Transit 2.2 tdci -08 moniurahihnan ja hihnapyörän vaihto

Paavo Hesse 03.06.2019 21:27

Terve pitkästä aikaa. Voorti hyppyyttää taas: Yritettiin lähteä reissuun ja päästiin 5km, jolloin meteliä koneesta ja kampiakselin päässä oleva hihnapyörä rikki ja toinen hihna poikki. Nilkutin takaisin kotiin ja nyt on uudet osat näpeissä. En kuitenkaan keksinyt, miten sisimmäisen hihnan saa ujutettua kiristimen sisään. Onko kellään kokemusta?


Niin, kuukkeli ja juutuupi katseltu läpi.
muokattu: 5.6.2019 22:39
Christian Rethmann 04.06.2019 20:29

Ilman tarkempia tietoja (varaosaluettelosta löytyy 13 erilaista 2.2 Transittia tolle vuosimallille, eri moottorikoodeja ym) todettakoon että ainakin joissain tuollaisissa Transiteissa käytetään venyvää hihnaa joka on tarkoitus vain venyttää paikalleen. Käsipelillä se ei onnistu, tosi Auto Mies kampeaa sen ruuvimeisselillä päälle ja korjaamoilla on sitten erikoistyökalu siihen hommaan. Alkuperäisen hihnasarjan mukana tulee myös sellainen 'kertakäyttöinen' työkalu hommaan.

Jos se sisempi hihnasi on se lyhyempi (alle metrin, toinen selvästi pitempi) niin se on just sellainen venytettävä. Ja noitahan ei ole sitten tarkoitus käyttää kahta kertaa vaan pitäisi laittaa aina uusi.

Paavo Hesse 05.06.2019 14:22

Korjaaja korjasi. Minulla oli siis oikeat osat jo mukana, koska auto hajosi Motonetin lähelle. Ei vaan itse ilman nosturia vanha enää taivu. Yleensä sanoisin, että kannattaa lukea, mitä kysytään ja vastata, jos on aiheellista.

Hyvää kesää, t.Pave

Christian Rethmann 05.06.2019 20:01

Yleensä sanoisin, että kannattaa lukea, mitä kysytään ja vastata, jos on aiheellista.

Tästä olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä, niin usein näkee vastattavan johonkin keskusteluun mutta vastauksesta näkee metrien päähän että ei ole luettu koko juttua. Nyt vaan en ymmärrä että miten tuo liittyi vastaukseeni.

En kuitenkaan keksinyt, miten sisimmäisen
hihnan saa ujutettua kiristimen sisään. Onko kellään kokemusta?

Käsitin tuon niin ettet saa hihnaa viritettyä paikalleen ja kaipasit ehkä apua. No toki puhut tuossa kiristimestä joka viittaisi suoraan perinteiseen hihnaan MUTTA työn puolesta olen niin usein kuullut asiakkaiden sekoittavan kiristin- ja ohjainrullat että arvelin kyseessä olevan todellisuudessa ohjaimen. Noiden venyvien hihnojen asennuksen kanssa on monella mennyt sormi suuhun kun taas kiristimellisessä järjestelmässä harvoin on ongelmaa. Kaikesta edellämainitusta (eli yleinen kiristin/ohjain -sekaannus, se että päälle venytettävät hihnat ja niiden asennus ovat monelle uusi tuttavuus) johtuen arvelin mitä arvelin ja vastasin mitä vastasin.

Koska, kuten jo mainitsinkin, varaosaluetteloista löytyy aika paljon tuota vuosimallia ja tuota moottoria (kts liitetiedosto, siinä on 'vain' 5 erilaista) niin ihan pitkälle motivaationi ei riittänyt että olisin katsonut varaosaluettelosta ja esimerkiksi Autodatasta kunkin vaihtoehdon hihnamallit ja hihnajärjestelmän kokoonpanon joten myös tämä johti vastaukseni epämääräisyyteen. Ja poikkeuksellisesti tyydyin antamaan puolittain epämääräisen vastauksen koska arvelin ongelman syyn olevan edellisessä 'säkeessä' kuvaamastani tilanteesta johtuva.

Mutta hieno homma että auto tuli kuntoon. Jos sulla on jossain välissä hetki aikaa niin kernaasti kuulisin että missä kohtaa ymmärsin väärin ja minkälaista vastausta hait.


Ylläolevassa piti olla väkäsulut merkkaamassa edelliseltä kirjoittajalta lainaamia virkkeitä mutta ne eivät näköjään tallennu tällä foorumilla eikä tässä ilmeisesti ole muokkaustoimintoa.
muokattu: 5.6.2019 20:02

Liitetiedostot

transit2-2-2008.png
Paavo Hesse 05.06.2019 22:22

Niinkuin aloituksesta selviää, kysyin onko kokemusta kyseisestä kiristimellä olevalla hihnastolla.
Motonetin tiskiltä löytyi kyllä sopivat hihnat ja hihnapyörä suoraan vuosimallin ja moottorityypin mukaan.
Korjaaja opasti miten vaihto suoritetaan: Kiristintä pitää löysätä moottorin takaa, jotta hihnan saa ujutettua väliin.
Jää ainakin minulta tekemättä kotipihallakin, saati sitten reissussa. Ehkä jos ajaisi pukkien päälle....

Hihnapyörän kovat pultit oli myös kiinni sen verran, että rälläkkää tarvittiin.

Timo Haapanen 05.06.2019 22:39

Paavo on tarkka mies. Paavo tietää mikä on kiristin eikä kelpuuta vastauksia vaikka ne kuinka hyvässä hengessä annettaisiin. Se on harmi koska hyvät vastaajat ovat katoavaa perinnettä.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.