Tuulilasin pesunesteen pakkaskestävyys / kestämättömyys
Jukka Ruotsalainen
20.02.2018 21:50
Hei alan ihmiset,
pakkasta tuuppaa oikein kunnolla. Miten fysiikka toimii, jos tuulilasipesunesteenä on -18 asteen pakkaskestävyyden litkun ja pakkasta on yli 20 astetta, niin kuin lupaillaan ensi viikolla Etelä-Suomeenkin.
Onko riskiä jäätymisvahingoille (autoa ei käytetä)?
Jostakin nettisaitilta luin, että jos pakkaskestävyyttä on kohtuullisesti nesteessä, niin neste ei jäädy "klöntiksi", vaan hilemäiseksi.
Mutta alaa tuntevat ja muutkin tietävät: onko riskejä / huomioon otettavia asioita?
Toivo Koistinen
21.02.2018 06:46
Onhan siinä mahdollisus, että voi jäätyä, ja rikkoa säiliön, ja enenkaikkea pissapojan pumpun
Helppo konsti asiaan. isää raakaa nestettä sinne vaikka reilu neljännes. Ota puhdas hieno muoviletkun pätkä joka yltää nestesäiliön pohjalle, ja puhaltele siihen.
Minä kun en tiedä jos sitä raaka kaataa laimeaan, että sekottuuko liuos tasaiseksi, mutta tuolla konstilla sekottuu.
Toinen konstihan on käydä ajelemassa.
Sekottuu neste. Sitten käytä systeemiä, että se vahva lios menee pesupumppuun, ja suuttimiin.
Minula on 18 asteen nestettä, minkä kylän korjaamo lahjoitti kesällä, ja jäi käyttämättä. Pistin uteliaisuuttani 29 asteen muistaakseni pakkaseen, ja ei mitään jäätä, vaan säilyi sulana, mutta pääsäääntöisesti ne jäätyy, en tiedä menevätkö umpijäähän, vai kuten pakasneste sosehtii
Toivopoika
Timo Haapanen
22.02.2018 11:33
Itsellä ei ole koskaan missään autossa ollut kuin rapiat kymmenen kestävää sekoitusta. Sen kylmemmässä ei pissapoikaa tarvitse, mikään ei ole koskaan rikkoutunut.
@timppa
Pasi Niemelä
22.02.2018 12:46
Laita kanisteri käyttämääsi pesunestettä ulos, niin sillä se selviää miten käyttäytyy.
Joskus kokeillut niin ainankin se mitä kokeilin meni hileeksi.
Toivo Koistinen
22.02.2018 13:41
Hyviä ohjeita, mutta jos laittaa tarpeeksi vahvan ei tarvi asiaa tutkiskella, ja käytön suhteen sillä ei ole ongelmaa.
Talvella vahva neste sulattaa pyyhkiesä alijäähtynyttä, ja kun keväällä herättää auton, niin voi sitten lisäillä vettä kun käyttää.
Mutaman öörin uhraa, ja voi hiihdellä asiaa mietiskelemättä
Toivopoika
Jukka Ruotsalainen
22.02.2018 17:50
Hei,
saman vahvuista ainetta on henkilöautossani. Kun kokeilin pissapoikaa pikaisesti kovimpina pakkaspäivinä, niin ei ollut elonmerkkejä. Kun ajoin auton talliin, niin sitten taas toimi moitteetomasti. Taitaa mennä, kuten Timppa kirjoitti.
Jatkossa laitan hiukan vahvempaa seosta - ei vain tullut syksyllä mieleen, että - 18 astetta ei riittäisi ihan etelässä. Mutta näköjään kunnon talvija on vielä olemassa:)
Heimo Turunen
22.02.2018 20:05
Laiha seos voi sen verran hyytyä ettei se kulje letkuissa ja suutimista alkoholi haihtuu ja silloin suutin jäätyy. Silloin lyhytkin hetki lämmössä avittaa ongelmaan. Henkilöautossamme suuttimet ovat lämmitettävät ja eipä sellaista pakkasta ole etteivät toimisi.
