Transitin vikakoodiin P2563 liittyen

Kari Lähteenmäki 31.08.2020 11:53

Heippa Transit varakaaharit ja muutkin. Minulla tulee aina välillä useinmiten täyskaasukiihdytyksessä vikakoodi P2563-72 ja auto menee suojamoodiin (tehot pois jne). Vika nollautuu sammuttamalla ja käynnistämällä auto. Sitten taas toimii normaalisti. Vikakoodi viittaisi turbon säätimeen. Vika on ilmeisesti kuitenkin turbon säätyvien siipien jumittamisessa. Olisiko tietoa tai kokemusta onko vika oikeasti turbossa (ei ihan halpa vaihtaa) vai onko vika jossain muualla?

Minulla esiintyy autossa myös satunnaista nykimistä. Nykimistä tulee useinmiten kun on ensin ajettu pitkä matka 80 tai 100km/h ja sitten käännytään jostain risteyksestä ja aletaan kiihdyttää. Nykii kiihdytettäessä ihan reilusti tai sitten nykäisee muutaman kerran. Vauhtiin päästyä taas menee nykimättä tasaisesti. Kerran on tällaisessa nykimistilanteessa mennyt vikamoodiin (sama vikakoodi P2563). Yleensä nykimisestä ei tule mitään vikakoodeja.
EGR venttiili on vaihdettu matkan varrella kahdesti. Ei vaikutusta nykimiseen. Suuttimien pohjaprikat on vaihdettu. Ei huohota öljykorkista. Voi olla että turboon viittaava vika ja nykimkinen liittyvät toisiinsa tai sitten ei. Olisiko kellään kokemusta tai tietoa missä voisi olla vika tai viat? Tätä nykimistä on esiintynyt satunnaisesti kauan ja se tuntuu pahenevan koko ajan pikkuhiljaa.

Auto on etuvetoinen Solifer (Hymer van) Ford Transit 2,2tdci 130hv 2008. Ajokilometrejä on n.140 tuhatta. Ohjelmistopäivitykset on tehty, mikään niistä ei ole nykimistä poistanut. Polttoaineen kulutus on ollut pitkässä juoksussa n.9L/100km. Kulutus on laskettu kilometreistä ja tankatuista litroista (ajotietokone näyttää yleensä n. 0,6L/100km vähemmän). Polttoaineen kulutus ei ole ajan saatossa kasvanut tai muutenkaan muuttunut.

Vinkkejä odotellen Kari

Ari Knuutila 31.08.2020 13:19

Mitä polttoainetta (laatua) . Suositan kokeilemaan Smart dieseliä ,josko pysyis puhtaampana....

Jari Kortesalmi 31.08.2020 21:54

Ei taida olla muuttuvasiipinen turbo kyseisessä transetissa,sähköllä säädettävä kylläkin. Olisiko vika nyt tässä säätimessä? egr kannattaa käydä poistamassa ohjelmallisesti niin ei ole ongelmia enää sen kanssa. Onhan polttoainepuoli kunnossa, ilmaa linjassa?käytä pätevällä ohjelmoitsijalla tutkii viat ja poistaa egr venttiilin ohjelmalla

Vesa Hyyti 31.08.2020 23:04

Hei Kari
Sun täytisi viedä Transtti lääkäriin, käytin siellä kans omani tuli vähän puhtiakin samalla, sen jälkeen alkovi rimor 2010 vm ei "köhinyt" vaan kulki nörästi, tässä lääkärin osoite:
Högberginhaara 11, 04360 Tuusula, Finland
puhelin: (09) 753 7533
tel: +358 9 753 7533
info@motorbit.fi | www.motorbit.fi

www.facebook.com/www.motorbit.fi

Ari Jokinen 01.09.2020 08:56

Eikös tässä ole turbon siipien mekaaninen säätö joka jumittelee? Täällä suositeltiin aiemmin kuparisprayta niihin niveliin.
Ruiskutin omaani (vm 2010) ennakoivasti kuparia eikä siitä ainakaan haittaa ole ollut..

https://www.biltema.fi/autonhoito/voiteluaineet/rasvat/kuparisuihke-2000042302

Tapio Pankka 01.09.2020 09:59

Katso netistä : "turbon puhdistus Mr Muscle". Löytyy runsaasti ohjeita ja kokemuksia turbon ja egr-ventiilin puhdistamisesta uuninpuhdistusaineella. Toki kaupoista löytyy myös kalliita aineita jos toi Mr Muscle on liian halpaa.

