- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- uusi starttiakku Ducatoon
uusi starttiakku Ducatoon
Niinhän se akku tuli tienpäähän ja vain reilut 2v vanha akku, näin siinä käy tuon euro6 "älylatauksen" kanssa, joilla päästöt saadaan alas, mutta akkujännite lähes aina alijännitteinen. Nyt 110ah:n akku odottaa vaihtoa, joten kysymys, tarviiko uuden akun ns. opettaa järjestelmään, eli käyttää töpselissä?
Mikä juttu tuo älylataus ja akun alijännite on? Ilmeisesti auto lataa akkua mahdollisimman paljon moottorijarrutuksen aika, mutta eihän se alijännitettä aiheuta. Eihän auto edes käynnistyisi, jos akussa ei olisi virtaa eli oikeaa jännitettä.
Omassa 2013-mallissa akku hajosi ja tilalle vaihdettiin samanlainen Bosch käytetyn auton takuuna. En löytänyt mistään akun jännitetietoja enkä mitään normaalista starttiakusta poikkeavaa tietoa, mutta molemmissa täyden akun jännite on pari kymmenystä alle normaalin eli 12,6 V. Auton latausjännite on normaali 14,2-14,6 V ja taka-akuissa on ihan normaali lepojännite. Mistähän tuossa on kyse?
Tosiaan akku lataa vain moottorijarrutuksessa ja kun kuormittaa tarpeeksi akkua. Tasaisella ajolla akun jännite oli koko talven n. 11.9v- 12.3 (mitattu ns. tupakinsytyttimestä, eli varmaan joitain häviöitä välillä), tämähän ei riitä varsinkaan kun sammutat auton pakkaskelillä. Epäilin jo tätä riittämättömyyttä edellis talvena ja laittoivat liikkeessä lisäksi Defan ylläpitolaturin starttiakulle, mutta se ei kumminkaan ratkaissut juurisyytä, eli tuo tasainen lataus ei riitä pakkasilla akulle (aina alijännitteinen kun sammuttaa auton). Kun kuormittaa esim. takasumuvalo päällä nousee jännite 12.7v, moottorijarrutuksessa nousee mainitsemaasi 14.5-14.7v. Olen kokeillut näitä tarpeeksi kuormittavia etsiä ja vain muutama löytynyt, eli sumuvalon lisäksi, pitkät etuvalot ja moottorin flekti, nämä nostavat latauksen kohtuulliselle tasolle. Aloin epäillä latauksen riittämättömyyttä kun välillä käynnistys oli vaikeaa jopa kesäkelillä ja etuvalojen kirkkaus vaihteli ajoittain. Aloin seuraamaan latausta ja lepojännitteitä jännitemittarilla tupakinsytyttimessä ja kun tuossa Webaston järjestelmässä on kännykkäsovellus, jossa näkyy jännite aina. Kokeilin myös testata akun alkutalvesta virallisella akkutesterillä Bahco BBT60, joka näytti akun olevan 100% kunnossa, nyt kumminkin näyttää akku olevan loppusuoralla, jolloin Lapin reisulla piti uusi akku hankia varalle. Sitä tässä kyselinkin, pitääköhän tuo uusi akku syöttää järjestelmään, jos ah muuttuu?
Kehoittaisin kysymään huollolta pystyykö latauksen parametrejä muuttamaan. Skodan lataukselle tehtiin muutos kun huomattiin että lataus piti akku jännitettä liian alhaalla. Ei ole kyllä oikein että akku menee huonoksi päästöjen alentamisen vuoksi,mitäs säästöä se on että akut tuhoutuu ennenaikaisesti.
Oikeastiko vain 2 vuotta vanha akku vai 2 vuotta sitten käyttöönotettu auto, joka seissyt 2 vuotta myyjäliikkeen pihassa akut tyhjänä? Eli 4 vuotias akku??
Tutkivat seukki huollossa latausta, arvelen että akun ikä n. 3v ja varmaan onkin tyhjentynyt jossain vaiheessa. Katsotaanpa mitä lataus tuumaa kun uuden akun asennan.
Olen viimeisen kahden vuoden ajan joutunut painimaan näiden älylaturiasioiden parissa. Ennenkuin uhraat seuraavan akun älylaturisi alttarille, sinun kannattaisi mielestäni varmistaa, että akun lataus hoituu jollakin tavalla, siis muulla kuin älylaturilla.
Latautuuko autosi starttiakku, kun olet kiinni verkkovirrassa? Näin voisit aika ajoin latailla myös starttiakkua. Meidän autossamme starttiakku alunperin latautui, kun oltiin kiinni 230V:ssa. Tämä toiminto kuitenkin poistui (lue:poistettiin), kun autoon asennettiin DC-DC-konvertteri (buusteri) startti- ja hupiakun väliin. Tämän laitteen avulla saatiin hupiakun lataus toimimaan ajon aikana, älylaturistahan ei siinä tehtävässä ole mitään apua.
Meillä kaiken säädön ja sähellyksen jälkeen vihdoinkin kaikki näyttäisi toimivan. Myös starttiakku pysyy nyt täydessä latauksessa. Sen latauksesta huolehtii tämä laite:
https://www.buettner-elektronik.de/produkte/batterie-zubehoer/produkt/show/mt-standby-laderpro.html
Se mittailee starttiakun ja hupiakun välistä jännite-eroa ja mikäli se on riittävä (hupiakkua ladataan), niin se "päästää" myös starttiakulle max. 5 ampeeria.
