä autossani oli rek.otteessa merkintä; "1.1995 jälkeen rekisteröidyn omamassa on 70 kg omamassakenttään merkittyä suurempi". Kun taas esim. kuljettajan lisäksi laskettaessa kyytiläisen laskennallinen paino on 68 kg
Liekö koko omamassa -termi lentämässä romukoppaan, kun esim. ajoneuvolaissa "omamassa" on nykyisin "ajokuntoisen ajoneuvon massa"...
AHOLA JARI
28.09.2007 11:52
Viimeisessä virkkeessä piti lukea; "ajoneuvoverolaissa" eikä "ajoneuvolaissa"..
SUOMI SEPPO S
28.09.2007 12:27
Kuljettajan "ylipaino" eikä apumiehen paino kuulu omaan massaan. Näin kun olettaa kuljettajan painavan vain 10 kg yli "omaan massaan" kuuluvan painon ja apu"mies" painaisi 70 kg niin kaikelle muullehan ei jää kun 100 kg yhteensä.
Tällaisia autoja meille vieläkin tarjotaan.
Esitteessä hehkutetaan takatallin tilavuutta ja miten sinne voi lastata vaikka kuinka paljon tahansa (ehkä juuri niitä tyynyjä).
t. seppo
KEMPPAINEN HENRY E U
28.09.2007 12:49
Minä epäilen ettei onnistu 3 hengelle tuolla painolla. rekisteröidään 2. Autoon tulee neliöpohjaista kantavuusvaatimusta vähintään 120 kg. Tuossa jutussa ei ollut muuta kuin 3 vuodepaikkaa, ei henkilömäärää ajettaessa.
JANHONEN MATTI
28.09.2007 18:09
Uudet autot rekisteröidään tyyppikatsastustodistuksella tai paremminkin sen atk-tiedostossa olevalla kopiolla. Jos auton tekomaassa on mennyt läpi tuo rekisteröinti (painot) niin menee se täälläkin. Ei autoja joka maassa tyyppikatsasteta.
Se on sitten eri asia mitä tien päällä sanotaan ja se on jo
kuljettajan vastuulla kuten tuolla edellä jo sanottiinkin.
SUOMI SEPPO S
28.09.2007 23:44
Ennen oli helppoa kun oli voimassa mm. asetukset ja ohjeet m-autoista, vaikka kaavat ehkä olivatkin keinotekoisia. Nyt saa katsastaja painiskella tämän kaltaisten yksinkertaisten ohjeiden kanssa, vaikka ei ole muusta kyse kuin mitä kuormaamaton auto painaa:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997L0027:FI:NOT
Ei ole mielestäni ihme jos tavallinen kuolevainen erehtyy jonkin tulkinnan kanssa jota ei päivittäin joudu suorittamaan.
t. seppo
PS. Alun perin ei ollut kyse siitä oliko joku tehnyt joissain virheen, vaan siitä millä argumenteillä lipevähkö myyjä myy tällaisen auton kolmihenkiselle perheelle jonka omat massat ovat 90kg, 70kg ja 35kg ? Kertooko hän että lisävarusteita ei saa mitään laittaa ja ruoka + juomat + vaatteet ja muut tavarat saavat painaa yhteensä 60kg... Tietysti kertoo ja kauppa jää tekemättä.
PYSTYNEN JUHANI
29.09.2007 08:48
Burstner Marano T590: 0mapaino 2835kg, kokonaismassa 3400kg. Siinä voi olla vähän tukevampikin kyydissä.Rekisteröity 4:lle.
SARANPÄÄ MATTI L
29.09.2007 09:30
Perusongelma on ihan todellinen, siitä ei päästä yli eikä ympäri, mutta haukummeko me nyt väärää puuta?
Kuluttajat vaativat parempia materiaaleja (=useimmiten painavampia), enemmän tilaa ja ainakin tällä korkeudella osa (ainakin minä) myös hyviä talviominaisuuksia. Siihen kysyntään osa tehtaista pyrkii vastaamaan. Faktahomma vaan on se että nykyisillä materiaaleilla ei tehdä yli 7 metristä autoa, jossa voisi miellyttävästi asua pakkasella ja jonka käyttökuntoinen paino (vai mikä se termi nyt olikaan?) jäisi n. 3 tonniin.
