Tehdastekoisten matkailuautojen painot
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
25.06.2007 22:03
Kävin tänään kaatopaikalla punnituttamassa auton.
Tulos: paino on 3140kg auto on Hymer Tramp Classic 574 vm -06, jos malli jotakuta kiinnostaa.
(Auto ei jäänyt sinne)
Ilmoitettu omamassa 2900 kg sallittu kokonaismassa 3500 kg.
Lastina oli minä = 90kg, kaasupullot liki täynnä, tankissa n. 65l naftaa, säiliössä vettä n. 40l, retkituolit pehmusteineen, grilli ja pirun painava pakki.
Edellä luetellusta lastista voi päätellä tehdaspunnituksen tapahtuneen tyhjillä tankeilla ja ilman kaasupulloja.
Riisumalla kaikki tavarat pois voi olla, että saa auton painoksi tuon mainitun 2900kg.
Olisi mielenkiintoista tietää miten teillä muilla tuo painotilanne on hallussa.
Listatkaa vaikka tähän viestiketjuun jos olette punnituttaneet omanne, niin muutkin tietää omasta autostaan painon eli pitääkö anoppi jättää kotiin vai riittääkö ettei tuo kymmentä koppaa kaljaa reissusta.
Täytyi laittaa tuohon otsikkoon, että kirjoitus koskee ns. hyllytavaraa, muuten tulee liikaa leveilijöitä joilla on vara ottaa kuormaa n. 10 tonnia.
SINIMAA JANI
25.06.2007 23:22
LMC566 Ducato vm90 rekisteröity 8 henkilöä.
Suurinsallittu kokonaispaino 2800
Rekisteriotteen omapaino 2200
Auto painoi katsastuksessa 2550kg, tyhjällä vesitankilla, 2kpl kaasupulloja, polttoainetta 1/2tankkia.
Katsastin keväällä (ei ollut lunta enään) ja jäi sen verran häiritsemään tuo 'yli paino', että kävin katsastus asemalla kyselemässä.
Piti mennä oikein johtajan puheille, kun muut eivät osanneet sanoa asiaan muuta kuin että näin se vaan on.
Yleisesti tiedossa, että vahemmat autot on ylipainoisia. Syy on kuulemma, että ovat saaneet rekisteröityä isomman henkilöluvun, kun ovat ajaneet rekisteröintipunnitukseen puoliautoa purettuna.
Asialle ei oikein voi tehdä mitään.
Ikävää tässä on se, että loppukädessä kuluttaja maksaa maahantuojien töppäilyt, sakkoina tienpäällä.
Katsastusaseman päällikkö lohdutteli, että ei tiedettävästi Suomessa punnita asuntoautoja tienpäällä. Vielä??
PALIN MATTI
26.06.2007 06:59
Ihanko totta Jani? Mie tuosa alustavasti kalkuloin, että siehän et saa ees täyttä lastia päiväkotikerholaisia käyttää piknikillä sillä sun piirongillas.
Mitenpäkäpä oot ajatellu koko perhees siihen ottaa mukkaan matkavarusteineen kaikkineen? Käsitän, että aikas suuri perhe sulla on, ku oot kerta tuomosen "pienoisbussin" ostanu.
Nykyset piirongit on melekkeen järkiään kahen hengen matkustuskamppeita. Ja niin se on toelisuuesa tuo sunki vehje.
GRONOW JUHANI
26.06.2007 09:02
Paino-ongelma minunkin autossa = dethleffs I6501B -07 kävin tarjoamassa kaatopaikalle , tulos oli 3620kg samanlaisilla lasteilla kun sullakin. Otteessa on kok.paino 3495.ei mahu rippikoululaiset mukaan saati vaimo. omapaino on 3220, en tiedä kuka tai mikä on ollut mukana punnituksessa.Pitäis saada kok.painoa nostettua mutta kuinka se mahtaa onnistua
SINIMAA JANI
26.06.2007 21:16
Näin se on, niinkuin Matti laskit. Ei tällä lainpuitteissa paljon reissattaisi.
