Uuden Ducaton ohjaus
Timo Levänen
22.09.2023 09:22
Onko kokemuksia uuden (2023) ohjauksesta? Autossani suoralla tiellä ajaessa ohjauksessa tuntuu ikäänkuin pieni välys ja ohjaustehostin nyppää kevyesti puolelta toiselle aiheuttaen koko ajan pienen lisäohjausliikkeen. Ärsyttävä.
Ohjauskulmat tarkastettu ja ovat ok.
Timo Levänen
22.09.2023 09:24
Siis kyseessä on Fiat Ducato.
Kari Rautiainen
22.09.2023 11:12
Ei ne kulmat ole ok. Meeppä toiselle pajalle koettamaan. Mulla oli tommonen juttu kun uuden pirssin ostin. Kulmat oli kuulemma ok mutta siinä 80 vauhdissa oli kuin kenguru ja kokoajan piti pientä korjausliikettä tehdä. Pienellä säädöllä korjaantu…
Timo Haapanen
22.09.2023 14:08
Jos välystä tuntuu niin ohjausvaihde voi olla viallinen. Joskun uudessakin voi olla vikaa.
Timo Huhti
22.09.2023 19:54
Meillä uusi ducato ja kulkee todella nätisti. Kaverilla oli ongelmaa ja syynä oli maahantuontirenkaat.
Mauno Aho
22.09.2023 21:09
Olethan tarkistanut rengaspaineet? Meidän vanhemman (2008) Ducaton ensiasennusrengaskoolla paine edessä 5,0 ja takana 5,5 baria. Liian matala paine on vaarallinen ja tekee auton käytöksen veteläksi.
Eero Bruun
22.09.2023 21:29
Oli aika vanha keskustelu tuo äskeinen keskustelu "matkailuauton talvirenkaat" niin kysyn tässä. Aika vanhat nastat on alla, mutta ihan hyvät. Tekisi mieli ostaa talveksi kitkat, että voisi laittaa yhden vararenkaaksi kesällä. Pärjääkö Suomen talvessa? Turhaan tätä kysyn, ostan kuitenkin. Kesärenkaat vaihdoin uusiin mustiin pehmeisiin, vaikka vanhoissa oli pintaa, mutta vanhat oli harmaat ja kovettuneet.
Martti Bragge
23.09.2023 00:32
2020 mallin tuntemus oli sama eli +-0.
Kyseessä puoli-integroitu Fiat.
Osaava huolto??
( joka on Delta auto, koska heille "ei mahdu nosturille tai emme saa mittalaitteita vanteelle".
Tätä kysytty kahdesta kaupungista. Sama vastaus.
MIKSI V.. Delta-auto on Fiatin ns. merkkihuolto vaikka ei voi tai osaa, edes perusasennuksia tehdä??
Tuo esim. on oiva ja osaavan henkilöstön omaava yritys.
Esim. https://www.raskone.fi/
Sain osaavaan ammattilaisen mittaukseen ja säätöön jonka työn jälkeen ohjaus on nyt kuin pitääkin.
Siis, uusi auto, ei todellakaan ole pyöränkulmiltaan välttämättä kohdillaan !
http://www.italia-motor.fi/Italia-motor/ETUSIVU.html
Kari Rautiainen
24.09.2023 15:15
No mulla uus oli kulmiltaan ihan päin helevettiä. Siinä 80km vauhdissa hyppi kuin kenguru, ohituksissa kiemurteli hitosti. BC lähetti sen muualle mitattavaksi ja säädettäväksi, ja hyvä tuli.
Oli muuten tosi paljon pielessä.
Eero Bruun
25.09.2023 19:22
Timo LevänenOnko kokemuksia uuden (2023) ohjauksesta? Autossani suoralla tiellä ajaessa ohjauksessa tuntuu ikäänkuin pieni välys ja ohjaustehostin nyppää kevyesti puolelta toiselle aiheuttaen koko ajan pienen lisäohjausliikkeen. Ärsyttävä.