Omalla riskillä, täysin tietoisesti ja harkiten (ei varmaankaan kaikkien mielestä), ilman myyjän lipevyyttä tai tyrkytystä olen tilannut auton, jonka painorajat paukkuvat joissakin olosuhteissa varmasti. Jos siitä sanktioita seuraa niin en voi moittia tehdasta, myyjää enkä edes kaljakauppiasta.
Ainut mitä voin kiroilla on kehityksestä perässä laahaava lainsäädäntö!
LIIMATAINEN HANNU
29.09.2007 10:00
Nih, tuossa viimeisessä lauseessasi piilee se ongelman ydin, lainsäädännössä. Jos esim Saksassa nämä painorajat ovat toisin, niin mikä ettei se käy täällä pohjan perälläkin? Vai onko se peruskysymys iänikuinen ' kansan kusetus', virkamies valta ja sen käyttö ja näyttö. Lait vain siunataan eduskunnassa, virkamiehet sen valmistelevat ja tekevät! KJON!
PALIN MATTI
29.09.2007 10:11
Eppäilempä, että ainakaan t.Kaarina ei ole kanssas lainkaan sammaa mieltä. Kyllä se on se automyyjä, jonka pittää asiakkaale tarkkaan selevittää mitä autoon voiaan kuormata matkale lähettäessä. Siis ettei kukkaan tuu ihan huomaamattaan lastanneeksi siihen 400 kiloa ylikuormaa.
Se on joka tappauksesa selevää, että tällänen "ansa" pittää saaha pois latingista, eli piironginostajille valistusta asiasta jo ennakkoon.
Kyllähän kaikki järjestäytyneet karavaanarit piironkia ostaessaan tai vaunua piironkiin vaihtaessaan tuomosen asian tiiostavat, se on iliman muuta selevä, mutta ku se normaali marssijärjestys mennee toisela laila. Ensteksi marssittaan piironkikauppaan ja ollaan täysin sen myyjän armoila. Vasta sen jäläkkeen järjestäyttään ja liityttään johonki karavaanarijärjestöön ja alettaan pikkuhilijaa jotaki asioista tietäänki.
Kukapa muu sitä tuomosta "untuvikkoa" vois auttaa, ku se piironkikauppias ja silläki pitäs olla moraali sillä tasola, ettei se oma ansiotulo olis siinä aina päälimäisenä. Taitaa vaan olla syntyessään kuollu ajatus tuomonen.
Tieteski olis järkevää ottaa kaupoile mukkaan joku kokeneempi karavaanari. Tai ainaski kyselä etukätteen semmoselta jotaki.
TOIVONEN MARTTI
29.09.2007 10:20
Vai papereista katsottu? Siinähän se kysymys on.
Näin semmoisenkin asuntoauton johon oli laitettu klinkkeristä lattia ja samalla materiaalilla 'tuunattu' myös istuinten alustat. Kaiken kruunasi kivinen pöytälevy jonka ballistisia ominaisuuksia jäin ihmettelemään.
Tarkoitan vain että matka tehtaan riisuttuna versiona tyyppikatsastukseen lähettämästä ajoneuvosta iloisen karavaanarin tuunaamaan ja lastaamaan lomakulkineeseen voi olla pitkä eikä paperit auta jos vaaka herjaa.
mot
LIIMATAINEN HANNU
29.09.2007 10:57
Mutta aika monissa autoissa on nykyisin valinnan mahdollisuus rekisteröidä se härdelli suuremmalle painolle ja kantavuudelle, tosin se vaatii sitten sen C-kortin! Mutta konstikos tuo, käydä se ajamassa.
KEMPPAINEN HENRY E U
29.09.2007 11:12
B-kortti onkin tyttöjen kortti. Kun vaimollakin C-kortti, niin me taidetaan ollakin poikapari.
SARANPÄÄ MATTI L
29.09.2007 14:55
Mulle on kuule kaima tullut näitä juttuja lukiessa semmonen vahva tutina että t.Kaarina on, nuoresta iästään huolimatta, monin verroin kokeneempi matkailija kuin me yhteensä. Kunhan vaan välillä vähän heittäytyy avuttomaksi naiseksi, jotta miehet saa päteä;-)) Vai mitä sanoo itse asianosainen?
