Tarkista nafta lisää öljyä...
Petri Ahonen
03.11.2022 11:41
Ennen wanhaan autot kulkikin öljyllä, mutta mikä on tilanne nyt. Tuossa mietin asiaa, kun omaan matkamökkiin (Fiat Ducato 140hp koneella) 4000km ajon jälkeen piti lisätä 2-3litraa öljyä... Onko kyseessä Fiat"normaali"? Auto on kumminkin alle 50tkm ajettu vm. 2020.
Petteri Haverinen
03.11.2022 13:04
Oikeasti 2-3 litraa vai sittenkin 2-3 desiä??
Timo Leskinen
03.11.2022 16:03
3 dl 4000 tonnin jälkeen on minusta aikaskii paljonniiii
Jari Kortesalmi
03.11.2022 17:20
Ei ole normaalia,ja jos noin paljon kuluu se näkyy sinisenä savuna putken päästä lisäksi hiukkas suodatin olisi jo tukkeessa. Täytössä tapahtunut virhe tai vuotaa jostain ulos.
Heikki Ikonen
03.11.2022 18:13
Menneinä aikoina mulle luovutettiin Mercedes Benz huollosta auto. Öljynvaihto huolto. Minä keittelin kahvit huollon pihalla ja sen päälle öljytikku käteen, no ei se kastunut. Huolto väitti että sinne oli kaavettu öljyä riittävästi ja mittarin / laskun mukaan kyllä, mutta. Kysyin onko riittävästi ko tikku ei kastu, pitkin hampain lisättiin 2,5 litraa niin että oli merkkien puolessavälissä. Kyseisen MB ketjun huollot kierrän kaukaa.
Kyllä huollotkin erehtyy.
Öljy tikun nosto on halavimpia kone remontteja ;) . H
Timo Haapanen
03.11.2022 18:50
Jos on 2,3 kone on oikea öljymäärä 5,5 litraa. Oma autoni on nyt tällä reissulla vienyt n. 0,5 litraa 5000 km:n matkalla. @timppa
Ville Säynäjäkangas
03.11.2022 22:00
Kaikki moottorit syövät öljyä. Aivan kaikki. Tai jos ei syö, niin kiinni leikkaa varmasti.
Asia on aika helppo ymmärtää, jos tutustuu mäntämoottorin ja varsinkin männänrenkaiden toimintaan. Öljykalvo sylinterin seinämissä voitelee männänrenkaita ja näin ollen öljyä pääsee aina pieniä määriä palotilaan.
Tikussa öljynkulutus ei välttämättä näy, koska polttoainetta menee vastaavasti öljyn sekaan. Dieselmoottoreissa tämän näkee helposti öljyn väristä. Se musta väri on osittain palanutta dieseliä.
Lauri Niittynen
04.11.2022 06:48
Varaosaliikkeen mukaan Ducatojen öljymäärä vaihtelee vuosimallin mukaan. Omaan 2013-malliin oikea määrä olisi 5,9 litraa, mutta sillä tikussa näkyy hieman liikaa öljyä. Vaihteluväli taitaa olla 5,5-6,5.
Jos öljystä katoaa puolet, eikö se näy jo öljynpaineessa?
Ehjässä moottorissa sylinterien hoonaus aiheuttaa öljynkulutusta. Männänrenkaat kyllä kaapisivat kaiken öljyn pois ja moottori voisi leikata kiinni isolla kuormituksella. Oikein suunniteltu naarmutus pelastaa moottorin.
Polttoaine haihtuu öljystä, jos moottori käy oikean lämpöisenä riittävän kauan ja öljypinta laskee silloin. Noki ja muu lika värjää öljyn ja se myös happamoituu.
Ville Säynäjäkangas
04.11.2022 09:08
Öljymäärä ei vaikuta öljynpaineeseen, niin kauan kuin öljypumpun imuputki on öljypinnan alapuolella. Jos pinta laskee imuputken alle, niin paine putoaa nollaan heti. Välimuotoja ei ole.
Kyllä se öljykalvo pysyy sylinterin seinässä, vaikka hoonausjäljet kuluvat poiskin. Tätä voi testata kaatamalla öljyä kirkaalle pellille ja sitten kaapaisee lastalla öljyn pois. Pinta jää edelleen rasvaliukkaaksi.
Lauri Niittynen
04.11.2022 09:24
Ei autoissa yleensä olekaan mitään öljynpaineen mittausta, vain vain kytkin, joka ilmoittaa paineen olemassaolon. Vähäisellä öljymäärällä varoitusvalo alkanee vilkkua jossain vaiheessa, jos paine ei kasva jostain muusta syystä. Sehän on välillä ongelma, jos huohotinputki tukkeutuu.