Paino menee väkisinkin yli sallitun, ja suurinta sallittua kokonaispainoa on kuulemma paikallisen katsastuskonttorin mukaan melko hankalaa korottaa.
Eivät oikein osanneet ohjeistaa sitä, mutta sanoivat, että maahantuoja on varmasti yrittänyt saada suurimman mahdollisen kokonaispainon otteeseen.
Hankalaa on tietenkin vielä se, että autossa ei ole tehty mitään muutoksia, joita purkamalla painoa voisi poistaa.
Heh heh, jaa että pienoisbussi :)
No ei meitä ole kuin vaimoke, 2kpl muksuja ja koira. Kyllähän sitä tilaa saisi enemmänkin olla.
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
08.07.2007 19:48
Ei taida porukka ehtiä viemään kalustoaan kaatopaikalle kun pitää reissata ympäri ämpäriä.
Olisi kuitenkin kiva kuulla tuomiot onko sieltä kaatopaikalta päästy pois ihan laillisesti vai onko uskallettu käydä ollenkaan. (vaa'alla)
SIRKIÄ MATTI
08.07.2007 22:17
Bürstner 532-2 vm.-00, eli suhteellisen pienikokoinen auto. Kävin punnituttamassa auton. Vaaka näytti 3450kg kuski autossa. Muuten auto on täydessä matkavarustuksessa, vesisäiliö oli vain puolillaan. Tähän kun lisätään vesisäiliö täynnä +60kg, jääkaappiin ruokatavarat +30kg, vaimo ja sen henkilökohtaiset tarvikkeet +100kg sekä polkupyörät +60kg. Tuleepa kokonaispainoksi 3700kg. Rekisteriotteen mukaan auton omamassa on 2975kg, eli kantavuutta olisi 525kg. Auto on rekisteröity 8 henkilölle.
Saa sen pienenkin auton helposti ylipainoiseksi kahden hengen täydellä matkavarustuksella lastattuna.
PYSTYNEN JUHANI
09.07.2007 07:23
Burstner T590-Vm.-06. Kävin punnaamassa katsastusasemalla, hinta oli törkeä 22€/akseli eli yht.44€. Paino oli 3350kg täydessä markkina lastissa. Tankit täynnä, 2aik, iso koira ja tavaraa koko auto täynnä. Oma massa 2835kg, kokomassa 3400kg eli jäi vielä 50kg. varaa.
RAIMESALO RAIMO
09.07.2007 12:21
Auto Fiat Bürstner A 532 active, pituus 5,43, vm -98, kokonaismassa kaatopaikan vaa'alla 3080 kg. Rek.otteen mukainen kok.massa 3200 kg. Punnitushetkellä auto muuten matkakunnossa, mutta vaino kotona (kevyt, ei-kenkäinen) ja eväät sekä matkavaatteet puuttuivat. Auto on rekisteröity 6 hengelle ja epäilen, että jos ne kaikki olisivat mukana sekä tankki täynnä löpöä (nyt melkein tyhjä), olisi ylipaino melkoinen. Onneksi matkustamme kahden (vain koira lisäseurana). Katsastuksen yhteydessä käytin taka-akselia vaa'alla ja katsastusmies totesi sen olevan "tapissa". Lukema näytti 40 kg ylipainoa samalla lastilla.
TAIMIO REINO
16.07.2007 22:04
Hymer Camp 554 Ducaton alustalla, vm -96. Omapaino 2850 ja kokonaispaino 3200. Normaali matkavarustus ilman pitovaatteita ja ruokaa, naftaa 60l ja vettä saman verran, kuski 100 kg. Kaatopaikan vaaka näytti 3020 kg. Vaimon kun ottaa matkaan niin eväisiin ja vaatteisiin jää 100 kg. Ei voi kovim montaa keissiä kaljaa Sarin kaupasta ottaa kyytiin. Vaikka ainahan vedet voi laskea sataman parkkikselle;)
MANNINEN RISTO
16.07.2007 23:32
Knaus vm.-99 Dukaton alustalla. Omapaino 2740 kokonais 3400 kg.
