Tarvitseeko erillistä yläpitolaturia?

Jouni Kyrö 23.10.2017 10:19

Jos laitan sähköt auton kyljessä olevaan pistorasiaan, niin lataako se myös auton omaa akkua samalla tavalla kuin jos olisi erillinen ylläpitolaturi?


Kyseessä Fiatin Globecar vm. -14 retkeilyauto.
muokattu: 24.10.2017 12:03
Jarmo Leinonen 23.10.2017 10:31

Ainakin meillä lataa.
Lieneekö poikkeavia järjestelmiä, en tiedä.


Matti Janhonen 23.10.2017 10:58

Se riippuu kytkennöistä.
Normaalisti ei lataa.
Sen sijaan auton laturi lataa ajon aikana tarvittaessa myös asunto-osan akkuja kja/tai antaa virtaa muille asunto-osan laitteille kuten vaikka jääkaapille. Kun moottori sammutetaan rele katkaisee yhteyden.

Tälle verkkovirtalaturin lataamattomuudelle on monia hyviä perusteita mm. nämä:
-kunnossa olevan starttiakun lataaminen ei ole tarpellista kun pitkän talvisäilytyksen aikana ja silloinkin se on syytä tehdä kunnon laturilla,
-mikäli starttiakku ja vapaa-ajan akut on eri akkutyyppiä ne vaativat ihan oman lataustyylinsä
-starttiakun ja asunto-osan akkujen varaustila on käytöstä johtuen eri ja tästä seuraa, että ajon jäljiltä oleva täysi starttiakku on latausjännitteessä tarpeettomasti silloin kun hupiakkuja ladataan ja tämä lyhentää starttiakun ikää.
-mitkään matkailuautossa olevat akut ei vaadi jatkuva ylläpitolatausta kuten akkulaturikauppiaat yrittää todistaa.

Jari Mattila 23.10.2017 11:05

Meillä ei lataa molempia akkuja, laitoin ctek laturin auto akulle, ei ole virta loppunnu pitemmissäkään seisokissa.

Jarmo Leinonen 23.10.2017 11:55

Nyt täytyy olla eri mieltä Matin kanssa, siitä että "normaalisti ei lataa".
Piti käydä oikein Dethleffsin (puoli-indekroitu -07) käyttöohjekirjasta tarkistamassa muistinko oikein.

Siellä sanotaan:
"230V:n syötön ollessa liitettynä asunto-osan akku ja käynnistysakku ladataan matkailuauton sähkö- ja elektroniikkayksikköön asennetun latausmodulin avulla. Käynnistysakkua ladataan tällöin 2A.n ylläpitovirralla. Latausvirta sovitetaan akun varaustilaan, Ylilataus ei näinollen ole mahdollista."

Näin siis "normaalisti" Dethleffsissämme ;). Muista en siis tiedä.
Ja käynnistysakun kestosta sen verran, että nyt lokakuussa vaihdoin alkuperäisen akun (valmistettu -06) uuteen vanhan väsyttyä. Kesti siis 11vuotta tuolla kytkennällä.

Liitetiedostot

wp_20171023_002.jpg
Matti Janhonen 23.10.2017 12:07

Kunnossa olevan ja puhtaan lyijyakun itsepurkaus on tasoa 3-4 % kuukaudessa.
Akun toiminnoista lähes kaikki on lämpötilasidonnaisia ja mitä viileämmässä akkua säilytetään sitä pienempi akun itsepurkaus on.
Pakkanen on sitten eri asia.

AGM akun itsepurkaus on niin pientä, että normaalisti mitään latausta ei talven aikana tarvita.

Timo Haapanen 23.10.2017 16:00

Mun kokemusten mukaan vanhemmissa ja vallankin edullisemman luokan autoissa ei lataa. Meidän edellinen Roller ei ladannut.
Varmaankin uudemmista autoista melkein kaikki lataavat.

Suosittelen hankkimaan yleismittarin (n. 10 € )m ja opettelemaan sen käytön.

Matin edellinen kommentti ei perustu kokemuksiin vaan teoriaan. Starttiakku tyhjenee kyllä, kulutusta on aina jonkin verran. Jos akusta on irroitettu kenkä ja auton on pakkasessa ei akku juurikaan tyhjene talven aikana, hyvä kuitenkin ladata välillä.

@timppa

Toivo Koistinen 23.10.2017 16:18

Näkyy lataavan tuossa molemmat akut, mutta asuntopuolen akun tyhjeneminen ei näytä tyhjentävän ajoakkua.
Toivopoika

Matti Asikainen 23.10.2017 17:07

Jos laturina on EBL99, niin verkkovirran ollessa kytkettynä asunto-osan lataus tapahtuu akun lataustilan mukaan ensin isolla virralla ja akun täytyttyä ylläpitovirralla. Käynnistysakku saa samalla virtaa diodin kautta, mutta jännite tälle akulle on diodin kynnysjännitteen verran alhaisempi. Käynnistysakku ei pääse tyhjenemään asunto-osan verkkoon tämän diodin läpi. Sen sijaan tyhjentynyt käynnistysakku tyhjentää myös asunto-osan akun. Kun moottori käynnistyy, niin akut yhdistävä rele vetää ja molemmat akut saavat saman latausjännitteen.
Autoni on jatkuvasti pylväässä kiinni ja saa joka päivä kahden tunnin sähköannoksen. Käynnistysakku on nyt 10 vuotta vanha ja toimii hyvin. Asuntopuolen akku on uusittu kerran sen päästyä tyhjenemään 11 Volttiin.

