Uuden Adria Coralin omituisuudet
Vesa Kaartti
03.12.2020 17:23
Tällä viikolla rikotaan rajoja. Matkailu -viideon sijasta julkaisemme Jaanan lupaaman matkailu-auton moittimis -jakson. Ja mikä omituisinta, teemme sen torstai -iltana
https://youtu.be/fUolRoHd_gY
T:Vesku ja Jaana
Markku Kumpulainen
03.12.2020 17:58
Timo Leskinen
03.12.2020 19:13
Olipa hyyvvä viteo........
T. Timpe
Toivo Koistinen
03.12.2020 19:21
Elekää välittää. Meillä on kotimaan sisustama, ja monta asiaa olen jäläkiinpäin ihan siihen rakentannu kaikenlaista pikku lisäosaa. Purkanu ensin, ja sitten rakentanu toisenlaisesti.
Se kapine seisoo tuolla yhdeksättä vuottaan, ja vieläkään se ei ole ihan minun mieluinen. Mutta ehkäpä se siittä.
Tosin paino-ongelmaa ei ole, koska tuon omapaino on hyvästi alle kolmetonnia, mutta koossa, ja tilasahan se näkyy, eli autot isonee, nin painot nousee
Niin tuo muovisuus, ja hentoisuus, niin sen syyn kerroitte itse, eli paino.
Jos tuo laitettasiin vaikka niin vankasti kun meillä, niin saisitte hommata itseohjauksen, ja ajaa lava-autolla tavaroiden kansa jäljesssa.
Tuo paino homma on paljon puhuttu asia, eli miksi EU ei kaikkivoipaisuudessaan nosta AB kortin ylärajaa vaikka neljään tonniin, niin valmistajalle, ja asiakkaalle se olisi kovin hyvä
Noita kattomaisema akkunoita en käsitä, koska ne on lisäreikiä korissa, ja oikeasti kuka katselee taivaita ollessaan parkissa, saatikka ajaissa.
Mutta paistetta kesäisin riittää, ja se verho on sitten tarpeen, samoin pimentämään.
Jousista sen verta, että meilä kun perä laskeutui, pistettiin lisälatit sinne, ja hyvä tuli. Tosin ilmapusssit myös toimii.
Eikös fiat uudemmissa koneisa jo ketjulle ole laittanu.
Tosin meillä vanhus on kolmannella sadalla tuhannella, ja kolmasti hihnat vaihettu, enkä minä nyt sitä niin isosti sure. Tuleehan samalla vesipumppu, ja akikki hihnat uudet.
Tp
Ari Kuusisto
03.12.2020 20:26
Hyvä opetusvideo ,Adriasta.
Timo Seppänen
03.12.2020 22:45
Hyvä ja rehellinen kokemusperäinen video, niin hyvässä kuin pahassa. Niin kovin usein näitä omia kulkineita vaan kehua hehkutetaan, mutta epäkohdat vaietaan. Aivan kuin ne olisi itse rakennettuja ja miinus olisi omista meriiteistä pois. Koskee myös henkilöauto puolta, eli ei pelkkiä karavaanareita.
Hannu Sankala
03.12.2020 22:50
Vempula oli meidän asuntovaunummekin. Niin hauraista materiaaleista tehty, että onneksi emme ilmeisesti rikkoneet mitään. Kyllä kait tämä asuntoautobusineskin jollain tavoin vielä järkevöityy. Merkkejä on kohtuuttoman paljon eli monta tekijää koittaa ottaa ottaa siivunsa markkinoilta, kun hintataso on korkealla.
Hannu Kononen
04.12.2020 15:10
Halpamallit ovat juuri tuollaisia. Osat ovat niitä halvimpia ja työn jälki ja toteutus ei ole
kaksista.Tosin ns. hyvätkin merkit sortuvat joskus tällaisiin mokiin kustannussyistä.
Toisekseen lieneeko olemassa merkkiä/mallia,johon ei tarvitse tehdä omia säätöjä ?
Käytössä tulee uusia tarpeita ja vaatimuksia ja mikään malli ei vastaa meidän yksilö-
kohtaisia vaatimuksia,mutta moni asia on korjattavia.
Korjaamattomia ovat esim. runko,joka on säästösyistä usein liian heppoinen matkailu-
autolle. Fiat käyttää runkoa 16,jolloin n. 7metrisissä autoissa peräylitys on liian pitkä
ja näkyy ja tuntuu kuormauksessa ja ajo-ominaisuuksissa.
Matkailuautoissa sopiva runko on maxi,mutta on vähän kalliimpi,mutta ominaisuudet
ovat miellyttävät; kantavuus,ajo-ominaisuudet,kuormaus.
