Varo, BestCaravan Kaarinasta!

Toivo Vesikko 13.09.2023 11:52

Varo, BestCaravan Kaarinasta!
Meikäläisten sinisilmäisten sukupolvi on tottunut siihen, että kun annetaan sana sitten, pidetään sen ja oman maine on kalliimpi, kun rahaa.
Globalisaatio on tuonut maailmaan ei pelkästään positiivisia asioita mutta valitettavasti myös negatiivisia ja nykypäivänä ilman allekirjoitettuna sanoja on vaikea tai jopa mahdotonta puolusta oman oikeutta.
Haluan kertoa teille tapauksestani, jotta muut sinisilmäiset, eivät petä odotuksissaan ...
(Päivämäärät on ilmoitettu, että olisi mahdollisuus laskea auton käyttöaikaa osto hetkestä siihen asti, kun viat ilmestyivät. Välipäivillä auto seisoi minun pihallani tai BestCaravanin pihalla)
Tästä se alkoi…
Kävin katsomassa asuntoautoa BestCaravan myymälästä, joka on Kaarinassa.
Myyjän esitetty Niesmann asuntoauto näytti sopivaksi.
Esityksen aikana myyjä oli ilmoittanut, että asuntoautossa on seuraavat puutteet:

ilmastointi ei toimi
oikeasivulasi muuttuu sameaksi ajamisen aikana
oven sisälukituskahva ei pysynyt ”auki” tilassa (asuntoautossa on vain yksi ovi)
tuulilasista löytyy kiveniskelmä, joka oli korjattu

Koematkalla huomasin, että myös vasen sivuikkuna oli sameautumassa, josta ilmoitin myyjälle. Minulle luvattiin tutkia asiaa ja jos näin on, vaihtaa sen.
Lisäksi pyysin tarkistamaan kiilahihnan kunto huollon aikana.
Ja sitten oli sovittu kaupasta.
Muun muassa oli sovittu, että nämä 1–3 puutteet ja jotkut muut, jotka havaittiin, poistetaan luovutuspäivään mennessä, ja jos jotain muuta tulee ilmi, se myös korjataan.
On tullut luovutuspäivä:
ilmastointilaite -OK
oli vaihdettu vasemman sivuikkunan sanoen, että tapahtui erehdys ja nimenomaan vasensivulasi muuttuu sameaksi, mutta oikea sivuikkuna, ei
oven sisälukituskahvan toimintahäiriö oli osittain korjattu
kiilahihnan kunto oli ilmoitettu hyvänä.
Oli 21 kesäkuuta ja tarkoituksena oli mennä juhannus matkalle perheeni kanssa jo asuntoautolla
Mutta toiveet ja mahdollisuudet eivät aina täsmää:
-Jo kotimatkalla kävi ilmi, että hehkutulppien varoitusvalo ei sammu niin kuin pitäisi ennen moottorin käynnistämistä, vaan vilkkuu noin 30 sekuntia
Tullessa kotiin huomasin, että sisään vedettävän wc: n luukku putosi karmista, kun sen yritin avata
Oven sisälukituskahva oli löysänä

