Vaihto piikkipyöriin?

Juha Knaapi 30.10.2016 21:56

Miten olette ratkaisseet takavetoisen matkailuauton etupyörien vaihdon jos itse vaihdatte? Kummallista, että 70-vuotispäivän jälkeen on 16-tuuman piikkipyörä teräsvanteella ruvennut tuntumaan raskaammalta kuin ennen. Takapyörän saa sovitettua kun käsijarru on kiinni. Edessä on vaikeutena, että pultinreikiä ei tahdo millään saada kohdilleen. Hiukan kun yrittää siirtää, pyörii napa vanteen mukana. Etuvetoisessa on toinen juttu, kunhan vaihde on päällä.

Seppo Yliniemi 31.10.2016 08:08

Joku pönkäksi jarrupolkimeen ei pyöri napa.

Juha Knaapi 31.10.2016 10:21

Ei oikein pönkkä tahdo toimia ellei kone käy. Tehostin ei anna jarrupainetta.

Martti Toivonen 31.10.2016 10:36

Siinä kannattaa yrittää käyttä vaikka tosi tukevaa ruuvimeisseliä, 6-millistä harjateräksen pätkää tai muuta vastaavaa apuna. Pyörä ihan siihen navan viereen maahan niin että pultinreiät on mahdollisimman lähellä , tanko/iso meisseli/tms vanteen pultinreiästä läpi ja navan vastaavaan reikään ja sitten vipunosto niin että pyörä menee oikeaan kohtaan. Sitten vaan yksi pultti paikkaansa jne.

Ja kohta kun on saanut renkaat vaihdetuksi niin kuntosalille bodaamaan. Ei ne pyörät tahdo keventyä ajan mittaan mutta kannattaa tapella niiden raskaammaksi muuttumista vastaan.

mot

Seppo Yliniemi 31.10.2016 10:59
Juha Knaapi

Ei oikein pönkkä tahdo toimia ellei kone käy. Tehostin ei anna jarrupainetta.

Ootko kokeilu ?

Kimmo Ahokas 08.10.2020 15:32

Ikivanha keskustelu mutta kommentoin silti. Hanki pyöräpultin kierteen mukaista kierretankoa, löytyy metritavarana Puuilosta, Tokmannilta, rakennustarvikeliikkeistä jne. Siitä sahaat 10 cm pätkän. Toisen pään viistoat reilusti niin, että se solahtaa helposti vanteessa olevaan pultin reikään, toistakin päätä on hyvä viistota hieman kierteelle lähtöä helpottamaan. Tämä apuväline kierretään pyörän navassa ylimpänä olevaan pultin reikään ja nostetaan se perhanan painava pyörä roikkumaan pultista. Tarvitsee osua vain yksi vanteessa oleva pultin reikä siihen kierretankoon. Sitten vaan käännät pyörän oikeaan asentoon, pukkaat paikalleen ja kierrät pultit vapaisiin reikiin. Sitten apuväline pois ja viimeinenkin pultti paikalleen. Tämä apuväline estää myös joissakin ajoneuvoissa olevan keljun ominaisuuden että jarrulevy/rumpu siirtyy vanteen asentoa korjattaessa niin että navassa olevat pultin reiät eivät enää ole kohdallaan.

Martin neuvo on muuten hyvä ja toimiva, mutta sillä rikkoo helposti kierteen kalliista pyörän navasta.

Ville Säynäjäkangas 08.10.2020 17:05

Niin, tai sitten avaa saksalaisen laatuauton alkuperäisen työkalupakkauksen ja ruuvaa kyseisen valmiin ohjaritapin pultin paikalle.

Kaikkia varmaan jo oksettaa, kun kehun mersua joka ketjussa, mutta näin autoasentajana/autoinsinöörinä näen sen valtavan panostuksen minkä mersu tekee ajatellen kuljettajaa ja asentajaa. Joka homma on mietitty tarkasti. Tämä on itselleni valjennut vuosien saatossa vähitellen. Jos joku remontti tuntuu vaikealta, niin silloin on väärät työkalut ja/tai työmenetelmät. Vaikea sanoin kuvata sitä riemun määrää, kun autoa korjatessa huomaa kuinka valtavasti asentajaa on ajateltu. Toki mersullakin on surulliset vuodet 1995-2005 välillä, mutta sen jälkeen on taas noustu laadun kärkeen.

Liitetiedostot

20201008_164923.jpg
Kimmo Ahokas 08.10.2020 17:17

Saksalaisia enempää kehumatta Passatin varusteista saamani kokemuksen perusteella valmistin vastaavan apuvälineen Ducaton raskaalle pyörälle.

