Vakio nopeuden säädin

Juha Keränen 27.11.2020 20:53

Onko kellä kokemusta jälkiasennetusta säätimestä. Minua kiinnostaa hinta ja hankinta paikka Minun auto on Dukato vm2003 2,8 Onko siitä mitään hyötyä lisääkö ajomukavuutta,ja vaikuttaako kulutukseen.

Markku Hämäläinen 27.11.2020 23:02

Minulla on käytössä, mutta en oleseurannut sen vaikutusta kulutukseen, kaikki on kulunut mitä tankkiin on lattanut.
Olen asentanut sen itselleni ja jaellut ohjeitakin mutta en viitsi laittaa näkyville oma sp-osoitetta, kun roskapostia tulee liikaa muutenkin
Laita oma sp-osoitteesi txt viestinä, niin jatketaan viestien vaihtoa, kun täällä ei enää toimi yksityisviestit
P. Nolla neljä nolla 54 764 viisneljä


Kirjaudu tuonne karavaanari.org sivulle siellä on juttua aiheesta. https://karavaanari.org/index.php/topic,14036.msg465203.html#msg465203
muokattu: 27.11.2020 23:26
Tapani Pokkinen 28.11.2020 11:17

Voi hyvät hykkyrät näitä tietäjiä ja sen oman kallisarvoisen yksityisviestitiedon pantaajia.
Vai pitää oikein lähetellä yksityisviestejä, että saa....

Juhani Backman 28.11.2020 11:22

Voi hyvät hykkyrät näitä tietäjiä ja sen oman kallisarvoisen yksityisviestitiedon pantaajia.
Vai pitää oikein lähetellä yksityisviestejä, että saa....

Eikö aina ole tarvinnut yksityis viestin et saa vieraalta!!!!!!

Teemu Eerola 28.11.2020 12:07

Olen tykännyt vakkarista varsinkin pitkillä matkoilla. Sen avulla pystyy pitämään nopeuden sellaisella tasolla, ettei esim. ylittänyt satasen nopeutta, kun sallittu oli 80 km/h. Nythän tilanne on kesäkaudella toinen,kun saa ajaa merkkien mukaan.

5.- vaihde on käytännössä ainoa,mitä on tullut käytettyä. Saahan sen avulla lepuutettua kaasujalkaa. En ole huomannut vaikutusta polttoaineen kulutukseen, joka 2,8 idTD koneella liikkuu muutenkin 3,5 tonnin autolla vain 10l/100 km tuntumassa. Mukava liaävruste. Rostra on toiminut parikymmentä v ilman ongelmia. Hintansa väärtti, mutta hinnat voi tarkistaa netistä ja alan liikkeistä. Myös asennushinnat, ellei pysty itse asentamaan.

Markku Hämäläinen 28.11.2020 13:25

Jos ei teksti miellytä, ei ole pakko lukea.
Sähköposti osoitteeni julkaisua välttelen avoimilla sivuilla, kuten aiemmin mainitsin minulle tulee jo nyt riittävästi roskapostia, en halua enempää.

244 Ducatossa (2002-2006) on moottoria ohjaavalla ECU:lla valmis ohjelma vakionoeussäädintä varten, se vaatii vain ohjausviiksen asennuksen johdotuksineen ja jarruvalokytkimen vaihdon.

Ohjeita en pistä julkiseen jakeluun, koska en halua firmojen hyötyvän ilmaiseksi tekemästäni työstä, jonka tein kytkentöjen selvittämiseksi.

Veikko Ekman 28.11.2020 13:59

Minulla on asennettuna kyseiseen autoon vakionopeuden säädin, toimii hyvin ja voin antaa asiaan liittyviä tarkempiakin tietoja. Voit soittaa jos siltä tuntuu.
tv. Veikko Ekman 040-5872400

Ari Kuusisto 28.11.2020 19:12

Jokainen voi keskustella niin rajatusti yksityisesti tai laajasti kun haluaa,suotakoon kaikille vapaus.