Suomessa on suuntaus,että monista jo esim.Fiatin runkoon kuuluvista varusteista ja ominaisuuksista
peritään lisähinta.Se myyjien ahneus näkyy.Suomalainen on nihkeä ostamaan jo valmiina olevia lisävarusteita.Autoista saa aika mukavia käytössä,mutta pitää olla lompakko melko avoinna kauppoja
tehdessä.
Toivo Koistinen
04.12.2020 17:07
Niinhän se. Toisaalta jos olisi tyyli, etä auto olisi perusversio, ja hinta sitämukaa. Sitten lisävarusteet halun mukaan, eli pelkistetty sisustus, johon voi sittten halutesa ostaa, tai laittaa mitä tarvii.
Nythän on, että turhaa krumeluuria on, mitä oikeasti ei tarvitse, mutta se on, koska se myy. Näköala akkunaa, lasivitriiniä, ja muuta sellaista.
Mutta autojen valmistus on nykyään suurten hommaa, ja sesiittä.
Tp
Martti Bragge
04.12.2020 18:38
Hieno video!
Herätti mietteitä tuosta roskiksesta.
Onko kukaan keksinyt siihen näppärää roskapussin kiinnitystä?
Sinällään aivan älytön tuote, suu kapeanpi kuin "maha".
Mauri Laukkanen
04.12.2020 19:08
No minä taidan olla pioneeri noissa Adrian as,vaunuissa.
Eli ostin uuden Adria asuntovaunun ja ihan sen halpuuden vuoksi.
No sitten sitä elämää siellä pikalisella leirintä alueella voi vain kaipilla,kun kellään muulla
ei ollut Adriaa.
Kun sitte iltasella saunassa ja ns,leirinuotiolla nämä Soliveri ja Kabe miehet surastaan sanoivat että et kuulu joukkoon.
Sitä vittulua sai kuulla jatkuvasti Adriasta.
No tosiasia oli että as,vaununa se oli kuin päre kori.
Ainut hyvä puoli siinä oli ns,pysty alde,eli sillä jatkuvalla liekillä tomiva vesikeskus lämmitin.
No aikani kärsin sitä v-ttulua ja vaihdoin sen Soliferiin,kas kummaa,olin taas kaikkien kaveri!.
Ps taisi olla vuosi 80,tai sinne päin kun Adrian omistus oli minulla.
muokattu: 4.12.2020 19:09
Ari Kuusisto
04.12.2020 19:13
Matkailuauton alustan varusteista pitää ns. "maksaa" kun pakettiautoihin suomi malleissa ympätään varusteita perusautoonkin eivät niihin ilman vastiketta tule, mutta menepä ja osta esimerkiksi Saksasta karvalakki Sprintteri paku käytettynä, niin siinä ei ole edes ilmastointia tai polttoainelämmitintä ,sähkölaseja ym.
Harvoin on automaatteja (robotteja) Fiateissa mutta Sprintterit useammin ovat automaatteja Suomessa.
Matkailuautotehtaat myyvät halukkaille niitä "raakileita" vähillä varusteilla että hinta pysyy aisoissa.
Tuskin Fiatin tai muuhunkaan "kuuluu" varusteet vaan se tapaa olla maahantuojan tehtaan kanssa rakentamia "paketteja" kilpailu ja markkinatilanteen mukaan.
Ammattilaismyyntitykit palstalla varmasti osaavat tarkentaa.
Seppo Suomi
04.12.2020 20:25
Toivo KoistinenNiinhän se. Toisaalta jos olisi tyyli, etä auto olisi perusversio, ja hinta sitämukaa. Sitten lisävarusteet halun mukaan, eli pelkistetty sisustus, johon voi sittten halutesa ostaa, tai laittaa mitä tarvii.
Nythän on, että turhaa krumeluuria on, mitä oikeasti ei tarvitse, mutta se on, koska se myy. Näköala akkunaa, lasivitriiniä, ja muuta sellaista.
Mutta autojen valmistus on nykyään suurten hommaa, ja sesiittä.
Tp
Ainakin Adrian saa niillä varusteilla joilla haluaa. Huonona puolena on se että tehdastoimituksena sen saanti kestää kauan. Me tilattiin marraskuun lopulla auto ja se saatiin elokuun lopulla. Syytä taisi olla myös coronan riivaamassa Italiassa. Eipähän sillä olisi etelään lähdettykään kun olosuhteet olivat sellaiset.mitkä olivat
Tuolla se seisoo nytkin tyhjän panttina. Joskohan keväällä voisi lähteä kesäilmoja hakemaan tänne pohjolaan ?