Matti Janhonen 23.10.2017 17:15

Mitäpä noihin sanomaan.

Täällä se osataan tuo akkukemia pistää maan rakoon pelkällä huitaisulla.

Vai on se akun itsepurkautuminen teoriaa ja teoriaa on varman sekin, että akku on sekä latauksen, sen sisältämän virtamäärän, virran ulosoton sekä itsepurkautumisen osalta lämpötilasidonnainen kemiallinen sähkövarasto.

Starttiakku reissussa mitään latausta tarvitse. Startatessa startti ja hehkut ottaa virtaa 200-300 A muutaman sekuntin ajan, jonka laturi lataa takaisin akkuun sen koosta ja lämpötilasta riippuen 10-15 min ajon aikana ja muuta käyttöä starttiakulla ei radiota lukuun ottamatta juuri ole.

Jouni Kyrö 23.10.2017 17:42

Kyllä se starttiakkukin latausta tarvitsee, ainakin täällä Lapin perukoilla. Täällä on nimittäin talvella pakkasta, ja kun moottorin lämmittää aamulla webastolla starttikuntoon, niin se vie virtaa. Vielä kun ajaa lyhyitä matkoja, niin ei ehdi latautua auton omalla laturilla.

Mauri Laukkanen 23.10.2017 17:50

Niipä niin,kun tämänpäivän autoissa on sitä elektroniikkaa ja se se syö akkua vaikka
virta ei ole päällä;samasta asiasta on ollut juttua viisaiden lehdessä;TM:tekniikan maailma.

Eli se auton aivo on koko ajan sähkössä ja toisaalta autossa on nykyään muitakin laitteita ehkä jälkiasennuksena tehtyjä .

Yksi suuri syntipukki on autoradio,yleensä tämänpäivän radiot tarvitsevat muistin takia jatkuvaa virtaa ja sen suuruus vaihtelee.

Eli jos surmataan asia niin auton akku kuluttaa virtaa tämän päivän autoissa enemmän tai vähemmän?.

Siis akku irti tai se älylaturi siis jompi kumpi ,mutta pitkä seisokki ilman latausta on akun menoa!.

Jarmo Välimäki 23.10.2017 17:56

Niin ,nyrkkisääntönä vebastos onkin että pitäisi ajaa yhtä kauan kun se on ollu päällä,että ehtii lataamaan. . JV

Jarmo Leinonen 23.10.2017 18:08

Itsellä tulee käytettyä Webastoa tunturissa parkissa ollessa etuosan ikkunoiden huurteenpoistoon, jota toisinaan laseihin tiivistyy pakkasilla esim. ruoanlaiton yhteydessä tai märkiä ulkokamppeita kuivatessa. Varsinkin kun mieluummin katselee ikkunoista maisemia kuin istuu sisällä "huppu päässä". Vaikka Huhtalon Matin tekemä "talvihuppu" onkin erinomainen kovilla pakkasilla. Silloinkin on hyvä että myös ajoakku lataantuu.

Matti Janhonen 23.10.2017 19:02

Taisi lipsahtaa pois alkuperäisestä aiheesta.

Raimo Hytönen 23.10.2017 19:11

Lisäyksenä Maurin neuvoon se, että se huipputekniikka voi mennä sekaisin, jos akku irrotetaan virtapiiristä. Ainakin radion avauskoodi on oltava tallessa, että se saadaan uudelleenkytkennän jälkeen taas pelittämään. Ja jos muu tekniikka (esim. käynnistyksenesto tai mahdollinen hälytysjärjestelmä) sekoaa, hyvät neuvot - eli merkkikorjaamo - tulevat hintoihinsa.

Mauri Laukkanen 23.10.2017 19:18

Niipä niin,elämme elktoniikan aikaa,ni autoissa kuten muissakin vempeleissä,eli sähköä menee aina jonkin älyn ylläpitämiseen.

Sama asia on autoissa,auton äly syö virtaa halusimme sitä tai ei.

Kun autoon älyyn liitetään tänäpäivänä enemän ja ja enemmän äly toimintoja ,niin
eihän se pyhällä hengellä toimi??.

Raimo Hytönen 23.10.2017 23:40

Eipä niin, mutta monelta käyttäjältä puuttuu äly niiden käyttämiseen.

Juhani Halmeenmäki 24.10.2017 06:52

10 ampeeria kuluu jo siinä kun avataan ovet, ja auto valmistelee kaiken starttia varten. Tupla kun kuuntelee radiota, siis ilman että auto käy.

Matti Janhonen 24.10.2017 12:03

Mitäs väliä sillä 10 A on jos kulutus on päällä muutaman kymmenen sekuntia tai vaikka minuutin.
Eihön starttaamisellakan ole, vaikka siinä hetkellinen virran tarve voi olla 200-300 A

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.