Ohjauskulmat tarkastettu ja ovat ok.
Ei kai uudessa autossa voi olla tuollaista vikaa? Ajoiko autoliikkeen asentaja autolla? Minulla henkilöautositikassa ohjaus veti toiseen suuntaan ja ihmettelin onko jatkuvasti vain vasemmalle meneviä mutkia. Ja moottoritien rampilla kun kiihdytti niin vaihdetta vaihtaessa ratti nykäisi toiseen suuntaan. Oli pultti katkennut jossain alatukivarressa. Uusi ohjauksen suuntaus tukivarren vaihdon jälkeen ja korjaantui. Tuohon rengasasiaan vielä. Kävin rengasliikkeessä tänään. Goodyearin kitkarengas oli menestynyt hyvin Moottori-lehden testissä. Kysyin hintoja ja kitkat 215/70 R15C olisi maksanut 790 euroa, Hankookin 640 euroa ja Kumhon 590 euroa allepantuna. Nastarenkaat olisi voinut vielä laittaa alle, mutta niillä oli jo ikää ja halusin kitkat alle jo tällä viikolla ettei tarvitse kauempaa miettiä. Kumhot meni tilaukseen 1-2 päivää, mutta tällä viikolla vaihto alle. Saa sitten nähdä, kun talvi tulee millaiset on.
Markku Hämäläinen
25.09.2023 22:24
Kari RautiainenNo mulla uus oli kulmiltaan ihan päin helevettiä. Siinä 80km vauhdissa hyppi kuin kenguru, ohituksissa kiemurteli hitosti. BC lähetti sen muualle mitattavaksi ja säädettäväksi, ja hyvä tuli.
Oli muuten tosi paljon pielessä.
Missä säädettiin?
Olisi tarve omassakin tarkistuttaa, kun isommassa nopeudessa tuntuu hiukan levottomalta.
Kari Rautiainen
26.09.2023 09:04
Markku HämäläinenMissä säädettiin?
Olisi tarve omassakin tarkistuttaa, kun isommassa nopeudessa tuntuu hiukan levottomalta.
En tiä missä. Bestcaravan sen teetti jollain kumppanillaan.
Eero Bruun
26.09.2023 18:23
Kyllä jotkut rengasliikkeetkin laittaa ohjauskulmat kohdalleen, niin kuin se minun käyttämä täällä Kuopiossa.
Markku Hämäläinen
26.09.2023 18:45
Eero BruunKyllä jotkut rengasliikkeetkin laittaa ohjauskulmat kohdalleen, niin kuin se minun käyttämä täällä Kuopiossa.
Kävin Vianorilla ei kuulema onnistu.
Seuraavaksi kävin Raskoneella, jossa ainoa mahdollisuus olisi ollut tehdä homma metrimitalla.
Ei kulmat ole niin pielessä, että metrimitalla paranisi
Prismat/peilit jää helmamuovien taakse eli ei onnistu.
Eero Bruun
26.09.2023 18:52
Eli siis vain jotkut. Kyllä ne yleensä mainostaa jos palvelu onnistuu.
Ville Säynäjäkangas
27.09.2023 15:20
Onko Ducatossa muuta mahdollista säätää kuin vain auraus?
Timo Haapanen
27.09.2023 17:24
Just vaihdoin alapallon ja se menee suoraa pulteilla aina samaan paikkaan.
https://www.autodoc.fi/skf/13663695?utm_medium=cpc&utm_source=google&c=18661112151&gshp=1&gclid=Cj0KCQjwpc-oBhCGARIsAH6ote_Qmvbd01adUadwEeQqvUmJ2EjvWOmhZ8YekoFP0-oXrE5gbZnhaaQaAo9sEALw_wcB
Markku Hämäläinen
27.09.2023 18:40
Ville SäynäjäkangasOnko Ducatossa muuta mahdollista säätää kuin vain auraus?
