- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Vaihto mielessä
Vaihto mielessä
Hinnat on nyt korkealla mutta niin on hyvityshinnatkin :) Kokemuksia kysyisin noista Sunlightin puoli-integroiduista ovatko kesäkelille ihan käypiä autoja ja onko alustan merkillä yleensä suuria eroja onko Fiat vai Ford paitsi hihnan osalta ? Valinnan vaikeus lähinnä tulee auton pituudesta ja sängyistä olisiko pitkittäin ( hubbet lisänä ) vai erilliset mikä taas tekee lisää pituutta mutta olisi käytännössä mukavat. Käyttäjiä yleensä kaksi mutta välillä voi jälkikasvukin lähteä ja silloin tarvitaan 1-2 makuupaikkaa lisää....Voi näitä lukuisia pohdintoja, autoja kyllä riittää :)
Niinhän se taitaa olla aina autokaupassa kun vaihdetaan, puhutaan välirahasta, eli autojen hinnat seuraa toisiaan, kysynnän ja tarjonnan laki. Silloin asiakas ehkä pääsee neuvottelemaan, kun ei ole vaihdossa mitään ja sitten häviää eniten, kun haluaa vain myydä.
Noita mieltymyksiä on täältä aikas turha kysellä, sillä kaikille malleille löytyy kannatusta. Enkä usko että noilla suuremmilla valmistajilla on paljoa eroa eristyksessä tms. Varmaankin 70-80% mökkiautoissa on Fiatin rungolla, eli niitä saa halvalla. Toisaalta, eipä taida sitten löytyä euroopasta montaa maata, pikkukylää, jossa ei sitten ole Fiat huoltoa ja osat ovat suhteellisen edullisia. Fiatille (Citikkalle/Pösölle) , Fjoordille, Mersulle, Volkkarille löytyy kaikille omat vannoutuneet kannattajansa.
Muutaman vuuen ja eri mökkiauton "kokemuksella" kerron lopuksi, millainen olisi se paras vaihtoehto Minulle, jos nyt mökki autokauppaan menisin.
Tarpeeksi tehokas lämmitin eli vähintään 6kW. Monet vannovat Alden (nestekiertoisen lattialämmityksen puolesta), mutta edelleen vierastan "vesiputkien" laittamista rakenteisiin. Siksi siis ilmakiertoinen kaasulla/sähköllä).
Yrittäkää pysyä mahdollisimman lyhyessä autossa, sillä joissakin pitkissä takaylitystä on yli 3m (eli "tavaraa takapyörän takana"), jolloin raskaammalla kuormalla auto ei ole hyvä ajettava. Lähtee nopealla ohjausliikkeellä helposti lapasesta. Lyhyt on helpompi parkkeerata ja kuljettaa laivoissa (joskin korkeuskin maksaa).
Autossa pitää olla (vekki) verhot ikkunoissa. Joissakin malleissa verho on penkkien ja asuintilan välissä!!! Joissakin autoissa ikkunoissa, mutta kankaisena!!!
Automaattivaihteinen olisi plussaa, jolloin kuskikin on helpompi "vaihtaa". Muilta varusteluiltaanhan ja tiloiltaan autot on hyvin samanlaisia (riippuen siitä pituudesta). Jääkaapin koko taitaa olla yleisin ero.
Kyllä se mieleinen sieltä löytyy, kunhan maltatte katsella tarpeeksi vaihtoehtoja.
Paljon on tarjontaa jos käytetystä puhutaan. Minusta jos haluaa perinteisen, niin siinä on laadultaan kabe.
Tässä esimerkki, ja pitkitäisvuoteet alhaalla, joka meistä nyt 10 vuuen kokemuksella on paras vaihtoehto https://www.nettikaravaani.com/kabe/tm-740t/1577124 kallishan se on, varsinkin uutena, niinkun nykyään kaikki, mutta laadukas.
Mutta jos päätyisin peltikuoreen, niin ostaisin pakun, ja sisustuttaisin sen oman mallin mukaan.
Tp
Tää Toivon linkki Kabesta, laadukas auto mutta vessan säiliö takatallissa eli tyhjää koko talli kun haluat tyhjätä wc säiliön, ei oikein hyvä ratkaisu ja muutenkin pienet tallitilat, itse suosin ratkaisua jossa takatalli on auton levyinen ja ovet kummankin puolen, helppo käyttää
Niin näkyy olevan. No se oli esimerkki petiratkaisusita. Ylensähän ne näkyy olevan niilä korkeilla sängyillä, ja kertakokeilu semmosesta parisängystä riitti.
