Thetfordin korjaus

Markku Kainulainen 18.04.2021 16:48

Minulla on autossa Thetford C200 kasetti-WC. Se alkoi nyt vuotamaan istuimen sisältä, joko joku liitos on pettänyt tai sitten se venttiili on hajonnut. Onkohan joku onnistunut korjaamaan tuollaista ? Avasin sen ensin alakautta mutta ne letkut on niin ahtaasti istuimen sisällä ettei niihin pääse käsiksi. Sitten kokeilin aukaista yläpuolelta sitä istuinta ohuella lastalla reunan saumasta, sieltä kautta näyttäisi olevan paremmin tilaa tutkia paikkoja. En saa sitäkään auki, onkohan se liimattu kiinni ? Tuo olisi varmaan korjattavissa oleva vika vai onko nämä tehty niin että pitää vaihtaa koko istuin ? Ohjekirjassa näkyy kyllä olevan kuvat noistakin osista ihan kuin ne olisi vaihdettavissa.

Markku Hämäläinen 18.04.2021 17:10

Pytty alakautta irti, niin osiin pääsee käsiksi.

Juhani Backman 18.04.2021 17:11

Onko päässyt jäätymään ja magneettiventteeli haljennut varaosa c200cs ,esim vapaa ajan tarvikatalo

Markku Kainulainen 18.04.2021 17:23

Kiitoksia, pitää sitten yrittää uudestaan sieltä alakautta. Näytti tällaisen isokätisemmän kannalta aikamoisen ahtaalta mutta ehkä sen saa jotenkin sieltä taiteiltua. Saattaa hyvin olla että pakkanen on sen tuhonnut. Yritin syksyllä kyllä tyhjennellä paikat, ei sekään tunnu aina onnistuvan. Toivoin että sen sivusauman olisi saanut jotenkin auki mutta ehkä olisikin ollut liian helppoa.

Matti Asikainen 18.04.2021 19:24

Muistitko syksyllä tyhjentää magneettiventtiilin letkun? Homma onnistuu painamalla tyhjennysnappia , jolloin venttiili avautuu. Mutta samalla virta ei saa päästä pumpulle eli pumpun vieressä olevan kytkimen tulee olla auki. Ellei siellä ole kytkintä, niin se on syytä sinne asentaa. Järjestelmän tyhjennys tulee aloittaa raitisvesisäiliön tyhjennyksellä. Kun se on tyhjä, avataan putkiston tyhjennyshana, jolloin lappovaikutus imee pumpun (huom. takaiskuventtiili) nousuputken tyhjäksi sillä edellytyksellä, ettei allashanoista lasketa ilmaa järjestelmään. Sen jälkeen avataan WC:n venttiili ja sitten suihku- ja allasventtiilit käyttäen kuumapuoli ja kylmäpuoli kustakin hanasta erikseen hetken aikaa auki. Kun hanat on tyhjätty vedestä, niin lopuksi avataan kaikki hanat täysin auki. Letkuihin jäävä vähäinen vesimäärä sulaa kyllä, kun auto taas otetaan lämmitettynä käyttöön. Näin olen toiminut ainakin Dethleffsissä toistakymmentä vuotta ilman puhalluskonsteja. Auto oli talvikäytössä, säilytettiin ulkona ja vedet otettiin viikoloppureissuillekin.

Timo Haapanen 18.04.2021 20:20
Markku Kainulainen

Kiitoksia, pitää sitten yrittää uudestaan sieltä alakautta. Näytti tällaisen isokätisemmän kannalta aikamoisen ahtaalta mutta ehkä sen saa jotenkin sieltä taiteiltua. Saattaa hyvin olla että pakkanen on sen tuhonnut. Yritin syksyllä kyllä tyhjennellä paikat, ei sekään tunnu aina onnistuvan. Toivoin että sen sivusauman olisi saanut jotenkin auki mutta ehkä olisikin ollut liian helppoa.

Siellä alapuolella on ruuveja joilla malja on kiinni, Oliko 4 vai 6 en muista, kerran olen homman tehnyt C 200- malliin.

