VETOKOUKKU ASIAA
TAMMINEN PASI
05.12.2006 11:53
Toki tiedän että vetokoukku pitää olla hyväksyttyä china export(ce) laatua mutta mieleeni tuli ajatus voiko auton alustan rakenteita jatkaa tai muuttaa että saisi jonkun vakio auton koukun sopimaan. ajatus tuli kun kyselin koukkujen hintoja HIRVITTÄÄ. Olisko jollain jotain kokemuksia tai muuta tietoa?
JOKINEN MIRA
05.12.2006 14:15
Moro
Itse teetätin tuolla Seinjoella, Hitsauspiste Kari Köykällä.
Puh: (06) 412 1858 ja Puh: 0500 267 323. Asiallinen koukku tuli ainakin meidän autoon, Euramobil, alkon-alustalla. Kannattaa kysäistä.
T. Jussi
PYLKKÖ RAIMO O
05.12.2006 17:12
Oulun paikkeilla on toinen firma,joka tekee koukkuja esim.matka-autoon.
Rungon muokkaamista kannattaa kysyä liiton katsastusmieheltä,täällä nimittäin on asiantuntijakin olemassa.Nimeä en muista,mutta koukusta juuri kysyin joskus vuosi sitten häneltä.Muistaakseni v2000 kesäk? jälkeen ei saanut tehhä kotikorjaamolla koukkuja,siitä rungon jatkamisesta en tiedä.
Koukun taitaa saada nykyään n.300 - 400 euron hinnalla?.
SUOMINEN AKI
05.12.2006 17:25
Minäkin teetätin koukun seinäjoella köykän pajalla ja minun autoon piti tehdä vajaa metri apurunkoa ja hinta oli silti todella edullinen alle 300eur Oulussa olis maksanut n.500eur. Hyvin on koukku toiminu vedetty on tuhansia kilometrejä n.500kg kärryä
HALMEENMÄKI JUHANI
05.12.2006 17:43
Koukku ei muutu lailliseksi runkoa jatkamalla. Sama koskee myös pajoilla yksittäisinä tehtyjä koukkuja, laittomia ovat nekin niissä autoissa jotka vaativat tyyppihyväksytyn koukun. Eivät nimittäin muutu laillisiksi siitä että vain stanssataan e-jotain tyyppikilpeen, jollei ole testautettu! Kokonaan eri asia on jääkö asiasta kiinni koskaan. Mutta jos jää kiinni esim kolarissa niin voi tulla hyvin kallis lasku...
KORHONEN KARI
05.12.2006 17:57
Siispä:Käväiseppä katsastuskonttuurilla ja kysy.Saat tasantarkkaan oikean vastauksen ja jos saat tehdä/teetättää ja sit jos pitää vielä näyttää,vie just sinne samaan paikkaan,sille vastauksen antajalle.
SUOMINEN AKI
05.12.2006 18:39
Laillinen tai ei mut ainakin olen katsastanut auton koukku paikoillaan ja katsastusmies roikku koukusa ja hyväksy sen. Ehkä kirjoitin edelliseen viestiin vääriin runkoa ei jatkettu vaan siihen tehtiin todella pitkät aisat n.1.5m alla selventävä kuva
[URL=http://allyoucanupload.webshots.com/v/2004950069436705838][IMG]http://aycu15.webshots.com/image/7294/2004950069436705838_rs.jpg[/IMG][/URL]
SUOMINEN AKI
05.12.2006 18:52
Eipä toimi tuo kuva linkki. Yritetäämpä uudestaan
[URL=http://allyoucanupload.webshots.com/v/2006040033203579048
VILJAVA TAPIO
05.12.2006 19:28
No, ei varmasti voi alustaa muuttaa sen takia, että saisi jonkun ennestään sopinmattoman koukun sopimaan. Tai voi noin periaatteessa, mutta se vaatii alustan osalta muutoskatsastuksen, joka on kertaluokkaa tai kahta vaativampi kuin vetokoukun tyyppihyväksyntä. Siis oikea tapa hoitaa asia on teettää vetokoukku jollain asiallisella pajalla ja viedä sitten koukku tyyppihyväksyntään. Ei niitä koukkuja sitten tarvitse valmistaa enempää kuin se yksi, mutta toisaalta sama paja voi sitten samalla hyväksynnällä ja piirustuksilla valmistaa niitä vaikka miljoonan.
AHONEN KAI
06.12.2006 05:38
Ne Köykän koukut on laittomia, selvitin asian viime keväällä, Köykkä kertoilee homman olevan ok, mutta eipäs toimine ainakaan AKE:n kuin myöskään yhdenkään asiasta tiedustelemani katsastusaseman mielestä.
MOISANDER JOUKO
06.12.2006 21:49
Hohhoijaa.....
