TRUMATIC 6002 EH
HUKKANEN ESKO V O
16.09.2006 22:11
Tuli tuossa menneellä viikolla käytyä oikein lapissa testaamassa piironkia, jossa on kyseinen lämppäri. No pakkasta oli jonakin yönä pari kolme astetta. Lämpöä kyllä riitti, mutta termostaatissa oli toivomisen varaa. Lämpötilaero oli noin neljän asteen luokkaa termarin ollessa samassa asennossa. Ihmettelin sitä suuresti, koska vuosia vanhassa Primuksessa lämpötila pysyi puolen asteen rajoissa.
Lisäksi puhallin pisti turbon päälle jossain vaiheessa yöllä.
Kun sitä jatkui tarpeeksi kauan oli pakko mennä kääntämään termaria pienemmälle, varsinkin kun lämpötila oli noussut huomattavasti. Aamulla lämpötila oli sopiva.
Kun lähdimme kotiin päin, niin ajattelin kokeilla miten koppi pysyisi lämpimänä ajon aikana. Noin sadan kilometrin ajon jälkeen pysähdyin ja katsoin mikä oli tilanne. Puhallinturbo huusi kuin puimakone ja sisällä oli 32 astetta lämmintä -kyllä tarkeni. Ihmettelin vain mistä se termari oikein haistaa tilanteen.
Nyt kysyisinkin kokeneimmilta käyttäjiltä kokemuksia ko. trumasta a, oliko käyttäjässä vika b, laitteessa, vai jossain muussa?
Tietysti kunnon karavaanarin tuleekin valvoa kaiket yöt käykö kamina vai ei. Tämä kaikki perheen parhaaksi.
NIITTYARO TAPANI
17.09.2006 09:08
Oma lämppärini on ilman EH lisämerkintää mutta lienee samanlainen muutoin lukuunottamatta sähkömahdollisuutta. Trumassa ei ole turboa puhaltimessa, siinä on kolme eri tehoa joilla jokaisella on oma puhallintehonsa. Tehot lienevät 2, 4 ja 6 kW kaasulla. Automatiikka valitsee kulloinkin käytettävän. Itselläni on ollut kaksi asennusversiota 6 kW Truma Combista, C6000 EH lienee kyseessä sinunkin tapauksessasi.
Veikkaan, että ongelmasi juontaa termostaatin anturin sijoituksesta, jos anturin paikka on väärin valittu lämpötila vaitelee mahdollisesti paljonkin.
Ekassa autossa oli anturi kaapin seinässä, samalla kohtaa oli kaapissa kaasu-uuni jonka käyttö lähes välittömästi sammutti lämppärin ja oli siten uuni talvella käyttökelvoton.
Tokassa, nykyisessä, on termostaatin anturi heti ajohytin vieressä sisäseinässä. Siinä se lämpiää hieman hitaasti mutta on hoitanut varsin hyvin tehtävänsä muutoin.
Jos haluat tarkastella Truman termostaatin toimintaa laita mittari sen anturin viereen. Jos tällöinkin lämpötilan vaihtelu on yhtä suurta siinä mittarissa on Trumassa vikaa jos ei lienee syy lähinnä kopan valmistajassa esim. suuttimet saattavat olla väärissä paikoin, mahdollisuuksia on runsaasti.
Käytän autoa myös talvisin, myös vesijärjestelmää, en ole vielä yhtään yötä valvonut lämppärin vuoksi. Muutama "kusiherätys" on tullut pullon (kaasu) tyhjennyttyä aamukolmelta, se lienee kuitenkin vain normaalia harrastukseen kuuluvaa pinnan testausta.
NISSINEN JUHA
17.09.2006 13:42
Meillä 6002 EH :sta lakkas sähköpuoli kokonaan toimimasta lapin reissulla ja just takuuseen vaihdettiin puhallin kotelo.
