- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Transitin takajousitus kuntoon
Transitin takajousitus kuntoon
Käytin tänään Transitin leimalla ja olipa hyvä ajaa, vaikka Aila-myrsky puhalsi täydellä voimallaan.
Matkailuauto on vm.08 Ford 2.2 Hymer (Eriba), isolla takatallilla ja peränylityksellä.
Ongelmana on aina ollut huono kuormankestävyys ja peränpainuminen, kun takatallissa on kuljetettu 170kg painavaa moottoripyörää ym. tavaraa, vaikka tallin itsensä kantavuus onkin 350kg.
Ostin nettikaupasta, aeromotorsilta, MB Viton takajouset ( 22€/kpl )ja Opel Kadetin kumiset jousilautaset ( 2+2 kpl, n 15€ ), eli postikuluineen n.70€. siihen vielä Käyttöraudalta n.15cm leveää ja 4mm paksua lattarautaa 60cm pätkä, josta tuli 4kpl jousialustoja. Paksuseinäisestä putkesta jousialustoihin ohjurit kumilautasille, jotka pitää jouset paikoillaan ja toimivat pohjaanlyöntikumeina. Umpikuminen (kumi)jousilautanen alapuolelle ja reiällinen- yläpuolelle josta läpi n.10cm putki. Näin jousitukselle tulee vapaaksi liikeradaksi n.6-7cm. yläpuolelta ruuvilla kiinni entisen lisäjousen paikalle ja alapuolelta kiinni 4:llä ruuvilla (tai henkseleillä) taka-akselin lautaseen. Kustannukset n.100€
Tulee pienellä vaivalla todella mukava ajettava ja n.5cm nouseva taka-akseli Transitiin. Kestää kuormaa, eikä heijaa.
Koska iskunvaimentimet oli jo huonot, niin tilasin usa:sta rockautolta ilmasäädettävät iskunvaimentimet. Posti- ja tullimaksuineen vajaa 150€. Toimitus oli nopeaa (n. viikko) ja hoitivat kaikki em. maksut samaan aikaan yhdellä paypal-laskulla (myös visalla). Cadillac Escalade vm 2006:n takaiskunvaimentimet, vastaavat mitat kuin Transitissa ja käytössä kokonaispainoltaan 7500kg:n jenkkipick-up:iin asti. Vanhoista iskareista yläholkit 14mm pultille ja alakiinnitykseen sisäputki alapultille. Paineletkut takatalliin, johon täyttöventtiili. Puuilon 12v kompressorilla ilmaa järjestelmään aina 8 bar asti. Jos tarvitsee enemmän, niin huoltoasemalta omalla vedenpoistosäiliöllä olevalla täyttöpistoolilla lisää (ei tosin tarvetta). Min paine n.1,5 bar ja max paine n. 14 bar. Itse ajelin tyhjällä autolla 2 barilla ja hyvä oli.
Tulevaisuudessa selviää onko enää tarvetta takapukeille leirintäalueella esim lyhyemmillä yöpymisillä, kun pistää parkissa iskunvaimentimiin esim 8 baria painetta. Paineenlisäys tuntui pihassa heti nostavan ja jäykistävän perää heilahteluilta, sisäännoustessa ja sisälläliikuttaessa. Osasyynä voi tosin olla lisäjousetkin, jotka myös vähensivät auton "elämistä" parkissa.
Laitan mukaan muutaman kuvan, jotka kertoo enemmän.
Hyvä homma, noita rakenteluja täällä tarvii. On apuna monelle samaa vaivaa kärsiville, koska näyttää olevan, että vaikka kalliilla ostaa, nin pitää askarrelle, kuten minulakin kun lusikalootan ripaseinä jäi käteen avatessa.
Minulla ei kuulemma mikään kestä...
Pistin tulitikun pätkät ruuvireikiin, ja ruuvasin takasin Muoniossa yöpyisssä. Aattelin korjata paremmin, mutta maailmalle se lähti aikanaan sillä korjauksella, kun ei muutamassa vuuessa kiireiltä ehtinny, missä mennenee.
Taitaa olla noisa pitkäperäsissä usein, koska meillä, vaikka peräylitystä ei jurikaan ole, niin laskeusi perä, että meleko uutena jo ostin Vallilalta lisälatit.
Tosin ne oli säilösssä puolenkymmentä vuotta oottelemassa inspiraatiota, jotta alan, mutta älysin viedä paikalliseen korjaamoon, ja pojat pisti paikalleen, tekivät suuntaukset, ja hyvä tuli.
Noissahan tahtoo kokoajan olla paino lähes kantavuus lukemissa, että korin tekijät voisivat jo tuon hoitaa.
Tp
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.