- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Uus Burstner ja pamahtaa startissa
Uus Burstner ja pamahtaa startissa
Mutta vain kylmästartissa, lämpösenäkin pehmeä kumahdus. Toinen Delta-auto menossa, eikä asia ole ratkennut. Ens viikolla irroitetaan vaihdelaatikko ja tarkistetaan kytkin, joka kyllä myös hieman väristää liikkeelle lähtiessä. Jos ei sieltä löydy vikaa, sitten purkavat vaihdelaatikon. Kumityynyt ja muut tuet on tarkistettu, kuulema OK. Kyseessä 3 litran kone ja tyyppi Aviano. Tääkö maanantain kappale? Onko jengillä tietoa kyseisistä ongelmista?
Kokkeileppa pittää kytkinpoljin pohojasa, ku starttaat. On sillon ainaski se vaihelootapuoli eliminoitu. Minkälainen se paukahus on? Kuuluuko se auton alta (pakoputkesta), vai konepellin alta (imuputkesta)? Vähän ouolta tuntu, että tiisseliä tartatessa kuulus mittään pamahuksia. Tieteski jos sulla on semmonen imusarjan tulensyöttölaite kylymätartisa mukana, ni saattaas pamahtaakki sielä imusarjasa. Siltikki ihan outo tappaus.
On se vaan outoa porukkaa sielä Teltta-autosa. ku alakavat vaihelaatikosta ettiin vikkaa, jos tartasesa kuuluu moottorista pammaus. Etteivät vaan ny yrittäs veättää sua...
Sama vika meidänkin uudessa 3.0 koneella varustetussa autossa ( myös burstner vaikka ei se vika siinä korissa kyllä ole ) Ei sentään veikanneet teltta-autossa että vika on siellä taka-akselissa joka pitäis vaihtaa????? Nyt tulee aika osuva arvaus : käytitkö Karhulan teltta-autossa diagnoosissa????
Tee pieni testi vaikka huomenna aamulla kun kone-vaihteisto-pakoputkisto on "kylmä": Pyydä avustajaa painamaan vaikka jalalla pakoputkenpäästä alaspäin kun starttaat,vieläkö kolahtaa kuin lekalla lyötäisiin auton pohjaan? Veikkaan että pehmeämpi pamaus kuuluu?? Sama testi ja pakoputken päätä painetaan alas ja taaksepäin....... Kerro sitten vieläkö pamahti??
Heitän tällaisen teorian kehiin että pakoputkistossa on "pinni" päällä eli Turkkilainen? kokoonpanija on tiukannut putkiston "väärin" ja lämmetessähän putkisto on "notkeampi" eli se "kolaus" on vaimeampi.........
Saattaahan se vika löytyä sieltä vaihteistosta ( epäilen suuresti ) mutta onhan merkkiliikkeessä ammattitaitoiset asentajat???? Parempi ois kyllä niittenkin istua välillä kannonnokkaan ja käärästä vaikka sätkä sekä hetki miettiä noissa korjauksissa.
Kerrohan miten sen "testin" kanssa kävi niin mietitään porukalla seuraava teoria "pamauksesta"...... Tarkoitus olis itsellä tuossa viikonloppuna tiukata se putkisto "oikein" sittenhän tuo nähdään..............................
ps. Onhan autossa "takuu" vaan tuo toimenpide on aika "simppeli" ja nopea,tuleepa samalla ihan mielenkiinnosta kurkattua alustaakin.
Kokeiltu on sekä kytkin pohjassa ja polkematta sitä. Ääni pysyy samana. Konepellinkin avasin ja vaimo starttas, eikä ääni tuntunut sieltä moottoritilasta tulevan. Sehän se kaikkia kummastuttaa, että miks kolaus on paljon kovempi kylmänä. Mitähän sitten sitten tosi pakkasella kuuluu?
Löyty siis kohtalotoverikin. Täytyy rouvalle kertoa. Häneltä olen melko usein saanut kuulla kunniani siitä, että otin vastaan viallisen vehkeen. Eihän ääni kuulunut sillon autoa vastaanottaessa, koska silloin moottori oli lämmin. Oikein arvasit Karhulassa kävin ekana, koska on lähin. Autoa jäähdyteltiin pihalla parikin tuntia ja sitten halliin tutkimuksiin. Eivät ees nostaneet ylös, kurkkivat pellin alle ja starttailivat. Lupasivat maahantuojalta kysyä neuvoa ja ilmoittaa sitten minulle. Kerran soitin sinnepäin, ei mitään tietoo. Sit sain Avianon myyjältä vinkin mennä heidän nääpurissa olevaan Deltaan, joka hoitelee pelkästään hyötyajoneuvoja. Puhelimessa arvelivat jo tietävänsä syyn. Joku mootorin tuki on jossain tapauksissa kiinnitetty väärään kulmaan. No, ei ollut tässä tapauksessa. Auto oli ylhäällä ja pakoputkisto ynnä kumityynyjen kiinnitykset myös tarkistettiin. Ei auta kun ajaa sinne Juvanmalmin kulmille uudestaan ens viikolla täältä Haminasta. Teen kuitenkin sen ehdottamasi testin heti huomena.
