Trumatic sähköllä?
Kari Tolmunen
03.04.2021 10:22
Morjensta mulla on autossa Trumatic 3002 ja katselin että siihen saisi sähkövastus paketin asennettua kaasun lisäksi. Onko tuolla 2000W teholla minkälainen vaikutus lämmön tuottoon. Mä olen vähän skeptinen noihin ilmalämmitys vehkeisiin kun aina ennen on ollut noita kiertäviä vesipatteri lämmityksiä. Eli kysymys kuuluu kannattaako sijoittaa se vähän päälle 300€ tollaseen lisälämmittimen. T:Kari
Seppo Suomi
03.04.2021 12:03
Tuleehan siinä lämmitystehoa 50% lisää. Samalla saa edun että ei tarvitse yöllä kömpiä vaihtamaan kaasupulloa heti sen tyhjennettyä. Samalla se puhaltaa lämpöä arkoihinkin paikkoihin kaasun loputtua.
Itsellä oli vuosia sitten tällainen lisälämmitys. Olin ihan tyytyväinen kun kuljimme silloin enemmän kylmillä ilmoilla kuin nykyään.
Mikäli on yöt sellaisessa paikassa missä on sähkömahdollisuus niin mikäettei.
Asennushan on yksinkertainen mutta vaatii ko. luvat.
Pekka Vatanen
03.04.2021 12:16
Oma kokemus on että sellainen 1800w sähkövastus Trumassa riittää noin 10-15 asteen lämmittämiseen omassa autossa (Adria 697 SL). Eli syksy- ja kevätkeleillä ihan hyödyllinen ja kaasua säästävä. Pakkasilla moinen wattimäärä ei riitä tuvan asumislämpinä pitämiseen.
Epätieteellinen havainto ja ilman vertailukohtia. Käsitys muodostunut lähinnä siitä kun omassa pihassa ollessa on sähkössä kiinni niin jonnekin +5 asteen tietämille on pärjännyt pelkällä sähköllä.
Ville Säynäjäkangas
03.04.2021 12:17
Ei siinä ihan 50% tule lisää. Kaasulla 3500w ja sähköllä 2000w. Meillä on vaunussa tuollainen ja on hyvä peli. Kolme vuodenaikaa pärjää pelkällä sähköllä. Talvella Truman kaasupuoli riittää noin -15˚pakkaselle ja sähköt mukaan, niin -30˚ pakkasellakin tulee toimeen.
Tai tulee siinä tosiaan 50% lisää, mutta ei 100% :)
muokattu: 3.4.2021 12:21
Mauri Laukkanen
03.04.2021 13:22
No minusta eritän hyvä se vastus trumassa,minun intergoitu Hymer ,siinä se riittää +- nolla-asteesta lämmittämään auton noin siihen +20 asteeseen, eli ehkä se paras puoli siinä on se äänettömyys,joka Trumassa
herkkäunisia vaivaa.
Ongelma on pienentynyt, kun asensin sen uuden digitaalisen säätimen,silloin kierosluvut puhaltimella eivät nouse ja laske,kierosluvun säätö toimii peremmin kuin siinä vanhassa manuaalisessa ratti säätimessä.
Pasi Peippo
03.04.2021 14:47
Joka kevät näihin aikoihin oltu lapissa ja aina pärjätty pelkällä sähköllä. Yöt pakkasella ja päivät yleensä plussalla. Tänä vuonna oltiin kolme viikkoa sitten. Ei pärjänny nyt sähköllä, öisin reilu 20 pakkasta päivällä puolet siitä ja kovat tuulet lisänä. Kaasulla joutu lämmittämään että sai kämpän lämpimäksi... Autona Eura Mobil...
-Pasi
Petri Ahonen
03.04.2021 17:16
Pasi PeippoJoka kevät näihin aikoihin oltu lapissa ja aina pärjätty pelkällä sähköllä. Yöt pakkasella ja päivät yleensä plussalla. Tänä vuonna oltiin kolme viikkoa sitten. Ei pärjänny nyt sähköllä, öisin reilu 20 pakkasta päivällä puolet siitä ja kovat tuulet lisänä. Kaasulla joutu lämmittämään että sai kämpän lämpimäksi... Autona Eura Mobil...
-Pasi
Saako kysyä, mikä teillä on sellainen sopiva sisälämpötila elohopea-mittarin mukaan?
Onko teillä kuinka "lisäpeittoja" auton ikkunoissa/ovissa?
muokattu: 3.4.2021 17:25
Petri Ahonen
03.04.2021 17:30
Mauri LaukkanenNo minusta eritän hyvä se vastus trumassa,minun intergoitu Hymer ,siinä se riittää +- nolla-asteesta lämmittämään auton noin siihen +20 asteeseen, eli ehkä se paras puoli siinä on se äänettömyys,joka Trumassa
herkkäunisia vaivaa.
Ongelma on pienentynyt, kun asensin sen uuden digitaalisen säätimen,silloin kierosluvut puhaltimella eivät nouse ja laske,kierosluvun säätö toimii peremmin kuin siinä vanhassa manuaalisessa ratti säätimessä.
