Truma 6E combin kärjet

Ari Pyykönen 30.09.2020 11:15

Lakkasi Truma pelittämästä.Herjasi koodilla että kaasu häiriö.
Jääkaappi ja liesi kyllä toimi.
Pirkkalan BestCaravanista sain huolto ajan ja kun aikansa selvitti niin löytyihän vikakin.
Kärjet olivat menneet. ja mikä parasta varaosatkin löytyi hyllystä!

Hienosti siellä huollossa toimittiin!! Ja nyt lämmitys toimii niinkuin pitääkin.

Auto on 2016 mallinen ja lämmitys on talvisin ahkerassa käytössä.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ?

Nyt harkinnassa joskos vaihtaisi tuon kaasun pois ja tilalle Diesel Truma. Mites onko käyttökokemuksia siitä?

Ari Knuutila 30.09.2020 12:46

Pikku Byrressä oli diesel Truma , meni poltin onneksi takuu aikana. Puoli autoa piti purkaa lämmittimen takia .Kuvassa osa joka asennettiin ....


En tiedä onko tullut uusia päivityksiä tuohon Diesel Trumaan . Laiteen pumppu on aika äänekäs, jos on herkkäuninen sen nakutuksen kuulee kyllä.
muokattu: 30.9.2020 12:54
Timo Ahjos 01.10.2020 09:43

Minulla on Truma Combi 6D eli siis diesel-lämmitin. Autoni on vuodelta 2012. Alkuperäisessä lämmittimessä oli jonkinlainen suunnitteluvirhe, josta käytiin laaja keskustelu saksankielisessä netissä. Koska se aiheutti minulla ongelmia vasta 2 vuoden takuuajan päättymisen jälkeen, Truma tarjosi minulle kaksi vaihtoehtoa: 1) Joko tietyt osat annetaan minulle Saksasta ilmaiseksi, mutta niiden vaihtotyön joudun Suomessa maksamaan, tai 2) voin ostaa kokonaan uuden lämmittimen puoleen hintaan. Valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon. Uusi lämmitin on kehittyneempi ja mm. hyvin hiljainen. Ei siitä kuulu muuta kuin naftapumpun hiljainen rauhoittava nakutus. Mutta eihän se edes nakuta koko ajan vaan vain silloin, kun lämpötilaa pitää nostaa eli kun kylmä auto pitää saada lämpimäksi tai lämpöä on karannut.

Uusi lämmitin asennettiin joulukuussa 2015. Vuoden 2019 lopulla suuttimet piti vaihtaa. Ne löytyi heti Helsinki Caravanin varastosta ja vaihto tapahtui odottaessa. Niiden käyttöikä on kuulemma / muistaakseni 5.000 tuntia.

Kaiken kaikkiaan olen diesel-Trumaan erittäin tyytyväinen. Se on vaivaton vaihtoehto, varsinkin minunlaiselle selkävammaiselle, joka ei jaksa eikä saa raskaita kaasupulloja nostella. Minulla on käytössä vain yksi 5 kg komposiittipullo kaasuliettä ja jääkaappia varten.

Ari Kuusisto 01.10.2020 16:55

Tuo Diesel lämmittimen nakutus on ollu 2005 vuodesta lähtien hyvää unilääkettä reissussa.
IlmaEberi nakuttaa voi sanoo riittävästi varmastikin tuohon uuteen Diesel Trumaan verraten.
En tiedä sitten miksi pitää olla tollainen sykkivä kelapumppu dieselille kun Wallas liedessäkin on samanlainen.
Onko polttoainemäärät niin pieniä ja säädettävyys helppo tollaisella kelapumpulla.
Jos joku osaa kertoa , olis mielenkiintoista tietää.

Ari Pyykönen 02.10.2020 11:13

Kiitos tämä oli hyvä info.
Eli tuote kuulostaa todella hyvältä!

Timo Haapanen 02.10.2020 11:45

Kukaan ei maininnut pakokaasuista mitään. Käryääkö?

