Tässäkö malli retkeilyn tulevaisuudesta meilläkin?
Petri Ahonen
22.11.2024 13:40
Poikkesin maamme rajojen ulkopuolella ja siellä silmiini osui aikas kompakti "matkailuauto". Erityisesti huomioni kiinnittyi takana olevaan anopin kuljetuslootaan ja sen kokoon suhteessa auton kokoon. Tuon kun täyttää ja kovasti kiihdyttää, auto tekee varmaankin voltin taaksepäin? Onko tuo sitten tulevaisuutta meilläkin, kun kustannukset nousevat ja parkkitilastakin on puutetta?
Ville Säynäjäkangas
22.11.2024 16:56
Toivottavasti kehitys alkais mennä pienempään suuntaan. Parkkiruutuun sopivaan retkiautoon saa hyvällä suunnittelulla kahdelle aikuiselle oikean kokoiset sängyt, kun jättää sököringit ja kristallikaapit pois.
Toivo Koistinen
22.11.2024 18:07
Kauan kirjuutellu, että isojen valmistajien peltikuoret on kun samalta hihnalta, elikkä bulkkituotetta.
Tosiaan sökörinkiä. ja semmosta. Sitten se, että peti on liki katosssa, että parhaimmillaan kun lyhyt malli, ja peti pokittain, nin jalkopäässä hyvä kun jalakaterät mahtuu pystyyn, ja pääpuolessa saa varoa, ettei kolhi ottaluuta yläkaapin alalaitaan.
Yli 6m autoissa pitkittäin peti, mutta sinnekkin saa kiivetä. Pitää oikeen kehua, että meillä oli hyvä, matalat petit kahtapuolta, ja käytävä välissä.
Tp
Seppo Suomi
23.11.2024 22:12
En ymmärrä "matalien petien" filosofiaa: Hyödyntämätöntä tavaratilaa metritolkulla ylöspäin makuusalissa. Ei näihin takatallin päällä oleviin auton pitkittäissuuntaisiin sänkyihin tikkaita pitkin nousta. Aivan pari porrasta yleensä.
Poikittainen parisänky näin myöhäis keski-iällä ei anna enää toivottua tulosta toisen yli kömpiessä joten huonoin ratkaisu.
Pitää minunkin kehua että pitkittäinen hissisänky on meille nyt parhaan tuntuinen. Hyödyntää koko vuoteen alustan tavaratilaksi ja sieltä saa jopa jotain tavaraa käyttöönsä jos tarvitsee, purkamatta kaikkia romppeita ulos nurmikolle.
Tietenkin on tärkeintä että ajoneuvon käyttäjä on tyytyväinen valintaansa oli se minkämoinen tahansa.
Ville Säynäjäkangas
23.11.2024 23:12
Ei sitä tilaa metritolkulla ole. Eihän koko sisäkorkeus ole edes kahta metriä.
Sängyllä pitää pystyä reilusti istumaan pään osumatta kattoon. Silloin siinä voi vaikka pukea tai syödä, jolloin säästyy sitä auton pituutta.
Toivo Koistinen
24.11.2024 13:02
Mikä merkki sulla Seppo. Miten alas hissipeti tulee, ja onko tukevasti alhaalla ollessa.
Niin tuosta petien korkeudesta ollut aiemminkin puhetta .
Olen esittänny, että kyllä tavaraa kulukee aggregaattia, ja sen poltoainetta myöden mukana kun koukku, ja kuomukärry perään. Ei haise bensa sisällä.
Sitten on se pyörätelineen kontti toinen vaihtoehto.
Mutta kun on tarjolla noita peltikuoria paljon korkealla pedillä, sekä pitkittäin, että poikittain, niin vaihtoehtona meille jotka emme kierrä eurooppaa, elikkä viikko, ja kuukausikaupalla, ja halutaan matalaa petiä, niin miksi ei noissa valtamerkeissä ole siten matalien petien vaihtoehtoa.
Noh Turusta saa semmosen kun itse haluaa.
Tp
Eero Kateisto
24.11.2024 15:06
Meillä on kuusimetrinen Pösseli, missä on poikittainen parivuode. Vaihdamme aina välillä nukkumapuolta, ja ai ai kun on mukavaa voimistelua kiivetä vaimon/miehen yli välillä hidastaen toimitusta. Olemme jo tosi vanhoja, mutta nuo öiset voimistelut sujuvat vielä mainiosti.
Eero Bruun
24.11.2024 18:16
Seppo SuomiEn ymmärrä "matalien petien" filosofiaa: Hyödyntämätöntä tavaratilaa metritolkulla ylöspäin makuusalissa. Ei näihin takatallin päällä oleviin auton pitkittäissuuntaisiin sänkyihin tikkaita pitkin nousta. Aivan pari porrasta yleensä.
Poikittainen parisänky näin myöhäis keski-iällä ei anna enää toivottua tulosta toisen yli kömpiessä joten huonoin ratkaisu.
Pitää minunkin kehua että pitkittäinen hissisänky on meille nyt parhaan tuntuinen. Hyödyntää koko vuoteen alustan tavaratilaksi ja sieltä saa jopa jotain tavaraa käyttöönsä jos tarvitsee, purkamatta kaikkia romppeita ulos nurmikolle.