Niin se iso takatalli onkin sitten omansa. Etuveto, julman kokonen talli, ja kuormaa sitten taka-akselin takana.
Sen olen huomannu, että merkiä on monta, ja komeilla monilla mallinimilä, mutta aikas samankaltasia, varsinkin peltikuoret, kun samalta tuotantolinjalta tulleita.
Tp
Mielipidejuttujahan nämä on, mutta omasta mielestä just tämä perävessallinen ja matalilla erillisvuoteilla on paras pohjaratkaisu.
Iso takatalli on varsin turha, koska kantavuudet loppuu heti. Ei siellä kuitenkaan voi lain puitteissa kuljettaa kuin rukkaset ja karvalakin. Kuomukärry sitten perään, jos on isompaa kuljetettavaa.
Kun ostaa kulkimen jossa: Takaveto
Alde+lämmön vaihdin
Intekroitu
Kaksinkertaiset ikkunat ohjaamossa
Iso takatalli
Jos edes nämä ominaisuudet löytyy kulkimesta, voi turhat höpinät unohtaa.
Kyllä ehdottomasti. Ainoa on sitten joko ABC kortti, tai se kuomukärri tavaroille, kun 3500 kg AB kortti kokonais painon takia voi ottaa mukaan sen karvalakin ja rukkaset sinne autoon perheen lisänä.
Tp
Jos ottaa kuomukärryn mukaan, niin pitää olla pikku e, kun kokonaispaino menee yli 3500 kg.
Jos ottaa kuomukärryn mukaan, niin pitää olla pikku e, kun kokonaispaino menee yli 3500 kg.
Eipä jaeta totuudenvastaista informaatiota.
Jarrutonta O1 luokan kuomukärryä (kokonaispaino 750kg) vedettäessä, yhdistelmän kokonaispaino saa olla 4250kg ilman pikku-e:tä.
Kyllä se pitää paikkaansa vieläkin, jos on pelkkä AB kortti, niin kokonaispaino ei saa ylittää 3500 kg.
Villen esimerkissä pitää olla "korotettu kortti", mallia B 96, jolla saa vetää kokonaispainoltaa 4250 kg ja kärryn kokonaispaino saa olla 750 kg. Että tässä kovin väärää tietoa olla jaettu.
Kyllä se pitää paikkaansa vieläkin, jos on pelkkä AB kortti, niin kokonaispaino ei saa ylittää 3500 kg.
Villen esimerkissä pitää olla "korotettu kortti", mallia B 96, jolla saa vetää kokonaispainoltaa 4250 kg ja kärryn kokonaispaino saa olla 750 kg. Että tässä kovin väärää tietoa olla jaettu.
Ei tuo mene tuolla tavalla, vaan näin:
B-kortti 3500kg auto + 750kg kärry
B96 yhdistelmän kokonaispaino 4250kg, mutta kärry saa olla yli 750kg
Be 3500kg auto + 3500kg kärry
Kehotan tutustumaan lakitekstiin.
Vaihtokuume on ollut jo jonkin aikaa, mutta kun koko maasta ei löydy mieluista vaihdokkia.
Noh jospa harkitsisin käyntiä vaikka saksassa?
Tapani myy Huumorisi jollekin köyhälle ja levitä lompsasi ja osta uusi mieleinen.
Jukka en sentään kehtaa ilman antaa, 40.000 olisin huumorista vailla, kun on sentään soiva peli.
Noin satkun vois laittaa väliin kun löytyis tilalle joku mieluinen?
Ei tuo mene tuolla tavalla, vaan näin:
B-kortti 3500kg auto + 750kg kärry
B96 yhdistelmän kokonaispaino 4250kg, mutta kärry saa olla yli 750kg
Be 3500kg auto + 3500kg kärry
Kehotan tutustumaan lakitekstiin.
B- ja BE-kortin ero
B-kortilla saa kuljettaa korkeintaan 3500 kg painavia henkilö- ja pakettiautoiksi rekisteröityjä ajoneuvoja ja 4250 kg painavia ajoneuvoyhdistelmiä, joiden perävaunun kokonaismassa ei ylitä 750 kg:aa.
