Uudet Fiatin moottorit
Esa Hytti
07.02.2020 12:30
Toivo Koistinen
07.02.2020 13:15
Kahtelin höpökopi puolela bravian sisutamaa peltiokuoren mainosta. Niissä on kakslitranen pösön kone, onko lie sama, mitä fiatilla, ja niissä on vebasto vakiona uusisa.
Luulisi tuohon ratkaisu löytyvän jokin. meillä sitikasa on defan öljypohjan säteilyllämmitin, tosin se vaatii tolpan, tai aggregaatin, mutta se on kohta 17 vuotta lämmittänyt öljypohjaa, ja minä pidän hyvänä, koska siinä lämmin öljy alkaa heti kiertämään
Eli ehkä defan sama konsti sitten käykö näihin. Tai keksiikö joku vebastomallisen, joka kierrättää lämmintä konehuoneessa.
Mottoreissa näkyy kehitis olevan pienempiin menossa, kun mainoksia kahtelin. Fiatillakin isoin kone 2,2 litranen jos oikeen ymmärsin.
Tp
Ari Kuusisto
07.02.2020 19:41
Tässä Fiat Ducaton pienitehoisimman moottorin tietoja ,eli ovat 2,3 litrasia kaikki.Fiat mainostekstiä.
120 MULTIJET2
Teho ja ekologisuu
Euro 6d-TEMP
Maksimiteho 120 hv (89 kW) moottorin kierrosluvulla 2750 r/min
Maksimivääntö 320 Nm moottorin kierrosluvulla 1400 r/min
Iskutilavuus 2300 cm3
Edut:
Muuttuvageometrinen turbo
Paras kokonaispainon ja kulutuksen suhde
Huoltoväli 48000 km (tai 2 vuotta)
6-vaihteinen vaihteisto
Enemmän vääntöä verrattuna 115 Multijet2 Euro 6B -moottoriin
Suurempi vetokyky: nyt 2500 kg
Ari Kuusisto
07.02.2020 19:59
Peugeot Boxer
ISKUTILAVUUS cm3 2179
SUURIN TEHO kW (hv) kier/min 88 (120hv) / 3500 310Nm/1500 , 103 (140hv) / 3750 350Nm / 1750
,121 (165hv) / 3750 370Nm / 1750
MOOTTORI BlueHDi 120 6 vaihteinen BlueHDi 140 6 vaihteinen BlueHDi 165 6 vaihteinen
TYYPPI Turbodiesel - yhteispainesuorasuihkutus - 16 venttiiliä
STOP & START
VAIHTEISTO
VAIHTEISTON TYYPPI Käsivalintainen
PÄÄSTÖNORMI Euro 6.2
Toivo Koistinen
08.02.2020 08:24
niin näkyy, että pösö on 2,2 litranen. iekkö bravia kun kertoo niillä olevan kakslitranen kone erehtynny.
No kehitys kehittyy.
Tp
Toivottavasti kuiten keksivät lämmitys muodon ilman tolppasähköä, koska se pistää puskayöpyilemiset talvella jäihin.
Ollaanko pohjosessa vain liian pieni markkina alue
muokattu: 8.2.2020 08:40
Ari Kuusisto
08.02.2020 09:29
Se on kummallista ettei Pösö ja Citikka ole saatavissa automaattina, se on yksinoikeus Fiatilla.
Jos niihin sais automaatin nykyisen ZF: n 9-vaihteisen olisi varmasti kiinnostusta vielä enempi myös
niille alustoille.
Automaatti kun pitää kokoajan koneen kierrokset parhaimmalla vääntöalueella ja
vaihteita 9 niin löytyy kyllä sopivaa vetoa laajasti.
Kuuleman mukaan pienin Dukato automaatilla on 140 heppainen on jo ihan riittävä.
