Vesimäärän ja akun tilan näyttävä mittari

Sami Nyrhinen 18.07.2017 13:09

Hei,

Löytyisikö vinkkiä mistä suunnasta lähteä etsimään vikaa. Liitteen mukaisessa näytössä mittari ei näytä lukemia. Ymmärtääkseni siinä pitäisi näkyä raikasvesi, harmaavesi, ajoakku ja hupiakku, mutta yksikään näistä ei näytä lukemia. Löytyykö esim. kaavioita tms. jostain vai tilatakko suoraan uusi mittari?

Timo Haapanen 18.07.2017 20:01

Rauno on käyttöpaneleitakin korjaillut, soitappa.

Rauno 040-5414228

@timppa

Sami Nyrhinen 19.07.2017 07:42

Toinen kysymys tuosta vieressä olevasta Trumasta. Onko siitä tietoa, voiko korjata itse kun nyt toimii vain 25 asteesta ylöspäin? Kun laittaa esim. 22 niin ei lähde päälle vaikka autossa alle 20.

Matti Janhonen 19.07.2017 10:06

Tokihan tuo voi olla säätimen vikakin, mutta Truman lämmönsäätöpyörän asento on vähän...

Jos lämmitin muuten toimii hyvin, niin se mikä tuntuu hyvältä on tärkeämpi asia kun se mitä asteikko näyttää.

Asiaan liittyy se vaikeus, että lämmittimen ohjausyksikön anturi mittaa sisälämpötilaa vain yhdestä paikasta (anturin paikka ei aina ole edes tiedossa) autossa ja kun tulee kylmät ilmat niin auton eri osissa voi helposti olla jopa yli 5 asteen lämpötilaeroja. Antureita on joskun jopa asetettu niin typerästi, että joku ulkoinen lämmönlähde on lämmittänyt anturia, jolloin se viestii lämmittimen ohjausyksikölle väärää lämpötilaa.

Pieni infrapunamittari on kätevä auton eri osien sisälämpötiloja mitattaessa. Eikä pidä hämmästyä suurista lämpötilaeroista auton eri osien välillä kylmillä ilmoilla.

Jukka Harjulampi 19.07.2017 17:22

Meillä oli samat oireet viime talvena. Raunolta tilasin jo uuden piirilevyn. Kuitenkin otin tuon samamlaisen käyttöpanelin irti seinästä ja sitä pyörittelin ja liittimet putsailin ja takaisin, ei auttanut. Mutta vähän rohkeammin "vääntelin" liittimiä jolloin välillä toimi ja sitten taas ei. Raunon rohkaisemana kolvilla sulatin juotokset ja kas lämmitin toimii vieläkin. Tässä yksi mahdollinen syy käyntihäiriöön.

Matti Asikainen 19.07.2017 19:57

Jos ei mikään toimi, niin maayhteyden puuttuminen voisi olla syynä. Irroita paneli kotelostaan ja vie maa erillisellä johdolla oikeaan kohtaan panelin takana (voi olla vaikea keksiä, mikä on maata siellä). Kaikki toimii, jos oli maadoitusvika.

Sami Nyrhinen 19.07.2017 20:43

Kiitos tiedoista. Raunolta tilasin viisarinäytön, jonka kolvailen perjantaina paikalleen. Käyn samalla muut juotokset läpi molemmista yksiköistä. Tarkistan myös liitokset ja käytän kontakti spray:tä. Jospa se niillä tulee kuntoon. Toisaalta, tänään kokeilin uudestaan niin nyt Truma lähti lämmittämään jo tuossa 22,5 asteen kohdalla. Voi olla, että tuossa "potikassa" on hiukan klappia eikä asteikko pidä paikkaansa.

Timo Haapanen 19.07.2017 22:46

Ei tuossa mallissa kannata siihen asteikkoon katsoa, hakemalla löytää sopivan asetuksen ja pitää mielessä. Edellisessä autossa mulla oli tuo ja kokeilin sopivassa lämpötilassa milloin naksahti käymään. Hyvin pelaa kunhan kokeilee.

@timppa

Sami Nyrhinen 20.07.2017 07:46

Hei,

Ilmaisin itseni hiukan huonosti. Säädin oli asetettu arvoon 25 ja autossa oli lämmintä edessä vajaa 27, takana reilu 25 ja tämä oli Ok. Käänsin säädintä hiukan pienemmälle siinä toivossa, että lämpötila olisi tippunut parilla asteella. Heräsin kuitenkin yöllä kun autossa oli lämmintä n.18 astetta eikä Truma ollut päällä. Sen jälkeen käänsin säädintä taas arvoon 25 ja Truma lähti käyntiin. Aamulla autossa oli taas vastaavat lämmöt kuin yllä kerrottu eli takana reilu 25 ja edessä vajaa 27. Tästä päättelin, että säätimessä olisi ollut jokin vika. Toisaalta, kokeilin auton viilettyä uudelleen ja silloin Truma lähti käyntiin kun säädin olis 22,5 kohdalla. Täytyy pitää se siinä ja kokeilla nyt muutama yö mennä ilman, että koskee siihen. Tarkistan toki juotokset sillä voihan olla, että siellä on jokin kylmäjuotos, joka ilmenee silloin kun auto on jo lämmin. Kerron myöhemmin kuinka kävi, molempien asioiden kohdalla.

Markku Hämäläinen 20.07.2017 14:30

Truman säätö on tarkkaa kuin lannan ajo ilman perälautaa, ettwi tipu naapurin pellolle

Timo Haapanen 20.07.2017 16:43

Kuukkeli löysi tälläisen vanhan jutun:
https://karavaanari.org/index.php?topic=5203.0

'' Asiasta vähän tietävänä heiluttelin vain pötikän liitintä. Termostaatti rupes toimimaan!''

Itsellä ko. vehje toimi loistavasti sen mitä auto mulla oli, 8 vuotta.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.