Osa arkistoa on näköjään muuttanut väärälle hyllylle, enkä laiskuuttani viitsi ruveta etsimään.. Mutta pistäkää hakukone töihin, sieltä wanhoista keskusteluista löytyy kyllä oikea päivämäärä, joku 2000 maaliskuu, jonka jälkeen koukun pitää olla tyyppihyväksytty. Wanhempiin saa tehdä itse ja vaikka minkälaisen. Tyyppihyväksytyssä koukussa on kilpi, josta hyväksyntä ilmenee. Lisäksi, hyväksytyn koukun saa kiinnittää vain auton valmistajan runkoon tekemiin kiinnityspisteisiin, runkoa EI siis voi jatkaa ja jatkoon kiinnittää jonkun toisen auton koukkua.
Toisaalta, kuten joku totesikin, harvemmin taitaa kukaan tienpäällä koukkua tutkailla, ei senpuoleen katsastuksessakaan, kun ristiinkytkentäkatsastusta ei enää tehdä. Jotkut sentään roikkuvat koukussa, nähdäkseen, onko se kunnolla kiinni. Ja ainahan voi sanoa, että ei tämä ole vetokoukku, se nuppi on tarkoitettu fillaritelineelle ja rasia on sitä varten että saa valolautaan sähköt... :=)>
Minulla on muuten Pick'upissa kans 'koukku'. Auton perässä on takapuskuria muistuttava 80mm palkki, johon on ruuvattu vakio vetonuppi, eikä minkään maailman tyyppikilpeä!
SIRKIÄ MATTI
07.12.2006 01:45
http://shop.karavaanarit.fi/haku/?Q=vetokoukku
NOUSIAINEN MARTTI
07.12.2006 08:42
Koukun hintaa ALKO alustaan kauhistelin minäkin. Auton myyjä kertoi edullisemman paikan Pohjanmaan suunnalta. Saatesanoikisi sain: Se tekee hyviä koukkuja mutta jos sattuu tarkka katsastusmies se voi sahauttaa koukusta nupin pois.
Elikkä. En ottanut riskiä.
HALMEENMÄKI JUHANI
07.12.2006 19:21
Jep. Juuri näin. Ja olette itse vastuussa siitä mikä tuollaisessa nupissa tulee perässä, ilman vakuutusturvaa.
JANHONEN MATTI
09.12.2006 15:03
Vetolaitteita koskevat vaatimukset saat esiin kun syötät Googleen (hakukieli suomi)hakutekstin "TIEDOTE 4/2005 (31.5.2005)". Hallintolain 8 § mukaan katsastuskonttorit ovat tiettyä viranomaistehtävää suorittavina velvollisia antamaan ilmaiseksi neuvoja asiasta. TÜV-hyväksyttyjä (direktiivin 94/20/EY tai E-säännön 55 täyttäviä) koukkuja ja matkailuauton rungon jatkopaloja valmistaa mm. SAWEKO. Lisätietoja tuotteista saat kun syötät Googleen hakusanaksi SAWEKO. Suomeen tuotteita tuo ainakin Oy Sandman-Nupnau AB. SAWEKON tuotteita näyttää mainostavan myös Caravall Raisio. Saksassa Glück Freizetmarkt´ssa SAWEKON TÜV-hyväksytty jatkopala + koukku näyttää kustantavan seuraavasti:
Ducato ja MB MT 001 D=12,5 kN hinta 699 e
Iveco, MT 010 D= 16,3 kN hinta 799 e
AL-KO alusta MT 005 D = 11,3 kN hinta 550 e
13-napaisen johtosarjan hinta näyttää olevan 99 e
Suomen vastaavia hintoja en tiedä.
Tarvitsemasi koukun D-arvon voit laskea KOVIL´n net-sivuilla.
TORKKO JUHANI
15.12.2006 17:49
Matkailuautoni on vm 2002 ja olin eka katsastuksessa keväällä 2005. Autossa on Seinäjokisen Köykän tekemä koukku. Katsastusmies oli sitämieltä, että koukku on todella hyvintehty ja tukeva, mutta kun siinä ei ole e-merkintää, niin se on laittomana poistettava. Siitähän alkoi sitten melkoinen selvittely ja onneksi tässä direktiivi94/20/EY:ssa on sanamuodon käännösvaiheessa tullut senverran tulkintavirhettä,että ko. asia on uudelleentulkittu ja nyt se koskee vain asuntoautoja jotka on ensirekisteröity 1.1.2005 jälkeen, joten sain pitää koukkuni kiinni autossa. Tuon päivämäärän jälkeen ensirekisteröidyt M1-luokan ajoneuvot joutuvat varmistamaan,että e-merkintä löytyy koukusta.
HALMEENMÄKI JUHANI
15.12.2006 20:29
Tällä hetkellä viimeisin saamani tulkinta on että 00-04 välisten autojen koukkujen tulee täyttää samat vaatimukset kuin e-hyväksytyt mutta testausta ei vaadita. Esim kiinnitys autovalmistajan tarkoitukseen suunnittelemiin kohtiin jne.
Hankalinta asiassa on se, että kyse on vain tulkinnoista, eli ainoa varma asia on että e-hyväksyntämerkinnällinen kelpaa kaikkialla & tulevaisuudessakin. Ilman eetä saattaa joutua tappelemaan läpi katsastukseta, ja jos tulkinta tiukkenee alkaa koukkujen irrottelu!