Uusia matkaluautoja saa kyllä halvemallakin

Matti Janhonen 10.03.2017 17:57

Lipsahti vikakolunkiin, joten avataampa täällä uusi

Tässä juttu Reisemobil -lehdestä jossa esitellään neljä matkailuautoa joiden hinta on ab, = alkaen 30 000 euroa.
Alustoina Ducato ja Renault

http://reisemobil-international.de/fahrzeuge/reisemobile-u30-000-euro/

Autojen alusta on sama kun 50-60 000 euroa maksavassa m-autossa jolloin herää kysymys mikä todellinen ero on korilla, kun hintaero lähentelee 25-30 000 euroa vastaavan kokoiseen "merkkiautoon" nähden.
Toinen vertauskohta tietenkin syntyy vertailtaessa käytetty - halpa uusi.

On hyvä, että näitä halvempia malleja on tullut markkinoille niin peltikoppasten kun puoili-intgroitujen osalta, koska se laskee uusien karavanarien "alalletulokynnystä".

Toivo Koistinen 11.03.2017 10:45

Sääli, ettei oikeen suomen kielellä ollut. Mutta ajatus, ja käytäntö, koska nykyään omakotitalon hintaiset alkaa olla monele haave vain.
Toivopoika

Matti Janhonen 11.03.2017 11:13

Toivo tekstin saa käännettyä käännöskonella ihan luettavaan muotoon.

Markkinat on kuitenkin menossa yhä heterogeeniusempään suunta ja jakautumassa ainakin neljään osa-alueseen
Halpismallit
Tunnettujen merkien tuottamat karvalakkimallit omista autoistaan kuet vaikka Carado ja Sunliht
Varsinaiset perinteiset merkkiautot ja
Premium-mallit

Tuomo Huovinen 11.03.2017 11:17

Moi. Mulle tuli heti teksti, haluatko kääntää kielelle Suomi. Tuomo

Matti Janhonen 11.03.2017 11:38

Noissa kääntäjissä on se puute, että teknistä sanostoa ne ei käännä aina hyvin, mutta joka on pelannut matkailuauotojen kanssa ymmärtää kyllä mistä on kysymys.

Toivo Koistinen 11.03.2017 14:08

Millon tullenee päivä, että niitä noihin hintoihin saa Suomessa.
Toivopoika

Kai Ahonen 11.03.2017 21:52

Lentolippu saksaan ei ihmeitä maksa, ja tekee kaupat niin, että vuokraat autosi puoleksi vuodeksi myyjältä, niin ehdit ajella se 6tkm:kin ennenkuin alat sitä sovittamaan suomen rekisteriin


Se tietysti, että tekeekö tuollaisella hollituvalla mitään pitää itse miettiä
muokattu: 11.3.2017 21:53
Toivo Koistinen 12.03.2017 09:26

Weisbwegin autoa kahtelin, näytti saksassa 39000 hintana, jos oikeen ymmärsin.
Täällä näyttäisi olevan tuon verran tinkaamaton hinta.
https://www.nettikaravaani.com/weinsberg/meilta-aina-edullisimmin/1471872
Toivopoika

Matti Janhonen 12.03.2017 13:16

Jos katselee noita Saksassa myynnissä olevien uusien hintoja niin hinta usein ilmoitetaan sekä nettona että hintana joka sisältä paikallisen 19 % alvin. (MwSt.)
Kun verottoman hinnan kertoo 1,24 saa sen hinnan minkä auto Suomen kilpiin laitettuna maksaa + tuotikulut. Matkailuautosta ei makseta autoveroa, mutta uuden ajoneuvon alv 24 % verokannan mukaan laskettuna on autoa Suomeen rekisteröitäessä maksettava.

Yksityshenkilökin voi ostaa uuden m-auton esim. Saksasta ilman alvia (alv-lain poikkeussäännös) ja uuden auton alvi 24 % lasketaan tällöin auton kauppahinnasta ja alv maksetaan vasta sitten kun auto rekisteröidään Suomeen.

Moottorikäyttöinen ajoneuvo on uusi jos se on myyty enintään 6 kuukautta sen jälkeen kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttööön tai sillä on ajettu enintään 6000 km.
Kuljetusväline on uusi kunnes kumpikaan edellytys ei enää ole voimassa.