@timppa

Timo Ahjos 02.10.2020 14:40

Timppa, kiitos että annoit minulle tilaisuuden vastata näihin asioihin:
Diesel-lämmittimeen liittyy virheellisiä ennakkoluuloja, kun ihmiset samaistavat sen samaa polttoainetta käyttävään moottorin lämmittimeen. Minullakin on autossani myös Webasto moottorinlämmitin, joten voin niitä vertailla ja kokemuksesta sanoa, että asunto-osan Truma diesellämmitin ei aiheuta samoja ympäristöhaittoja kuin Webasto-moottorinlämmitin. Olennaisimmat erot ovat:
1) Webaston pakoputki avautuu ohjaamon alle, mistä pakokaasu leviää kaikkiin suuntiin ja haisee. Truman pakoputki avautuu noin metrin korkeudella auton sillä puolella, missä ei ole asunto-osan ovea. Tyynellä ilmalla pakokaasu nousee siitä suoraan ylös. Tuulisella säällä se menee tuulen mukana, mutta ei koskaan tule sille puolelle, mistä autoon kuljetaan. Jos naapuri on 4 metrin päässä, tuskin pakokaasu koskaan häntä häiritsee. Vaimoni huomauttaa aina pakokaasun hajusta, kun Webastoa on käytetty, mutta ei ole kertaakaan huomauttanut pakokaasun hajusta, kun Truma on tai on ollut päällä.
2) Webasto ulisee. Truma on paremmin äänieristetty. Siitä ei kuulu sisälle muuta ääntä kuin edellä mainittu hiljainen "naftapumpun nakutus". Jos kävelee hiljaisena aikana auton ympäri, siitä kuuluu hiljainen hurina. (Jos ulkona on yli 20 astetta pakkasta, lämmitin toimii koko yön. Leudommilla ilmoilla se sammuu, kun tavoitelämpötila on saavutettu ja käynnistyy itsestään uudelleen sitten, kun lämpötila on taas laskenut.)

Jos jollakin ahtalla Euroopan camping-alueella kaikki lämmittäisivät vettä Truma Dieselillä, ehkä pakokaasua leijailisi ilmassa, mutta nythän diesel-lämmitteiset matkailuautot ovat harvinaisuuksia. Pakettiautoissa ja rekoissa niitä lienee enemmän, ainakin Webasto-merkkisiä. Kun omassa lämmittimessäni oli ongelma, suomalaisissa matkailuautoliikkeissä lämmitintä ei tunnettu eikä myöskään maahantuoja osannut neuvoa, mutta löysin ratkaisun googlaamalla saksalaiselta pakettiautofoorumilta.

Pertti Welling 06.10.2020 08:43

Mitkä kärjet? Voisiko joku tarkentaa. Autossani Truma 6 puhallin joka puhaltaa lämmitetyn ilman ei lähde käyntiin kun siipipyörästä avustamalla. Kun ei käynnisty puhallin ei lämmityskään.

Timo Haapanen 06.10.2020 08:56

Eikös nuo puhaltimet ( pakokaasu ja lämmitys ) ole kulutustavaraa, kestävät 5-10 vuotta käyttötunneista riippuen.
Joskus on auttanut moottorin puhdistaminen hiilipölystä jota syntyy moottorin hiilistä.

@timppa


Tuossa paketti jossa molemmat moottorit https://www.caravanparts.co.uk/ccg-27409-truma-combi-combustion-motor-assembly-kit-p-2897.html
muokattu: 6.10.2020 09:00
Ari Kuusisto 06.10.2020 13:08

Tuossa diesel lämmityksessä auttaa asiaan pitkät käyttöajat jotka varmasti auttavat siihen ettei lämmitin nokeennu, ja siitä aiheudu käyttöhäiriöitä.
Pahimmat polttoainelisälämmittimienkin ongelmat tulee termostaattiohjatuista moottorilämmityksistä ja lyhyistä katkonaisista ajomatkoista, meillä olleesta etuvetotransusta otettiin termostaatin johdot irti ettei se pätki käyttöä.Käytimme vain napilla ja kellolla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.