Heimo Turunen 01.09.2020 12:27

Pesuaineen kaato onkin loistava idea, youtube on sellainen totuuden torvi jota onkin ilman muuta uskottava. Toki omalla vastuulla sehän on selvää. Kieltämättä siellä on mainioita ohjeita ja vinkkejä mutta taitaa olla halvempaa ja turvallisempaa viedä auto osaavan käsiin.

Tapio Pankka 01.09.2020 13:50

Ok. Tiedät Heimo varmaan paljon näistä asioista!
Toi ohje Mr Musclen käytöstä tuli vaan mieleeni, kun sitä itselleni suositteli eräs Automaan (iso Fiat liike) erittäin kokenut asentaja. Itse en siitä ollut aikaisemmin kuullut.
Tätä menetelmää käyttävät monet auto"tohtorit".

Tapio Pankka 01.09.2020 13:52

Automaa on siis Fiat ja Ford ym. liike.

Timo Haapanen 01.09.2020 14:36

Kuinkahan sitten jos on hiukkassuodatin. Sinne menee karstat ja vaahdot. Keinon toimivuutta en epäile ollenkaan, ei siinä mitään.

@timppa

Ari Kuusisto 01.09.2020 16:26

Mr muscle on 10 prosenttista natriumhydroksidia, liuottaa rasvat ja reagoi metallien kanssa ,laittakoon ken tahtoo metallisiin osiin menee pakosarjasta sylintereihin muskelit.
"Natriumhydroksidi ja sen vesiliuokset eivät ole syttyviä eivätkä ylläpidä palamista. Kuitenkin natriumhydroksidin reaktiossa tiettyjen materiaalien kanssa voi vapautua riittävästi lämpöä sytyttämään palavia materiaaleja. Natriumhydroksidin reaktiossa metallien kanssa voi kehittyä syttyvää vetykaasua"
Vai miten mahdolliset aineen väärään paikkaan joutumiset estetään.
Onnea matkaan.
Sen voisi ymmärtää jos otetaan turbo irti ja puhdistusoperaatio tehdään osat erillään.
Onko varmaa ettei ole valelääkäreitä jotka tuota lääkettä suosittelee.
Hyvin onnistuessaan puoskaritkin ovat onnistuneet ei sitä voi kieltää mutta joskus on leikkaus onnistunut mutta potilas kuollu.

Timo Haapanen 01.09.2020 16:34

Poishan se sieltä sylkäistään pakoputkeen. Onhan se toki ''pielavetinen'' keino kuten Janhosmatti tapasi sanoa.

@timppa

Tapio Pankka 01.09.2020 16:43

Timo ja Ari : oikeita huomioita teillä. Kannattaa ottaa katit ja hiukkassuodattimet irti ennen moottorin käynnistämistä. Kattien ja hiukkassuodattimien puhdistukseen on omat ohjeensa.
Olen kokeillut tuota 2.4 muuttuvasiipiseen Transitin koneeseen. Kaikki nykimiset loppui.
Jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee...... Ja sen mukaan miten lompakossa on painetta.

Kari Lähteenmäki 02.09.2020 10:47

Kiitos vinkeistä. Autoa on tutkittu merkkiliikkeessä ja pienemmälläkin pajalla. Ei taida kellään muulla ollut vastaavia ongelmia kun varsinaista vikaa ei löydy.
Nykimistä on esiintynyt jo paljon ennen kuin tuota turbon vikakoodia on tullut. Olen ajellut autolla paljon ulkomailla joten polttoaine on ollut sitä mitä on ollut saatavilla. Tänä kesänä tosin suomessa ja Nesteen tavaraa on pääasiassa tankattu. Suuttimien puhdistusaineilla ei ole ollut vaikutusta.
Välijäähdyttimen vuotamista tutkitaan nyt parhaillaan. Tuloksista en vielä tiedä. Tutkimukset jatkuu...