Käytetty auto on taas silloin kun sen ensimäisestä käyttöönotosta on kulunut yli 6 kk ja sillä on ajettu yli 6000 km. Nämä molemmat määritykset tulee olla täyttyneet kaupantekopäivään mennessä.
Käytetyn m-auton hinta sisältää esim. Saksassa paikallisen 19 % verokannan mukaisen alvin, ja käytettynä ostetusta m-autosta ei makseta veroja ja maksuja Suomeen. Rekisteröintikatsastus, kilpiin ja se on siinä.

Kai Ahonen 12.03.2017 17:21

"Rekisteröintikatsastus, kilpiin ja se on siinä."

Sitä ennen netissä tullausilmoitus, sitten liput ja laput tulliin, ja kun nollaveropäätös on kätösessä, sitten katsastukseen.


Sen tullausilmoituksen tehtyä saa väliaikaiset kilvet katsastusasemilta.
muokattu: 12.3.2017 17:25
Matti Janhonen 12.03.2017 19:11

Käytäntöön tuli 1.1.2017 alkaen pieniä muutoksia kun autoveroasiat siirtyi tullilta verohallinnolle.
Nyt tuo tullausilmoitus on käyttöönottoilmoitus, joka tehdään verottajalle.
5 pv sisällä autoveroilmoitus verottajalle.
Käytetyn osalta veropäätös on aina nollaveropäätös ja uudesta menee uuden ajoneuvon alv.
Asiaan liittyvät tiedot on nyt www.vero.fi sivuilla.

Joskus muinoin kun trafi oikein kyykytti se vaati matkaluauton korista lämpölaskelman, joka liitettiin auton katsastuspapereihin. Voi sitä tyhmyyden määrää.

Kai Ahonen 12.03.2017 20:30

Minun piti hommata auton maasähköistäkin kerran todistus, yhdessä sähköfirmassa tehtiin omakotitalon sähköjen käyttöönottoilmoitus, ja hyvinhän tuo kelpasi.

Toivo Koistinen 13.03.2017 07:57

Laskinko sitten oikeen sen Wesbergin hinnan, kun sain alveineen hinnaksi 38 158 ööriä + tuonti, ja reklamaatio kulut Suomen kilpiin.
https://www.weinsberg.com/de-de/caratour/uebersicht.html.
Esimerkkinä.
Toivopoika


Lisänä tietenkin siten moottorin lämmitys, joko sähkö, tai vebasto, mutta ostettava Suomalaiseenkin. Taitaa kuitenkin aika marginaalista olla tuo tuonti, mutta hyvä, jos vaikuttaa vähänkään myyntihintoihin
muokattu: 13.3.2017 08:07
Matti Janhonen 13.03.2017 09:19

Kyllä itsetuonnista hyvän viikkopalkan saa ja vallankin jos mennään isompiin ja kalliimpiin autoihin.
Hintoja verrattaessa pitää aina huomoida miten auto on varusteltu ja millä moottorilla se on.
Suomen hinnat koskee usein vain vs, ajokuntoista autoa, joka on erikseen varustettava lattiamatoista alkaen raksi ruutuun menetelmällä ja se sattuu seteliin.

Itse pidän edullisempana tuontiautona vähän käytettyä hyvin varusteltua autoa, jossa on takuu ja virhevastuu voimassa, mutta josta ei enää mene Suomessa uuden auton alvia vaan hinta on se minkä esim. Saksassa autosta maksaa. Pelkästä alvista jo syntyy merkittävä ero kun Saksan alv on 19 % ja Suomen 24 %.
M-auton hyvä varustelu maksaa paljon niin Saksassa kun Suomessakin, mutta myytäessä osa niiden arvosta "sulaa" oli niitä kuinka paljon tahansa.

Ja itse tuodusta jää tietenkin pois suomalaiset myyjäliikkeen m-kate joka noista lasipalatseista päätellen ei ihan pieni ole.