EEROLA TEEMU J
29.09.2007 21:18
Niinpä. Kortillako sitä ajetaan? 60-luvulla haettiin viinaa kortilla ja niin haettiin senkin jälkeen kun korttia ei tarvittu. Ei ole mitään järkeä pistää miljoona km ajaneita äijiä tai hirveästi ajaneita muijia sen takia viemään rahojaan autokouluille, että saisi muutaman kilon enemmän kuormaa mukaan. Miettikää nyt vähän ite paljonko se ajettu C-kortti tuo lisää valmiuksia tien pälle. Saksassa ym. maissa lienee paljon fiksumpaa väkeä kuin täällä kun ne pystyy ajamaan jopa tonneja raskaampia autoja h- auton kortilla. Korttiahan pelataan!
SILMUNEN HANNU
29.09.2007 22:36
Oonko minä se asianosainen, mitä mun pitäisi sanoa:)?
t.Kaarina
TOIVONEN MARTTI
29.09.2007 22:37
Ja jos en ihan väärin ole ymmärtänyt niin Brittein saarilla on systeemi sellainen että jos on ajanut henkilöautokortin ennen tiettyä vuotta (1980? tms)niin ajoneuvo saa painaa 7 tonnia, uudemmilla vastaavilla korteilla vain tuon 3,5 tonnia niinkuin muuallakin Euroopassa.
Ei ihan kaikki asiat ole aivan loogisia.
mot
PYSTYNEN JUHANI
30.09.2007 14:36
Varmaankin "paperipainot" on ok. Kävin kerran punnaamassa katsastuskonttorissa, tankit täynnä, tavaratila täynnä raskasta tavaraa vain emäntä ja koira puuttui, niin jäi vielä varaa 110kg ja ne ei paina sitä. Epäilin itsekin, että on varmaankin ylipainoa, mutta ei ollut.
SARANPÄÄ MATTI L
30.09.2007 15:58
Jep, jep, mutta kun et väittämääni suoraan tyrmännyt niin keskustelun tämä haara julistetaan päättyneeksi;-))) KOPS-KOPS!
SILMUNEN HANNU
30.09.2007 16:05
Mä just laskeskelin että avioliiton,23v, aikana meille on kertynyt n.1110 matkavuorokautta ulkomailla,etupäässä autolla mutta myös muutama junakeikka mukana. Suomessa lisäksi n.410 vrk autiotuvissa,teltassa ja lapin mökeissä. Viikonloppuretkiä ei laskettu mukaan.
t.Kaarina :)
SILMUNEN HANNU
30.09.2007 16:27
Ps. Vaan eihän ne pelkät matkavrkaudet kokenutta kenestäkään tee, kaippa se on enemänkin siitä kiinni mitä ja miten nillä reissuilla liikkuu.
Ja joo, onhan välilllä ihana olla vähän avuton:)
t.Kaarina
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
30.09.2007 17:19
Mistä on kotoisin käsitys Saksalaisten B-kortin "vahvemmuudesta"?
Kyselin tässä Autoliitosta asiaa johon Eila Ollikainen vastasi:
(ohessa omavaltainen lainaus Eilan viestistä)
lainaus alkaa
Saksassa on ihan samat rajat kuin Suomessakin - nykyään, sillä sielläkin, kuten meilläkin, on kotiutettu EU:n ajokorttidirektiivin mukaiset ajo-oikeusluokat sikäläisiin ajokortteihin. Saksassa on kyllä vielä voimassa vanhojakin ajokortteja (jopa DDR:n puoleiset voivat vielä olla voimassa). Näissä vanhoissa Saksan korteissa ajo-oikeusluokat eivät lainkaan olleet kirjaimia A, B, C jne., vaan heillä oli käytössä ajo-oikeusluokkina numerot 1, 2, 3 , 4 ja 5.