B-kortti riittää edelleen, jos perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on korkeintaan 3500 kg
Milloin siis tarvitset BE-ajokorttia?
Tarvitset BE-kortin, kun perävaunu painaa 750-3500 kg, ja yhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg.
BE-kortilla saa kuljettaa korkeintaan 7000 kg henkilöauto-ajoneuvoyhdistelmiä, mutta vetoauton tai perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg.
Hinnat on nyt korkealla mutta niin on hyvityshinnatkin :) Kokemuksia kysyisin noista Sunlightin puoli-integroiduista ovatko kesäkelille ihan käypiä autoja ja onko alustan merkillä yleensä suuria eroja onko Fiat vai Ford paitsi hihnan osalta ? Valinnan vaikeus lähinnä tulee auton pituudesta ja sängyistä olisiko pitkittäin ( hubbet lisänä ) vai erilliset mikä taas tekee lisää pituutta mutta olisi käytännössä mukavat. Käyttäjiä yleensä kaksi mutta välillä voi jälkikasvukin lähteä ja silloin tarvitaan 1-2 makuupaikkaa lisää....Voi näitä lukuisia pohdintoja, autoja kyllä riittää :)
Itsellä on n vuoden kokemus Sunlight T64 vm 2013 mallista ja ihan tyytyväisiä oltiin. Autossa oli takana ns ranskalainen vuode sekä katosta laskeutuva vuode. Lämmityksen oli truma 6 ja käytimme sisällä puolella termopeittoa ohjaamossa. -25 pakkasessa pärjäsimme ihan hyvin, tosin silloin ei ollut vesikäytössä ja kemsan huutelupullossa on AntiFreeze sekoitus.
Tuo ranskalainenvuode, ehkä oli se syy miksi vaihdoimme Dethleffs T7057, vm 2020, parivuoteelle olevaan versioon. Nyt kun näitä vertaa keskenään, niin kyllä Detsku on selvästi ns tukevammin tehty, tosin onhan noissa ikäeroakin, mutta ihan hyvin olisi myös Sunlightilla reissattu tyytyväisenä.
Sama Fiatin tekniikka, joka on pelannut ihan hyvin, vaikka se alussa jostain syytä hieman epäilyttikin.
Saksassa Sunlight on varsin suosittu, varsinkin vuokrakäytössä, ja Fiatin alusta on Saksan suosituin alusta.
Paljon on tarjontaa jos käytetystä puhutaan. Minusta jos haluaa perinteisen, niin siinä on laadultaan kabe.
Tässä esimerkki, ja pitkitäisvuoteet alhaalla, joka meistä nyt 10 vuuen kokemuksella on paras vaihtoehto https://www.nettikaravaani.com/kabe/tm-740t/1577124 kallishan se on, varsinkin uutena, niinkun nykyään kaikki, mutta laadukas.
Mutta jos päätyisin peltikuoreen, niin ostaisin pakun, ja sisustuttaisin sen oman mallin mukaan.
Tp
Itse tehdyn osalta pitää ottaa huomioon auton ja tarvikkeiden hinta, sekä jonkinlainen palkka tehdystä kokoonpanotyöstä. Tuota summaa kun vertaat siihen, paljonko itse tekemästäsi autosta saat sitten esim. vaihdossa, huomaat, ettei itsetehty olekaan kovinkaan järkevä ratkaisu.
Tottahan tuo, mutta aatellaampa jos ostan tuollaisen uuden bulkkimallin peltikuoren. niin maksan siittä kuutisenkymentä tuhatta. https://www.nettikaravaani.com/etrusco/cv640-sb/1573577
Eihän siinä ole järkeä, mutta harrastus maksaa
En vuokraa koko elinaikana niin montaa kertaa, että se raha siihen kuluisi, ja siinä on vain vuokra. Huollot, säilytykset, hoito, ja muu lisänä.
Jos ostan uuden pakun, ja sisustutan sen, nin eise sen halvempi ole, mutta jos ostan, niin kyllä siinä jo kannattaa ottaa se itselle paras, ja sen saa kun suunnittelee sisustajan kansa sopivan.
Ellei onnistu, nin se on oma syy. Tämän hetkinen kokemus on, että tuo nykynen on niistä mitä meillä on ollut niistä paras.
