Tyhmä kysymys tai ei, mutta jos silti saisi vastauksen, kiitos : )
IJÄS MINNA
14.03.2007 09:03
Kun ei noista asuntoautoista ole kokemusta niin kysynpä kokeneimmilta......
Autoihinkin näytetään myyvän tukijalkoja, mutta onko ne ihan aikusten oikeesti tarpeen?
Ajattelen, että pitääkö nekin lisätä hankintalistalle ennen reissuun lähtöä.
Kiitos asiallisista vastauksista : )
LIIMATAINEN HANNU
14.03.2007 09:08
Heippa Minna, ne tukijalat kyllä hyvät, riippuu vähän siitä peräylityksestä ja onko vuoteet taka-akselin takana, yleensä on, kylä monet ovat ne tukijalat asentaneet, eipähän hytky auto niin kovin, etenkään jos ..., riippuu haluaako auton parkissa vakaaksi, liikkumattomaksi, tai melkein. Niitä tukijalkojakin on monenlaisia, helposti alaslaskettavia ja sitten kinkkisiä.
Minä kyllä laittaisin jos m-autolla reissailisin!
MELLANEN PEKKA
14.03.2007 09:15
No riippuu unenlahjoista, meikäläinen herkkäunisena säpsähtää kun auto vähänkin heilahtaa, ilman tukia siis. Kokeile vaikka parilla haitaritunkilla saatko auton riittävän vakaaksi. Ja käsijarru kannattaa aina vetää kiinni, ei heilu pitkittäin.
IJÄS MINNA
14.03.2007 09:16
Kyllä ne meitin tulevassa autossa kerrosvuotett on taka-akselin takapuolella : /
Ei kait ne muksut nyt sentään viälä...... ; )
Siis laitamme tukijalat. Mikään ei ole sen kettumaisempaa kun joku yällä kääntää kylikiä ja koko auto heiluu ku rajumyrskys : (
Kiitos!
IJÄS MINNA
14.03.2007 09:16
Joten jalat siis laitetaan......ei tartte valvoa koko yötä : )
SVÄRD SEPPO
14.03.2007 09:22
Moi,
Meillä on n. 7 m pitkä puoli-integroitu kiinteällä pitkittäisellä takavuoteella, Fiatin alustalla. Emme ole kokeneet takatukia tarpeellisiksi, mutta voihan sitä hommaa testata veivaamalla auton oman tunkin toisen takakulman alle. Jos tuntuu olevan vaikutusta, niin käyttää sitten reissussa tätä tunkkitemppua, ostaa irtopukit (n. 40€) tai asentaa tukijalat (n. 80 € - ). Vapaa-ajan tavaratalossa näkyy olevan useita vaihtoehtoja.
IJÄS MINNA
14.03.2007 09:32
näyttää olevan nuo tukijalat ihan mukavan hintaiset.
Kiitos.
VARIS VESA
14.03.2007 09:35
Sen tarpeellisuus on monesta asiasta kiinni. Meillä Mesen alusta yli seitsemän metriä ja parisänky taka-akselin takana, ei olla kertaakaan käytetty vielä noita tukijalkoja. kannattais testata onko tarpeen vaiko eikö,,,vaikka Mesehän on tunnetusti keinuvaa sorttia.
KORPPI SEPPO A J
14.03.2007 10:14
vai mikä lienee nimeltään.
Minä laitan saksitunkin oikealle puolelle rungon alle, mikäli on pidempi paikallaanolo. Yhden kahden yön takia ei viitsi nähdä vaivaa. Samalla saa suoristettua ne viimeisetkin millit. Alustana on Ducato. Tarkempaa tyyppiä en tiedä, mutta aika jäykkä jousitukseltaan. Mielestäni.&:>)
JANHONEN MATTI
14.03.2007 11:53
Itse kyllä laittaisin jos ei ole. Tukijaloilla voi paitsi estää auton heilumista myös tarvittaessa oikaista autoa parkissa. Jostain syystä monien camping-alueiden auto- ja vaunupaikkojen tasaisuus tuppaa olemaan sitä sun tätä. Miksihän muuten?
Vaaterissa olevassa autossa esim. ruoanlaitto on helpompaa.
Edelliseen MB:n alustalla olevaan asensin itse Biltemassa myynnissä olevat veivattavat tukijalat á 19.90 kpl.
PUTTO TUULA
14.03.2007 12:33
Kyllä ainakin 7.2m Izolassa tukijalat ovat mukavat ja hyödylliset, mutta auton oikaisusta ainakaan AL-KO-alustan yhteydessä en olisi varma; kestääkö runko noston tukijaloilla.
