Vakionopeudensäätimen pitävyys
Jani Vuorela
05.12.2024 15:20
Auto 2021 Dethleffs Pulse integroitu Fiatin koneella ja 9v. automaatilla. Häiritsee vakkarin toleranssi, heittelee maantiellä maastosta riippuen pahimmillaan 5-6km/h. Eniten harmittaa takana ajavien puolesta tuo kuminauhaominaisuus. Edellinen puoli-integroitu manuaali Citikka, ei tuollaista tehnyt.
Onko vika vai ominaisuus, päivitetäänkö automaattia tms?
Reijo Pesonen
05.12.2024 17:33
Oma kokemus vuoden 2022 Fiatin 2.2. 140hv.n 9 vaihteisen automaatti, mittarissa n. 28000 km retkiauton käyttäytymisestä. Tasasilla ja loivasti vaihtelevilla tieosuuksilla nopeus pysyy hyvin säädetyssä nopeudessa. Jyrkässä ylämäessä, jolloin automaatti vaihtaa 7 tai jopa 6 vaihteelle, nopeus saattaa nousta sen 4-6 kilometriä korkeammaksi kuin on vakkarilla. Säädetty. Olen tuon ilmiön kanssa pärjännyt kun sen tietää ja varautuu ennakointiin tarvittaessa.
Tv. Rp
Hannu Sankala
06.12.2024 10:31
Minulla 2020 mallin Fiat/Dethleffs 140 hv koneella ja manuaalivaihteilla. Kyllä se on vakionopeussäätimen ominaisuus, ei mitään vikaa Fiatissa, vaikka teho painoon nähden on huono. Myös monissa henkilöautoissa on samanlainen vakionopeussäätimen toiminta. Pojallani Toyota Avensis ja aina valittaa säätimen huonoutta. Edellinen autonsa oli Mazda. Minulla on Audi Q5 ja ja vaimolla A3 ja molemmissa vakionopeussäätimet pitävät nopeuden hyvin. Jopa kuin pyhäkoulupojat, kun alamäessä jarruttaa, kun nopeus nousee moottorijarrutuksesta huolimatta yli tavoitteen. Se minusta on hassua taloudellisen ajotavan kannalta. Vaan eipä Fiat jarruta.
Ville Säynäjäkangas
06.12.2024 14:52
Eihän tuo 5-6km/h nopeuden vaihtelu ole yhtään mitään. Vakkarin toiminta on miellyttävämpää nuin, kuin verrattuna tilanteeseen jossa nopeuden vaihtelu pysyisi alle 1km/h sisällä.
Kokemusta on kummankin mallisesta vakkarista.
muokattu: 6.12.2024 14:54
Jani Vuorela
06.12.2024 15:51
Ville SäynäjäkangasEihän tuo 5-6km/h nopeuden vaihtelu ole yhtään mitään. Vakkarin toiminta on miellyttävämpää nuin, kuin verrattuna tilanteeseen jossa nopeuden vaihtelu pysyisi alle 1km/h sisällä.
Makunsa kullakin. Itse tykkään että vakionopeudensäädin toimisi nimensä edellyttämällä tasalla. En haluaisi lämpötilatermostaattia, joka heittelisi 5-6 astetta.
Ville Säynäjäkangas
06.12.2024 16:20
Huonelämmössä 5 astetta on 25%. En minäkään halua vakionopeudensäädintä joka heittelee 25km/h.
5km/h toleranssi vakkarissa tekee ajamisesta luontevampaa, ylämäkeen vähän hidastuu ja alamäkeen kiihtyy. Liian tarkka vakkari nykii ja jarruttaa rasittavasti koko ajan.
Mulla oli joskus säädettävä amerikan vakkari autossa ja tuo 5km/h toleranssi oli just paras säätö.
Petteri Haverinen
06.12.2024 16:28
Varsin hyvin toimi vakkari Ducaton alustaisissa m-vehkeissä ,vuoden 2012 150 hp ja 2020 140 hp,sekä 160 hp. Kaikissa 6 vaihteissa manuaaleissa. Mut kyllä täytyy sanoa,et MB Sprinterin alustalla olevassa m-autossa adaptiivinen varkkari vielä paremmin.