Suurimman osan talvea pärjää -20 nesteellä mutta jos pakkaset uhkaavat niin säiliöön -38-40 nestettä reilun puoleisesti. Lidl kauppa -60 nestettä mutta jos sen laimennussuhde on 1:1 niin kesto taisi olla vain -20.
Sulevi Kallio
23.02.2018 14:39
Minä käytän vain Lasolia, sitä hajustamatonta. Siihen puolet vettä ja hyvin toimi tänäänkin -15 astee pakkasesa. Kun piti lasia pestä, kun motarilla leijuu asvaltti pöly ja se jää lasiin. Auto on aina ulukona, kun tallija ei oo.
Juhani Halmeenmäki
23.02.2018 18:28
-20° nesteellä on pesaistu pölyt pois lasissa vaikka mittarissa on samat asteet.
Toivo Koistinen
23.02.2018 19:34
Liekkö mikä ero niissä lasoleisa. Aikanaan sain kuulla, että lady lasol on paras, ja sitä on käytetty siittä asti.
Onko siinä muutakun se tytömäinen haju erona. Toiminu kyllä hyvin, puolet, ja puolet, niin riitää näile tanhuville.
Sehän on tuon pakkasen keston kanssa kun Lahtinen tuntemattomassa, kun Sihvonen kehui. Suomalainen vastaa kymmentä Neuvostoliittolaista, niin Lahtinen vastasi.
Entäs sitten kun tulee se yhyrestoista
Toivopoika
Jarmo Välimäki
23.02.2018 20:51
Mulla jotain -20 ,voi olla jotta vettäkin liikaa,muttei oo ikinä vastaan hangannu kun tarttis. . JV
Jukka Ruotsalainen
19.03.2018 18:53
Hei, closataan tämä keskustelu: auto haettiin tallista ja sään lauhduttua kaikki toimi niin kuin pitikin.
Sen verran oppia tuli, että jatkossa vain riittävän jämäkkää ainetta, ei mitään luiruja - näin ei tarvitse ihmetellä.
Asko Rantala
04.11.2021 13:29
Tuulilasinpesunestesäiliöstä lähtee neste ohuita muoviletkuja pitkin. Muoviletkujen reiän halkaisija on n. 5 mm ja ne risteilevät monessa sellaisessa kohdassa, jossa ne joutuvat kylmälle alttiiksi ja jäätyvät. Niiden saaminen sulaksi on talvella joskus jopa mahdotonta. Vaikka sää lämpenisi, niin ne letkut eivät sula ja silloin on lasien pesu mahdotonta kurakelillä. Hankalaa on sekin, kun kuraiseen lasiin pyyhkii kuivilla kylmänä kovettuneilla sulilla.
Kannattaa pitää aina riittävä pakkaskestävyys lasinpesujärjestelmässä. Lokakuusta toukokuulle.
Heimo Turunen
04.11.2021 14:09
Letkut ei ole oikeastaan jäässä jos edes jonkinlainen pakkasnesteseos on. Moottorin lämpö sulattaa hyytymän, varsinkin paikallaan ollen ja sitten väkevää sekaan ja käyttöä.
Hannu Sankala
04.11.2021 22:22
Timpan kommentin kannattaja minäkin olen 47 vuoden pakkasajokokemuksella erilaisissa henkilöautoissa ja nyt Dethleffsissä. Kaikissa on pakkasjakson jälkeen pissapoika toiminut sekä edessä että takana ja ajovaloissa, kun olen käyttänyt Lasolia noin neljänneksen veden seassa. Ei pissapoikaa kannata käyttää, jos pakkasta on yli 5 astetta. Vaarallistakin on, kun ajoviima haihduttaa alkoholin pois ensin ja vesi jäätyy sitten nopeasti tuulilasiin.