Toivo Koistinen 13.03.2017 10:24

Kyllä, kyllä. Mutta juuri tuo sana itsetuotu. Siinä on itsellä, ja monella muulla se kynnys.
Et ole koskaan siellä käynyt, et osaa kieltä, et löydä myyjiä, et osaa siellä kulkea.
Jo netistä kattelu on kielipuolen takia aika hankalaa, ja käytetty on päästävä itse tutkimaan.
Tietysti jos on hyvä luotettava asiamies kaveri jonka kanssa käyt katsomassa, ja ostamassa.
Sitten virhevastuu, jopa uuden auton takuu korjailut.
Miten hoituu, koska olen antanut itseni ymmärtää, että Suomalais maahantuojiltya ei apua heru, samoin korjaamoilta, ja miten sitten maksaminen, ja sen saminen Saksasta.
Eihän nuo kaikki tahdo edes Suomalais liikeissä toimia.
Toivopoika

Matti Janhonen 13.03.2017 11:20

Itse olen aina ajatellut niin, että teen kaupan käytetystä perävalotakuulla. Mistä myyjäkään auton kaikki viat tietää?
Takuu pitää kirjata kaupakirjaan ja virhevastuu tulee suoraan laista, ja olennaista on selvittää, miten toimitaan ja kehen otetaan yhteyttä jos jotain takuunlaista ilmenee. Itse en kuulu niihin jotka pikkujutusta valittaa kuluttaja-asiamiehelle vaan katson, että oma moka kun en huomannut.

Itsehän se ostos on aina toki tutkittava ja koeajettava, koska auto on aina muutakin kun vuoslmalli ja ajokilometrit. Kielitaitoisen ja mieluusti asian tuntevan kaverin kanssa homma on helpompaa ja hakuauto jolla liikutaan auttaa asiaa, muuta menemällä lentäen ja h-auto vuokraamalla asia on helppo hoitaa.
Kyllä kielitaidosta apua kaupanteossa on, mutta muutaman auton olen ostanut vain kolme sanaa osaamalla, Guten Tag, Auf Wiedersehen ja Danke. Yksityiseltä ostetaessa ongelmana on, että auton he kyllä osaavat poistaa Saksan rekisteristä, mutta eivät tiedä sitä miten auton pannaan vientikilpiin.
Liikkeestä ostettaessa liike hoita tämän puolen, eikä siinä muuta tarvita kun ostajan passi.

Mahdollisissa takuutilanteissa aina ensin yhteys myyjän ja sen kanssa sopimus siitä miten asiassa menetellään huomioiden mitä takuusta kauppakirjassa on mainittu. Saksalaiseen kauppatapaan kuuluu edelleen tietty hierarkia ja se on syytä huomioida. Turha "kävellä" ensin jonkun yli ja sen jälkeen pyytää häneltä apua.

Se että suomalainen firma sanoo, että eivät he korjaa kun autoa ei ole ostettu heiltä on kyllä mennyttä aikaa.
Sanktiot siitä voi olla kovat. Ei auton valmistaja sitä siedä, että sen merkkejä ei korjata ao. merkin maahantuojan toimesta Suomessa. Valmistaja voi jopa kysyy, että aiotteko jatkossa myydä meidän tuotteita.

Markku Rajaniemi 13.03.2017 19:45

Vuonna 2015 lopulla toin auton ja mitään ongelmia ei tullut vastaan (vm. 2008). Maksoin illalla paikallisesti SEPA ulkomaanmaksulla netistä omasta pankista (tarkista maksurajat ) ja summa oli myyjällä aamulla liikkeen tilillä. Hän hoiti sitten paikallisen vientirekisteröinnin ja liikennevakuutuksen. Vakuutusaika kannattaa ottaa niin pitkäksi että ehtii Suomessa rekisteröidä ja ajella ne välttämättömät siirrot Saksan vakuutuksella ja kilvillä. Kulut olivat jotain kymmeniä euroja Saksassa. Englannillakin pärjää kyllä nuorempien kanssa. Auton valitsin www.mobile.de sopivan läheltä sukulaispaikkaa.

Kai Ahonen 13.03.2017 21:49

"Itsehän se ostos on aina toki tutkittava ja koeajettava"

Liikkestä kun ostat, niissä ei ole kilpiä

"Yksityiseltä ostetaessa ongelmana on, että auton he kyllä osaavat poistaa Saksan rekisteristä, mutta eivät tiedä sitä miten auton pannaan vientikilpiin. "

Jos ajelee myyjän kilvillä kotiin, ja lähettää kilvet postissa takaisin?