Juhannus matkan tilalle oli tullut harmi tunne ja maanantaipäivän odotus (26.6.2023) kun vein asuntoautoni takaisin myymälään saamaan apua
Hain takaisin asuntoautoni 3.7.2023
oven sisälukituskahva ei roikkunut enää
hehkutulpista oli ilmoitettu, että kaikki on kunnossa, vikakoodi poistettu eikä se ilmestynyt uudelleen
Tulin kotiin ja aloitin siivota autoa, kun lähtöpäivä matkalle perheeni kanssa oli 5.7.2023
Suihku/vessa tilaan siivoamassa huomasin, että wc-pönttö on löysää seinästä ja seinän / wc-pöntön välisen tiiviste on tullut ulos paikaltansa. Ilmoitin tästä myyjälle puhelimitse, sain vastauksen, että wc-pönttö on todennäköisesti kiinnitetty normaalisti ja tiivisteellä on koristelutoiminto.
5.7.2023 Asuntoauto oli pakattu. Lähdimme matkalle...
Helsinkiin tullessa huomasin, että oikea sivuikkuna sameni ja näkyvyys sen läpi huononi.
Otin valokuvat ja lähetin niitä myyjälle.
Helsingin satamassa laivan odotuksessa yritys mennä ulos autosta meni pieleen, ovi ei yksinkertaisesti avautui...erilaisten toimenpitein avulla onnistuimme päästä ulos. Sisään pääsy samalla tavalla. Siitäkin Ilmoitin myyjälle välittömästi.
Käynti vessassa kertoi, että WC-pöntön kiinnitys oli kuitenkin niin löysä, että nestettä siitä valunut suihkutilan ja tavaratilan lattialle. Siitäkin ilmoitin myyjälle.
Seuraavana päivänä, 6.7.2023, ilmastointilaite petti (ilmoitin myyjälle), mutta onneksi olimme melkein perillä. Ilmastointilaitteen kiilahihna on ollut ikivanha (kuva on olemassa)
Paluumatkalle lapsi oli lähetettävä lentokoneella, koska ilmastointilaite ei toiminut ja autossa oli erittäin kuuma.
Reissun aikana oven suojakansi oli mennyt rikki lukkojen paikoissa, kun ne kohdat ollut jännityksessä epätarkkaan asennuksen takia sisälukituskahvan kunnostuksien jälkeen.
Saapumalla viikonlopussa kotiin, menin heti ensimaanantaina Kaarinaan BestCaravanille hakemaan apua.
Tulos:
ilmastoinnin kompura oli vaihdettu ja kiilahihna asennettu
Ovi avautuu ja sulkeutuu, mutta edelleen joku jousi ylälukossa roikkuu vapaasti
edelleen silloin tällöin hehkutulppien varoitusvalo vilkku
kysyin oikeasivuikkunan vaihtamisesta...minun silmieni edessä myynti ja huolto henkilöt keskustelivat kustannuksista ja sitten, minulle ilmoitettiin, että BestCaravan on jo korjannut ilmastointilaitteen veloituksetta mutta sivulasin ja lasinvaihto kustannukset minun on maksettava itse.

OK, Minulle oli myyty käytettyauto, jossa oli viat, se on yleinen asia ja takuu päätyy, kun takalamppujen valo häipyy, mutta niiden vikojen korjauksesta oli sovittu jo ennen kaupan tekoa!
Halusin jo noutaa auton, mutta huomasin, että tuulilasiin on ilmestynyt pitkä halkeama kiveniskelmän kohdan kautta. Se on sama kiveniskelmä, josta oli puhuttu ennen kaupan tekoa.
Kävin ilmoittamassa asiasta, vastauksena minulle kerrottiin, että yritys, BestCaravan, ei ole vastuussa, koska auto ei ole enää hallissa vaan heidän pihallansa.
Toisin sanoen, kun tuot autosi ehjänä huoltoon, voit saada sen takaisin vahingoittuneena ja tämä on sinun vastuullasi.
Jos olet lukenut tarinani tähän saakka, olet todennäköisesti keksinyt, mitä on tehtävä:
Älä ole sinisilmäinen varsinkin, kun asioit BestCaravanin kanssa Kaarinassa ja kirjoita ylös myyjän sanat ja lupaukset ja pyytää sitten myyjä allekirjoittaa sanansa
Ota ennen autonhuoltoa valokuvia autosta ja erityisesti niistä paikoista, jotka tulevat hoitoon
Vastaanottaa autosi heti hallin portista ja taas varmuuden vuoksi kannattaa ottaa valokuvia autostasi
Mutta vielä parempi välttää paikkoja, joissa yrityksen työntekijä ottaa sanansa takaisin, joissa rahaa on arvokampi kuin normaalit ihmissuhteet ja kuin omansa ja yritykseensä maine, ja tunnistetut puutteet poistetaan vain osittain.
Toivon kaikille mukavia reissuja ja luotettavia huoltoja.
Toivo
Petteri Haverinen 13.09.2023 14:43

Harmi juttu!
Itse kaupan teossa varmistan, että myyjän lupaukset on kirjoittu kauppakirjaan. Jos niitä ei voi kirjoittaa paperiin, niin ei niitä ole tarkoitustakaan pitää.

Esa Pausio 14.09.2023 09:02

Mulla hieman sama kokemus paikasta, puhelimessa sovittu ei pitänytkään enää paikansa paikan päällä. Hyväpuoli oli etten myös tehnyt kauppaa siellä koska sain paremman kaupan tehtyä toisessa liikkeessä parin viikon päästä!

Timo Haapanen 14.09.2023 09:30

Myyjäliikkeille ei ole helppoa saada vanhan auton pikkuvikoja uuden veroisiksi. Euroopan heinäkuiset lämpötilat ei tule yllätyksenä.