Vesisäiliöt täynnä, polttoainetta n.60 litraa, täysi ja tyhjä kaasupullo sekä kuski 100 kiloa. Kaatopaikan vaaka näytti 2800 kg. Kyllä tällä 3 henkilöä pärjää.
RUUTIAINEN HARRI
17.07.2007 08:51
Dethleffs A5881HG varustuksena neljä polkupyörää, täydet polttoaine- ja vesisäiliöt, kaksi kaasupulloa matkatavarat 90% kyydissä, vain kolme henkilöä puuttuivat täydestä kuormasta. Paino 3300 kiloa, omapaino 2820 ja max paino 3200 kg. Että silleen. Painossa mukana kuski kevyet 100 kiloa.
Varmaankin punnittu alunperin ilman kuskia, säiliöt tyhjinä ja ilman patjoja.
YLISKYLÄ PASI
29.07.2007 20:40
Auto Fiat Adria 650SP pakattu huomenna alkavaa Euroopan reissua varten. Kyydissä kahden aikuisen tavarat ja kaksi aikuista, vesi- ja polttoainesäiliö täynnä, kaksi 11kg kaasupulloa, 2 polkupyörää, markiisi, kattoilmastointi sekä paljon kaikkea, mitä saattaa tarvita kuukauden reissulla. Paino n. 3650 kg, kokonaispaino 3500kg, joten yli mennään, ei tosin paljon mutta kumminkin. Mahtuuhan 150 kg ylitys kumminkin 5% marginaaliin.
PALIN MATTI
29.07.2007 22:10
Sorry, mutta ei mahdu se 150 ylikuorma 5%:n rajoihin. Sinun tapauksessasi se tekee opaut 25%!
Katsos, kun niitä sakkoja ei määrätä ylipainosta, vaan YLIKUORMASTA. Autosi omamassa lienee jossakin 2900 kg tuntumassa, joten kuormausvaraa jää siis 600 kg. Jos sinulla on 150 kg liikaa rompetta piirogissa, niin sehän tekee aikas tasan 25% sallitusta kuormauspainosta.
Ota siis tämä huomioon, ettet ylläty ikävästi! Hyvää Euroopan lomareissua joka tapauksessa.
EEROLA TEEMU J
30.07.2007 12:48
Voihan sitä noinkin laskea, mutta ei ole oikein Saksanmaalla. Merkityksellisiä eivät ole prosentit, vaan ajoneuvon tekninen kestävyys, minkä ilmaisee auton valmistajan antamat suurimmat sallitut akseli- ja kokonaispainot. Jos siis joku on hankkinut autonsa ilman lisätarvikkeita (mm. markiisi, pyöräteline,lisäakku,ilmastointi ym..) ja saanut pienen omapainon, niin silloin siis näyttäisi jäävän paljon "kuormausvaraa" verrattuna samanlaiseen autoon, missä nämä ovat jo otteeseen merkittyjä.
Kun tähän "kevyeen autoon" lisästään jälkikäteen em. varusteet, niin rekisterimerkinnöistä huolimatta autoille jää sama "kuormausvara".
Jokunen päivä sitten keskustelin asiasta sekä saksalaisen että ruotsalaisen m- autoilijan kanssa, joista kummallakin oli kokemuksia punnituksista SAKSASSA. Siellä katsotaan vaakapaikalla rekisteriotteista vain alustan tyyppimerkinnät ja tarkistetaan renkaiden koko. Sen jälkeen ko. alustan tiedot etsitään sähköisesti katsastuskonttorilta ja auton vaa'alla saatuja tietoja verrataan niihin.
Vaikka auto olisi rekisteröity kokonaispainoltaan 3500 kg luokkaan (Suomessa, Ruotsissa..), mutta valmistajan antama suurin sallittu kokonaispaino onkin esim. 3800 kg, niin vasta tämän ylittäminen - lisättynä 5 %:lla - johtaa sakkoihin ja kuorman purkuun sallitun kokonaispainon ylittämisestä. Auton ajoturvallisuuden kannaltahan on aivan sama, mistä paino on kertynyt, joten %- pohjainen laskutapa kuormausvarasta on täysin väärä.
