Vakionopeudensäädin

LEHTO PEKKA J 11.12.2007 13:39

Hei. Onko jollakin tietoa / taitoa auttaa vakionopeussäätimen ongelmissa. parisen kuukautta sitten asennutin Fiat 2,8 dti 03 vakionopeudensäätimen. Se toimi aluksi hyvin, mutta nyt se on ruvennut tuottamaan ongelmia l. toisinaan vihreä merkkivalo sammuu kojelaudassa ja säädin lopettaa toimintansa. Sitten se taasen yhtäkkiä pelittää. Vika ei ole ilmeisesti auton alkuperäisessä valokatkaisemisessa, sillä se vaihdettiin korjaamolla koska arveltiin vian vian johtuvan siitä l. ovatke ne kytköksissä toisiinsa. Vika ei kuitenkaan korjaantunut. Asentava liike arveli, jos vika ei korjaannut, niin pitää vaihtaa joku "matolaatikko" jolla tuntuu olevan melkoisesti hintaa. Välillä näyttää siltä kuin vika olisi yhteydessä kojetautlun kytkimiin, sillä kytkintä kääntäessä myös säätimen valo katkeaa vai onko se vaion sattumaa?

PALIN MATTI 11.12.2007 14:16

Kehottaisin kääntymään myyjäliikkeen puoleen. Takuuseen he sen sinulle korjaavat. Tuntuisi ainakin luonnolliselta noinkin lyhyen käyttöajan jälkeen.

LEHTO PEKKA J 11.12.2007 16:01

Ongelmana on se, ettei asentajaliikekään ymmärrä, missä vika voisi olla. Ehdottavat uuden elektroniikkalaatikon ostamista, joka taitaa olla melko tyyris.

KEMPPAINEN HENRY E U 11.12.2007 17:12

-Ostitko säätimen asentavasta liikkeestä? -Onko auto Firman vai oma?

Jos olet yksityinen niin kuluttajasuoja on voimassa ja joku muu on maksajana, kuin sinä. Takuu on vain valmistajan antama ylimääräinen vakuutus laadusta. Jos säädin viallinen, niin myyjäliike vastaa ensi kädessä. Jos asentaja on eri kuin myyjä, niin pelkään mielenkiintoista kädenvääntöä vastuusta. Voi olla ns. asennusvirhe ja...

LEHTINEN PERTTI 11.12.2007 20:06

Mulla oli vakionopeudensäätimen ohjausvarresta rattipilarin sisään menevä johto poikki, jo ihan uudesta alkaen. Aina kun jokin jossakin rattipylväässä liikahti tai liikautti vähän säädinvartta vakionopeuden säädin joko toimi tai ei toiminut, kunnes takuudeen vaihdettiin ohjausvarsi. Vika piti kyllä itse paikantaa ja todentaa myyjälle, muuten olisi takuukorjaus jäänyt saamatta. Ongelma olise, että sitä ei saanut aina pätkimään ennen kuin aivan tarkkapaikka oli löytynyt.

Jos sulla on toi ongelma tekemisissä valojen tai kytkinten käytön kanssa voi syynä olla virheellinen virranotto, joka pudottaa vakionopeudensäätimelle jännitteen aina kun jokin laite menee päälle. Riittävä jännitteen putoaminen voi tulla eteen vasta kun on sopiva kombinaatio laitteita päällä.

PELTOKOSKI JOUKO 16.12.2007 00:44

Jos kytkinpolkimeen on asennettu katkaisin niin sen voisi tarkistaa ettei ole liian herkällä säädollä. Tässä taanoin tuli vastaan juttu että kaverin vakionopeusssäädin putosi pois omia aikojaan. Koeajolla vikaa ei saatu millään päälle mutta kun omistaja itse ajoi niin hän "lepuutti" jalkaa kytkinpolkimella. Elikkäs säädin putosi pois aina pienestäkin polkimen hipaisusta.

Arto Ruokonen 20.05.2024 15:33

Hei,
Minulla on sama ongelma. Aluksi vakionopeudensäädin toimii oikein mutta kun on ajanut pidempään niin ei aina ota käskyjä vastaan ja saattaa lopuksi pudota kokonaan pois päältä. Pidemmän tauon jälkeen toimii taas.
Auto on Fiat 2,3 9-vaihteisella automaatilla vm. 2021. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa näissä uudemmissa Fiateissa?

Markku Hämäläinen 20.05.2024 21:43

En tunne tuota uudemman version toimintaa, mutta 244 version tunnen.
Jos se on samankaltainen, niin hiukan haarukointia.
Sammuuko vakkarin merkkivalo?
Jos sammui ongelma voi olla 12 V kytkeytymistä ECU:lle joko vika voi olla viikselle tulevassa joko siitä lähtevässä johdossa tai itse viiksessä.
Mikäli merkkivalo ei sammu eikä toimintaa saa aktivoitua +, eikä - suunnan asetuksella voi jarruvalo kytkimessä olla vikaa jolloin sen 2. kykimeltä ei mene 12 V ECU:lle.
Jarruvalokatkaisijassa on kaksi kytkintä sulkeutuva jarruvaloa varten ja avautuva jonka kautta menee ECU:lle 12 V joka katkeaa jarrua painettaessa ja tiputtaa vakkarin pois käytöstä, sammuttamatta merkkivaloa.
Jarruvalokytkin on edullinen itse vaihdettavissa oleva osa, joka pitäisi löytyä myös Motonetistä.
Toivottavastii näistä vinkeistä on apua vian haarukoinnissa.

Arto Ruokonen 21.05.2024 10:11

Hei,

Kiitos vastauksesta.
Yleensä vakkari toimii alkumatkasta oikein mutta pidemmän ajon aikana alas/ylös -käskyt alkavat takellella ja jossain vaiheessa vakkari putoaa kokonaan pois päältä (merkkivalo sammuu) eikä mene uudestaan päälle ennen kuin on ajoneuvo pidenpään ns. jäähtynyt. Takuu on jo mennyt umpeen 6/2023 mutta voisi kai Fiatissakin vakkarin olettaa kestävän kauemmin kuin 37tkm.

Markku Hämäläinen 21.05.2024 15:53

Seuraavat vinkit tulee yleissivistyksen puolelta ja 40 vuoden kokemuksesta elektroniikasta.
Onko vakkarin ohjaus ratissa vai erillisellä viiksellä?
Vian haarukointia:
Vika voi olla ohjauslaitteessa eli ratissa tai viiksessä
Pitäisi löytää se piuha, josta lähtee komento vakkarin päälle menosta, vai onko se impulssi kytkentä kuten jossakin videossa esitettiin?
Jos se on kiinteä ohjaus vika voi olla siinä ohjausyksikössä ratissa tai viiksessä.
Se vika pitäisi löytyä silloin mittaamalla häviääkö jännite, joka on menossa ECU:lle.
Vikaa voi myös haarukoida siten, kun ohjaamo on kuuma jo ajoon lähtiessä, onko ongelma päällä, jos ei, niin vika voi olla ECU:n liittimessä tai itse yksikössä, joka lämmettyään alkaa oireilemaan.
Häviääkö vika nopeammin, jos pitää koepeltiä auki?
Pitäisi löytää autoelektroniikkaan perehtynyt korjaamo, joka tarkastaisi onko ECU:ssa huonoja juotoksia.
Tavallinen elektroniikka korjaamokin voi homman tehdä jos vain suostuu.
ECU:ssa on toden näköisesti käytetty pintaliitos komponentteja, joten niiden juottamiseen pitää korjaajalla olla taitoa.
Enempää ohjeita en osaa antaa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.