@timppa

Harri Halinen 14.09.2023 10:33

Kaikki merkittävät kaupat ja tarjoukset tulisi tehdä kirjallisina riippumatta on kyseessä tuotteen osto tai palvelu.
Eri asia on se osaako ostaja/myyjä merkitä oikein kauppaan liittyvät seikat.
Isohkon oston tai palvelun tekeminen ostajana tai myyjänä varmistaa alustavasti että kumpikin saa sovitut asiat eikä joudu jälkikäteen asiasta vaikeuksiin.
Tämäkään ei estä ihan kaikkea ikävää jälkikäteen.


Huijausyrityksiä on sekä myyjissä että ostajissa.
muokattu: 14.9.2023 10:34
Ville Säynäjäkangas 14.09.2023 18:50

Ajoneuvojen ostotilanteessa poistun aina paikalta, jos ajoneuvon hinta-laatu ei vastaa odotuksiani. Mihinkään korjaustoimista sopimiseen en ole ikinä ryhtynyt. Tarjoan ajoneuvosta itseäni miellyttävän summan siinä kunnossa kuin se on ja jos se ei miellytä myyjää, niin kauppoja ei synny. Sitten seuraavaa ehdokasta katsomaan, ei ne ajoneuvot maailmasta lopu. Ajoneuvo on aina tarkastettava itse riittävällä tarkkuudella. Tätä käytäntöä suosittelen muillekin ja jää sitten ne jälkipuheet pois.


Olen ostanut virheettömiä ajoneuvoja ja hyvinkin huonokuntoisia ajoneuvoja. Ikinä en ole myyjää päässyt moittimaan ostoksen jälkeen, koska minulle on ihan yhdentekevää mitä helppoheikki siinä vieressä jauhaa.
muokattu: 14.9.2023 19:08
Juha Mäkelä 14.09.2023 19:01

Ensimmäistä autoa ostaessa, ilman mitään kokemusta, yritin näistä tarinoista oppineena huomioida kaiken ja melkein onnistuinkin.

Onneksi nopeassa aikataulussa löysin muutaman vian/puutteen joista ilmoitin heti myyjälle ja ne otettiin työn alle.Osa on hoidettukin, pari juttua on tilauksessa ja asennetaan kun saapuvat, ainakin näin on luvattu.

Mitään yleispätevää on vaarallista lausua koska tämä on yksi kokemus muiden joukossa mutta lienee myyjästäkin kiinni.
Jos näin mennään jatkossakin niin myyjä saa pisteet, ikävää että joku joutuu tuollaisen kohtelun kokemaan.
Jos laitteeseen on tehty tarkastus, mitä useimmat liikkeet mainostavat, kyllä silloin laitteen pitää toimia tai puutteet pitää mainita.
Perusjutut olisi kuitenkin ammattilaisen helppo käydä läpi ja listata.

Kollega kertoili taannoin eräästä romuksi osoittautuneesta vaunusta, silloin myyjäkin oli jo vaihtanut firmaa ja aikaa kulunut hiukan liikaa, niinpä tappio jäi täysin asiakkaalle vaikka selkeää oli että liike oli myynyt täysin vettyneen vaunun.

Timo Haapanen 14.09.2023 19:21

Vanha matkailuauto on tekniikkaa tuntemattomalle paha pala. Pitäisi itse osata korjata tai ainakin paikallistaa viat. Esim. tuulilasi on täysintegroidussa tuhansien eurojen arvoinen ja voi kiveniskemästä jo auringon vaikutuksesta alkaa kulkemaan.

Auton oston ja eurooppaan lähdön väliin ei jäänyt edes yhteen testimatkaan aikaa.
Jotenkin ajattelen kuvauksen perusteella niin että itse olisin vastaavassa tilanteessa ehkä selvinnyt ilman erimielisyyksiä.

@timppa

Kari Rautiainen 14.09.2023 19:44

Sellasta liikettä ei olekaan, että kaikki asiakkaat olis tyytyväisiä.
Vain toista osapuolta kuulemalla, saa vain puoli tarinaa. Mun kokemukset bestcaravanista on hyvät, oli ongelmiakin mutta hyvin hoitivat.

Tutkimusten mukaan miksi asiakas vaihtaa toimittajaa, syynä on 80% tapauksista: huonosti hoidettu reklamaatio.
Firmojen täytyisi siis keskittyä ihan ykkösasiana hoitaa rekkulat heti ja hyvin.
Tyytyväinen asiakas tulee kyllä uudestaan. Tyytymätön ei tule vaikka pakottas.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.