vaihteisto öljy

RUUSKA ERKKI 28.09.2007 14:45

olen lukenut aikaisemmin vaihteisto öljyistä ,mutta en löytänyt niitä kirjoituksia ,joten otetaan uusiksi. soitin nummelan deltta-auton huoltoon jotka sanoivat käyttävän vaihtestossa 5-40 synteettistä moottori öljyä ,siis fiat dukato 2,5 D -89 oli kysymyksessä. kai he käyttävät uusimmissakin.mobil neuvonnasta sanoivat paperin näyttän mobil trans V90 öljy ,mutta käskivät varmistaa deltta-autolta mitä he suosittavat. alfa mer korjaus opas neuvoo mobil trans V30 öljy. onkohan vuosimallilla väliä oljyyn mitä pitäis käyttää tv eki

HALMEENMÄKI JUHANI 28.09.2007 21:27

Parinkin öljyvalmistajan nettiluettelon mukaan GL-4 eli ihan tavallinen vaihteistoöljy, jota löytyy myös synteettisenä. Tuo löytämäsi Trans V90 on joku Esson vaihteistoöljytyyppi ammattikäyttöön, ei Mobil. Ja Mobiltrans SHC V 30 on on täyssynteettinen raskaan kaluston manuaalivaihteistojen öljy. Moottoriöljyn käyttöön ei ole perusteita kun oikeaa vaihteistoöljyäkin saa synteettisenä.

RUUSKA ERKKI 30.09.2007 18:49

kiitos kommentista ,laitetaan vaan vaihteisto öljyt gl-4 luokka tv eki. ps en tiedä mihin delta auto perustaa tuon moottori öljy suosituksen

SUOMI SEPPO S 30.09.2007 20:00

Jostain syystä (vaihteiden synkronointi ?) Fiat käytti jo 70 luvulla ETUvetoisissa autoissa Suomessa vaihteistossa moottoriöljyä. t. seppo

HALMEENMÄKI JUHANI 30.09.2007 20:35

Ei synkat vaan talvinotkeus. Mineraalinen GL-4 on melkoista siirappia Suomen talvessa. Moottoriöljy, ja ATF ovat paljon notkeampaa, mutta synkkien surmaa. Mutta synteettistä geeälnelkkua on ollut kaupan jo vuosia!

KOSKINEN JANI 30.09.2007 20:59

Niin no joo.

Tuon ducaton lodjun kanssa ei kannata miettiä että mitä käytettiin fiateissa siihen aikaan... Laatikko kun on aina sevelin vehkeissä se citikan cx:stä peräisin oleva.

Mutta syy miksi noissa monesti käytetään moottoriöljyä löytyy synkroneista mitkä toimii paremmin moottoriöljyllä kuin GL-4:llä ja se aiheuttaa taas synkrojen pidemmän iän. Mitä taas tulee viskositeetteihin niin muistikuvieni mukaan 80w-90 mineraali on viskositeetiltaan sama kuin 15w-40 ja 75w-90 vastaa 0w-40 öljyä. Se miksi vaihteistoöljyille on eri luokitukset on siinä ettei asiakkaat sekoittaisi noita keskenään. Moottoriin jos menisi laittamaan vaihteistoöljyä niin ne lisäaineet tappaisi koneen äkkiä, toistepäin ei pienitehoisissa ja normaalikäytössä ole niin suurta merkitystä että onko vaihteistossa käytettävässä öljyssä pintapaineenkesto suurempi tmv.

Mutta missään nimessä vanhempiin autoihin ei saa laittaa GL-5 öljyä kun sen lisäaineistuksessa on ominaisuus mikä syövyttää synkronirenkaista pronssia... Näillä on melko varmasti pilattu monenmonta lootaa. Ducaton laatikkoon valkkaisin 75W-90 GL-4 öljyn mikä on tarkoitettu myös raskaaseen kalustoon niin olisi ainakin pintapaineenkesto kunnossa. Ja tietty reilusti öljyä.

HALMEENMÄKI JUHANI 30.09.2007 22:15

Doddih, joku (muukin) on lukenut läksynsä öljyistä!

Mutta eikös moottoriöljyjen kuormituskestävyys ole vaihteistossa melkoisenolematon, ja moniasteisten moottoriöljyjen sakeuttimet hajoavat vaihteistossa nopeasti?

Ja mielenkiintoinen lisämauste on se, että ranskalaiset käyttävät usein geeälvitosta laatikoss vaikkakin se ei sovi punametallisten (esim pronssisten) synkronirenkaiden ja helojen kanssa?

Joka tapauksessa: GL-4 ja 75W90 (=synteettinen) on siis tuomio!

VIIRI ILPO 12.10.2007 21:55

gl-4 sinne loovaan kuuluu, ja hyvin on tb.n ep80w-90 siirapilla palannut lapin talvessa. http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4356;5690;4460

HALMEENMÄKI JUHANI 12.10.2007 22:57

Mieluummin tuo: http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4356;5691;4457 Ei ole siirappia näissä säissä, eikä pakkasella kaurapuuroa...

IPATTI VEIKKO 13.10.2007 17:07

Kysyin kerran oljynvaihtoväliä automaattivaihteisessa Ducaton matkailouautossa. Vastauksesksi sain, että koskaan ei tavitse vaihtaa em laatikkoon öljyjä, sain jopa painettua tekstiä asiasta.