Matti Janhonen 14.03.2017 19:39

Saksassa autoliikkeissä myynnissä olevissa autoissa ei tosiaan ole kilpiä koska ne on auton rekisteristä poiston yhteydessä tuhottu. Autoliikkeellä on koeajokilvet, jota kiinnitetään autoon koejaon ja katsastuksen ajaksi.
Yksityiseltä ostettaessa auto on yleensä normaalisti rekisterissä mikä mahdollistaa koeajon.
Kfz tarkastajaa varten auton on kuitenkin aina vietävä rekisteröintivirastolle tarkastusta varten.

Autoon otetan vakuutus ja tätä vakuutustodistusta tarvitaan auton maastavientirekisteröinnissä ja siirtokilpien teossa. Kilvet ei vielä suoraan oikeuta ajoon vaan Kfz virkalija tarkastaa alustan tiedot ja auton asiakirjojen täsmäämisen ja samalla sen ettei auto ole varastettujen autojen listalla. Tarkastuksen jälkeen Kfz tarkastaja kiinnittää pienen punaisen tarran siirtokilpiin ja kotimatka voi alkaa.

Saksassa on vielä käytössä tämä meilläkin aikoinaan ollut systeemi jossa rekisterikilvestä voi päätellä auton kotialuen/kaupungin. Esim. HH = Hansestadt Hamburg

Saksassa auton siirtokilvet tehdään aina rekisteritoimiston vieressä olevassa kilpivalmistamossa oli ne sitten kelta- tai punapäisiä ja kilvistä näkyy niiden voimassaoloaika, joka tietenkin riippuu autolle otetun vakuutuksen voimassaoloajasta.

Toivo Koistinen 15.03.2017 09:50

Milasessa hinnassa lie kulkimet pohjoismaissa. Toivopoika

Markku Hämäläinen 15.03.2017 18:18

Tämän päivän tilanteesta en tiedä, mutta kun tuotin 2007 Hymerin Ducaton alustalla sai sen Fiat takuun voimaan Suomessa.
Delta-auto oli silloin Fiatin maahantuoja.
Kun kävin kyselemässä pissapojan suutinta tuli puheeksi, ettei autolle oltu tietnkään avattu takuuta Suomessa.
Varaosamyyjä totesi nou hätä, hän pyysi rekisteriotteen ja lisäsi auton tietokantaan.
Niinpä takuu oli voimassa vielä yli vuoden ja sain takuuseen sen pissapojan suuttimen ja nopeusmittarin virheen korjauksen jo ennen takaisinkutsua.

Kai Ahonen 16.03.2017 22:01

"Autoliikkeellä on koeajokilvet, jota kiinnitetään autoon koejaon ja katsastuksen ajaksi."

Katsastusta ei suoriteta, mutta autoliikkeen kilvilläkin pääsee suomeen, ja lähetät ne postin kautta takaisin.

"Kfz tarkastajaa varten auton on kuitenkin aina vietävä rekisteröintivirastolle tarkastusta varten."

Ei tartte

"Tarkastuksen jälkeen Kfz tarkastaja kiinnittää pienen punaisen tarran siirtokilpiin ja kotimatka voi alkaa."

Ei kiinnitä

Kolme autoa hakenut Saksasta. Yksityiseltä, ajelin hänen kilvillään, ja palautin postin kautta, toisen liikkeestä heidän kilvillään, postilla kilvet takaisin, ja nyt viimeisen keltaisilla kilvillä.
Kaikkiin ottanut kuitenkin suomalaisenkin vakuutuksen alkavaksi ennen lähtöä.


"Kilvet ei vielä suoraan oikeuta ajoon vaan Kfz virkalija tarkastaa alustan tiedot" Tää unohtui, Ei tarkasta
muokattu: 16.3.2017 22:10
Veli-Pekka Merikallio 17.03.2017 10:06

Mielenkiintoista, toinen kirjoittaja kertoo "asiallisesti" auton tuontimanöövereistä, toinen kirjoittaja kuittaa ne satuiluksi. Lukijan kannalta skitsofreenista, miten päästä tästä psykoosista.