Tp
Kiitos paljon vinkeistä ja mielipiteistä. Eihän sitä täydellistä ehkä tällä budjetilla ole eli aina jostain on tingittävä on se sitten säilytystiloista tai makuupaikoista. Pari tässä nyt kiinnostaa ehkä eniten, kunhan osaisi vertailla. Käyttäjiä yleensä 2 mukavuudenhaluista, mutta välillä voi olla neljäkin tosin kyllähän nuoriso makaa vaikka lattialla jonkun yön.
https://www.nettikaravaani.com/sunlight/t-64/1577598
https://www.nettikaravaani.com/sunlight/t66/1577069
Kun ostaa kulkimen jossa: Takaveto
Alde+lämmön vaihdin
Intekroitu
Kaksinkertaiset ikkunat ohjaamossa
Iso takatalli
Jos edes nämä ominaisuudet löytyy kulkimesta, voi turhat höpinät unohtaa.
Mutta kun Erkki esim. minä en huolisi yhtään em. asioista. Jokaisella on omat vaatimukset käyttötapojen mukaan. @timppa
Aivan. Jokainen ostakoon mieleisensä. Vaikka yli neljäkymppiä maksavan Trumalla varustetun peltiohjaamoisen kulkimen. Ja valinnan varaa on, niitä on netti pullollaan, uutta ja hieman käytettyjä. Joo, ja nuoriso nukkuu lattialla mielellään, jos kotona on jo tottunut.
Aikanaan asuntoautojen, ja vaunujen huoltomies kertoili. Tetlefssi on hänen kokemuksella paras koriltaan eli vähiten kosteusvaurioita niissä.
Sunlighthan on tetlevin korinen se aikanaan lanserattu karvalakkimalli
Mutta tuossahan on oikea perinteinen retkiauto puhtaimmillaan. Kyllä olis ollu telttavaunun sijaan matkailu juhlaa tuommosella.
Mutta nykyään itselläkin pitää olla ehkä liikaakin luksusta, ja sen valmistajat on meille opettaneet, hyvin hyvin kalliilla hinnalla. https://www.nettikaravaani.com/casa-car/boxer/1577987
Tp
Kiitos paljon vinkeistä ja mielipiteistä. Eihän sitä täydellistä ehkä tällä budjetilla ole eli aina jostain on tingittävä on se sitten säilytystiloista tai makuupaikoista. Pari tässä nyt kiinnostaa ehkä eniten, kunhan osaisi vertailla. Käyttäjiä yleensä 2 mukavuudenhaluista, mutta välillä voi olla neljäkin tosin kyllähän nuoriso makaa vaikka lattialla jonkun yön.
https://www.nettikaravaani.com/sunlight/t-64/1577598
https://www.nettikaravaani.com/sunlight/t66/1577069
Tutunnäköinen auto , mut vain 10 K€ on hinta noussut parissa vuodessa ja kilometrit lähes tuplaantuneet.. Uudemman korimallin saa jo lähes samaan hintaan,
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=330087436&cn=DE&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=23555&makeModelVariant1.modelDescription=T64&minNumberOfBunks=4&pageNumber=1&scopeId=MH&sfmr=false&searchId=8d4b5a0d-fb6d-0315-5b49-f7205df58467
Ihan vaan Suomen tarjontaa tutkaillut koska ei mahdollisuutta lähteä muualta hakemaan. Vahvasti kallistutaan tuohon erillisvuodemalliin, ehkä kuitenkin käytössä mukavin ja iso takatalli plussaa. Katsellut kyllä uusiakin, mutta käyttö ei niin kovaa että tuohon enää lähes 25 tuhatta lisää laittaisin joten eiköhän noilla vanhemmillakin eteenpäin pääse. Oma 2008 ja hyvin kulkee, mutta tilat epäkäytännölliset.
Nuohan ovat ihmisiän kestäviä, koska kaiken voi korjata. Alustan, voimansiirron voi korjata, samoin asuntopuolen
Aikanaan purki kaveri 70 luvun hobbyn, niitä ihan ensimmäisiä korisltaan ulkoseiniä myöden, eristi, levytti, ja sisusti vielä uuteen kuosiin. Maalasi kokonaan ulkopuolelta.
Kehui, että paljon halvempi oli tehdä vanhasta uusi, kun ostaa uusi
Liekkö vieläkin hällä se. Näin juuri samanlaisen, ja oli hienon näkönen ulkoa. Ihmetyttää, että nykyään käytetty myynnissä on muutaman vuuen vanhoja.