SUOMI SEPPO S
17.09.2006 16:19
Saman lainen kokemus itsellä viime keväänä lapissa. Turbo löi päälle yöllä ja tuntui että loputkin hiuksista lähtee. Lämmityksen suutin on myös sängyn pääpäässä. Kylläpä yöllä tarkeni, vaikka kävinkin termostaattia kääntelemässä.
Epäilin sitä kun oli kaasun ja sähkön yhteiskäyttö, saisiko se aikaan moisen puhaltimen turbovaihteen ?
Anturi on ulko-oven päällä seinässä (Adria).
Nyt on hyvä olla kun lämppärin kantta ei ole vielä saatu vaihdettua - vehje on käyttökiellossa - eipä tarvi yöllä hikoilla.
t. seppo
LUOTO KARI
17.09.2006 19:33
Meillä on sama lämmitin ja olen myös huomannut tuon "turbovaihteen" olemassaolon. Edellisessä autossa oli 6002C (ilman sähkövastusta). Kyllähän sekin välillä kovilla pakkasilla löi isoa vaihdetta silmään, mutta se ei kestänyt kauaa. Ihmeellistä on juuri se, että tämä EH huutaa välillä täysillä, vaikka ulkona on esim +10. Termostaatti on meillä asuinosan oven yläpuolella.
NIITTYARO TAPANI
17.09.2006 21:36
Vanhemmiten alkaa näköjään tulla huolimattomaksi. Tietysti EH mallissa, jossa on lähes 2 kW lisätehoa sähköstä, pitää olla se "turbo"-teho, koska sen täytyy maksimissaan siirtää 8 kW 6:n sijaan. Sain uteliaisuuttani netistä ongittua jopa suomenkielisen käyttöohjeen C 6002 EH mallille. Siellä sanotaan selvällä ensimmäisellä kotimaisella, jos ei anturia ole kytketty käy lämmitin täysillä ilman säätömahdollisuutta. Näin ollen voitaneen olettaa tapahtuvan jos kaapeli katkoo ja anturi näyttää puuttuvan.
SMULOVITZ LEEVI
17.09.2006 23:36
Lisää trumaticista. Vuoden 2004 malli 6002. Magneettiventtiili takerteli,ei antanut kaasua. Ensiapu huoltokorjaamolta, paukauta magneettiventtiilinkylkeen jollakin puukapulalla. Uusi venttiili vaihdetttiin myöhemmin. Seuraava ilo. Alkoi sammua itsekseen, yleensä yöllä. Sai toimimaan vääntämällä termostaatin täysille. Tehtiin takuuna jotain huoltoa, toimi kolme kuukautta. Viimeisin ilo. Käynnistyessään paukahtaa 2-3 kertaa kunnes jää käyntiin. Sammuu itsekseen 4-5 asennossa.
Ei häiriö ilmoitusta eikä käynnistysyrityksiä. Termostaatti suojatussa ja vedottomassa paikassa. Katsotaan mitä seuraavaksi huollossa tehdään.
a
e
GRANBERG ANDERS
18.09.2006 17:58
En ole huomanut meillä turbo vaiheta. Mutta mitä kylmempä on ulkona sitä suurempi on lämpötila vaihtelu toisin sanoen mitä enemän tehoa tarvitaan auton lämitämiseen. Kokenut hultomies kertoi että itse lämmitin ylikumene ja sammuta itseän lämpötila laskee sisällä kuin lämitin taas jäätynyt se lyöpälle täydellä teholla ja samma toistu kehässä. tämä tapatu meillä kuin on enenmän kuin -15. kehoti pitämän komeron lukua auki että ilma pässe kiertämän. Itse laitoin vielä tuletimen tietokonesta halk 80mm latia tasolla puhalta vilettä ilma pannulle. Näiden toimen piteiden jälkeen lämpötila vaitelu on ollut n 2 astetta. Lämitin on C mallia.