Vakkarilla ajaminen mäkisillä teillä vie varmasti vähän enemmän kun kuski joka hyödyntää vauhdin alamäestä ja ei pidä väkisin nopeutta ylämäessä kuten vakkari tekee, automaatilla(robotilla) kepittää isoon ylämäkeen kaksikin pykälää mitä nuuka kuski ei tee, se keventää, aina ei voi sitä tehdä, ettei takana tulevat menetä hermojaan.
No vakkarilla tulee myös ajettua ja onhan se mukavuustekijä, mutta sillä on hintansa.

Tapani Pokkinen 28.11.2020 21:09

Totta ja jokainen voi myös ilmaista mielipiteensä, vaikka se kuinka poikkeaisi toisen aivopierusta.
Mielestäni on paljon fiksumpi jakaa tietoja niin, että se hyödyntää mahdollisesti muitakin asiasta kiinnostunutta kanssakulkijaa.
Koski se apu sitten tekniikkaa paikkoja tahi kulkua niin aina on kyse toisten auttamisesta, ei oman hännän nostosta.

Ari Kuusisto 28.11.2020 21:25

Siinä on kaverin yhteystiedot tarjolla, varmasti jokainen kaverikaravaanari saa häneltä tiedon asiasta, jos hän ei halua jaella yleisesti piirikaaviotaan se on ok.
Parempi joskus pitää omana tietonaan tuotos.

Timo Seppänen 28.11.2020 21:40

Moro! Asennutin 2005 malliseen 2.8 JTD koneiseen vakkarin kesällä. Meidän autossa oli liitin valmiina asennusta varten, onnistuu kyllä vaikka liitintäkään ei olisi, pitää vaan johdottaa moottritilasta. Hintaa laitteelle tuli osineen ja töineen 335 euroa, asennuspaikkana oli Haminan Autokorjaamo. Netistä löytyy paljon ohjeita ja myös itse asentaminen onnistuu. Josko oikein muistan, niin osat on alle 200 euroa. Ihan huippu laite painavaan autoon, loppu se jatkuva mittarin kyttääminen.

Toivo Koistinen 29.11.2020 06:22

Hyvä laite. Manualissa pitää vain huolehtia oikea vaihde, eli mäesssä seurata, ja pienentää pykälää ajoissa. Siinä tosin on se, että kone heittää sen pois päältä, ja on pistettävä se takasin, tai kuten mulla on tapa, ajan jalalla ylös, ja kun taas on "ajovaihde" päällä, pistän sen töihin.
Kuitenkin kun on tapa, etten aja juuri koskaan kuutosella mutakun jos on "kiirus" ja ajelen satasta, niin sillä normaalilla, eli viitosella ja 80 nopeudella, tuo menee hyvin nämä Suomen tiet joitain mäkiä lukuunottamatta.
Toisinsanoen automaatti laatikko, ja tuo on parasta autoilua, mutta manuaaalissa toiseksi parasta.
Polttoaineen kulumiseen, niin mittasin yli kaks kymmentä tuhatta kilometriä, ja kulutus oli 8,7 litraa satasella.
En usko pääseväni jalalla se alle, mieluummin yli, koska mäkirasitus automaatille kuitenkin Suomen teillä on senverta vähänen.
Niinja tuo kylla veteli Norjankin mäet viitosella kokolailla hyvin, ettei juuri montaa kertaa tarvinnu puuttua.
Tosin tuo painanee matkavarustuksella jotain 3100-3200 kilon nurkilla
Tp

Ari Kuusisto 29.11.2020 11:25

Raskaan kaluston taloudellisen ajon havaintoja /ohjeita (Volvo):
"Hyvä nyrkkisääntö on, että normaalissa ajossa ennakointi on
onnistunut, jos ei jarruta yli 50 km/h nopeudesta. Mikäli jarruttaa suuremmista nopeuksista, on joko painettu liikaa kaasua tai
muuta liikennettä ei ole pystytty huomioimaan oikein.
Auton liike-energia saadaan parhaiten hyödynnettyä, kun auto
rullaa mahdollisimman paljon. Rullauspisteet kertyvät, kun kaasupoljinta ei paineta ja ajoneuvoa ei jarruteta millään tavalla.
Kaikki jarruttaminen on liike-energian muuttamista lämmöksi,
tapahtuipa se moottori- tai pyöräjarruilla. Ajoneuvon vapaarullausominaisuus mahdollistaa suuren rullausmäärän. Rullaaminen on käytännössä ilmaista matkantekoa. Parhaat kuljettajat
rullasivat testijakson aikana yli 30 % ."
Nämä ohjeet sovellettuna varmasti toimii myös kevyemmässä kalustossa.