Toivo Koistinen 08.10.2020 19:57

Tutuhan tuo ongelma on, vaikka rautakangen avulla tuli kokkumin äeskoneen etupyöriä mettässä punottua.
Viimeksi keväällä tein niin, että sopivan korkeudelle tunkkasin, ja kun se tunkin vieressä oleva tukipölkky on hieman alhaalla, niin säätelyvaraa on.
Alapuolella oli vesivanerin kappale, ja siihen siirsin pyörän. Sitten sen päällä siirsin pyörän paikalleen niin lähelle, että yläpuolelle sai pultin, ja kun nosti hieman tunkkia, niin se solahti kohilleen, ja siinä se.
No nyt taas kun olen saannu nostella käsipainoja, niin ihan käsin taas pistän pyörän paikalleen.
Peltivanne on sikäli parempi, että siinä näkee pultin reijät helpommin, ja voi käsin pistää pultin paikalleen
Henkilöautossa nuo kirotut alut on hankalia, kun pultti pitää pistää avaimela paikalleen, ja kiertää sillä, ja samalla
tukea pyörää paikallaan, mutta onneksi ovat kevyemmät.
Tosin olen ninkin päätelly, että kun voima vähenee, otan lompsan ja pyörät mukaan, vien paikalliseen korjaamoon.
Kun menen yheksän aikaan aamusella, eivät ilkeä olla pyytämättä vanahaa miestä kaffile, kun mennessä sanon.
Vaihtakaa pyörät kiitos, ja tarkastelkaa alustan kunto samalla.
Jotain iloa sillä elake rahala pitää saada
Sillon ei käy, kuten eräälle herralle kertoman mukaan, joka halussi säätää parikymppiä, ja vaihtaa itse pyörät. Tunkkasi, ja irrotti pyörän. Tunkki kaatui, polttoaine säiliöön reikä, helmaa hieman autosta.
Hinuri paikalle, ja korjaamoon. kehui kertojalle, jolta kuulin, että maksoin koko elämän vaihdot yhdellä kertaa.
Tp

Tapani Pokkinen 08.10.2020 20:17

Mikäs siinä jos rahalla saa ja hevosella pääsee!
Juur nyt täällä ruottin koronapesäkkeessä, kaverin saunaa lämmittelen. Kaverikin lupas tulla ensviikolla hytilleen, paha vain kun oon silloin taas Rakkaani vieressä.
Pakastin on jo nyt kuin Turusen pyssy, mutta vielä pitäis neljä päivää kärvistellä?
On tämä ihmisen elämä niin kurjaa.

Tapani Pokkinen 08.10.2020 20:18

Mikäs siinä jos rahalla saa ja hevosella pääsee!
Juur nyt täällä ruottin koronapesäkkeessä, kaverin saunaa lämmittelen. Kaverikin lupas tulla ensviikolla hytilleen, paha vain kun oon silloin taas Rakkaani vieressä.
Pakastin on jo nyt kuin Turusen pyssy, mutta vielä pitäis neljä päivää kärvistellä?
On tämä ihmisen elämä niin kurjaa.

Tapani Pokkinen 08.10.2020 20:19

Mikäs siinä jos rahalla saa ja hevosella pääsee!
Juur nyt täällä ruottin koronapesäkkeessä, kaverin saunaa lämmittelen. Kaverikin lupas tulla ensviikolla hytilleen, paha vain kun oon silloin taas Rakkaani vieressä.
Pakastin on jo nyt kuin Turusen pyssy, mutta vielä pitäis neljä päivää kärvistellä?
On tämä ihmisen elo niin kurjaa.

Liitetiedostot

20201008_153845.jpg
Timo Haapanen 08.10.2020 21:09
Ville Säynäjäkangas

Niin, tai sitten avaa saksalaisen laatuauton alkuperäisen työkalupakkauksen ja ruuvaa kyseisen valmiin ohjaritapin pultin paikalle.

Kaikkia varmaan jo oksettaa, kun kehun mersua joka ketjussa, mutta näin autoasentajana/autoinsinöörinä näen sen valtavan panostuksen minkä mersu tekee ajatellen kuljettajaa ja asentajaa. Joka homma on mietitty tarkasti. Tämä on itselleni valjennut vuosien saatossa vähitellen. Jos joku remontti tuntuu vaikealta, niin silloin on väärät työkalut ja/tai työmenetelmät. Vaikea sanoin kuvata sitä riemun määrää, kun autoa korjatessa huomaa kuinka valtavasti asentajaa on ajateltu. Toki mersullakin on surulliset vuodet 1995-2005 välillä, mutta sen jälkeen on taas noustu laadun kärkeen.