Tietenkin on tärkeintä että ajoneuvon käyttäjä on tyytyväinen valintaansa oli se minkämoinen tahansa.
Purjeveneissä tämä on hyvin oivallettu "pistopunkassa". Sängyn etupäässä voi istua, mutta jalat ovat matalassa osassa. Jalkojen päällä on ulkotilan sivupenkit.
Heimo Turunen
25.11.2024 10:43
Kyllästyimme sänkyihin kiipeilyyn ja vaihdoimme matalapetiseen autoon jossa kunnon vesa/suihkutila takana poikittain. Nyt se tuntuu oikealta ja kokoakin on oleiluun. Kuva pikku kottero ei kiinnosta yhtään.
Toivo Koistinen
25.11.2024 12:17
Minkä merkkinen ja mallinen on se auto. Uteliaisuuttani kyselen.
https://www.nettikaravaani.com/hobby/maxia-van-680dt-automaatti/1647104 Tulee kateltua noita ajankuluksi, niin tuosa aito kahden hengen auto.
Tosin petuihomma pitäisi siten, että sänkyjen selkänojat pois, ja sijata käytävän kahtapuolta pedit, niin heleppo petailla ja asustella päiväajat
Tp
Pentti Nieminen
25.11.2024 20:53
Mulla on 7 metriä pitkä huonosti suuniteltu auto,mutta yksi hyvä puoli on. Saarekevuode jonne on hyvä mennä ja tulla herättämättä matkakummpania.
Petteri Haverinen
26.11.2024 08:34
Onhan näitä alle 6-metrisiä tarjolla...se ettei Suomen myyjällä niitä ole, ei ole mikään ongelma
HYMER Exsis-t 374
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=406923888&action=eyeCatcher&c=PartlyIntegrated&fr=2021%3A&isSearchRequest=true&le=%3A6000&ms=11300%3B%3B%3B&ref=srp&refId=fadf30da-1cb8-8842-7587-d14b28023ac8&s=Motorhome&sb=rel&searchId=fadf30da-1cb8-8842-7587-d14b28023ac8&vc=Motorhome
Ville Säynäjäkangas
26.11.2024 08:43
Kuskin puolellekin olisi mahtunut aikuisten sänky, jos takapenkin ois jättänyt pois.
Ilkka Kesti
27.11.2024 12:04
Meillä on ratkaisuna takaosan slideout, eli auto on 640 cm, kun slideout sisällä, ja 720 cm kun olkona.
Timo Haapanen
28.11.2024 17:19
Heimo TurunenKyllästyimme sänkyihin kiipeilyyn ja vaihdoimme matalapetiseen autoon jossa kunnon vesa/suihkutila takana poikittain. Nyt se tuntuu oikealta ja kokoakin on oleiluun. Kuva pikku kottero ei kiinnosta yhtään.
Matalat sängyt ja perävessa/suihku antavat avaruutta sisätiloihin. Kuljettajan puoli on avoin edestä perään asti. Matala sänky toimii ikäänkuin sohva, sieltä on näköyhteys eteen. Loikoilen usein iltasin petissä ja sieltä voi mukavasti keskustella edessä istujan kanssa.
Aikamoiset tilat siellä petien alla on, ja ne ovat pumppujousilla nousevien sänkyjen alta helposti hallittavissa.
Meillä suunnilleen tälläinen, mun loikoilupaikkani on takana kuljettajan puolella. Valoisa ja avara malli.
https://images.nettikaravaani.com/live/2024/09/26/1733440320da937d-large.jpg?_gl=1*u300l4*_ga*ODU1MjgzNTQxLjE3MjcwMTE0Njc.*_ga_3L539PMN3X*MTczMjgwNzAwMi4yLjEuMTczMjgwNzAxNy4wLjAuMA..
Petteri Haverinen
28.11.2024 18:32
Toi malli on lempinimeltään "kunnes vessa meidät eroittaa"...
Toivo Koistinen
29.11.2024 07:28
Tuosa on hyvääkin. Jos oikeen käsitin, niin vesan kasetin tyhjäys takaovien kautta, ei tarvi tehhä erillistä reikää kylykeen.
On avaran näkönen, ja jos haluaa lyhyemmän version, niin tuo lisäistuin jää pois, ja on aito 2 hengen auto, ja sopii elakellaispariskunnalle ainoaksi autoksi.
Tuosta vesssa mejät erottaa muistuu omasta historiasta, kun ostimma toistakymmentä vuotta sitten tuon viimesen.
Siinähän oli petit pitkitäin, ja käytävä välissä. Vanahempi pariskunta oli siinä liikken pihalla kun kahtelimma sitä.
Mies kysyi multa.
Mitenkäs kun eri sängyissä nukutte, ja puoliso haluaisi lähempään kosketukseen, nin vaimo tokaisi. No ei tuo käytävä niin leveä ole, etteikö isäntä jaksa yli kävellä, ja toinen jaksa sen aikaa ootella.
Mies myhäili, ja poltteli tupakkia. Mukava pariskunta olivat he.
Tp
Niinja tuossahan on sekin hyvä, kun minä kuulemma availen ääntä yöllä nukkuissa, niin sehän kun koppi välissä, niin joutuu ääni kiertämään sen ja matkalla vaimenee toisen nukkujan korviin.
muokattu: 29.11.2024 07:32