HUKKANEN ESKO V O
18.09.2006 20:18
Onko anturi siinä kierrettävässä säätimessä vai missä? Meillä säädin on 15 sentin päässä oven salvasta jääkaapin seinämällä. Niin tai näin on aika kummallista, että vielä nykyäänkin on näinkin epävarmoja laitteita, kuten edellisissä kommenteissa on nähty.
Viidentoista vuoden tauon jölkeen voi vaan todeta, ettei mitään uutta auringon alla. Myös silloin tuskailtiin lämppärien kanssa.
No ensiviikolla vien auton takuuhuoltoon, ehkä siellä osaavat tehdä jotakin.
Kiitos mielenkiintoisista vastauksista.
Esko
NISSINEN JUHA
19.09.2006 11:00
Onko Sepolla kans Izola SG. Minämeinaan laittaa taka sängyn kiertävään putkeen säädettävän läppäventtiilin niin eiköhän auta liika kuumuuteen kun ei ole mitään säätöä puhaltaa aina sinne kuummiman ilman.
SUOMI SEPPO S
19.09.2006 19:40
Miulla on Stargo 670 SP. Siinä on alun perin jo läppäventtiili putkessa. Ainoa mutta että täytyy kaivaa se venttiiliosa esille kun tuntuu ettei se säätely vaikuta mitenkään ?
t. seppo
PS. Perjantaina Trumaticin kannen vaihtoon. Taisi onnistua ennen pakkasia. Täytyy kysyä huollossa joko he olisivat tietoisia miksi "turbo" lyö päälle. Kuukausi sitten eivät olleet kuullut moisesta.
KINNUNEN PERTTI J
11.10.2006 20:17
Siis onko nää Truman laitteet todella näin rimpuloita ihan oikeesti? Soliferin vaunusta juuri matkailuautoon siirtyneenä (vuoden -89 Soliskassa oli Primuksen pannu, joka pelasi kuin se kuuluisa junan vessa eli ei mitään murheita ikinä, mitä nyt vähän kovaääninen käyntiinlähtöpaukahdus aina joskus) tulee mieleen, uskaltaako tonne viileneviin iltoihin ja öihin lähteä ollenkaan vai pitääkö ottaa kaikki kotoa löytyvät talvimakuupussit mukaan?
KOTILAINEN ISMO A
11.10.2006 21:38
Trumatik on ihan täysi rimpula. Se ei toimi ikinä. Niitä tehdäänkin euroopassa niin harvoihin autoihin. Ei tarkene viileissä illoissa. Auto kannattaa laittaa seisontavakuutukseen ja harkita matkailua vasta toukokuussa.
NIITTYARO TAPANI
11.10.2006 23:41
Itselläni on ollut kaksi Trumaa tosin ilman EH lisäystä ensimmäinen 1997 ja toinen 2001 valmistuneessa ajoneuvossa, molemmat 6kW värkkejä. Ovat toimineet tähän asti aina tarvittaessa, ei ole ollut murheita Trumassa (vielä) muutoin kyllä. Tunnetutkin valmistajat jättävät lopputarkastuksen ja osan suunnittelusta käyttäjälle. Tosin tuppaa olemaan, jotta uudemmissa virityksissä kiinnitetään enemmän huomiota uusiin hienouksiin ja unohdetaan varma toiminta vrt. jutut digiTV ongelmista joita kuulee, oma anaTVni on vuodelta 1982 ja pelittää edelleen. Saas nähdä moniko digiTV/boxi toimii saman ajan kuluttua (n. 24v).
MYLLYRINNE KALERVO
12.10.2006 10:28
Nuistaakseni anturi on tosiaan siinä lämpötilasäätimessä. Ainakin C-malliin jaa lisätarvikkeena irtoanturin muutaman metrin johdolla, jolloin sen voi sijoittaa haluamaansa paikkaan. Liitetään pistokkeella lämppärin kylkeen (valmis liitäntäpaikka).
SAVOLAINEN TOIVO J
12.10.2006 18:33
Niittyaron Tapanille
Minäkin kaipaisin k.o.trumaticin suomenkielistä opusta.