Markku Hämäläinen 29.11.2020 11:38

En ymmärrä miksi minun pitäisi julkaista ilmaiseksi tietoa, jonka eteen olen tehnyt työtä kytkentöjä selvitellessäni ja jolla firmat pääsisivät rahastamaan.
Olen lähettänyt ilmaiseksi ohjeet parillekymmenelle karavaanarille kuinka vakkari kytketään ja lähetän pyydettäessä edelleen.
Eli en panttaa ohjeita.
Niitä on pari eri versiota riippuen autosta, eli onko siinä vakkarivalmius, vai pitääkö kytkentä tehdä konehuoneessa.

Minun keräämät julkiset tiedot löytyy tuolta
https://karavaanarit.org/matkaan/

Timo Seppänen 29.11.2020 12:35

Hyvä ja arvokas asia, että olet etsinyt ja selvittänyt kytkennät ja jaat niitä vielä tarvitseville. Itsekin löysin kyllä nuo kytkennät keskusteluista, ehkä olivat sinun. Tosta firmojen rahastamisesta näkisin hiukan toisesta kulmasta. Mielestäni se palvelisi kuluttajia, että mahdollisimman monet korjaamot osaisivat/tietäisivät nuo kytkennät, eikä asiakkaan tarvitsisi viedä autoaan sinne koekappaleeksi moneksi tunniksi. Sehän ei poistaisi kuluttajilta oman tekemisen mahdollisuutta, vaan antaisi vaihtoehdon asennukselle, eli ei olisi rahastusta. Ehkä rahastusta olisi rahastaa sellaisesta, mitä itse ei voi/saa tehdä. Itse valitsin ammattilaisen asennuksen, koska he ovat vastuussa sen toimimisesta, jonkun verran löytyy keskusteluista toiminta häiriöitä näistä värkeistä. Alle 150 euron työn osuus ei omasta mielestä ollut paljon. En moralisoi periaatettasi ja hyvä että jaat tietoa sitä halaville.

Ari Kuusisto 29.11.2020 12:58

Kokemus on sellainen ettei kaupallinen toimija aina siirrä oppimaasa osaamistaan, edes osittain kuluttajan kukkaroon.
Mulle kävi aikanaan niin kun paikallinen Bosch korjaamo "kusetti" Eberin kelloasennuksella "ns" huolti samalla eberin.
Asensi 10€ releen ja 90€ kellon.En edes kehtaa sanoa mitä maksoi asennus +huolto.
Mutta lopputulos kävin siellä pajalla 2x samalla , eka ja vika.
Positiivista oli se että siellä opetettiin minulle ettei merkkiliike suinkaan ole aina se kallein vaihtoehto, heillä viimeisin tieto ja apuvälineet.

Kai Ahonen 29.11.2020 23:49

Turun autosähkö rokotti itseäni aikoinaan vetokoukun sähköasennuksen kanssa 250€ Olin itse vetänyt koukulta sähköletkun kojelaudan alle, jossa 7 piuhan liittäminen ainoana duunina, kusetusta sanoisin.

Markku Hämäläinen 30.11.2020 16:58

Tuli näköjään tuo puhelinnumero väärin 4 oli tullut 3 paikalle eli oikea on siis
P. Nolla neljä nolla 54 763 viisneljä

Timo Nevalainen 30.11.2020 21:45

Autoviihde.com sivustolta löytyy GoldCruise-säädin.
Ostohinta ja asennus maksoi muistaakseni 550 €.
Säätimen viiksen päässä on kolme muistipaikkaa, joihin olen tallentanut sopivat nopeudet 60, 80, ja 100 km/h alueille. Autoni tekniikka on vm. 2009 Renault Master. Siinä on sähköinen kaasupoljin, joten asennus oli helppo.
En muista mistä ostin säätimen, ehkä tuosta Autoviihde-firmasta. Asennutin sen paikallisessa autosähköerikoisliikkeessä.
Suosittelen!