Ylipainosakkoja pelänneelle ruotsalaiselle ilmoitettiin Saksan vaaka- asemalla, että hänen autossaan on vielä 450 kg kuormavaraa, vaikka Ruotsin puolella ylikuormaa olisi ollut reippaasti. Kun kyseessä oli ns. Maxi- alusta, missä oli myös sen mukaiset renkaat, autoa kohdeltiin 4200 kg mukaan, vaikka ruotsalaisotteen merkintä oli 3500 kg.
Myös auton sallittu maksiminopeus katsotaan ko. alustatyypille ilmoitetuista tiedoista eikä esim. suomalaisen rekisteriotteen lisämerkinnöistä, jos tällainen tarkastusharvinaisuus tapahtuisi.
PALIN MATTI
30.07.2007 15:20
Niinpä juuri Teemu. Saksassa osattaan ajatella asioita jären kans. Täälä meilä on olemasa se virtuaalipainoraja <3500, joka on sen ajokorttivaatimuksen vuoksi pitäny kehittää ja seuraa mukana myös vahavemmissaki alustoisa.
Ruåttisa pättee kuiteski tuo mun esittämä ylikuorman määrittely. Niistä rosenteista en miekkään välitä muuta ku Larseenissa. Sillon pittää olla 40 se %-määrä. KJON!
KERÄNEN KAUKO I
30.07.2007 19:22
Lomalle lähtiessä kävin uteliaisuuttani puntarissa.
Vaimon ja itseni lisäksi kyydissä:
Tankit(vesi + poltoaine) täydet, jääkaappi täys,TV, 2 polkupyörää, grilli, kaaspuullot, vaatekaapit (liikakin vaatteita), 26 paria kenkiä, pakki, kirjoja,melkoisen tyhjä lompsa, parit lepotuolit + pöytä ym tavaraa kuten mm. mukaan otin kotikaupunkimme esitteitä melkoisen laatikon jaettavaksi.
Vaaka näytti 3880kg eli "tapissa", mutta autossa oli tosiaan turhaa kamaa aika paljon mukana lähtiessä joista useita kymmeniä kiloja jäi jo kotimaahan alkulomasta.
Lisäksi autossa on markiisi(painavin lisävaruste) ym pientä varustelua.
Auton kokonaispaino papereissa 3880kg
Eli huoletta sai Euroopassa ajella. :)
LINNAMÄKI LEA
30.07.2007 22:48
Fiat - Sharky, Ducato 2,8 JTD 244 BPACB-L37
Rekisteriotteen mukaan:
Oma massa 2380 kg
Kokonaismassa 3400 kg
Puntarissa en oo käyn, tavarata on. Pari esitelootaa, jotka painaa juuttaasti, rautaputkinen toriteltta (kattoineen, ja seinineen), toripöytälevyjä, kirjallisuuta ysm. matskua. Ja niitä koukkuja pari kolome issoo kassillista mut nehän on kevveitä. Läppäri, tulostin, monitoimikone.
Ei televisioo, eikä muitakaan tavanommaisia vermeitä.
Mut luulisin, että tuo 1020 kg ei tuu täyttymään, mut tää on vuan LUULOTAUTII, tietoo ei oo, mikä on todellisuus. Vettä tieten pitää säeliö olla täys, ko jonnein lähtöö.
Vuoatteen rutkut ei paljoo paena, ei niitä paljoo tarvihe kyyvitellä. Suappaat, parit sandaalit, niilä jo piäsöö pitkälle. Kaasuputelit kans mukana. Suurin jiäkuapin paino on juomaves. Jiäkuapissa eniten vesputelloita. Pittää juuva 2-3 litroo vettä päivässä, ja neko kierrättää jiäkuapin kautta.
NIKOLA HEIKKI
30.07.2007 23:51
Imelda Marcos vai oli mukana?