JANHONEN MATTI 13.10.2007 20:11

Tuskinpa siitä mitään haittaakaan laatikon kestävyydelle on jos vaihteistossa ja turbiinissa olevan öljy + suodatin vaihdetaan esim. 100-120.000 kilometrin välein. Itsellä ei ole kokemusta Ducatosta automaattilaatikolla mutta henkilöautoista kylläkin. Kyllä tuo 120.000 ajettu öljy ainakin noin silmämääräisesti tarkastelleen näyttää poikkeavan varsin paljon uudesta automaattiöljystä.

KOSKINEN JANI 13.10.2007 22:18

Valmistajat ei halua automaattilaatikolle antaa mitään vaihtoväliä kun sitä ei saa kokonaan vaihdettua muuten kuin laatikon purkamalla. Ja se että se vaihdetan vain osittain olisi asiakkaalle hankala selittää. Näin siis kerrotaan että ei tarvitse vaihtaa.

Käytännössä vaihtaisin automaattiin öljyt jopa 60 tkm välein tai siis sen verran kuin sinne kerralla pystyy vaihtamaan. Senkin vielä niin että ensin kaikki pois mitä tulee jonka jälkeen pieni ajelu että öljyt sekoaa ja sitten uudestaan. Näin sinne vaihtuisi hyvin suuri osa öljyistä.

Mielestäni tuo automaatti on hyvän toiminnan kannalta vielä oleellisempi öljyjen kanssa kuin tavallinen laatikko. Siellä kun on kaikenmaailman solenoidivenoja ja pantoja mitkä ottaa siipeensä huonosta öljystä. Kaikenkukkuraksi se automaatin korjaaminen kun on vielä paljon hankalampaa niin pitäisin siitä huippuhyvää huolta.

HALMEENMÄKI JUHANI 14.10.2007 18:53

Jep, vaihtoon vaan ne öljyt jos meinaa pidempään ajella. Se kun on autovalmistajan tavoite että henkilöautolla pääsee 160tkm ja pakulla max 240tkm. Sen jälkeen saa automaattikin olla vaikka missä kunnossa kun siitä tehdään kisssanruokapurkkeja. Mutta jos meinaa suomalaiseen tapaan ajella kauemmin niin syytä olisi pitää huoltakin eri tähtäimellä! Itse vaihdatan raskaissa oloissa 50tkm välein ja normaaliajossa 100tkm tuosta vetoautosta, ja synteettistä Dexron-kolmosta wanhan kakkosen sijaan. Matkailuautossa pn usein täyskuorma aina (ne mööpelit) eli menee tuonne raskaaseen ajoon.

LAHTI ANTTI 14.10.2007 19:42

Matkailuautoista en tiedä, mutta veturim mikä mulla on käytössä Volvo S80 aut. vaihdatan laatikon öljyt 80000 km. välein. Toistaiseksi ei ole ollut murheita sen suhteen. Laatikko on Aisin AW 55-50 SN. Volvolla sinne vaihdetaan ne omat, siihen laatikkoon kuuluvat öljyt. Merkistä ja laadusta en tiedä. Olen luottanut siihen, että merkkikorjaamolla tiedetään, mikä on siihen paras vaihtoehto.

KIMPPA PENTTI 15.10.2007 19:22

Minäkään en tiedä noista matkailu vehkeistä kun minulla on veturina VW Caravelle automaatti ja sen huolto-ohjeessa sanotaan vaihteisto öljyn vaihtoväliksi 60 000 km,joten vaihdatin sen öljyn varsinkin kun se caramelli on veturina ja hankkiessani sitä ninua peloteeltiin sen laatikon kestävyydellä.

HÄMÄLÄINEN JUHANI 17.10.2007 20:25

Vastaus minulle automaattilaatikon öljyntarkastuksesta tai vaihdosta Deltta-autosta sain vastauksen,vaihtoväli 100000 km ja tarkastuksessa tarvitaan testeriä.Että tällaista tietoa,pienemmät fiat huollot ei koske pitkällä kepilläkään automaattiin.terv.Jussi

NYYSSÖNEN KAJ 17.10.2007 20:42

Minulla on sama öljy vaihelaatikossa ja moottorissa yksi pumppu pyörittää sitä. Volvo on alustan merkki. vm 1980 ajettu 1,76 Mkm eikä koria ole tehnyt Tupperware.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.10.2007 19:50

Entäs sitten. Ei vaan oikein ole mikään varteenotettava vaihtoehto Ducato-alustalle...

MIKKONEN MATTI 22.10.2007 13:18

Kysyjällä on vm -89 ja itselläni 260 000 km ajettu vm -90 Ducato, jonka vaihteisto toimii vielä hyvin, kun sen öljytikkuun on alustan maahantuoja alunperin viilannut uuden merkin n. 3,5 cm alkuperäisen yläpuolelle. Merkkihuolto vaihtoi vaihteistoöljyt 150 000 km:n huollossa kysymättä. Jonkunlaista kurinaa ja raklatusta laatikosta kuitenkin kuluu, jonka johdosta haluaisin kuulla käsityksiä olisiko erillissä purkeissa myytävistä lisäaineista hyötyä tai haittaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.10.2007 19:34

Ei, etenkään tietämättä mistä se ääni tulee. Esim tiivisteen elvytysaineet ovat OK jos tiivisteet ovat kovettuneet. RVS saattaa auttaa pieniin rusahteluihin. Samoin Redlinen synkkarenkaille optimoidut vaihteistoöljyt. Mutta siinäpä ne sitten taisi ollakin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.