Tp
Ihan vaan Suomen tarjontaa tutkaillut koska ei mahdollisuutta lähteä muualta hakemaan. Vahvasti kallistutaan tuohon erillisvuodemalliin, ehkä kuitenkin käytössä mukavin ja iso takatalli plussaa. Katsellut kyllä uusiakin, mutta käyttö ei niin kovaa että tuohon enää lähes 25 tuhatta lisää laittaisin joten eiköhän noilla vanhemmillakin eteenpäin pääse. Oma 2008 ja hyvin kulkee, mutta tilat epäkäytännölliset.
Myy oma suoraan pois ja ei tarvitse itse lähteä muualta hakemaan. Nöytti uusimmassa Caravanlehdessä joku firma mainostavan tuontipalveluita.
Tuo Toivon idea oli hieno, että peltikuoriseen laittais vessan pienentämään louskuoven aukkoa. Samalla sais vessakasetin oven aukosta ulos, eikä sille tarvitsisi tehdä reikää auton kylkeen.
Vänkärinpuolelle pitkittäisvuode 2 metriä pitkä, vessa 80cm (pönttö poikittain eli jalat käytävää kohti) ja kulkuaukko 70cm.
Kuskinpuolelle pitkittäisvuode 2 metriä pitkä, vaatekappi 50cm, hella ja allas 60cm (niiden alle kompressorikylmälaukku), sekä ruokapöyta (syvyys) 40cm.
Näin sais pakun 3,5 metriseen tavaratilaan kahdenhengen retkiauton.
Se on tuo peltikuoren sisustaminen tosiaan mitä olen mietiskelly, ja piirrelly, että jos lotossa. Otin tuohon, kun jo on muuten tämä aihe käsitelty kolome esimerkkiä, miten kovin saman kaltasia nuo on ihan huvikseni.
https://www.nettikaravaani.com/kabe/van-690-lb/1578967
https://www.nettikaravaani.com/bravia/317-cdi/1570313
https://www.nettikaravaani.com/casa-car/180hv-power-aut/1571942
Tp
Se on tuo peltikuoren sisustaminen tosiaan mitä olen mietiskelly, ja piirrelly, että jos lotossa. Otin tuohon, kun jo on muuten tämä aihe käsitelty kolome esimerkkiä, miten kovin saman kaltasia nuo on ihan huvikseni.
https://www.nettikaravaani.com/kabe/van-690-lb/1578967
https://www.nettikaravaani.com/bravia/317-cdi/1570313
https://www.nettikaravaani.com/casa-car/180hv-power-aut/1571942
Tp
Joku viisas on sanonut, ettei pyörää kannata keksiä uudelleen. Peltiautoissa (peltikuorisissa) tilat ovat kapeammat, siksi kaikkiin ei mahdu esimerkiksi poikittaisvuoteita. Hintahaarukkakin oli kyllä noissa esimerkeissäsi melkoinen 60 000-103000€ mutta ero syntynee autosta (alustasta) ei juurikaan sisustuksesta. Äkkiseltään ihmettelin, kun kaikissa noissa oli pöydässä jalka, ei minulla ole, ei tarvitse jalkaansa siihen kolhia.
Pistäpä Toivo kuva miten pöytäsi pysyy ylhäällä jos ei ole jalkaa toisessa päässä tai keskellä?
Tarkotitkai Petriä, ja minuakin se kiinnostaa. Tosin en kolhi jalkani, koska itse istuksin vänkärin jakkaralla, ja syön siittä pikkupöydällä, joka nousee sen hellan päästä jatkotasona.
Puoliso istuksiin kuskin paikalla, ja hän on notkeampaa sorttia liikeissään. Näin pääse kumpanenkin toisen estämättä liikkumaan käytävällä.
Tuo sen kapeus, niin mittailin noita näytelyssä kerran. peltikuoren käytävä on suunnilleen 10-20 sentiä kapeampi, koska peltikuoren hellakaappi on perinteisen hellatasokaappia kapeampi
Perinteisessähän on kolme levyä, ja peltikuoressa kaksi. Mutta se on tosi, että peltikuoren ne kaksi lisäistuinta on tarpeeton, koska se on vain oikeasti kahden asuttava.
Bulkituotteitahan nuo ovat, niin perinteiset, kun peltikuoret valitettavasti.