Markku Hämäläinen 30.11.2020 22:31

244 Ducaton omaa ECU:ta käyttäen osat maksaa 120 -150 €
Itse voi tehdä kytkennät, se ei ole mitään rakettitiedettä (rakettiasiantuntijoille sekään ei ole ongelma :D).
Tosin siinä ei ole erilaisia valintoja, vaan valinta tapahtuu jatkamalla ajettavaa nopeutta.

Eerik Vattulainen 19.08.2021 18:17

Minulla on autoosi sopiva vakkari jos sinulla ei ole automaattivaihteinen, minulla on automaatti niin ei käykkään minulle. Tempomat Cruis Control, suomenkieliset ohjeet ja kuvat.
179€
Jos kiinnostaa ole yhteydessä 0400904032

Ilkka Yrjönsalo 20.08.2021 18:18

Eiköhän noilla "firmoilla" ole tuo tieto jo olemassa. En usko että sulla olisi jotakin sellaista tietoa jota vakkareita asentavilla "firmoilla" ei olisi. Netistä löytyy kyllä kaikki ohjeet jos osaa vaan etsiä.
Poika asensi mulle Dukatoon(-05) vakkarin. NETISTÄ LÖYTYI OHJEET! Tilasi Alfa Romeo 147 mallin vakkariviiksen ja kytki netistä löytyvän ohjeen mukaan. Toimii ja on erittäin suositeltava laite! En antaisi pois1

Ilkka Yrjönsalo 20.08.2021 18:23

Hämäläinen!
Eiköhän noilla "firmoilla" ole tuo tieto jo olemassa. En usko että sulla olisi jotakin sellaista tietoa jota vakkareita asentavilla "firmoilla" ei olisi. Netistä löytyy kyllä kaikki ohjeet jos osaa vaan etsiä.
Poika asensi mulle Dukatoon(-05) vakkarin. NETISTÄ LÖYTYI OHJEET! Tilasi Alfa Romeo 147 mallin vakkariviiksen ja kytki netistä löytyvän ohjeen mukaan. Toimii ja on erittäin suositeltava laite! En antaisi pois1

Markku Hämäläinen 20.08.2021 19:16
Ilkka Yrjönsalo

Hämäläinen!
Eiköhän noilla "firmoilla" ole tuo tieto jo olemassa. En usko että sulla olisi jotakin sellaista tietoa jota vakkareita asentavilla "firmoilla" ei olisi. Netistä löytyy kyllä kaikki ohjeet jos osaa vaan etsiä.
Poika asensi mulle Dukatoon(-05) vakkarin. NETISTÄ LÖYTYI OHJEET! Tilasi Alfa Romeo 147 mallin vakkariviiksen ja kytki netistä löytyvän ohjeen mukaan. Toimii ja on erittäin suositeltava laite! En antaisi pois1

Selvä


Sitten minun ei tarvitse kysyjille vastata? Tieto löytyy mm. org:in sivulta johon olen tehnyt lisäyksen. Kaikki vain eivät uskalla/halua kytkeä epätarkoilla ohjeilla. Lisäksi ilman valmiutta olevan auton kytkentä löytyy kyllä italiaksi käsin piirrettyine kuvineen.
muokattu: 20.8.2021 19:58
Markku Hämäläinen 20.08.2021 21:44

Ilkka. Voisit laittaa sen nettiosoitteen mistä ohjeet löytyy, niin tarvitsijoiden ei tarvitsisi kysellä.

Jouko Suomalainen 21.08.2021 16:19

Asensin tänä kesänä M Hämäläisen ohjeilla säätimen v 2005 2.8 JTD:hen. Ohjeet ovat yksityiskohtia ja kuvia myöten selkeät. Hintaa tuli tuo Markun sanoma alle 150€. Olen kiitollinen ja tyytyväinen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.