Noh, yksinkertaisinta olisi laittaa näkyviin (kuten olen jo vuosia toitottanut) pieni linkki, millä viitataan ajantasaiseen tietolähteeseen. Ylivoimaistako, nähtävästi, vai onko se mutu kuitenkin käyttökelpoisinta?

Saattavat nuo määräykset ja käytännöt vuosien mittaan vähän muuttuillakin, tieto vanhenee tänä päivänä nopeammin kuin me itse.

Matti Janhonen 17.03.2017 11:44

Ahoselle
Ei muuta kun että vai niin.
Minulla on tuolla aitan orteen naulattua 12 tuodun auton tuontikilvet josta 6 kuului aikaan itselle ostamaani matkaluautoihin. Ja aina viranomaismenettely on ollut kuvaamani ja hyvä niin.
Ensimmäisen autoni toin v. 1966 joulukukuussa ja siinä oli soikeat tuontikilvet muistona.
Katsastusmenettely voi vahdella riippuen siitä onko auton katsastus voimassa vai ei.

Kaivoin vielä esiin Autoliiton asiaa koskevan tiedotteen, jonka tekstin alkuperä todennäköisesti on AL:n sisärjärjestön ADAC:in tuotamaa tekstiä asiata.

https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/auton-osto-ulkomailta/kaytetyn-auton-osto-saksasta/miten-saksan-vientikilvet.

Muutakin asiaaan liittyvää tietoa näyttää löytyvän Autoliiton sivuilta.
https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/auton-osto-ulkomailta

Kai Ahonen 17.03.2017 15:11

En huomannut laittaa tekstin perään että: "näin toimineet käytännöt meillä" pahoitteluni


Ekan ostin yksityiseltä Kölnin lentokentän parkkipaikalla, tehtiin paperit, ajelin hänen kilvillään saman tien suomeen. Toisen liikkeestä, papereiden teon jälkeen autoliikkeen kilvillä saman tien kotimatkalle. Viimeisimmän kanssa marraskuussa jouduttiin odottamaan vuorokausi että rahaliikenne oli kuosissaan, asuttiin autossa siirtokilpiä odotellessa, autoa ei käytetty missään kaupanteon ja siirtokilpien asennuksen välillä, eikä autolla käynyt kuin myyjä tuomassa olutta ja eiku aamulla baanalle. Näin meillä, kolmen auton osalta, tiedä sitten mikä noissa on mennyt vikaan, mutta suomalaiseen rekisteriin ovat kaikki kelvanneet.
muokattu: 17.3.2017 15:57
Kai Ahonen 17.03.2017 16:55
Matti Janhonen

Noissa kääntäjissä on se puute, että teknistä sanostoa ne ei käännä aina hyvin, mutta joka on pelannut matkailuauotojen kanssa ymmärtää kyllä mistä on kysymys.

http://www.ajovalo.net/saksa-suomi.htm

Matti Janhonen 17.03.2017 21:25

Kai

Ei tarvitse pahoitella. Tiedän ihan hyvin, että käytäntö voi vaihdella niin Saksan päässä kun vaikkapa Suomen katsastuksessa. Hyvin paljon oli yhteen aikaan tietämättömyyttä siitä mikä esim. oli keltapäisten ja punapäisten siirtokilpien ero ja mitä niillä saa tehdä. Monelle asia selvisi vasta siinä vaiheessa kun Tanskan rajalla kun kertoivat että keltapäiset siirtokilvet ei kelpa Tanskan läpiajoon.
Osin tämä johtuu viranomaisen tietättömyydestä, osin asenteesta ja käytännöt voi myös eri alueilla vaihdella, koska Saksa on liittottasavalta.
Itselle joskus käynyt niinkin, että katsastusmiehelle on pitänyt neuvoa miten m-auton massat lasketaan.

Tärkeää on kuitenkin huomata, että poikkeukset ei muodosta sääntöä, ja kun kirjoitamistani kytätään niin pirun tarkasti ei jää muuta mahdollisuutta kun pidättäytyä säännöissä.

Moottoripyörien tuojat kehitti homman alkuvaiheessa omassa limessään ihan ikioman tuontisäännöstön, jonka moni uskoi ja maksoi siitä tosi kalliisti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.