Mie kyllä menisin TI asemalle tai huoltamolle ja tutkisin tuon avgasröörin sekö tuntuu, että se vastaa tartatessa johonki palakkiin. Lämmetessä tuo rööri jatkuu sen verran, että kosketus loittonee. Irrottasin jonku jatkoksen ja kiinittäsin sitten takassiin paikalheen. Sillä se rööri saattaa olla pänninkissäki näin pänni mahdollisesti poistuu. Kaikkihan on mahollista näissä romuissa kun niitä ei ole ite tehny. Lycka till Jussi nuuskakairasta
Tämä menee nyt kyllä arvaukseksi kun sitä kolausta tai pamahdusta en ole omin korvin kuullut. Veikkaan, että "pamauksessa" kysymys yhteisvaikutuksesta, joka syntyy Ducaton moottorin tunnetusti kovista kumityynyistä kylmänä yhdistettynä pakoputken virheelliseen ripustukseen tai pakoputken osien virheellisestä asennosta suhteessa toisiinsa tai auton alustaan/koriin.
Jospa ne burtnerin tehtaalla siellä saksassa ovat laittaneet se korin viidennen kiristyspultin väärään momentiin;oikea momentti 4,6744 kg/m. Tai pakoputken jälkijäähdytys paukkuu!! Tai katalysaatorissa palaminen epänormaalia! Tai yliataus;jännitte lyö negatiiviseen maahan! Telosta nämä ohjeet ja vie sinne teltta autoon,kyllä ne siellä osaa korjata näitten vihjeitten perusteella! Kaikki vehkeet on ihmisten tekemiä! tumii m laukkanen
Ei se "pamaus" sieltä pakoputkesta tai kiinnikkeistä taida tulla. Haiskahtais että hehkut ei lähde päälle eli kone "potkasee" kylmänä takaisin.Oli nimittäin aamulla -6 pakkasta ja hehkun valo vaan vilahti kun testailin.... Laitatko Tesma väliaikatietoja miten vian metsästys "merkkikorjaamolla" etenee...?
Noin "mututuntumalla" tuntuisi että sieltä hehkutuksesta ja polttoaineen syötön puolelta sitä vikaa kannattaisi hakea.
Ihan maalaisjärjellä jos ajattelee niin kyllä noilla pakkaslukemilla pitäisi jo hehkut lähteä päälle? Mitenköhän muilla tuossa uudessa 3.0 litrasessa noi hehkut toimii? Ihan vaan mielenkiinnosta???? ps. Hehkun sulake on tarkistettu ja ehjä
-No nysse Byrre on Espoon Deltassa ollu 2 päivää tutkimuksissa. Mitään vikaa ei oo löytynyt. Tarviivat tehtaan luvan, että saavat irottaa vaihdelaatikon ja päästä sisäisiin tutkimuksiin. Kytkinasetelma kuitenkin silloin vaihdetaan, koska se täristää lähteässä pakittamaan. Vauhtipyörän tarkistus tietenkin samalla. Lupailivat ens tiistaiksi olevan valmiina. -Nyt se pamaus tuli jopa tuplana pa-pam äänenä joskus. Ihankun moottori tai vaihdelaatikko kolahtais runkoon. -Raportoin heti kun asia saadaan johonkin malliin. -Kyllä mulla hehkun merkkivalo palaa startatessa, mutta vain muutaman sekunnin. -Tesman aviomies "Willa"
Kyllä tuo uusi 2.3 Multijet kolauttaa ainaskin joka toinen kerta startin jälkeen. On uudesta, eli keväästä asti. Vaihtelee oli lämmin tai kylmä kone. Startataan aina kytkin pohjassa. Ääni on kuin lega löis lohkon kylkeen / sellainen matala kumahdus, kun startti palaa "kotiin" startti töistä, eli solenoidi lakkaa vedättämästä ja palaa kotiin. Alkuun tuo ääni askarrutti, mutta nyt on alkanut ajatella senkin kuuluvan näihin makaronimaan ihmeisiin.
Olisin sitämieltä että kuuluu ominaisuuksiin, sama juttu 3,0 uudessa fiijussa kanssa...
-Tän vuoden mallissa on uudenlainen vauhtipyörä. Sanovat sitä 2-massapyöräksi. " Massojen " välillä on välystä, joka lämmetessään tietty pienenee ja kolahtelu loppuu. Uutta oli Suomen Deltalle. Ottivat valokuviakin ja lähettivät tehtaalle, joka antoi välyksen toleranssit ja niihin meidän vehkeemme mahtui. Mitä hyötyä tällä uudistuksella on sitten haettu, on kyllä arvoitus. -Vaihtoivat samalla kytkinasetelman, joka nyt ei tähän paukkuasiaan mitenkään kuulu, mutta tärinäähän oli hieman, varsinkin pakittaessa. Samaa vikaa on ilmennyt muillakin, tähän foorumiin ovat kirjoitelleet. -Heillä oli pihassa kolme 3litran Ducato alustaa ja testatessa niitäkin, sama pauke kuului kaikista nyt syyskylminä.
Jos ne tosiaaan on laittaneet -kuten kerrot - tämän vuoden malliin 2-massavauhtipyörän niin eipä voi muuta sanoa kun, että olisi autossa ollut vikoja ihan tarpeeksi ilman sitäkin. Ratkaisu sinällän ei ole uusi ja niitä on käytössä hyvin monissa automerkeissä. Kaksoismassavauhtipyörällä on omat etunsa mm. tärinöiden ja värinöiden poiston suhteen ja jopa vaihdelaatikon keston suhteen. Mutta jos se menee - ja kun niitä menee - niin se on osana kallis ja sen vaihto maksaa koska vaihteisto pitää vaihdossa irrottaa. Yleensä siinä samalla vaihdetaan/joudutaan vaihtamaan kytkinasetelma ja levy. Jos jousto on toteutettu kumeilla niin Suomen kovat pakkaset ja kumi on varsin huono yhdistelmä. Näistä kaksosmassavauhtipyöristä on jo monien automerkkien kohdalla kehittynyt ihan hyvä jälkimarkkinatuote. Toivottavasti tässä ei käy samalla tavalla.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.