Voisitko antaa vihjeen mistä osoitteesta sen löysit?
Kiitos jo etukäteen.
PUTTO TUULA
12.10.2006 22:39
Vastaan väliin, kts.linkki http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/C6002EH.pdf
Terv:Timppa
NIITTYARO TAPANI
12.10.2006 23:47
Se jo tämä aateveli kerkesi antamaan sen osoitteen. Tässä uudessa järjestyksessä vaan meinaa vanhuksen järjestys seota kun alimmainen ei olekaan uusin vaan saa alvariinsa vetää välistä. Varsinkin pitkillä rotlilla se käy työlääksi, vaikkakin on siinäkin pientä itua, tässä nykyisessäkin.
OLLILA HEIKKI E
02.11.2006 10:42
Mistä osoitteesta löysit sen suomenkielisen käyttöoppaan. On kyllä ihmeellistä, että auton mukana ei tule suomenkielistä opasta vaikka näitäkin lämmittimiä on jo suomessakin satoja.
NIITTYARO TAPANI
02.11.2006 22:15
Olihan tämä osoite jollain täällä muullakin näkyvissä mutta tässä se on uudelleen:
http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/C6002EH.pdf
LUOTO KARI
03.11.2006 07:18
Tuo Andersin kertoma voisi olla selityksenä meidänkin tapauksessamme. Viimeksi viime viikonloppuna Rairannassa heräsin keskellä yötä siihen, että Truma huusi taas täysillä ilman sen kummempaa näkyvää syytä. (Lämmitin oli kaasukäytöllä ja lämpötila oli jo ajat sitten tasaantunut siihen, mihin se oli termostaatilla säädetty.) Pakko oli vääntää termaria pienemmälle, että sai taas unen päästä kiinni. Onko tosiaan niin, että Truma lämmittää itsensä niin kuumaksi, että joutuu lopulta jäähdyttelemään itseään. Sitten kun on jäähtynyt, niin kas kummaa, tilat on jäähtyneet niin paljon, että pitää ruveta lämmittämään maksimiteholla. Meillä Truma on vaatekaapin alla, taidanpa rei'ittää kaapin pohjalevyn oikein huolella lämmittimen tuuletuksen parantamiseksi. Loppukevennys: ehkäpä nimenmuutos olisi paikallaan: Trumatic --> Traumatic.
TOIVONEN MARTTI
03.11.2006 08:30
Jos selitys on tuo niin kyse ei ole lämmittimen viasta vaan asennuksen asiantuntemattomuudesta?
mot
LUOTO KARI
03.11.2006 08:51
Sanoisin, että sekä että. Varmaankin on lämmittimen valmistajalla tiedossa, että laitteen käyttökohteet ovat enemmän tai vähemmän ahtaita ja tiiviitä koppeja, joihin on suht'vaikea järjestää täydellistä/riittävää tuuletusta. Jos lämmitin toimii normaalisti vain saadessaan ympärilleen pari kuutiota hyvin tuuletettua tilaa, niin ei hyvä. Meillä esim. asennuspaikka on puolittain siellä kaapin alla ja puolittain takatallissa, jonka ilmatilavuus lienee juuri tuo pari kuutiota. Ja silti lämmitin saa tuollaisia kohtauksia.
OLLILA HEIKKI E
03.11.2006 14:12
Mojovat kiitokset. Tämä oli enemmän kuin 100 jänistä. On se kumma, että myyjäliikkeestä ei tätä tietoa löydy.
Terv. ho
KOSKINEN OLLI J
04.11.2006 21:05
Minulla on sellainen käsitys että 6002 lämmittimen läpi vitaavan ilman pitäisi jäähdyttää laitetta valmistajan toivomalla tavalla. Matkailuvaunu ja -auto valmistajia ei näyttäisi riittävästi kiinnostavan tutkia onko heidän rakentamansa ilmaputkiston virtausvastus Trumaticin puhaltimelle liian suuri. (Käyttöohje ilmoittaa läpimenevät kuutiot sellaisessa tilanteessa jossa ei ole lämmönkuljetusputkistoja ollenkaan) Mikäli huonon rakentamisen lisäksi laitteen käyttäjä on sulkenut joitakin ilmankulkuläppiä, niin virtaus vähenee entisestään ja lämmitin ylikuumenee.