Al-Ko:n alkuperäiset tukijalat eivät ole suunniteltu nostoon;
tähän tarkoitukseen on oikaisukiilat.
Terv:Timppa
IJÄS MINNA
14.03.2007 13:24
Hieman huokeampi vaihtoehto : )
MOUHU JUSSI
14.03.2007 13:34
Janhonen Matti.Virheellinen opastus toi talloilla oikaiseminen.Ei ne oikaisua varten ole,eivätkä välttämättä sitä edes kaikki kestä.Jos itse tekee niin ei haittaa,mutta ei pidä vääränlaista neuvoa täällä jakaa.Se siintä sano JUSSI.
NOUSIAINEN MARTTI
14.03.2007 17:16
Joo ei!
Missään tapauksessa tukijalolla EI saa outoa tunkata, vaikka olisi mahdollistakin.
Muutenhan ne on hyvät. Lieventää kovasti antennin heilumista.
NOUSIAINEN MARTTI
14.03.2007 17:18
Minna luota Liimikseen. Liimis on tukikjalka asiantuntija.
HAAPANEN TIMO S
14.03.2007 17:48
Kannattaa kokeilla rapuille astumalla ja myös ilman rappuja,keikkuuko liikaa.Aikalailla on autokohtainen asia.Meillä edellinen piironki heilahti melkoisesti noustessani portaalle,nykyinen ei juuri liikahda.Noi ajokiilat on ihan välttämättömät,ei autoa kovin vinoon voi jättää.Kiiloille ajetaan sitten 20cm-30cm vauhdilla,eikä savuteta kytkintä siinä reunassa.
PALIN MATTI
14.03.2007 17:51
Niin mieki Marzza luotan täsä asiasa Liimikseen niiku vanahaan köyteen. Mulla ei oo piirongisa tukijalakoja eikä oo vielä tullu ees kaipuuta. No ehän mie kyllä painakkaan ku puolet siitä mitä Liimis...:-))
PS: Tällä painamisella tarkoitan tässä yhteydessä maan vetovoiman henkilön massaan aiheuttamaa kiihtyvyyttä. En mitään muuta! KJON!
LAHTI ANTTI
14.03.2007 17:51
Vaihtakaa vaunuun niin voi tukijalkoja käytää aina. Eikä heilu eikä hetku vaikka mitä tekisi sisällä!
☺ ☺ ☺
PALIN MATTI
14.03.2007 17:53
Huomasikko Seppo, että sulla tuli painovirhe tuohon sun kirjottammaas viestin otsikkoon...:-)
TOIVONEN MARTTI
14.03.2007 18:33
että kun vaunussa on pakko käyttää tukijalkoja niin ei tarvi tätäkään miettiä...
Nimim. "Retkiauto Sitikassa ei toistaiseksi tukijalkoja"
JANHONEN MATTI
14.03.2007 18:51
Tukijalat ja auton runko kestää aivan hyvin oikaisun kun ei rupea niitä tunkkina käyttämään. Toki minullakin muoviset oikaisupalikat on mutta käytän niitä vain suurempiin oikaisuihin. Olen käyttänyt tukijalkoja viidessä autossa oikaisuun eikä ongelmia ole ollut. Siihen sakkiin mahtuu kolme Fiatin, yksi MB:n ja yksi Fiat/ALKO:n alusta.
LAHTI ANTTI
14.03.2007 18:54
Näin se on Martti. Ei tarvitse miettiä lasketaanko jalat vai ei. Ne lasketaan ja jos tarvis, niin saa vähän oikaistuakin vaunua. Kestää ja kestää...
Eikä heilu!!!
HAAPANEN TIMO S
14.03.2007 19:10
Autossa on neljät pitkäjoustoiset resorit,autoa voi ihan eritavalla tunkata kuin kumijousitettua vaunua.
TERVO JARI
14.03.2007 19:18
auton runkopalkeissa, vai rungon "jatkopalkeissa"? ?
On iso ero sillä mistä ja miten oikaistaan tukijalkoja käyttäen, jos oikein kunnon tukevasta rungosta "oikaistaan", tuskin tulee vaurioita, mutta jos oikaisu tehdään sieltä "apurungon" ääripäästä, olettaa voi että vaurioita tulee, ei ne näy välttämättä heti, vasta vuosien kuluttua.
Ne vauriot voivatkin olla sitten kalliita korjata, pohja painuu sisään vaurioittaen seinää ja lattiaa.