Toivo Koistinen
05.12.2020 07:32
Selvähän se, että kestää aikansa, kun iso tehdas, ja paljon tehdään, niin varustelu kestää asiakkaan toivomaan.
Mutta hyvänä puolena se, että on mahollista saada juuri sellaisen kun haluaa, ja isolle rahalle täysi vastine.
Kun me ostimma tuon, nin vasta jälkinpäin saimma tietää, että sisustaja tekee sisustuksen juuri sellaisena kokonaan minkä asiakas haluaa.
Tp
Timo Haapanen
05.12.2020 14:16
Hannu KononenHalpamallit ovat juuri tuollaisia. Osat ovat niitä halvimpia ja työn jälki ja toteutus ei ole
kaksista.Tosin ns. hyvätkin merkit sortuvat joskus tällaisiin mokiin kustannussyistä.
Toisekseen lieneeko olemassa merkkiä/mallia,johon ei tarvitse tehdä omia säätöjä ?
Käytössä tulee uusia tarpeita ja vaatimuksia ja mikään malli ei vastaa meidän yksilö-
kohtaisia vaatimuksia,mutta moni asia on korjattavia.
Korjaamattomia ovat esim. runko,joka on säästösyistä usein liian heppoinen matkailu-
autolle. Fiat käyttää runkoa 16,jolloin n. 7metrisissä autoissa peräylitys on liian pitkä
ja näkyy ja tuntuu kuormauksessa ja ajo-ominaisuuksissa.
Matkailuautoissa sopiva runko on maxi,mutta on vähän kalliimpi,mutta ominaisuudet
ovat miellyttävät; kantavuus,ajo-ominaisuudet,kuormaus.
Suomessa on suuntaus,että monista jo esim.Fiatin runkoon kuuluvista varusteista ja ominaisuuksista
peritään lisähinta.Se myyjien ahneus näkyy.Suomalainen on nihkeä ostamaan jo valmiina olevia lisävarusteita.Autoista saa aika mukavia käytössä,mutta pitää olla lompakko melko avoinna kauppoja
tehdessä.
Eiköhän kaikissa 7 metrisissä ole Ducaton pisin akseliväli 4035 mm eikä heavy ( ent. maxi ) sen pidempi ole.
Kantavuus 3500 kg:n autossa on heavyssä pienempi koska itse alusta painaa enemmän kuin light-alusta.
@timppa
Ari Kuusisto
05.12.2020 15:58
Ja Jumper alusta on vielä kevyempi rakenteeltaan.
Keveydestä kuitenkin se hyöty että kortit riittää kun yritetään pysyä siinä 3500kg:ssä siinähän se suurin syy kuten tiedetään.
Esa Varonen
05.12.2020 19:26
Hyvä esittely Adrian ominaisuuksista. Itsellä Dettleffs ja samoja juttuja löytyy. Tuo roskis on yksi isommista jutuista. Pussi ei kestä paikoillaan ja jos ei tee tyhjennystä ennenkuin pussi on puolillaan ei sitä saa pois kuin repimällä väkisin. Olen etsiskellyt vaihtoehtoa mutta ei ole vielä osunut kohdalle riittävän hyvää. Tuulilasissa olevan taustapeilin heitin autotallin laatikkoon estämästä näkyvyyttä oikealle.
Timo Haapanen
05.12.2020 20:34
Mun LMC:n roskiksessa on ( oli ) sellainen n. 5mm:n muovisanka joka piti sitä yläasennossa. Ekana vuonna poikki. Vääntelin siihen vastaavan metallisen. Velimiehen Hobbyssä sama homma.
@timppa
Toivo Koistinen
06.12.2020 06:51
Koskahan ne alkaa opelin alustalle. Siinä on akselinväli 4,35-tai 4,45 m En muista tarkkaan. ohjaamokin on 2 senttiä fiattia leveämpi, ja mersua tais kymmenkunta
Ketjukone, ja samaa autoa kun muutkin. Nythän PSA konserni omistaa ooppelinkin. kaikki autothan on lopussa ooppeleita.
Tuulilasi jäätyy alhaalta, ettei pyyhkijät pelaa sopivalla kelillä, vaan jäätyvät lasiin, se ei ole vika, vaan ominaisuus Istuin mukavuus ainakin yhtähuoono kun fiatissa.
Se aloittajien noituma käsijarrukahvakin on siirretty ohjaajan istuimen oikealle puolen.
Mukavasti, kun nostaa käsijarrun päälle, niin ei pysty kuskinpenkkiä kääntään, koska se estää sen, eli pitää käsirarru pois siksi aikaa, ja kiiloilla pitää auto paikallaan, ellei vaihteella pysy
Polvi ottaa vaihdekepin koteloon kivasti, että muistaa pitäää taukoja ajaisa riittävän usein. Koska ratti ei tule lähemmäs, joutuu kuski tuomaan polvet kojelautaan lähes, ja se kotelo on liian lähellä.