Eli, jos 6002 "turboilee" normaalissa ylläpito-lämmitys tilanteessa, niin tarkistakaa ensi töiksenne että jokainen ilmaputkiston tuloaukko (pyöreä läppä)on auki asennossa.
VIRTA URPO
04.11.2006 22:46
Trumat 6002 se huoltokutsu Malli 2: Tuotesarja C 6002 EH
sarjanumerot (Fabr.-Nr.):
alkaen C xxxxx-x-15 329 001 päättyen C xxxxx-x-17 159 000
johon omanikin kuului. Kannan vaihdoin itse kun auton (-06 malli ja myyjä liike 500km päässä ) kun paikallinen huolto ei suostunut vaihtaan. Saamansa palkkio onneton. Myyjä kysyi pystynkö vaihtaan kertoen mikä homman nimi. Aivan simppeli juttu. Näytti uudessa olevan vain lisäpeltilista siinä sen leveän tulosuulakkeen ns. kuuman kattilapinnan puolella. Tutkittuani irroitettua, niin olihan siinä sulamisen jälkiä. Vaikka ajettu vasta elokuusta -06 alkaen. Oletettavasti se syy miksi ne kaikki menee vaihtoon. Ihmettelen kun tuollaisena päästävät markkinoille, eli se 6kw +1,8kw varmaan vähän liikaa. Eikä vielä edes ajettu kovilla tehoilla. Onko kukaan muu nähnyt sitä kantta kun vaihdettu / tai vaihtanut. Myyjäliike hoiti fiksusti tavaran vapaasti minulle ja takaisin heille. Työ tosiaan aivan helppo kun on vaunu jossa tilaa kattilan ympärillä. Tuota kattilan lämmitettävän ilman ottoaukotusta olen ihmetellyt. Truman kirja puhuu 100 x 150mm aukosta minimissään.Omassa vaikka kattilahuone onkin iso, niin tuloilma kanavat minusta tosi surkeita eli pieniä rakoja takavuoteen ympäristössä. Meinaan avittaa sen ilman saantia tekemällä pari aukkoa vastaavilla suulakepäillä,joita käytetään lämpöisen ilman ulostuloon. Suulakkeet asennan sopiviin kohtiin kattilahuonetta ettei tule kuitenkaan ns. heti lämmin paluu kiertoon uudelleen. Lisäksi ne auttavat kattilahuoneen tuuletuksessa (toinen yläreunassa ja toinen lattian tasossa)puhallimen ollessa sammuksissa eli lämpö mielummin tilaan kuin sänkyä lämmittämään ( ns. käyttöveden lämmityskautena ).
HALTTUNEN TEUVO
04.05.2010 15:16
Mitkä ovat sähkövastusten tehot lämmittimessä Trumatic 6 E?
Entä Trumatic D, hoituuko auton lämmitys naftalla ja sähköllä?
HALTTUNEN TEUVO
04.05.2010 17:28
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/C6002EH.pdf
Tuolla sanotaan sähkötehojen olevan 900 W ja 1800 W ja että lämmitin valitsee automaattisesti jomman kumman.
Mikäli leirinnän hintaan kuuluu sähkö 6 A sulakkeella, ei ko. lämmitintä voine käyttää sähköllä?
SUOMI SEPPO
04.05.2010 17:41
Laitteessa on manuaalinen sähkötehon valitsin jolla saadaan I tai II teho. Lisäksi voidaan yhdistää siihen kaasu jonka tehon laite itse päättelee. Jos yhdistelmäkäyttö on valittu niin laite käyttää ensin valitun tehon verran sähköä ja tarvittaessa lisäksi kaasua.
@seppo