En tiedä nykyisistä, kun en ole remontoinut.
Vanhassa -89 Ducatossa oli mahdollista säätää camper, eli kallistuskulmaa peltiliuskojen avulla.
Kun kävin Raskoneella kyselemässä säätöä, totesi asentaja säätömahdollisuuden koskevan vain aurausta
Markku Hämäläinen
27.09.2023 18:41
Ville SäynäjäkangasOnko Ducatossa muuta mahdollista säätää kuin vain auraus?
En tiedä nykyisistä, kun en ole remontoinut.
Vanhassa -89 Ducatossa oli mahdollista säätää camper, eli kallistuskulmaa peltiliuskojen avulla.
Kun kävin Raskoneella kyselemässä säätöä, totesi asentaja säätömahdollisuuden koskevan vain aurausta
Markku Hämäläinen
27.09.2023 18:41
Ville SäynäjäkangasOnko Ducatossa muuta mahdollista säätää kuin vain auraus?
En tiedä nykyisistä, kun en ole remontoinut.
Vanhassa -89 Ducatossa oli mahdollista säätää camper, eli kallistuskulmaa peltiliuskojen avulla.
Kun kävin Raskoneella kyselemässä säätöä, totesi asentaja säätömahdollisuuden koskevan vain aurausta
Siis camber ei camper
muokattu: 27.9.2023 18:42
Ville Säynäjäkangas
27.09.2023 22:18
Rullamitta riittää siis oikein hyvin aurauksen säätöön ja akselivälien vertailuun oikealta ja vasemmalta.
Petri Ahonen
28.09.2023 22:26
Timo HuhtiMeillä uusi ducato ja kulkee todella nätisti. Kaverilla oli ongelmaa ja syynä oli maahantuontirenkaat.
Meillä kanssa Ducato kulkee mielestäni Fiatiksi todella nätisti, ei vetele eikä ole löysää, toisin kuin oli Fordissa. Sen olen huomannut että yli 180km/h kun ajaa, vähän alkaa ilmanvastus autossa tuntumaan ;o)
Petri Ahonen
28.09.2023 22:35
Eero BruunEi kai uudessa autossa voi olla tuollaista vikaa? Ajoiko autoliikkeen asentaja autolla? Minulla henkilöautositikassa ohjaus veti toiseen suuntaan ja ihmettelin onko jatkuvasti vain vasemmalle meneviä mutkia. Ja moottoritien rampilla kun kiihdytti niin vaihdetta vaihtaessa ratti nykäisi toiseen suuntaan. Oli pultti katkennut jossain alatukivarressa. Uusi ohjauksen suuntaus tukivarren vaihdon jälkeen ja korjaantui. Tuohon rengasasiaan vielä. Kävin rengasliikkeessä tänään. Goodyearin kitkarengas oli menestynyt hyvin Moottori-lehden testissä. Kysyin hintoja ja kitkat 215/70 R15C olisi maksanut 790 euroa, Hankookin 640 euroa ja Kumhon 590 euroa allepantuna. Nastarenkaat olisi voinut vielä laittaa alle, mutta niillä oli jo ikää ja halusin kitkat alle jo tällä viikolla ettei tarvitse kauempaa miettiä. Kumhot meni tilaukseen 1-2 päivää, mutta tällä viikolla vaihto alle. Saa sitten nähdä, kun talvi tulee millaiset on.
Kuinka paljon paremmin nuo Kumhot mahtoivat kyseisessä testissä pärjätä kuin Goodyear, joka ei sekään toki ole kaikkien mielestä se paras kitka, kun kerran Kumhoon päädyit? Renkaathan kun kuitenkin ovat se, joka "miehen tiellä pitää (ja miksei naisenkin) " ja joissakin rengastesteissä on ollut reikaita, joita testaajat eivät autokäyttöön suosittele. Netistä kun voi nykyään "halvalla" tilata kaukaakin idästä muovisia talvirenkaita, joilla talvella jarrutuksessa vauhti vain kiihtyy. Turvallisia kilometrejä kaikille mökkiautoilijoille.
