Tuulettimet
PALDANIUS HEIKKI
16.12.2007 13:14
Omistan -98 vuosimallia olevan Fiat Dukato 2.5 TDI cat 76 tkm ajetun matkailuauton,jossa on moottorilämpötilan normaalissa pysymisongelmia.Ilman maskisuojia lämpötila liian alhaalla, maskisuojilla jos nousee yli 90-100 niin ei lähde jäähdyttäjän puhaltimet pyörimään. Puhaltimet kyllä toimii, kokeilin eilen syöttämällä virtaa suoraan akusta.Onko kellään ollut samoja ongelmia puhaltimien kanssa ja mistä vika mahtaa löytyä?
PYSTYNEN JUHANI
16.12.2007 14:50
Jos kerran puhallin toimii, niin mittarissa 90-100 ei aina pidä paikansa. Emännän Golfissa mittari näyttää 110-120 kun puhallin lähtee käymään.
PALDANIUS HEIKKI
16.12.2007 15:24
Kiitos vinkista. Mittarivikaa itsekkin ensin ajattelin, mutta annoin kokeeksi nousta mittarin lähelle punaista eli n. 120 astetta, niin eivät käynnistyneet. Varmaan vika on siinä jäähdyttäjän alaosassa olevassa anturissa tai sitten releessä.Jos jollain on ollut sama ongelma, olisi paljon helpompi paikallistaa ja korjata vika, koska nämä ovat yleensä ns "tyyppivikoja".
PYSTYNEN JUHANI
16.12.2007 16:05
Vaihda tunnistin anturi. Sehän käynnistää tuulettimen. Hinta on motonetissä 10-15€.
JANHONEN MATTI
16.12.2007 18:25
Tämän ongelman poissulkeva "tutkimus" menee jotekin näin.
Tarkasta tuulettimet kytkemällä niille virta ja maa suoraan akusta. Jos tuuletin ei tällä kytkennällä pyöri vika on tuulettimissa ja eikun tuuletinten vaihtoon. Kiinnitä tuulettimen johdot takaisin paikoilleen. Tämän vaiheen olet jo tehnyt ja tuulettimet pyöri, joten vika ei ole tuulettimissa.
Jos tuulettimet pyöri 1. testissä normaalisti mutta eivät käynnisty kun moottori on menossa liian kuumaksi, irroita tuulettimen termostaattikatkaisimen johdot (jäähdyttäjän alareunassa) ja yhdistä johtojen päät (ohjausvirta) johdonpätkällä. Jos johdot on vaikea irroittaa voit tehdä ohituskytkennän työntämällä termostaatille menevien johtojen läpi nuppineulan. Tämä kytkentä vastaa kunnossa olevan termostaatin normaalia toimintakytkentää.
Käännä virta päälle. Mikäli tuulettimet eivät nyt "käsiohjauksella" pyöri on vika sähköjohdoissa, johtoliitoksissa, releissä (2 kpl) tai sulakkeissa (2 kpl). Joissain malleissa toisen puhallinmoottorin ja releen välissä on vastus mutta toisen moottorin ainakin pitäisi nyt pyöriä.
Mikäli tuulettimet nyt pyörivät mutta eivät lähde käyntiin moottorin ollessa menossa liian kuumaksi vika on edellisellä kytkennällä ohitetussa termostaattikatkaisimessa. Varaudu siihen, että termostaattikatkaisin on hankalassa paikassa vaihtaa.
Voit vaihtaa katkaisimen ilman jäähdytysjärjestelmän tyhjennystä siten, että irrotat termostaattia ensin vain vähän ja mittaat mauserilla kierteen ulkomitan. Tee valmiiksi sopiva tulppa, jonka työnnät heti termostaatin reikään kun olet irroittanut vanhan. Nyt sinulle jää hiukan enemmän aikaa "tuikata" uusi termostatti kierteilleen. Näin vältyt joskus varsin hankalalta Ducaton lämmitysjärjestelmän ilmaukselta ja pääset vain nesteen pienellä lisäyksellä.
HALMEENMÄKI JUHANI
16.12.2007 21:02
Kierre on yleensä M22 ei sitä kannattaa käyttää oletusarvona.