Kyllä starttiakku latautuu verkkovirralla, jota aika-ajoin käytänkin kun huomaan jännitteen hiipuneen. Autoissa nykyään niin paljon älytekniikkaa (hälyttimet ja jne) jotka syö akkua seisonta aikana, joten senkin takia joutuu latailemaan. Boosteri myös tässä meidän järjestelmässä. Pitää tuumailla tuota antamasi linkin laitetta. Muutenkin olen ihmetellyt esim. aurinkopaneelin kytkentää vain hupiakun lataukseen, varsinkin kun tuo auton oma ajonaikainen lataus tuollainen ns. Eco-mallinen, voisihan se aurinkopaneeli ylijäämällä latailla myös starttiakkua?
Olen viimeisen kahden vuoden ajan joutunut painimaan näiden älylaturiasioiden parissa. Ennenkuin uhraat seuraavan akun älylaturisi alttarille, sinun kannattaisi mielestäni varmistaa, että akun lataus hoituu jollakin tavalla, siis muulla kuin älylaturilla.
Latautuuko autosi starttiakku, kun olet kiinni verkkovirrassa? Näin voisit aika ajoin latailla myös starttiakkua. Meidän autossamme starttiakku alunperin latautui, kun oltiin kiinni 230V:ssa. Tämä toiminto kuitenkin poistui (lue:poistettiin), kun autoon asennettiin DC-DC-konvertteri (buusteri) startti- ja hupiakun väliin. Tämän laitteen avulla saatiin hupiakun lataus toimimaan ajon aikana, älylaturistahan ei siinä tehtävässä ole mitään apua.
Meillä kaiken säädön ja sähellyksen jälkeen vihdoinkin kaikki näyttäisi toimivan. Myös starttiakku pysyy nyt täydessä latauksessa. Sen latauksesta huolehtii tämä laite:
https://www.buettner-elektronik.de/produkte/batterie-zubehoer/produkt/show/mt-standby-laderpro.html
Se mittailee starttiakun ja hupiakun välistä jännite-eroa ja mikäli se on riittävä (hupiakkua ladataan), niin se "päästää" myös starttiakulle max. 5 ampeeria.
Ei taida startti- ja hupiakut olla galvaanisesti yhdessä normimatkailuautoissa eli on DC/DC-erotus. Molemmat akut liitetään auton hupisähkökeskukseen ja se hoitaa virrankuljetuksen akkujen välillä. Omassa autossani taka-akkuja ladataan max. 50 ampeerilla moottorin käydessä.
Jos akut vain lyötäisiin kiinni toisiinsa, virrat voisivat olla suuriakin hetkellisesti ja starttiakku vaikka tyhjenisi hupiakkuihin jännitteen niissä tasaantuessa.
Verkkosähkössä menee eteen muutama ampeeri, taakse toistakymmentä.
Oheisen liitteen mukaan se meillä alunperin toimi. Nykyään siis ei, koska starttiakkua ei ole enää kytketty lainkaan hupisähkökeskukseen. B1 on startti, B2 on hupi tuossa liitteessä.
Liitetiedostot
img_20220421_145323.jpgVika löytyi latausongelmaan, kuulemma akun päällä on jokin sensori, joka oli viallinen, nyt pitäisi lataus parantua. Akun uusinkin jo taannoin pohjoisen reissulla.
Tuo koskee vain uusia autoja joissa on moottorilla älylaturi.
Kyllä vielä meidän 2006 Hymerissä akut kytkeytyy yhteen kun kone käy.
Kovin on näköjään lyhyt ikäisiä jotkut akut. Otin kuun vaihteessa Transitin talvisäilöstä ja totesin että ehkä startti akku alkaa olla tiensä päässä. Siispä akkuliikkeeseen ja uusi akku kuskin penkin alle. Pois otettiin Fordin oma hopea-akku, valmistusvuosi 2007. Samalla koeponnistettiin Vartan hupiakku vuodelta 2012 oli vielä yli 90% kapasiteetista jäljellä. Starttiakuksi otin Vartan hopea-akun, eiköhän näillä taas jokusen vuoden pärjää.
Sippo
Kovin on näköjään lyhyt ikäisiä jotkut akut. Otin kuun vaihteessa Transitin talvisäilöstä ja totesin että ehkä startti akku alkaa olla tiensä päässä. Siispä akkuliikkeeseen ja uusi akku kuskin penkin alle. Pois otettiin Fordin oma hopea-akku, valmistusvuosi 2007. Samalla koeponnistettiin Vartan hupiakku vuodelta 2012 oli vielä yli 90% kapasiteetista jäljellä. Starttiakuksi otin Vartan hopea-akun, eiköhän näillä taas jokusen vuoden pärjää.
Sippo
Oliko tuo koeponnistus tosiaan kapasiteetista eli ampeeritunneista? Useimmiten taidetaan testata virranantokyky, jolla ei ole hupiakussa merkitystä. Viallinen akku ei tietenkään virtaa anna, mutta melkein tyhjäkin antaa sitä aikansa.
Mun mielestäni virranantokyvyllä on on iso merkitys akkua käytettäessä.
Vanha mittaustapa on kuormitusmittaus, akku yksikertaisesti oikosuljetaan vastukseen paksujen kaapeleiden kautta. Mittarista katsotaan miten paljon jännite putoaa vastuksen punottaessa.
https://www.puuilo.fi/axxel-akkutesteri-6-12-v
Uudemmat mittarit mittaavat sisäistä vastusta. Mittariin asetetaan akun arvot jolloin mittari voi verrata mitattavaa akkua uuteen samanlaiseen. Mittaus tapahtuu hetkessä eikä mittalaitteessa tarvita akkukaapeleiden paksuisia johtoja. Tulos saadaan prosentteina joten luulen Sipon akun testauksen tapahtuneen näin.
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.