@timppa

Ilkka Yrjönsalo 19.04.2021 10:08

Näyttää jääneen vettä putkistoon ja mangneettiventtiiliin. Jäätyessään halkaisee putken kiinnitysmutterin. (valkoinen iso mutteri/ samanlainen kuin pesukoneen letkuliitoksessa)
Kasettipesän kautta pöntön yläosan saa irroitettua. Ruuvikiinnitteiset liuskat (muistaakseni
3 kpl) irroittamalla pönttö irtoaa ja letkuliitokseen pääsee käsiksi. Liuskat on hieman hankala irroittaa kun siaitsevat kasettipesän "katossa"
Syksyisin ennen pakkasia pöntolle menevä vesilinja pitäisi puhaltaa tyhjäksi paineilmalla.

Timo Haapanen 19.04.2021 14:52

Pari talvea olen mennyt kausisäilytysnesteellä
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/star-brite-antifreeze--46c-3-78l-myrkyton-kausisailytysneste-31400?id=102018489&gclid=Cj0KCQjw1PSDBhDbARIsAPeTqrfBKS-u52EqwYFoXAOEY03roLhUnYaLwvi8m4Cn9L8TOv4if3bH_RoaAv31EALw_wcB

Sitä ei mene kuin ehkä litra. Mulla on autossa painepumppu ja se on hankala saada tyhjäksi, tällä keinolla on homma varmuudella ja helposti hoidettu, hajulukot samalla tavaralla.

@timppa

Markku Kainulainen 19.04.2021 18:52

Kiitoksia neuvoista ! Syksyllä vain laskin vedet pois mutta tuota WC:n venttiiliä en osannut erikseen tyhjentää. Tällä kertaa onneksi selvisin vähällä, sen magneettiventtiilin liittimen kumitiiviste oli painunut litteäksi ja vuoti sen kautta. Vaihdoin tiivisteen ja näyttäisi olevan taas tiivis, ilmeisesti ei ollut jää nyt tuhonnut mitään. Oli yhden euron korjaus mutta enemmän meni aikaa niissä ahtaissa paikoissa. Tulihan taas yksi mysteeri selvemmäksi.
Pitää ensi syksynä joka tapauksessa katsoa vielä tarkemmin että ei jäisi vettä sinnekään, ei tuota haluaisi kovin usein purkaa. Tuosta talvisäilytysaineesta en tiennytkään, tässä on myöskin painepumppu ja epäilyttää saako tuota systeemiä tarpeeksi tyhjäksi.

Markku Hämäläinen 19.04.2021 20:30

Eikö siellä putkistossa ole välityhjennys hanat?

Markku Kainulainen 20.04.2021 08:26

En ole mistään ohjeista toistaiseksi huomannut että olisi enkä muutenkaan törmännyt tuollaisiin kun sitä tutkailin vuotoa hakiessa. Tuo kyllä olisikin hyvä jos sellaiset löytyisi, pitää sitäkin penkoa lisää. Tähän ilmastoon saisi olla oletuksena kunnon tyhjennyssysteemit, tulisi halvemmaksi ja jäisi ne turhat riesat vähemmälle. Mietin jo syksyllä sen painevesipumpun irroitusta talveksi. Silloin kun ostin tämän jouduin uusimaan pumpun kun edellisestä oli henki lähtenyt, varmaan oli jäänyt silloinkin vettä siihen sisälle. Kyselin silloin sen korjauksesta mutta uusiksi se meni.

Markku Hämäläinen 20.04.2021 22:36

Tuollaiset voi lisätä itsekin putkistoon sopivaan kohtaan.
https://www.vapaa-aika.com/product/6096/tyhjennyshanat-vesiputkistoon

Markku Kainulainen 21.04.2021 21:57

Kaikkea näköjään on kun osaa etsiä. Ei niistä putkista löytynyt ennestään hanoja. Jos tuollaiset saisi viritettyä painepumpulle ja sille magneettiventtiilille niin se kai hoitaisi isoimmat riskit kun hanat voi jättää auki ja varaajalla on oma tyhjennys ? Vai onko systeemissä vielä muita ongelmapaikkoja ?

