Vaihteet ja nopeus!
John Nyman
26.06.2023 15:22
Fiat Dethleffs täysintergroitu, 2,8Jtd -99 aj 200tkm. Nyt kyselen et missä nopeudessa laitatte/laittaisitte 5 silmään. Moottorin äänestä päätellen niin 80km, silloin minä ainakin vaihdan. Olen kuullut et vasta 90-100km/h niin silloin, muuten laatikko ei kestä.
Toivo Koistinen
26.06.2023 16:12
2.8 koneesa on hiukan parempi loota, kun edellismalleissa. Mutta muistelen kun meillä oli 12 v sitten se, niin laittelin vitosen vasta 85- 90 tietämissä, niin pyöri mukavasti.
Mäissä kannattaa myös käyttää vaihteita, eikä vedätellä viimmisiin.
Laatikkoon laitoin aina hiukan ylitäyttöä öljystä, ja kun vaihdoin ne samalla kun koneeseen eli 10 000 välein, niin se pelasi.
Joskus kuullut, ettei ylitäyttöä, mutta ladalla ajelin 380 000 km, ja pelasi, samoin tuo sitikkavanhus, jo 20 vuotias, ja kohta 270 000 ajeltu. Opelissa jopa huollossa luottokorjaamosa, jossa aina käytän laittaa asentaja pienelle ylitäytölle
Kannattaa myös samalla kun vaihtaa äljyt, että se huohotin venttiili laatikossa pelaa, tosin se pelasi koko sen mitä meillä se oli.
Tp
Timo Haapanen
26.06.2023 17:44
No kun tuo 2,8 jtd on pahin laatikonrikkoja koska voimaa on. Tilanne korjaantui vasta oliko 2002. Silloin tuli kokonaan uusi laatikko. Pakin paikka vaihtui, en muista mistä mihin. Kuitenkin-99 malli on varmasti vanhalla laatikolla.
Varma keino on ajella tykkänään nelosella hiljalleen.
@timppa
Toivo Koistinen
26.06.2023 19:53
Jos se on se vanha malli, niin siinä auttoi kuten ladassa ylitäyttö. Nimitäin vitos akseli oli laatikon ylosasssa, koska se oli tavallaan vanhaan neloslaatikkoon lisätty.
Siksi sain sen öljyn ylitäyttöohjeen, joka antoi voitelua sille, ja samalla ohjeen, että ei vedättää pienillä kierroksilla, elikkä mielellän vasta 90 vauhdissa vitonen.
Näin se vanha laatikko kesti, kuten ladankin laatikko nin hyvin. Se lada lähti katsastettuna pois minulta aikanaan 29 vuotiaana.
Tp
Eero Bruun
26.06.2023 20:06
Pyöreälamppuisia Ladoja näkee näin kesällä paljon liikenteessä.
Veli-Matti Lehtonen
01.08.2023 20:32
Ducato 2,8 jTd alustalla raskaahko Euramoppiili. Vitosvaihde vaihdatettiin Storck Keuruulla. Oli halpa harrastukseen nähden ja on hintansa haukkunut. Nyt on ajettu vaihdon jälkeen yli 400500km ja hyvin pelaa. Alinopeuksilla vedättäminen ja polttoaineen säästön nimissä tuhoaa laatikon kuin laatikon. Tämän takia automaatti laatikot, siis 7-9 vaihdetta sisältävät vaihtavat ajoissa. Toiset ns. robottilaatikot hajoavat jo käsiinsä. Kaveri kertoi...
Veli-Matti Lehtonen
01.08.2023 20:39
Näissä vanhemmissa oli tosiaan, että vasta yli 2000 kierrosta koneessa voi vitosta käyttää. Tehkää noin ja huollossa litra lisää öljyä lootaan. Taikka, vaihdattakaa vitosvaihde, on halpa. Mikäli aiotte pitää autonne loppuelämän retkille saati välttää vaihdelootan remontin. Automme kuluttaa pahimmillaan 12 l/100 mutta ilman kärryä ja omilla reissuilla saatamme päästä jopa 11 l/100. Jostain se hinta on revittävä ja laatikot eivät pyhällä hengellä kulje. Kilometrejä on nyt hienosti yli 400 000 km. Kone pelaa ja hengittää. Pientä öljytihkua kuten näissä on ja sen tiimoilta laitoin juttua. Kiristetäänkö pultteja. Pakkohan sen on silloin loppua.