Mutta eihän ne murheet ole ensimmäisen käyttäjän murheita, mutta tuostakin johtuvia "aikapommeja" on myytävänä miltei pilvinpimein noissa caravan liikkeissä . . . On "pikkutörmäyksen" saaneita ym.. ym.. jotka kiireesti pantu kiertoon sen takia että tulleet vauriot eivät välttämäti vielä näy mutta kun kuluu vuos pari paikat "irvistelee" ja kalliiksi tulee . . .
Elikkä käytämmä tukijalkoja tukijalkoina, ei tunkkeina .
Jari
KORPPI SEPPO A J
14.03.2007 20:09
Voi kun olisinkin keksinyt tuollaisen sanan. Edes vahingossa.
Mutta Matti, tuossa sivun yläreunassa on plussa ja miinus. Painapa siitä plussasta pari-kolme kertaa. Sun ei tarvitse ostaa edes silmälaseja.
Vielä. &:>()
PS. Seksitunkki taitaa olla siellä auton sisällä.
SILJAMÄKI ANTTI J
14.03.2007 20:27
Hei Minna!
Ei tyhmiä kysymyksiä olekkaan varsinkaan tässä harrastuksessa.
Kyllä tukijalat ovat tarpeen, jos takaylitystä on vähänkään reilummin, kuten monessa asuntoautossa on tapana. Itse käytän niitä aina. Erityisen hyväksi koen ne silloin, kun pyörät jäävät esim. sateen sattuessa leirintäalueelle tullessa telineeseen yöksi ja matka jatkuu aamulla. Ovat varmasti hintansa arvoiset lisävarusteet.
SIRKIÄ MATTI
14.03.2007 23:51
Autossani on tukijalat, mutta eipä niitä ole tullut käytettyä. Keinuttaahan sitä joskus puuskainen myrskytuuli tai toisen liikkuminen auton peräpäässä. En ole pitänyt sitä kuitenkaan sellaisena ongelmana, että olisin tassut sen takia ruuvannut alas. Muuten niitä on silloin tällöin tullut ruuvailtua, etteivät aivan liikkumattomaksi jämähdä.
PALOVAARA MARKKU
15.03.2007 18:49
Ostin viime kesän reissuja varten Biltemasta kaksi pientä pullotunkkia (2tn, tuotenro 15222, hinta ~8€ / kpl) ja ne puukapulan päälle ja auto suoraan ja vakaaksi.
Auttavat myös renkaanvaihdossa kevät/syksy.
Ei ole hinnankiroissa.
Paikalleenlaitto on hiukan kurottelua, että saa hyvään paikkaan, mutta poislähtiessä ajan kaksi metriä eteen ja nostan kaatuneet tunkit kyytiin...
PALIN MATTI
15.03.2007 19:16
Mietippä Seppo vielä, että mikähän se semmonen tunkki on, jolla estetään antennin ylenpalttinen heiluminen kahden vastakkaista sukupuolta olevan karavaanarin seksuaalisen kanssakäymisaktin aikana.
Mie kyllä sanosin sitä seksitunkiksi! En siis saksitunkiksi! :-))
JUVONEN ESKO
15.03.2007 19:28
Ajoin kerran liujuiselle sivutielle, vauhti loppui ja pyörät suti. Auto alkoi liukua sivusuuntaan joka yrityksellä aina vain lähemmäs vuolasta puroa vieressä.
Laskin tunkit alss ja nostatin autoa senverran että sain kuusen havuja pyörien alle. Nämä tunkithan ei varsinaisesti ole
tarkoitettu auton nostamiseen.
Sitten takaperin takaisin tielle, jossa huomasin että tunkit oli jääneet kiireessä alas. Havujen ansiosta, hyvin liikkui.
Havujahan se Marjokin pyysi.
TIKKANEN MIRJA
15.03.2007 21:20
Varokaapas muuten missä ajelette näin keväällä. Meillä on tuoreessa muistissa viime keväinen tapaus kun jäätiin vaunulla kiinni. Silloin ei naurattanut, nyt jo voi nauraa. Auto ja vaunu oli niin paskassa kun voi kuvitella. Sen jälkeen ei ole pysähdytty kuin levikkeelle joka näkyy tielle tai josta tietää että alla on asfaltti. Siihen jos ois autollakin päräyttänyt niin kova homma oli päästä pois. No, olipahan joillakin puheenaihetta. Meidän piti nimittäin ensin esipestä auto ennenku vietiin pesuhalliin =)