Jani Vuorela
06.12.2024 16:40
Kuten sanoin, makunsa kullakin. Ollaan ajeltu sitten aika eri vakkareilla, en ole ikinä ajanut sellaisella joka nykii ja jarruttaa rasittavasti. Päinvastoin.
Lauri Niittynen
06.12.2024 17:09
2013 Ducatossa tasanopeussäädin pitää tasaisen keskinopeuden ja säädin on vielä hidas. Ylämäessä nopeus ehtii laskemaan vitosen verran ennen reagointia ja siitä nopeus tippuu vielä muutaman km/h:n. Sitten mennään kaasu pohjassa mäki ylös ja vielä laen toiselle puolen. Alamäessä otetaan kiinni menetetty keskinopeus. Jos siinä on kamera, välähtää. Joskus tasaisellakin nopeus tippuu jostakin syystä 1-2 km/h ja kun virhettä on tarpeeksi, se korjataan vitosen nostolla. Tuollainen nopeuden vaihtelu häiritsee jo kuskia saati toisia, saa urkurin maineen. Mäkisellä osuudella polkee mieluummin itse ja tulos on parempi ihan korvakuulolla.
2001 henkilöautossa säätö toimii selkeästi hetkellistä nopeutta vasten. Maantienopeuksissa menee tasaisesti plusmiinus pari km/h. Tuntuu mukavalta, ei nyi ja säätöön voi luottaa koko ajan. Massaa on tietysti Ducatoa vähemmän ja perävälitys sport, kuten tuolloin Suomi-malleissa oli.
Petteri Haverinen
06.12.2024 18:55
Jani VuorelaKuten sanoin, makunsa kullakin. Ollaan ajeltu sitten aika eri vakkareilla, en ole ikinä ajanut sellaisella joka nykii ja jarruttaa rasittavasti. Päinvastoin.
En kyllä tollaista kokenut n 100 000 km kokemuksella. Ehkäpä pitäisi käydä päivittämässä merkkihuollossa?
Kari Huhtala
06.12.2024 20:58
Fiat Ducato 2.3 / 140 hv, automaatti vm. -21 vakionopeudensäädin ei tekniikaltaan paljon pisteitä saa. Nopeus vaihtelee tieolosuhteiden mukaan valitusta nopeudesta jopa +/- 5 km. Onko kyseessä ominaisuus, vaiko päivitettävissä oleva vika?
Timo Haapanen
07.12.2024 09:18
Ylämäessä hidastuminen johtuu voimanpuutteesta, alamäessä kiihtyminen säätimen vajaista ominaisuuksista. Kokeilkaa vitosella, vauhtia 110, alkaa ylämäet mennä.
Petteri Haverinen
07.12.2024 11:35
Timo HaapanenYlämäessä hidastuminen johtuu voimanpuutteesta, alamäessä kiihtyminen säätimen vajaista ominaisuuksista. Kokeilkaa vitosella, vauhtia 110, alkaa ylämäet mennä.
Juu, ei 140 hp jaksa mennä mäkiä 6-vaihteella. 160 hp meni jo vähän paremmin. Koppa molemmissa lähes identtinen 7.4 m, puoli-intgroitu Detsku, samalla reissupainolla.
Seppo Suomi
07.12.2024 11:58
Taitaa olla automaattisen ominaisuus. Alamäessä on moottorijarrutus heikko isolla vaihteella. Kun ylämäki tulee niin se miettii etä jatkaisikohan sillä vaihteella joka on päällä vain kaasua lisäämällä vai vaihdanko pienemmälle nopeuden hidastuessa jatkuvasti.
Meidän Ducatolla on ihan yleistä +/- 10 km/h.
Myöskin minua tuo ärsyttää kun pahimmillaan on alamäessä nopeuskamera.
Jani Vuorela
07.12.2024 15:26
Timo HaapanenYlämäessä hidastuminen johtuu voimanpuutteesta, alamäessä kiihtyminen säätimen vajaista ominaisuuksista. Kokeilkaa vitosella, vauhtia 110, alkaa ylämäet mennä.
Juu näinhän se varmasti on. Testasin tänään vaihtamalla ajoissa ennen ylämäkeä automaatilta manuaalille ja pari pykälää pienempää silmään, vähemmän selvästi hyytyi.