Mutta nyt siis voimassa olevan saksalaisen lainsäädännön mukaan B-kortin luokitus menee näin (ihan kuten meilläkin). Voit käydä verkossa katsomassa aihetta oikein havaintokuvien kera:
http://www.fahrschule.de/Verkehrsrecht/Fuehrerschein/index.html
"Klasse B
Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 3500 kg und mit nicht mehr als 8 Sitzplätzen außer dem Führersitz (auch mit Anhänger bis 750 kg Gesamtmasse oder bis zur Höhe der Leermasse des Zugfahrzeugs bei einer zulässigen Gesamtmasse der Kombination von nicht mehr als 3.500 kg)"
lainaus loppuu
Kyllä direktiivit maalaisjärjen voittaa :-)
Olemme ilmeisesti menossa matkailuautojen kohdalla C1 korttia kohden kun autot vaan suurenee ja painot lisääntyy.
Kukaan kun ei minun (ja vaimon) lisäksi tunnu valmistajien mukaan kaipaavan pieniä matkailuautoja.
Itsellä on kylläkin ABEC kortti muistona ensimmäisen matkailuautomme vaatimuksesta.
PALIN MATTI
30.09.2007 17:36
Kyllä met voima t.Kaarina toeta, että tet oletta toelaki kokeneita matkailijoita. Eikä pelkästään karavaanareina, vaan ylleensäki retkeilijöinä. Huonompihoksanen saattas jopa ihimetellä, että onko teilä jotenki paha olla kotona, ku tuo sieltä poissa olo nuin viehättää...:))
Huomasikko t.Kaarina, että tuo mun kaima tuosa ylempänä meinas jo ylittää valtuutensa. Julisti päättävänsä tämän keskusteluketjun sivuhaaran. Mutta kyllähän met sen tiiämä, ettei se semmosseen pysty. Tavalisela kuolevaisela ei oo täälä valtuuksia muuta ku alottaa joku keskustelu ja/tai jatkaa sitä, mutta ei koskaan lopettaa!
Kaippa tuo kaima huomaa sen kohta itekki, mitä oli yrittämäsä tehä. :-))
PALIN MATTI
30.09.2007 17:39
Hoksasikko kattua vilauttaa palijonko siittä painosta oli taka-akselilla?
SARANPÄÄ MATTI L
30.09.2007 17:52
No niin tämä menee kuin kotonakin, viimeistä sanaa en saa koskaan. Siks vaan yritin "nuijia jutun pöytään" kun kuvittelin että kerrankin olisin onnistunut. Hyvä se on että palautetaan todellisuuteen, vaikka karumpaankin.
Ja jos noilla reissupäivillä ei ole kokenut matkailija niin koskas sitten. Jos tuosta vielä kovasti lisää niin alkaa käymään työstä!
SILMUNEN HANNU
30.09.2007 17:58
Joo sitä vähän naureskelinkin että eipä sitä voi kuin sanoa et minä en enää jatka:)
Huomasin just että kotimaan osuudessa on 100vrk liikaa, mutta on noitä vkonloppureissuja varmaan sen edestä tehty.
Parempihoksanen toteaa myös että onpa tuolla kotona tullut vietettyä n.19vuotta:)
Tää nyt vaan on meidän juttu:)
t.Kaarina
PALIN MATTI
30.09.2007 18:17
Näinhän se mennee t.Kaarina. Vasta helevetin monen vuojen päästä, ku tuo mun parempi puoliskokin (ainaki omasta mielestään) pääsee 68-vuotiaisena eläkkeele, ni mekki lähemä sitte kiertään 'mualimaa' tuola piirongila, tai sillä, mikä sillon sattuu olemaan kehisä.
Nyt pittää vaan tyytyä ihan tavallisseen loma-aika matkailuun. Ite kyllä voisin lähtiä mihinkä vaan ja millon vaan ja olen kesän aikana kiertänykki tätä leppäniemeä muutaman kierroksien ihan yksinki. Ei vaan oikkeen aina motivoi maksaa esim. 50 € rehevimaksua yhestä hengestä, ku joku kaheksanhenkinen perhekki pääsee samala maksula.
No tästä aiheesta ei kannate tämän enämpää jatkaa tätä keskustelua. Tämä on siis suositus, sillä päättäähän en tätä keskusteluhaaraa voi miekkään sen paremin, ku kaimakkaan, joka semmosta kerran yritti. :))
VIRTA URPO
01.10.2007 20:38
Palin muuten heitti hyvän kysymyksen. Varsinkin etuvetoisille! Vastailkaas jotka vaakalla käyneet ja teitähän on !