Timo Haapanen 21.04.2021 22:48

Mun käsittääkseni kaikissa autoissa on Markun linkin mukainen tyhjennyshana lämppärin lähellä. Lisäksi vielä pakkasessa avautuva venttiili.

@timppa

Matti Asikainen 22.04.2021 10:01

Ainakin Dethleffsillä tyhjennys on ajateltu valmiiksi asti eikä järjestelmään tarvitse lisätä mitään hanoja. Alden yhteydessä autossani oli vain yksi tyhjennyshana ja homma hoitui ilman puhalluksia oli kesä tai talvi. Tyhjennys on vain tehtävä ajatuksella tietyssä järjestyksessä.
Magneettiventtiilin jälkeen letku nousee ylöspäin takaimun estävälle venttiilille ja sieltä alas pytyn huuhtelusuuttimelle. Venttili avautuu, kun huuhtelunappia painetaan, mutta pumppu ei saisi käynnistyä tyhjänä. Siksi tarvitaan katkaisin ennen pumppua. Järjestelmälle riittää se, että vesi poistuu magneettiventtiililtä, hanoilta ja jakotukeilta. Letkut kestävät kyllä mahdollisen jäätymisen.
Tyhjennys olisi hyvä hoitaa jo ennen kotipihaa, jotta loppumatkan aikainen täriä ja kallistelu viimeistelisivät homman. Lisäksi kovalla pakkasella tulisi katsoa, että vesi ei enää vuoda ajamaan lähdettäessä, sillä se voi jäätyä ajoviimassa tyhjennysputken suulle.

Hannu Sankala 22.04.2021 18:24

Tuo Timon linkin jäätymisen estoaine pitää laittaa vesisäiliöön, että se päätyisi WC:n huuhteluun tai ylipäätään putkistoon, eikö niin. Pikkuisen arveluttaa lisätä myrkytön myrkky juomavesisäiliöön. Itse olen ohjeen mukaan vaan laskenut vedet pois säiliöstä sitten pumpusta virrat pois ja hanat auki keskiasennossa. Viimeisenä Alden kuumavesisäiliön tyhjennys.

Timo Haapanen 22.04.2021 20:17

Ei ole matkavehkeissä juomavesisäiliötä. Raikasvesisäiliö on ja sen vettä käytetään peseytymiseen ja tiskaukseen.

@timppa

Markku Kainulainen 23.04.2021 08:29

En ole myös arvannut käyttää säiliövettä juomavetenä, ostettaessa säiliössä oli ihan jonkun verran lietettä ja vaikka yritin sitä siivota en oikein luota että olisi riittävän puhdas. Matin ohjeilla WC:n magneettiventtiilikin näköjään hoituu iman lisätyhjennyshanaa, sitten jäisi vain se painepumppu joka pitää jotenkin varmistella.

Tauno Suominen 23.04.2021 08:59

Jos raikasvesisäiliössä on ollut lietettä, se viittaa siihen, että siellä on käytetty jotakin muuta kuin vesijohtovettä. Vesijohtovesi ei valolta suojatussa säiliössä mene herkästi piloille.

Kotioloissakin samoista putkista otetaan vettä jopa vuosikymmeniä ilman sen kummempia desinfiointeja.

Petteri Haverinen 23.04.2021 09:15

Itse olen tehnyt niin, että ennen pakkaskautta olen lisännyt tuota sinistä antifreeze ainetta lähes tyhjään raikasvesi säilöön ja laskenut sitten vettä kaikista hanoista sekä myös kemsan huutelunappia painanut, niin kauan , että tulee sinistä vettä. Sitten virrat pois ja hanat aukiasentoon... Ehkäpä lienen tehnyt väärin, mutta ei ainakaan kahteen viime talveen ole tullut jäätymisvanhinkoja.
Toki me talvellakin autoa käytetään ja mutta silloin ei ole vettä raikasvesisäiliössä. Hanat ovat tietysti tuolloin normiasennoissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.