Vettä vuotaa auton lattialle

Terttu Turpeinen 11.05.2018 12:53

Minulla on Fiat Bürstner A530 vuosimallia -97. Auto on ollut minulla jo 9 vuotta. Nyt tuli uusi ongelma: vesijärjestelmässä on vuoto, mutta en tiedä missä. Vettä tulee hiljakseen säiliön vierestä lattialle ja tippuu auton alle vasemman takarenkaan luota, eli vesisäiliön kohdalta. Käsittääkseni pumppu on yhteydessä tuohon säiliöön. Onko jollain kokemuksia vastaavasta? Miten löydän vuotokohdan, kun säiliö on penkin alla "kotelossa", enkä pääse näkemään juuri mitään. Säiliöt ja putket tyhjensin syksyllä, joten jäätyminen ei pitäisi olla syynä. Onko ainut konsti viedä auto huoltoon?

Toivo Koistinen 11.05.2018 13:17

Neuvoisin huoltoon, jo senkin syyn takia, että kun lattian läpi on valunut vesi, on hyvä tarkistaa, ettei lattian eristys tilaan jää vettä
TP

Terttu Turpeinen 11.05.2018 15:12

Vuotokohta löytyi pienen etsiskelyn jälkeen, ja sain sen korjatuksi! Vessan hanan vesiputken liitin oli vain löysällä. Auto oli vähän kallellaan ja vesi tuli lattialle "väärästä" paikasta. Nyt pidän paikat auki, niin eiköhän kuivu tällä helteellä.

Matti Janhonen 11.05.2018 19:12

Ylensä lattiarakenne on sellainen, että asunto-osan pohjalevyn päällä on yhtenäinen muovimatto, jonka päälle muut kalusteet on kiinnitetty. Seinät taas on kiinnitetty ruuveilla ja tiivistelimalla pohjalevyn. sivuihin.
Lattiamatto ei vettä läpäise ja se voi vuotaa vain läpivientien kohdalta jos niitä ei ole tiivistetty kun lattian alapinnasta.
Tästä seuraa, että päältäpäin rakennetta ei voi pintaa lukuun ottamatta kuivatta, vaan kuivaminen tapahtuu lattian alapinnassa olevan pohjavanerin kautta. Mm. tästä syystä sitä ei ole massattu tai vastaavaa..

Pienissä vuodoissa auttaa kunnollinen kuivaus ja sen jälkeen tila jätetään tuulettumaan jolloin kosteus tasaantuu samaksi kun mikä on sisätilan ilman kosteus normaalisti.
Jos mahdollista jätä auto niin, että aurinko paistaa sille sivulle autoa joka on kostunut. Tämä edistää kuivumista.

Terttu Turpeinen 13.05.2018 10:45

Iso kiitos Matti asiantuntevasta vastauksesta. Tutkin autoni rakenteita kosteusmittarin ja taskulampun kanssa, ja käänsin auton perän aurinkoon. Onneksi vuoto ei ollut suuri, niin taidan selvitä tällä kertaa säikähdyksellä.

Tuo kirjoittamasi pohjan rakenteesta on mielenkiintoista, koska tästä autosta on jouduttu uusimaan peräosan lattia kosteusvian takia. Pohja oli massattu ja kosteutta oli syystä tai toisesta päässyt muovimaton ja massauksen väliin. En ostaessa tietenkään osannut kiinnittää asiaan huomiota, ja oppiraha oli aika iso remontin myötä.

Matti Janhonen 13.05.2018 11:26

Matkailuauto ja vaunua voi tietyiltä ominaisuuksistaan verrata rossipohjaisen rakennuksen.

Alapohja tuulettuu vain alapinnan kautta koska lattian yläpinnalla on muovimatto ja siksi alapinnan ilmanvaihdon on oltava aina hyvä.
Jos näkee esim. asuntovaunuja jotka seisoo pitkässä heinikossa joka estää alapohjan tuuletuksen.
Varsinaisia alapohjan hautomapaikkoja ne.

Tuon ikäluojan autossa on sekä seinissä että lattiassa puurunko.
Puulle on omista se, että se saa kastua, kunhan sille varataan tilaisuus välillä kuivua. vrt. vaikka puuvene,
Matkailuauton lattian alapintahan suorastaan ui sateella ajettaessa vedessä, mutta ei se ole vaarallista kun alapinnalla on välillä mahdollisuus kuivua.

Mikäli vettä pääsee vaikka muovimaton ja reikäisen/lohkeilleen massauksen väliin syntyy tilanne missä kuivuminen estyy, eikä vain esty, vaan voi syntyä myös kondenssikosteutta. Jatkuva kosteus on myrkkyä puurakenteelle ja sisältää vaaran, että syntyy olosuhteen (kosteus + lämpö) myös homeen kasvulle.

Montakohan rossipohjaisen talon alapohjaa märkäni kun kivijalan tuuletusluukut tukittiin?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.