Timo Haapanen
29.09.2023 07:47
Ei se niin ole että kaikkien pitäisi ajaa jollain kolmesta tunnetusta rengasmerkistä. Kaikkein huonoimmilla ei myöskään tarvitse ajaa, keskihintaluokasta löytyy oikein hyviä renkaita.
Kumho on pärjännyt testeissä. Esimerkki:
https://kumho.fi/suuren-autobild-2021-kesarengastestin-voittaja-kumho-ecsta-hs51/
Kumho työllistää yli 10 000 henkeä ja tehtaissa valmistetaan 55 miljoonaa rengasta vuodessa. Kyllä ne jotain osaa.
Perustelen näkemystä kokemuksella. Noin 2,5 miljoonaa kilsaa pakettiautoilla keskihintaluokan renkailla. Tarkoittaa n. 100 silitettyä rengasta. Kyllä siitä jonkinlainen käsitys asiasta tulee.
muokattu: 29.9.2023 08:14
Martti Bragge
29.09.2023 21:40
Ville SäynäjäkangasRullamitta riittää siis oikein hyvin aurauksen säätöön ja akselivälien vertailuun oikealta ja vasemmalta.
Omasta kokemuksesta: Meillä oli aikanaan vuosimalli 2000, arvostettu saksalainen alustanvalmistaja ja myös korintekiä samasta maasta. Tämä ajoneuvo söi eturenkaita sisäreunoilta todella liikaa. Auto kävi Vehollakin useammankin kerran. Ei muutosta. Varasin ajan Hämeenlinnan Raskoneelle. Kun aika koitti sinne niin sähköiset säätölaitteet olivat kiinnittetty raskaaseen ajoneuvoon ja homma viipyi. Vanhenpi asentaja kaverinsa kanssa sanoi "kyllä tämä hoituu muutenkin". Hym ajettiin montulle ja äijät säätivät auraukset rullamitalla kohdilleen. Jos oikein muistan, niin sainoivat että 0,2mm on aurauksella nyt. Kiitin tästä. Ja epäilin. Vein auton parinpäivän jälkeen optiseen mittaukseen jossa todettiin että auraus on 0,2mm. Toiset osaa.. No, renkaiden kuluminen ei johtunut aurauskulmista vaan auto oli rakennettu liian kevyelle alustalle jonka seurauksena jousitus "upposi" liian syvään jollion pyörän pystykallistuma asettui väärään asentoon jolloin rengas kului siäreunalta ennen aikoijaan. Tehdas ei tätä myöntänyt. Ei alustan tehnyt eikä korin tekiä. Kumpaankin oltiin suoraan tehtaale yhtydessä. Että tömmönen kokemus.
Eero Bruun
07.10.2023 19:17
Hesarissa oli tänään juttu neljästä erilaisesta renkaasta. Oli nasta, Pohjolan kitka, Keski-Euroopan kitka ja all-season. Ei sitä all-seasonia täysin tyrmätty, oli hyvä lumella ja saa ajaa Suomen talvessa. Ostin viikko sitten Pohjolan kitkat, mutta all-season olisi ollut harkinnassa ellei alla olisi olleet uudehkot Kumhon kesärenkaat. Loppuisi se painavien renkaiden siirtely. Ajaisi vaan rengasliikkeeseen, kun on vaihdon aika. Michelin CC2 oli tuo alla-season ja paljon halvempi kuin muut vertailussa. Minulla tuo talviajo Rapidolla on ihan satunnaista, lähinnä vara-autona silloin, kun Sitikka-vanhus henkilöauto on pajalla korjattavana.