Kyllä tuo on totta. Mulla on kolme Sprinteriä ollut ja alkaen öljynvaihdosta on homma helppoa. Ja ekologinen suodatin.

Jossain Sprinterissä oli roppukin niin että yletyin siihen syylärin vierestä konepellin alta, ei tarvinnut mennä auton alle ollenkaan.

@timppa

Pentti Nieminen 08.10.2020 21:20

Mulla kun muutama vuosi sitten repesi jänne olkapäästä ja tietyt liikkeet tuottaa tuskaa, oon ottanut vanhan soralapion käyttöön. Siinä on vähän kaareva se lapio-osa . Rengas lähelle akselin napaa ja lapion päälle, siitä varresta kun polven avulla nostaa oikeaan korkeuteen niin vielä on kaksi kättä vapaana, toinen käsi hakee sitä rengasta oikeaan kohtaan ja toinen , pulttikäsi on valmis toimimaan. tää kirjoitus ei ehkä oo täysin selventävä, mutta kun itse kokeilee, löytyy oikea tapa tehdä homma. Itselleni, vammautuneelle renkaan vaihto muuttui moniunverroin helpommaksi.

Seppo Suomi 11.10.2020 21:03

Autoliitto myy tuommoisia valmiina: https://www.kauppa.autoliitto.fi/epages/AL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/AL/Products/30160/SubProducts/30161
Itse siirryin kitkakumeihin kun tuntui että nuo pyörät painavat vuosi vuodelta enemmän.

Toivo Koistinen 12.10.2020 15:11

Veli Venäläinen se on olu jo tuosakin edistyksellinen. Latassa oli aikanaan jarrurumpujen pulteisa kärjet joihin oli pyörä helppo pistää, ja se kohdisti pultin reijät.
Lopussa on näköjään länsimainen tiedekkin asian keksinny. Koskahan mossen syylärin säleverhon joku hoksii, että voi säätää sillä virtausta, ja vaikka estää hirmupakkasilla huohotuksen jäätyminen.
Tietysti sähköllä, kun mossesa oli kojelautaan ketjulla joka putken sisälllä kulki sitä sai vetää kiinni, ja jousi avasi kun löysäsi
Tuossa suunnittelin semmosta haarukkaa lattaraudan pätkistä, ja putken, josta kahva. Sen verta niihin rakoa, että sujahtaa pystyssä olevan rattaan alle, ja sillä voi sitten liuttaa sen paikalleen.
Täytyypä, kun on pyöränvaihtoa edesä alakaa soveltaan asiaa, jos kerkiää muilta töiltä.
Tp

Seppo Suomi 12.10.2020 18:43
Toivo Koistinen

Veli Venäläinen se on olu jo tuosakin edistyksellinen. Latassa oli aikanaan jarrurumpujen pulteisa kärjet joihin oli pyörä helppo pistää, ja se kohdisti pultin reijät.
Lopussa on näköjään länsimainen tiedekkin asian keksinny. Koskahan mossen syylärin säleverhon joku hoksii, että voi säätää sillä virtausta, ja vaikka estää hirmupakkasilla huohotuksen jäätyminen.
Tietysti sähköllä, kun mossesa oli kojelautaan ketjulla joka putken sisälllä kulki sitä sai vetää kiinni, ja jousi avasi kun löysäsi
Tuossa suunnittelin semmosta haarukkaa lattaraudan pätkistä, ja putken, josta kahva. Sen verta niihin rakoa, että sujahtaa pystyssä olevan rattaan alle, ja sillä voi sitten liuttaa sen paikalleen.
Täytyypä, kun on pyöränvaihtoa edesä alakaa soveltaan asiaa, jos kerkiää muilta töiltä.
Tp

Latassa oli keskitystapit Fiatin peruja. Ei veli venäläinen niitä olisi keksinyt.

Kimmo Ahokas 12.10.2020 19:39

Keskitystapeista on apua renkaita alle laitettaessa. Meidän vm -90 Ducato Maxin alustalle rakennetussa matkailuautossa on nuo tapit. Harmi kun toisessa rengassarjassa ei ole vanteissa reikiä niitä varten eli ne on irrotettava ennen renkaiden asentamista.

Timo Haapanen 12.10.2020 19:48

Niillä tapeilla on jarrurumpu kiinni akselin laipassa. Kun tapit ovat poissa rumpu voi pyörähtää akseliin nähden eikä pultinreikiä näy enää ollenkaan.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.