Kari Huhtala
07.12.2024 17:24
Fiat Ducato 2.3 / 140 hv, 9v.-automaatti vm. -21 ei vaihda suuremmissa nousuissa riittävän pientä vaihdetta, että vakionopeudensäätimeen valittu nopeus pysyisi kohdallaan. Kyllä kaikki mäet päästään ylös automaatti-valinnalla, mutta nopeus laskee.
Jyrkissä laskuissa nopeus nousee huomattavasti ylitse valitun nopeuden ja moottorin kierrokset nousevat kohtuuttoman korkeiksi. Suurissa jyrkissä laskuissa kannattaa valita manuaalivaihde, silloin moottorin jarrutus toimii.
Vakionopeudensäätimen valittu toleranssi vaihtelee ns. normiolosuhteissa n. +/- 5 km, mutta haastavammissa vuoristo-olosuhteissa ajettaseassa, se on huomattavasti suurempi.
Edellä kuvailtu taitaa olla Ducaton autmaattivaihteiston/ vakionopeudensäätimen ominaisuus, jonka kanssa pitää elää?
Antero Virkkala
07.12.2024 18:35
Meillä vakkari tuntuu toimivan kohtuullisen hyvin, ainakin Suomen olosuhteissa. Norjan vuorilla ehkä ei niinkään, mutta toisaalta siellä en ole halunnut edes kokeilla. Meillä ehkä auttaa kolme asiaa: automaattivaihteisto, 160hv:n moottori ja älylaturi, joka lataa suurella teholla alamäessä ja ylämäessä ei lainkaan. Noin 80:n nopeudessa vakkarin koko vaihteluväli on n. 6 km/h (ei siis plus miinus 6). En ole kokenut tätä ongelmaksi, koska tällainen vaihtelu vastaa varsin hyvin sitä, miten muiden autojen nopeus vaihtelee ylä- ja alamäissä.
Mutta - käytän vakkaria yleensä vain moottori- tai moottoriliikenneteillä. Pienemmillä teillä käytän mieluummin nopeudenrajoitinta. Jos tiellä yleinen rajoitus on 80 km/h, niin normaalioloissa säädän rajoittimen (jossa on yhtä suuri vaihtelu kuin vakkarissa) 83:een, niin vaihteluvälin alarajallakaan en provosoi takaa tulevia hasardiohituksiin eikä toisaalta ylärajallakaan olla vielä sakon puolella. Kun risteyksen tms. kohdalla nopeusrajoitus putoaa 60:een, vähennän kaasua mutta vakkariin/rajoittimeen ei tarvitse koskea.
Jukka Rajamäki
08.12.2024 09:49
Käytän vakkaria enimmäkseen puuduttavilla siirtymätaipaleilla. Mutkaisilla ja mäkisillä teillä olen mieluummin kuskin paikalla ja säädän ajonopeuden tilanteen mukaan. 9-pykäläisellä automaatilla mäkisillä osuuksilla valitsen power asennon jolloin automaatti vaihtaa aikaisemmin. Nyt täällä Portuganissa maksuttomia teitä ajellessa olen huomannut, että Portugali on lähes kauttaaltaan vuoristoinen ja mäkinen maa.
Christian Rethmann
10.12.2024 06:22
Meidän edellinen oli 2.3 120 heppaa manuaali ja vaikka noiden vakkaria paljon on haukuttu niin musta se oli aikalailla virheetön. Jossain vaiheessa tuo vielä ohjelmoitiin tehokkaammaksi mutta en muista että se olisi juurikaan parantanut vakkariajoa, ihan hyvin se musta meni ennen tuotakin.
No nyt on uusi 2.2 140 9-vaihdetta ja voi Jeesus Ristus sentään. Ei mulla tasamaan eikä ylämäen suorituksissa ole sanottavaa mutta alamäet ohhoijjaa. Jos vakkarissa on 80 ja tie alkaa käntymään vähänkään alaspäin niin kohta on 90 mittarissa ja sitten se alkaa vasta funtsia pienempää vaihdetta eikä siitä nyt siinä vaiheessa enää kauheasti iloa ole. Eipä silti, olen välillä ollut hereillä ja vaihtanut käsipelillä pienemmälle jo heti alamäen alussa ja se vähän auttaa, mutta kyllä se nopeus silti karkaa yleensä ihan mihin sattuu. Kaitpa tuo automaatti ei sitten vaan vastustele niin paljoa kuin edellisen auton manuaali, ei vaikka vaihtaisi niin pienelle että kierrokset varmasti vastaavat vanhan auton kierroksia 'alamäkijarrutuksessa'.