Trumako kovaääninen? Minulla taitaa sitten olla todella huono kuulo. Pelkällä sähköllä ilman lisäpeitteitä taitaa tuo 0 olla kylmintä, jolloin sisällä on vielä yli 18astetta. Viimekädessähän se on paljon tietysti kiinni itse autosta ja sen eristevahvuuksista ja kuinka paljon on porukkaa sisällä ja mitä siellä puuhataan.
Timo Haapanen
03.04.2021 17:47
Viime yönä olin paikassa missä sähkö '' kuului'' hintaan. Yöllä -2 pakkasta ja 1800 watin sähköllä mentiin. Mitään pressuja ei ikkunoihin viritelty. Lämppärissä pyynti 22 astetta ja se taisi toteutua.@timppa
Pasi Peippo
03.04.2021 19:15
Joo, yli kahtakymmentä astetta yritetään kyllä vältelläkin mukana kulkevien koirien takia. Yöksi vielä vähennetään lämpöä...
Päivälläkään ei kyllä täysiä tehoja ole tarvinnut. Mutta nyt tosiaan ei sähköllä saanut päivällä oikeen lämpöä nostettua... Tuplapohjan ansiosta lattia aina lämmin...
Ohjaamon ikkunoissa Huhtalon paksu ulkopuolinen ovet peittävä peitto...
-Pasi
Pasi Peippo
03.04.2021 19:20
Markku Hämäläinen
03.04.2021 20:04
Onko kellään vastaajista tuota kamina Trumatic 3002 mallia?
Siihen ei tietääkseni saa mitään diginäyttöä, ainoastaan lämmitysvastukset lämmittimen taakse.
Pasi Peippo
03.04.2021 20:35
Omanikin on 6002 malli. Mutta eiköhän sähkötehot lie samat molemmissa malleissa
Seppo Klemetti
03.04.2021 20:43
Onhan sähköpatruunalla sekin hyvä ominaisuus, että lämpiää lämmin käyttövesi kun ollaan roikan päässä. Ei tarvii kaasua käyttää siihen.
Markku Hämäläinen
03.04.2021 20:50
Seppo KlemettiOnhan sähköpatruunalla sekin hyvä ominaisuus, että lämpiää lämmin käyttövesi kun ollaan roikan päässä. Ei tarvii kaasua käyttää siihen.
Tuossa Truman 3002 mallissa ei ole vedenlämmitystä
Kyse on tästä
https://www.sarkacaravan.fi/product/466/truma-ultraheat-sahkolammitin
Minulla ei ole kokemusta tuosta Ultraheatista, Truman 3002 oli meillä käytössä 17 vuotta.
Itse asiassa se olikin 5002 eli tehokkaampi malli.
muokattu: 3.4.2021 22:00
Pekka Vatanen
03.04.2021 20:55
Auton koko/sisätilavuus ja eristysominaisuudet vaikuttaa varmasti miten pitkälle 1800-2000w lämmityksessä riittää.
Jos kuvitellaan auton sisätilanlämmitin lattialle pöhisemään niin samat watit about saadaan. Jakautuminen tosin hieman pistemäinen >wirn
Seppo Suomi
04.04.2021 16:02
Etuina myös : Ei kaadu vaikka kuinka tönäisee. Ei kärvennä peittoa jos se putoaa lattialle. Ei pelota mahdollisia lemmikkejä. Helppo käytteenotto. Ei vie ylimääräistä varastotilaa. Ym
Itsellä https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ecomat-2000-classic-lammitin?id=101616648 kun Webastoa ei ollut tarjolla sähkölämmityksellä.
Timo Haapanen
04.04.2021 17:27
Mauri LaukkanenNo minusta eritän hyvä se vastus trumassa,minun intergoitu Hymer ,siinä se riittää +- nolla-asteesta lämmittämään auton noin siihen +20 asteeseen, eli ehkä se paras puoli siinä on se äänettömyys,joka Trumassa
herkkäunisia vaivaa.
Ongelma on pienentynyt, kun asensin sen uuden digitaalisen säätimen,silloin kierosluvut puhaltimella eivät nouse ja laske,kierosluvun säätö toimii peremmin kuin siinä vanhassa manuaalisessa ratti säätimessä.
Jossain on vika jos Truma Combin puhallus vaeltelee. Meillä se ei sitä ole tehnyt koskaan. Viime yönä oli pieni pakkanen ja lämmitimme kaasulla. Lämpö ja lämmin vesi päällä koko päivän ja yön, puhallus eco asennossa ja pyynti 19 ° ( sama kuin edellisyönä sähköllä vaikka eilen kirjoitin 22° ) Truma kävi hiljaisella hurinalla aivan tasaisesti koko yön.
Velimiehellä oli vaunussa tuo Ultraheatti ja on kehunut sen maasta taivaisiin.
@timppa
Mauri Laukkanen
05.04.2021 17:16
Timppa ei se puhalluksen voimakuuden vaihtelu ole vika,vain ominaisuus.
Karavan org,puolela on asiantuntijoita jotka ovat yrittäneet parantaa sitä säätöä,mutta laihoin tuloksin.
Minulla se asettui sen uuden digitaalisen säätimen ja sen emolevyn vaihdolla,vastaavia
tapuksia on muitakin.
Timo Haapanen
05.04.2021 18:37
Termostaatin sijoitus on joissain autoissa väärä. Eräässä tapauksessa homma korjaantui kun veti termostaatin ulos seinästä johdon varaan roikkumaan.
@timppa