Tp
Esimerkkinä tällainen keksintö niin ei tule pöydälle "jalkaa" lattiaan.
https://www.reimo.com/fi/camping-shop/matkailuauton-rakentaminen/taittuvat-kiinnikkeet-rakennustarvikkeet/38634/alumiiniset-taittokonsolit-150-549-mm
Uudessa Pösslin Shine 540 retkiauton pöydässä ei ole jalkaa.
https://www.poessl-mobile.de/modelle/summit/summit-shine-540
Tarkotitkai Petriä, ja minuakin se kiinnostaa. Tosin en kolhi jalkani, koska itse istuksin vänkärin jakkaralla, ja syön siittä pikkupöydällä, joka nousee sen hellan päästä jatkotasona.
Puoliso istuksiin kuskin paikalla, ja hän on notkeampaa sorttia liikeissään. Näin pääse kumpanenkin toisen estämättä liikkumaan käytävällä.
Tuo sen kapeus, niin mittailin noita näytelyssä kerran. peltikuoren käytävä on suunnilleen 10-20 sentiä kapeampi, koska peltikuoren hellakaappi on perinteisen hellatasokaappia kapeampi
Perinteisessähän on kolme levyä, ja peltikuoressa kaksi. Mutta se on tosi, että peltikuoren ne kaksi lisäistuinta on tarpeeton, koska se on vain oikeasti kahden asuttava.
Bulkituotteitahan nuo ovat, niin perinteiset, kun peltikuoret valitettavasti.
Tp
Peltikuorisen omaavana voin kertoa, että kyllä nuo kaksi lisäpenkkiä on ihan käytössä. Koira tykkää siitä katsella (vartioida) ympäristöä pysähdyksissä ja joskus lisämatkustajia sattunnut kyytiin vaikka päiväretkellä, silloin ok, lisäksi hyvä "taso" vaikka kauppakassiille ja jne. Tuossa edellisellä Pössl autossa tosiaan ilman jalkaa pöytä, mutta miten siirto auton pitussuunnassa, vai taitetaanko tarvittaessa ikkunaseinää vasten/ pois kokonaan? Penkki kyllä näyttää hyvältä ja jämäkältä, varmaan mukava matkustaa? Tässä meidän Pössl:n "Pirkka-mallissa" ei kyllä nuo lisäpenkit mitenkään mukavia ole pitkään matkustaa. Lisäksi niistä lisäpenkeistä muokataan lisälevyillä ja patjoilla 2 kpl vuoteita, joita kylläkään meillä ei käytetä koskaan, varmaan jossain lapsille laittavat pikkuvuoteet?
Pistäpä Toivo kuva miten pöytäsi pysyy ylhäällä jos ei ole jalkaa toisessa päässä tai keskellä?
Weinsbergillä ei tosiaankaan ole tuota jalkaa päiväkäytössä, ei edes tuolla jonkun esittelemää "niveltä". Pöydässä on vielä päässä kääntyvä "apupöytä" ja pöytälevyä pystyy kiskollaan siirtämään edestakaisin. Jos tuohon paikalle laittaa sängyn, silloin levy lasketaan alemmalle kiskolle ja silloin joutuu käyttämään semmoista lyhyttä apujalkaa eli ihmisen painoa se ei ilman jalkaa kestä. Netistä löytyy kyllä kuvia aiheesta Weinsberg caratour.
Eikai se penkki niinkään, mutta kun se kaventaa käytävää melekeen kohaltaan parikymmentä senttiä, ja noissa ei liikatiloilla juhlita.
Niin vaihtoehtona ihan kahen hengen auto alusta asti sisustettuna sillätavalla olisi jopa mahollista lyhyempänä koriltaan tehhä, niin kyllä uskon kaupungissa asuvville eläkelläis pariskunnille menevän.
Töllöhän päivitteli, että eläkelläisillä, tai hienosti sanottuna varttuneemmilla on miljoonia tilillään, ja elinkeino ei osaa ottaa niitä pois kuleksimasta.
olen kyllä suunnitellu vähä vielä remontoivani, ja purkavani sen penkin, ja kaventavani, mutta suunnittelu on kesken, koska eihän se ole kai kun kuus-seittemän vuotta ollu ajankohtasena ajatuksena.
Muutenhan se on alakamistavaile sitte vaalmis.
Tp
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.