KERÄNEN KAUKO I
31.07.2007 08:11
Näin niitä on. Vaimon ja miun. Kumisaappaat, kävelykenkiä, sandaalit, juhlakenkiä, tanssikenkiä on tosi monet (joka lattialle liukkauden mukaan) :))))
PALIN MATTI
31.07.2007 09:03
Tuolle kenkienkeruuvimmale on oikeen hienompi lääketieteellinen nimiki. Ei vaan nyt just tuu mieleen. Muistus varmaan, ku lukis juttuja nuista amerikkalaisista vilimitähistä. Niilä on monela sama vaiva päälä... :-))
KERÄNEN KAUKO I
31.07.2007 15:23
Niin... kaippa minä olen outolintu karavaanareissa... on mukana kenkiä moneen lähtöön... sattui olemaan kukauden sisällä useita eri juttuja joissa tarvittiin muitakin kenkiä kuin lenkkareita...
lisäksi kuskaan kotia 100 litraa wichyvettä Saksasta...ja meinaan juodakin sen... :)))
PALIN MATTI
31.07.2007 16:29
Onko sulle Kauko koskaan kukkaan sanonu, että sieltä Saksasta pittää tuua olutta, ei vissyä? Vettä meilä on palijon ja sitä saa eullisesti täälä kotonaki. Jos vain vielä kerkiät, ni vaiha se lasti kiireesti! KJON!
KERÄNEN KAUKO I
31.07.2007 16:55
En vaiha. Ostan toiset 100 litraa. Siinäpähän tulli ihmettelee...ja muutkin, pöljä se on. No eipän paljoa erehy. :))
NIEMINEN RAIMO
31.07.2007 20:23
26 paria selittynee sillä että on jotain tekemistä tanssin kanssa.Nimikin viittaisi siihen.Älä nyt ainakaan pullovettä rahtaa tänne Suomeen koska täällä on:
http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/kotimaa/111669.html
KERÄNEN KAUKO I
31.07.2007 20:40
Wichyä, wishyä ei tavallista vettä.
0.19 senttiä 11/2 l pullo ja Suomessa palauttaa pullon markettiin niin siitä saa vielä 0.40.Jos tuon pari sataa pulloa, niin
laskujeni mukaan saan pulloista 42 euroa ja ilmaiset wichyt. :))
Pitäisköhän ostaa vielä toiset pari sataa pulloa? :))
Ps. Mitä kenkä arvailuun tulee, olet oikeilla jäljillä.
VIRTA URPO
31.07.2007 21:01
Tuon haluaisi moni nähdä ,että saat sen 0,40 takaisin ?
Tuo Palinin Matti puhu asiaa oluesta , mekin tuotiin kotiin asti vaimon kanssa kokonaista 2 puolen litran vehnä olutta jotka ostettiin Saksan Fuldasta oikeasta isosta erilaisiin juomiin erikoistuneesta "hyber marketista" muut vähät ostokset nautittiin jo kotimatkalla. Olut on parasta saksassa ja parasta myös nauttia siellä. Erityisesti Baijerissa.
Kenkiä oli sandaalit, lenkkarit ja nuo puukengät. Puukengillä olis melkein pärjännyt lomalla. Coretex lenkkarit oli muutaman kerran jes noissa ulkoilujutuissa.
KERÄNEN KAUKO I
31.07.2007 23:05
"Tuon haluaisi moni nähdä ,että saat sen 0,40 takaisin?"
Niin varmaan :))
NIKOLA HEIKKI
31.07.2007 23:16
Ei taida ne saksan pehmeät 1.5l pullot olla suomessa käyviä vaihtopulloja.
PALIN MATTI
01.08.2007 08:11
Kun Kauko tuo sun matematiikkas on tuolla tasolle, niin mie suosittelen ihan aikusten oikeesti sitä OLUEN TUONTIA sieltä Saksasta! Koita nyt ymmärtää, että se vissyveen tuonti sieltä on kuolleena syntyny ajatus!