Tuossakun on on semmoinen kolo se ohjaajan työpaikka, ettei varmaan pääse kuski tipahtamaan siitä.
Vänkärin puolen pienipeili, eli se katvepeili näyttää auton kylkeä hyvin, mutta ei sivulle. Sitä ei voi säätää. Isompi on hyvä, ja riittävät säädöt.
Kehun lisää kunhan muistan mitä, mutta lähen syömään aamupuuron nyte, se on täsrkeeempi.
Kunnioittaen Tp
Timo Haapanen
06.12.2020 09:23
Opelin isoin paku on akseliväliltään 4330 mm. Kokonaispainoltaan max. 4,5 t. Taitaa olla niin painava alusta ettei 3500 kg:n auton tekeminen onnistu.
@timppa
Toivo Koistinen
06.12.2020 11:41
2800 jotain on tuon varustellun peltikuoren kokonaispaino meilä, eli eise kovinkaan paljon painavampi. Sama peltiä se koppa kun muisakin.
Mutta hyvä se on ollu ajella, kun ei välitä pikkuhuonouksista.
Muuten adria tekee renun masterin alustalle, ja se on aivan sama paku kun opeli movano. merkki keulasa on vain eri, kun sama kone nokalla, ja sama sisältä, ja tehenekkövät samasa tehtaasa jossain ne
En tiijä millasia ovat sitten 2021 mallit, kun nitäkai ei ole kuvissa. Liekkö jo neki sähöllä.
Tp
Timo Haapanen
06.12.2020 14:22
Tarkoitin että jos alustan akseliväli on 4330 niin tuskin siitä tehdään alle 3500 kg:n autoa.
@timppa
Petri Ahonen
06.12.2020 15:25
Kyllähän noita "vikoja" löytyy varmaan kaikista, mutta onneksi "Korallissakaan" ei ole ollut mitään "vakavampaa" vikaa. Meillä oli yhdessä pyörämökissä kanssa pieniä ongelmia: autossa vain pari juttua, kuten laturi ei toiminut kunnolla, ilmastointi ei toiminut (kylmäaineet oli vuotanut pihalle) . Mökki puolella: silikonia puuttui saumasta, peilissä sitä oli liikaa, wc:n apupöytä jäi käteen, lavuaarin viemäri vuoti, toinen kaasupullo ei mennyt paikoilleen (jalusta väärin asennettu), pullojen yksi remmi liian lyhyt... Laitoin reklamaatiota suoraan tehtaan laatuvastaavalle, joka ei viestistä kuitenkaan tykännyt pyysi viemään takuuhuoltoon. Olen melkoisen varma ettei pikkuvikoja olisi tehtaalle huollosta kuitenkaan ilmoitettu. No, onneksi kaikki, ehkä ilmastointia ja latausta lukuunottamatta oli pikku juttuja.
Toivo Koistinen
06.12.2020 15:28
Meillä on juuri se alusta tässä, eli se 4330 akseliväli. 6,2 pitkä, ja peräylitystä hyvin vähän. https://www.nettiauto.com/opel/movano/11678940
https://www.nettikaravaani.com/adria/matrix-supreme-650-sf/1555810
Tp
Petri Ahonen
06.12.2020 15:33
Mauri LaukkanenNo minä taidan olla pioneeri noissa Adrian as,vaunuissa.
Eli ostin uuden Adria asuntovaunun ja ihan sen halpuuden vuoksi.
No sitten sitä elämää siellä pikalisella leirintä alueella voi vain kaipilla,kun kellään muulla
ei ollut Adriaa.
Kun sitte iltasella saunassa ja ns,leirinuotiolla nämä Soliveri ja Kabe miehet surastaan sanoivat että et kuulu joukkoon.
Sitä vittulua sai kuulla jatkuvasti Adriasta.
No tosiasia oli että as,vaununa se oli kuin päre kori.
Ainut hyvä puoli siinä oli ns,pysty alde,eli sillä jatkuvalla liekillä tomiva vesikeskus lämmitin.
No aikani kärsin sitä v-ttulua ja vaihdoin sen Soliferiin,kas kummaa,olin taas kaikkien kaveri!.
Hyvä että pikkuhiljaa alat toipua v_tuilusta ;o)... meissä suomalaisissa on sisun lisäksi toinen tunnettu ominaisuus, "vahingonilo". Mieti nyt kuinka onnelliseksi teit ne pari Solifer- kaverusta, heille riitti tuosta päivästä juttua varmaan näihin päiviin asti.