HAAPANEN TIMO S
01.10.2007 20:44
Lyhyen akselivälin autot on melkoisella varmuudella takaa ylipainossa.
PALIN MATTI
01.10.2007 21:08
Ja tämä Timpan esittämä teoria soppii varmala myös monneen naisenpuoleenki.
Varsinki jos tuo akseliväli muutettaan maavaraksi...
PYSTYNEN JUHANI
02.10.2007 15:52
Otteessa oma massa 2835kg,loko massa 3400kg. Punnitukseesa tosiaan niin täydellä lastilla kuin voi (ei henkilöitä) edessä 1545 takana 1725kg yht.3270kg, et olis mennyt yli henkilöiden kanssa tuon 3400kg. Kysymys:Otteessa on akselipaino 1700/1900kg, joka on yht.3600kg eli mistä johtuu akselipainon ja kokonaimassan(3400kg) ero?
EEROLA TEEMU J
02.10.2007 16:11
Olet aivan oikeassa Saksan nykyisten korttisäännösten painojen suhteen. Käsitykseni perustui vanhoihin 1,2,3,.. luokituksiin ja (yllättävästi kuin Stasi- keskustelun jatkeena) entisen DDR:ssä asuneen m- autoilijan kanssa kanssa käytyihin keskusteluihin tänä kesänä. Yritykset saada B-raja direktiivissä 4250 kiloon epäonnistuivat 2006, mutta BE- kortilla saa sentään vetää 3500 kg autolla max. saman painoista peräkärryä jos auto siihen soveltuu (kerrotaan itävaltalaisella karavan palstalla). Todenperäisyyttä on joskus vaikea tietää, ellei selvitä oikeista lähteistä.
KORPPI SEPPO A J
02.10.2007 16:16
Yksinkertaisesti sen takia, että sinulla ei tarvitse olla vaakaa omasta takaa. Tuskin pystyisit kuitenkaan lastaamaan autoasi niin tasaisesti, että akselien summat olisi juuri sama kuin kokonaispaino.
Selvisiköhän tästä mitään?
Tai ajatellaan toisella tapaa. Sinun autosi on lastattu täyteen kokonaispainoon. Sitten kartturisi haluaa käydä takapään vessassa. Ei käy, kun etuakselilta siirtyy painoa taakse.
No. Selkiskö nyt?
EEROLA TEEMU J
02.10.2007 16:18
Onneksi on korkeammat painorajat akseleilla erikseen kuin että niiden summa olisi sallittu kokonaispaino. On vaikea edes lastata ilman vaakaa autoa niin että molemmat akselit saisi suurimpiin sallittuihin painoihin (puhumattakaan sitten käytössä). Tuon eron ansiosta voi käyttää sallitun kok. painon hyödyksi niin, ettei kumpikaan akseli ylikuormitu.
PYSTYNEN JUHANI
02.10.2007 16:57
Juu kyllä ihan loogista. Välillä on toi sukkanauha sytytys päällä ennen kuin lähtee kelaa kunnolla. Tällä kerralla ei tarttenut rautalankaa. Kiitos selventävistä vastauksista.
HÄLVÄ TEUVO
03.10.2007 09:11
Mie kävin vaakalla täyvellä kuormalla. Apukuski ja kaljat vaan puuttu. Teräskoriauto La Strada Avanti L:n kokonaispaino 3300. Vaaka näytti 2940. Miun yksinkertaisen jären mukaan saan ottaa vielä matkaan apukuskin ja täyvet evväät. Ja vielä jääpi varraa. Ei varmaan vielä akselikkaan taivu. Hyvä on painosuhe näissä pakuissa.
TeeHoo
NIEMINEN RAIMO
03.10.2007 18:49
Tässä on aika selvästi kerrottu minkäverran painaa.Tosin vaakahan sen totuuden kertoo.Näyttää kyllä Dethleffsin osalta että aika tarkasti ilmoitetaan lisävarusteidenkin painot.Että siltappaa !
http://www.dethleffs.de/2006/fi/motorcaravans/tech_data.php?id_fahrzeuge=01006247&id_lang=&id_modelljahr=&folder1=motorcaravans&folder2=globebus&CatName=Globebus&sprache=fi