Unto Sulkanen 02.09.2020 18:19

Minulla on samanlainen Hmer ja samat vaivat koettu egr enttiililtä lähtee lauhdutin joka menee tukkoon kun puhdistettiin niin toiminut nyt yli vuoden

Unto Sulkanen 02.09.2020 18:19

Minulla on samanlainen Hmer ja samat vaivat koettu egr enttiililtä lähtee lauhdutin joka menee tukkoon kun puhdistettiin niin toiminut nyt yli vuoden

Kimmo Kemppinen 04.09.2020 09:24

Nykimiseen on joillakin auttanut MAP-anturin puhdistus (imusarjan paine). Se liittyy ilmamäärän mittaukseen. Sijaitsee moottorin etuosassa öljykorkista eteenpäin, on hyvin näkösällä. Siihen menee johto, ja on kiinni muistaakseni yhdellä ruuvilla. Sen puhdistamisesta tuskin on ainakaan haittaa. Autossamme se on ollut välillä aika likainen, suorastaa umpeen muurautunut.

Hemmo Lehtonen 15.09.2020 20:22

Terve Kari!
Itsellä samanmoinen Transitti ja sama ongelma; hyytyi ajossa ja toimi jälleen käynnistyksen jälkeen-hetken.
Paikallisen korjaamon omistaja oli ystävällinen ja kertoi vian syyn- turbon sähköisen säädön välitangot (kuvassa) jumittuvat helposti näissä vähemmän ajetuissa matkailuautoissa. Noihin tankoihin ruiskutan syksyisin lämpöä kestävää sprayvaseliinia ja murheet jäivät sille tielle. Jos ne ovat tosi jumissa niin voit joutua irroittamaan ne (lukkosokat) ja kitkuttamaan ne "löysäksi". Neljään vuoteen ei ole enää ollut murheita.

Terveisin Hemmo

Liitetiedostot

nuoli_turboon.jpg
Kari Lähteenmäki 20.09.2020 13:48

Heippa,
Nyt on ajeltu auton kanssa korjausten jälkeen ensimmäiset 300-400km. Auto näyttäisi nyt olevan kunnossa.

Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!

Vikakoodia P2563-72 en saanut korjausten jälkeen esille vaikka oikein yritinkin. Tähän auttoi MAP eli imusarjan paineanturin puhdistus. Auton tietokone ilmeisesti luuli että turbon säätö jumittaa kun vikana olikin väärä painetieto. Turbon säädön välitankoja on aikaisemmin tutkittu eivätkä ne ole koskaan olleet jäykkiä eikä niiden herkistely ole auttanut.

Nykimiseen taasen auttoi Unto Sulkasen vinkki eli EGR:lle menevän pakokaasun jäähdyttimen puhdistus.
Munulla puhdistettiin koko turbolta EGR-venttiin kautta imusarjaan menevä putkisto. Ei ollut ihan tukossa mutta hyvin karstainen.
Auto korjattiin kahdessa vaiheessa joten siitä tiedän puhdistusten vaikutuksen.

Minulla on myös toinen transitti työautona jolla on ajettu n230000 km. Se ei ole koskaan nykinyt eikä ole puhdistuksia tehty ja sillä on ajettu paljon lyhyttä lähinnä kaupunkiajoa. Se on vähän uudempi, joten onkohan jotain kehitystä tapahtunut. Matkailuautollahan on ajettu pitkää matkaa, varmaan puolet kilometereistä euroopan maita kiertäen. Kotimaassa matkat mökillekin on sellaiset 100km suuntaansa.

Tapio Pankka 20.09.2020 16:48

Mainitasemani Mr Muscle-hoito tehoaa juuri näihin karstoittumisiin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.