Ari Kuusisto
08.02.2020 09:35
Onko siitä kellä tietoa miten rakennellaan lämmönvaihtimella tai lisälämmittimellä oleva uusi Ducato
jos moottori on poisuljettu lämmitinpiiristä ,kuten aloittajan liitteessä luki.
Toivo Koistinen
08.02.2020 10:37
Koitin kahtoa ducatoa, ja esitteen tekniset tiedot kerttoo manuaalista. Tiijä sitten mikä oikea. Kuiten automaattinahan noita höpökoppeja kaupataan.
Tp
Ari Kuusisto
08.02.2020 10:57
Tässä mainotekstiä Fiatcamper.com sivuilta.
Kaikki matkailijat ovat mukavuudenhaluisia... myös ajaessaan! Miksipä mukavuuden parantamista ei voisi aloittaa vaikka vaihteistosta? Yksi Fiat Ducaton ehdottomista uutuuksista on 9-vaihteinen automaattivaihteisto. Se on saatavana 140, 160 ja 180 hevosvoiman moottoreiden yhteydessä ja tarjoaa erittäin rentouttavan ajokokemuksen
Ari Kuusisto
08.02.2020 11:02
Ja tehokkaimmasta moottorista:
180 MULTIJET2 POWER tuottaa maksimiväännön 400/450 Nm kierroslukualueella 1500–3000 r/min. Tehokas moottori on hyvä valinta, jos matkareitit ovat vaativia ja mäkisiä. Moottorin suorituskykyä on parannettu edelliseen malliin, 180 Multijet2 Power Euro 6B, verrattuna upouuden automaattivaihteiston ansiosta, joka lisää vääntöä jopa 12,5 %
Luulisi pääsevän rinteeseen jos ei muuten niin takaperin.
Väännön lisä manuaaliin verraten aika merkittävä.
Toivo Koistinen
08.02.2020 13:15
Onhan se hyvä tehot, vaikka kyllä on ajeltu tuon kokosilla hepolaumoilla, ja pienemmilä monta pölli, ja sorakuormaa aikanaan.
Mutta jos niitä on, ei se haittaa. Ihmeesti on saatu viritystä noihin, kun meillä vanhus kakslitra 90 hepoista, ja kulke, ja lähtee kun tavarajuna asemalta.
Miten lie kesto, mutta eihän niitä kai enää tarkotetakkaan puolen miljuuna matkaan.
Satatuhatta, ja paaliin
Kyllä vanhamies kuutioita kaipaa eikä niinkään hepoisa. Se vanha 2,3 jdt oli vaikka 125 hv, niin oli sen kanssa lysti ajella Norjankin mäet. Saati se kolmilitra. Se oli kone, ei mopo.
Mutta jospa se puhe toteutuu, mitä ratio kerto, että telee auto, jossa pieni kone pyörittää laturia, joka antaa virran sähkömoottorille, joka pyörittää perää / periä.
Sitten ollaan oikealla tiellä kaasuttomaan autoon
Tp
Jukka Ruotsalainen
08.02.2020 16:01
Hei,
oma mielipiteeni on se, että: jos on mahdollisuus tehokkaampaan moottoriin (hp), niin se kannattaa ottaa. Liiasta tehosta ei ole haittaa (sitä ei ole pakko käyttää, mutta oiva apu, kun sitä tarvitaan), mutta liian vähästä on (ja sitä ei saa lisää ainakaan helposti).
Ari Kuusisto
08.02.2020 16:33
Se on vaan mennyt vähän siihen suuntaan että tehoa muutetaan moottorinohjauksen ohjelmalla ja
teho ei vättämättä tunnu samassa suhteessa kun lompakko kevenee.
Moottoritehossakin voi löytyä joku järkevä teholuokka, hinta/laatu.
Silloin hinnannousu paremmin ymmärrettävissä jos turbot muuttuu ja tulee mäntien öljyjäähdytystä ja laitetaan välijäähdytintä tai muuten konkreettista osaa.
