Vaihteensiirtäjäongelma

Heikki Komulainen 04.03.2018 17:03

Fiat Ducato 2,8 Jtd -05 vaihteensiirtäjä jäykistyy pikkuhiljaa
sivuttaissuunnassa. Vaihteet menevät kyllä päälle herkästi kun vain saa sivuttaissiirron kohdilleen.
Miten saa ns. vapaavaijerin rasvattua. Pitääkö purkaa koko asetelma pois vai onnistuuko ihan
liruttelemalla yläpäästä jotain öljyä? Onko vaihteiston päässä jotain rasvattavaa joka helpottaisi asiaa?
Heikki

Timo Haapanen 04.03.2018 18:03

http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=35126

@timppa

Matti Janhonen 04.03.2018 18:39

Yleensä rasvausmahdollisuutta ei ole tehty, koska vaijerit ei ole rasvattavia.
Jos sinulla on pieni injektioruisku vedä se hienoa automaattiöljyä, aseöljyä tai vastaavaa täyteen ja laita hyvin pieni neula ruiskuun kiinni. Asiaa auttaa jos öljy on lämmintä.
Tämän jälkeen vie injektioruiskun neula vaijerin ja panssarin väliin ja painat hiljaa öljyn sinne väliin.
Yksi kerta ei riitä vaan toista asia useita kertoja per vaijeri. Asiaa auttaa jos öljyämisen jälkeen liikuttelet vaijereita.

Jos vaijerien päät sallii niin voit tehdä myös jeesusteipistä "ratin" panssarin päähän ja kaadat hienoan öljyä "ratin" täyteen. Tämä konsti on hidas mutta jos on aikaa niin siinäpähän pikkuhiljaa valuu.

Uudet vaijerit kustantaa nettikaupassa hieman yli satasesta ylöspäin

Matti Asikainen 04.03.2018 18:46

Tuon mallin Ducatossa oli minulla aikoinaan sama ongelma. Menin korjaamoon ja auto nostettiin ylös, huoltomies meni alle ja itse istuin ohjaamossa liikuttelemassa vaihdevipua. Alapuolelta nivelet rasvattiin ja alkoivat liikkua juohevasti. Mitään ei tarvinnut purkaa. Tilanne kyllä uusiutuu jonkin vuoden kuluttua, mutta sama korjaus auttaa silloinkin.

Timo Haapanen 04.03.2018 19:26

Tuolla ylimmässä linkissä kerrotaan:

''Hei! jäykkyys vaivasi jo melko uutena vastaavanlaista Ducatoa vm 05. Takuuna nosturilla irroitettiin ja voideltiin laatikon läheltä joku siirtäjän pätkä. Sitemmin ei vaivaa ole ollut n.kahdeksaan vuoteen. t.jp''

@timppa

Lauri Levola 05.03.2018 09:26

Morjens!
Se on erittäin harvinaista jos ollenkaan ,että vaijerit jumittais !
Mutta hammastangossa on kappale johon tulee vaijerit kiinni jonka
kautta liikkeet välittyy laatikkoon. Tämä on se klappale joka yleensä
aikaa myöden jumittu. Usein tämän kappaleen joutuu ottamaan irti
ja puhdistamaan / voitelemaan. Huom: Jos irroittelet kappaletta niin
niin naputtele ja nitkuttele k.o kappaletta varovasti ettei hammastangon
kuori murru. (Niinkin on käynyt) Mutta jos koitat vaan sitkeästi uittaa
siihen kappaleeseen jotain ohutta öljyä niin saattaa sekin auttaa ja mielellään
niin että avustaja liikuttelee vaihdekeppiä. Se kappale näkyy kyllä yläpuoleltakin
ja sieltä sitä voi voidellakkin. P.s Jos asuntoosassa on lämmönvaihdin niin
kannataa samalla katsoa sen letkujen kiinnitys. Aika useasti ne on ottaneet
niihin siirtovipuihin kiinni ja letkut on hankautuneet puhki.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.