Muuta valittamista mulla ei alustan osalta onneksi olekaan, parempi noin kuin joku muu vaiva.
Jari Tietäväinen
10.12.2024 07:56
Oma matkamökkini ei ole Fiat-alustainen, mutta ennen kuin 2,5 vuotta sitten ensimmäisen omani hankin, ajeltiin jokunen kerta Fiat-alustaisella kalustolla. Varovasti sanoisin, että noiden vuosimallit osui haarukkaan 2016-2021.
En muista kiinnittäneeni noissa vuokravehkeissä kiinnittäneeni huomiota vakkarin vaelteluun muuten kuin ylämäessä, jossa manuaalivaihteinen pienitehoinen ei aina jaksanut vetää. Ihan tarkasti mielestäni muuten toimivat.
Mielestäni perinteisen vakionopeudensäätimen kuuluu pitää nopeus vakiona, automaattivaihteiston kanssa myös ylämäessä. Jos ei pitäisi, reklamoisin viallisesta autosta myyjälle välittömästi. Mitään nykimistä ei myöskään saa olla, eikä omalle kohdallani ole semmoista koskaan osunut.
Tai jos ihan tarkkoja ollaan, vakkarin pitää olla mukautuva, mutta se on sitten eri juttu. Valitettavasti minulla ei sellaista matkamökissäni ole ja se syö miestä tuolla tien päällä.
Ville Säynäjäkangas
10.12.2024 07:59
Olen monta kertaa jankuttanut tästä ennenkin, mutta taas kerran. Liian harvat välitykset aiheuttavat monenlaista harmia ja vaivaa pitkässä juoksussa, vaikka lyhyellä tähtäimellä tuntuu siltä, että kylläpä tässä nyt säästää polttoainetta.
Vauhdin hyytyminen ylämäkeen ja karkaaminen alamäkeen ovat juuri näitä liian harvan välityksen oireita. Myös egr:rät jumittaa ja pienten kierrosten vedätyksen aiheuttavat värinät rikkovat koko voimalinjan.
Mullakin henkilömersussa 7 vaihteinen automaatti ja manuaalisesti saa aina pudottaa vaihdetta pienemmälle, varsinkin vaunun vedossa ja mäessä. Tehtaat säätää pakokaasupäästöjen takia autot kulkemaan liian pienillä kierroksilla.
Jari Tietäväinen
10.12.2024 08:08
Ja vielä alamäessä jarruttamisesta: en pysty sanomaan onko tämä yleispätevä totuus kaikkiin merkkeihin, mutta omalle kohdalle ole henkilö- eikä matkailuautoissa koskaan osunut perinteisellä vakionopeudensäätimellä varustettua autoa, joka jarruttaisi alamäessä, paitsi automaattivaihteinen moottorijarrutuksella.
Sen sijaan kaikki ajamani mukautuvalla vakkarilla varustetut autot on aina jarruttaneet alamäessä eivätkä päästä nopeutta nousemaan yli asetetun.
Sauli Husso
15.12.2024 15:26
Mulla oli 160hp 2011 vm robotilla erot olivat 2-4km. Nyt on 140hp vm 2020 9 vaihteinen automaatti. Heitto on 5-8 km. Melko rasittava jos perässä on autoja ja ajan rajoituksen mukaisesti. No kaipa tähänkin oppii.
Seppo Lokasaari
17.12.2024 11:20
Meillä 140 hv transit manuaalivaihteinen ja ei mitään ongelmaa suomen teillä vakionopeuden kanssa, mutta ei kait näillä talvinopeus rajoituksilla tarvitse eikä ole mieltä 6:s vaihdetta edes käyttää.
Vitosella menee tasaisesti, eikä nopeuden vaihtelu ole suurta, toki alamäet menee ylinopeutta, kun moottori ei suuresti jarruta.
Seppo Suomi
21.12.2024 16:58
Alunperin kysymyshän oli Ducato 9v. automaatti. Minäkin poikkean kysymyksestä Kokemukseni Yaris hybridi heitto +-1 km/h.