Vettä auton katolla
HAAPANEN TIMO S
29.08.2006 19:59
Useissa alkoviautomalleissa jää sadevesi lillumaan katolle siihen kohtaan, josta alkovin katto nousee ylös.Tilanne on korjattavissa niin, että auto pysäköidään etupää ylemmäs kuin takapää.Muutamissa puoli-intergoiduissa malleissa asunto-osan katto laskee hieman ennen liittymistään ohjaamon päällä olevaan osaan.Tässä liitoskohdassa on poikittainen lista,joka estää veden alasvalumisen.Tämä ei ole korjattavissa auton asennon muutoksella. Vettä on vain viitisen milliä,mutta jos listan tiiveys ei ole täydellinen menee vesi hiljalleen suoraan eristeisiin.Kehottaisin tutustumaan asiaan.
TAIMIO REINO
31.08.2006 10:12
Jep, sama homma ärsyttää omassa alkovi-Hymerissä. Sivuikkunan ja katon välissä, juuri sen pokkauksen kohdalla, on aina likainen vana kun vesi juoksee siitä alas. Pysäköintitapaa ei voi vaihtaa kun etuperin ajettaessa perä jää liikaa tielle. Peräylityksen voi kätevästi sijoittaa nurmikon puolelle.
HALTTUNEN TEUVO
31.08.2006 11:58
Minulla Ti ja vesikerros kattoluukun kahtapuolen 10 mm- paksuinen. Lähtee pois, jos etupyörät ovat 22 cm ylempänä, mutta sitten lattian asento on reilusti taakse viettävä.
Jännä asunto, pari kertaa vuotokin tilkitty!
TERNI KIMMO
31.08.2006 19:23
Onneks toi italiaano on älynnyt laminoida koko hotelliosaston yhdeks palaks niin ei ole moisia ongelmia,ainoa sauma koko Wingamissa on mökin ja ohjaamon valissä.
HALTTUNEN TEUVO
01.09.2006 12:55
Mökin ja ohjaamon välinen sauma se pahin paikka onkin. Siitä minullakin runsaimmin lie vuotanut. Pitkittäissaumalistan alle (seinän päällä) meni myös vettä ja mahdollisesti sitä kautta saumojen risteykseen, josta lämpöeristeen ja riman välissä kattolampulle. Kulkureitti on viitoitettu turvotusjäljillä.
On näkynyt sellaisiakin kattoja m-autoissa, että sama materiaali jatkuu saumatta tuulilasin yläpuolelta koko katon yli. Ja kaatoa on ollut, joko eteen tai taakse, jopa kumpaankin suuntaan, se jo rupeaa riittämäänkin.
Lätäkkö-katot kertovat suunnittelijan ällistyttävästä kyvyttömyydestä ja voi p., kun tuollaista ei arvannut etukäteen tarkistaa. Mikään massalla tiivistetty sauma, jota vasten vesi seisoo, ei tule pitämään suomen ilmaston lämpövaihteluissa ja ajon rasitteissa. Vuoto tule ennemmin tai myöhemmin.
HAAPANEN TIMO S
01.09.2006 16:48
Edellisessä autossani varmistin alkovin kulmakohdan liimamassalla,runsaasti massaa niin että "tehtaalainen" kitti peittyy kokonaan,katoltahan se ei näy kuin variksille.Seurasin kuuden vuoden ajan liiman pysymistä,sinä aikana muutoksia ei tapahtunut lainkaan.Kokemuksia on kahdesta tuotteesta, Wurthin liima ja tiivistemassa sekä Soudalin tiivistemassa.Molemmat yhtä hyviä.Tavara myydään patruunana joka vaatii erillisen pursotinpistoolin.
HALTTUNEN TEUVO
05.09.2006 12:41
Kiitokset vinkistä!
Tiettävästi polymeeripohjaiset massat kestävät paremmin halkeilematta kuin uretaanipuhjaiset. En tiedä kumpaako mainitsemasi massat edustavat, mutta hyviltä kuulostavat. Butyylimassa sopii kahden pinnan väliin ja on notkeaa lykätä pumpulla tuubista, mutta pintoja ei saa puristaa vastakkain niin lujasti, että kaikki massa pursuaa ulos.