Tietysti eihän se ole kallis muulle kun jolla ei rahaa ole.
Vähän kun jo takavuosina sähkölaitteen teholuokka nousi tehtaalla piirikortin dipin asennon muutamisella ja ohjelmoinnilla.
Voitiin ottaa isompi hinta isompi tehoisesta vaikka komponentit samat.
Toivo Koistinen
08.02.2020 17:03
Tuosa konepuolella, henkilöautoisakin on menossa koneiden koot pienenee, mutta tehot kasvaa, ja tullaan siihen kuten autokauppias saneli.
Manuaali laatikot häipyy, ja jos haluaa, se pitää tilata erikseen, kun automaatit ovat kohta manuaaleja, mutta vaihteiden vaihdon hoitaa kone.
Jo senkin takia, että vaikka pikku alle tuhatkuutioisessa, kohta viissataa kuutioisessa on hevosia puolentoista sataa, mutta manuaalisti sitä ei saa liikkeelle, koska siinä ei alavääntöä ole olemassakaan.
Miten poltoaine talous, kun pieni kone tekee työtä säästäen löpöä, nin kopin lämmitykselle pitää olla erilinen lämityslaite
Muisteltin äskön naapurin kanssa, miten kassin kuorma-autossa oli jotain 60 hepoista, ja sillä ne kisko kolomen kuution lava täynnä soraa montusta.
Mutta siinä oli litroja koneessa, ja pieni välitys.
Muta kehitys jatkuu, ja aika näyttää mihin.
Tp
Markku Hämäläinen
08.02.2020 18:44
Pienemmästä moottorista isomman tehon repimiseen ovat osaltaan auttaneet parantuneet öljyt.
Kuusikymmenluvulla sanoi kaverini joka ajoi rata-ajoja ja viritti moottoreita, ettei ole ongelma saada Fiat 600 kulkemaan kahtasataa, mutta kuinka saada se kestämään nostetut tehot.
Toivo Koistinen
08.02.2020 20:23
Kyllä minäkin muistan apartin. Lähti kun nappi housun kauluksesta, tuli kokeiltua.
Mutta minulla on aavistus, että nykykoneita ei ole tarkoitetukaan kestämään, koska kaupa ei halua.
Synteettiset moottoriöljyt tulivat jo 70 luvulla, jotenka keskintö ei ninkään uusi.
Tp
Ari Kuusisto
09.02.2020 11:16
Kehitys etenee ja tekniikassa keinot muuttuu, nytkin uudessa Hybridi Renu Cliossa automaattivaihteisto periaatteessa kun manuaali ,pääakselilla on myös sähkömoottori jossa 2 vaihdetta,teoriassa 15 vaihdetta, kytkintä ei ole, sähkömoottori synkronoi vaihteiden vaihdossa pyörimisnopeudet.
Ratkaisu sovellettu nykyisistä F1 autoista ,luulis että toimii.
Ei ainakaan mee kytkin eikä hydraulinen momentimuunnin kun ei ole.
Jos kiinnostaa enemmän TM03 kertoo asiasta.
Vanha keksintö mutta elektroniikka kehittynyt että saatu asia toimimaan.
Ajan DSG:llä ja senkin kestävyydestä yhtä ja toista, voi olla että renulla osuva ratkaisu halvempaan ajoneuvoon.
Toivo Koistinen
09.02.2020 13:55
Ninse sitte automyyjän ennustama, tai tietämä alakaa olla jo. Pieni kone, automaatti, joka on manuaali.
Manuaalit häviää pois.
Joko sekin, että höpökopeissa puoltoista litranen kone, ja miksei, jos sähkö siirtää voiman pyöriin.
Tp
Henkilöautopuolella pösölä, sitikalla on automaatit. Miksköhän ei pakuissa, kun tuossa kahtelin vanhuksen korvaajaa akkuna ostona
muokattu: 9.2.2020 14:10