Olutta ku tuot, ni on oloki hauskempi niitä tyhyjiä pulloja pallauttaessasi, eikä koettu pettymyskään sitte ennään tunnu niin karvaalta...:-))
KERÄNEN KAUKO I
01.08.2007 08:15
Mutta eipä kivistä päätä ja ei tarvi syödä Buranaa ja taas säästy rahhaa. :))
KERÄNEN KAUKO I
01.08.2007 08:22
Kyllä ne vaan on.
Vaikkakin täässä leikkiä lasketaan ja höpistään, niin viime kesänä toin melkoisen määrän wissyä, tosiaan 19 senttiä pullo.
Koska sitä meillä kuluu ja ajattelin eipä nuo tuossa paina kun tullessani Rostokista ostin.
Sitten myöhemmin kotisuomessa satuin käymään Lidlissä ja autossa oli muutama tyhjä pullo, niin ajattelin että pistän ne pullopalautukseen ettei tyhjään mene roskiksia täyttämään.
Mitä ihmettä sain pullon palautusta 40 senttiä.
Siitä tämä minun "säästö kirjoitukseni" sai alkunsa. :)
PALIN MATTI
01.08.2007 09:18
Miten se oluen tuonti vois sitä päätä kivistää? Ja mihin sie sitä Buranaa sitte tarvisit? :-))
KERÄNEN KAUKO I
01.08.2007 14:05
Katsos kun kalja on raskaampaa kuin wishy.(tutkitusti on ruskea neste raskaampaa kuin kirkas) Kanto hommissa alkaa verenkierto heikentyä harteissa ja päässä jolloin alkaa kivistys ja siihen pitää sitten niellä buranaa.
HÄLVÄ TEUVO
01.08.2007 15:06
Tulin justiin puntarista. Auto: Citroen Jumper La Strada Avanti L -07. Kaikki kamppeet mukana. Paitsi apukuski ja eväät.
Tankki täysi, vettä noin 2/3 tankillista, yksi 11 kg kaasupullo ja ite ( 80 kg) ratissa. Kokonaispaino rekisteriotteessa 3300 kg. Painoi 2960kg. Johtopäätös: Teräskoriautossa on harvinaisen hyvä tuo painopuoli. Mahtuu vielä apukuski (n. 65 kg) ja leuhkat eväät.
Eli varaa oli 340 kg.
TeeHoo
PALIN MATTI
01.08.2007 15:48
Niin tietysti, mutta siinä ei ookkaan sitä asunto-ossaa painona..:-)
HÄLVÄ TEUVO
01.08.2007 16:55
Mitä vielä Matti. Koko kabyysi on taynnänsä rompetta. Istuinta ,kaappia, pöytää, parivuodetta jne. Kuusmetriä asuntoa. Koko homma on yhtä asunto-osaa. Kjon!.
TeeHoo
VIRTA URPO
01.08.2007 22:32
Eikun TeeHoo vishyn hakuun ja tienoomaan ! sitä saat tuotua oikein monen monta korillista.
HÄLVÄ TEUVO
01.08.2007 23:51
Eipä tienestit taia olla kovin suuret. Euroopan reissulla kevväällä meni pelkkiin tiiselinlitkuihin kuussattaa. Ja matkoihin muutoin melkein neljäsattaa( FinnLink yölinja 180 ja Öresundsbro+ Puttgardenin lautta 84 ) ennekun oli niihen halpojen vissyjen äärellä.Ja takasin Translandia Tallinnasta 128. Mutta mukkaan mahtuu. Se tuli todistetuksi. Punkkua toin Egeristä laatikon.
TeeHoo
YLISKYLÄ PASI
05.08.2007 21:50
Minä en tiedä miten painot muissa maissa lasketaan mutta Suomessa poliisin punnitukseen joutuessa poliisi antaa anteeksi 5% ylityksen kokonaispainosta ja 10% ylityksen akselipainoista. Kantavuudesta ja näin ollen kuorman painosta ei ole kukaan kiinnostunut. Nyt ollaan Itävallassa Tirolissa menossa kohti Italiaa, eikä vielä ole vaakoja tiellä näkynyt.