Kyllä sylinterin kiillottuminen aiheuttaa pahenevan syklin, jossa sileä kohta ei saa voitelua. Myös väärä hoonaus aiheuttaa sylinteri- ja mäntävaurioita. Pienellä kuormalla toimii aikansa, mutta mm. merimoottoreissa hoonauksen oikeellisuus ja ehjyys ovat toiminnan elinehtoja. Hoonaus vaikuttaa myös sylinterin tiiveyteen.
Petrin moottorissa voisi olla sylinterin pinta vaurioitunut, jos öljyä tosiaan noin paljon kuluu.
Timo Haapanen
04.11.2022 10:47
Omaan autoon 10 kertaa öljyn vaihtaneena tiedän sen määrän tarkasti ja 2,3 koneeseen ei pidä laittaa enempää kuin 5,5 litraa. @timppa
Ville Säynäjäkangas
04.11.2022 11:14
Turbon kauttakin voi öljy kadota.
Aiheen aloittaja ei ole tarkentanut lähtötietoja, niin vaikeahko tehdä tarkkoja analyysejä.
Petri Ahonen
04.11.2022 11:32
Lauri NiittynenEi autoissa yleensä olekaan mitään öljynpaineen mittausta, vain vain kytkin, joka ilmoittaa paineen olemassaolon. Vähäisellä öljymäärällä varoitusvalo alkanee vilkkua jossain vaiheessa, jos paine ei kasva jostain muusta syystä. Sehän on välillä ongelma, jos huohotinputki tukkeutuu.
Kyllä sylinterin kiillottuminen aiheuttaa pahenevan syklin, jossa sileä kohta ei saa voitelua. Myös väärä hoonaus aiheuttaa sylinteri- ja mäntävaurioita. Pienellä kuormalla toimii aikansa, mutta mm. merimoottoreissa hoonauksen oikeellisuus ja ehjyys ovat toiminnan elinehtoja. Hoonaus vaikuttaa myös sylinterin tiiveyteen.
Petrin moottorissa voisi olla sylinterin pinta vaurioitunut, jos öljyä tosiaan noin paljon kuluu.
Kiitokset keskusteluun osallistuneille. "Helpoin" ja seuraava vaihe on "luottaa" Heikin ohjeeseen ja seurata tilannetta seuraavat 4000km. Jos kulutus jatkuu, sitten ottaa yhteyttä merkkihuoltoon... (tosin Fiat Profesional-huolto ja sen toiminta onkin sitten ihan oma lukunsa).
Lauri Niittynen
04.11.2022 13:58
Timo HaapanenOmaan autoon 10 kertaa öljyn vaihtaneena tiedän sen määrän tarkasti ja 2,3 koneeseen ei pidä laittaa enempää kuin 5,5 litraa. @timppa
Ihan oikeasti jossain myyjän tietolähteessä litrat sanottiin, vaihtelee kovasti. Omaani on kahdesti vaihdettu omistusaikanani ja itse kerran vaihtanut ja aina mittatikussa on ollut sama taso. Ehkä 5,9 on väärä tieto, mutta tieto kuitenkin. Pieni ylimäärä ei haittaa, mutta puolen litran vajaatäyttö voi vaatia pulloa mukaan.
Lauri Niittynen
04.11.2022 14:04
Ville SäynäjäkangasTurbon kauttakin voi öljy kadota.
Aiheen aloittaja ei ole tarkentanut lähtötietoja, niin vaikeahko tehdä tarkkoja analyysejä.
Jos aloittajan litramäärä pitää paikkansa, turbo on hyvä ehdokas. Vuotava tiivistys voi syöttää öljyä imusarjaan tai pakopuolelle ja siitä saattaa seurata lisävaurioita. Turbo on itsessään yksi lisävaurioituja. En tiedä saako niitä korjattua, että jos on viallinen niin on jo menetetty. Mutta hajotessaan se voi syöttää moottoriin pieniä metallinpaloja, jotka eivät pala sylintereissä. Ja matka tuskin jatkuu, jos se haittaa.
Markku Hämäläinen
04.11.2022 21:48
Timo HaapanenJos on 2,3 kone on oikea öljymäärä 5,5 litraa. Oma autoni on nyt tällä reissulla vienyt n. 0,5 litraa 5000 km:n matkalla. @timppa
Minkä kokoinen suodin tuossa koneessa on?
En ole laskenut montako kertaa minun autoon on vaihdettu öljyt 15 vuoden aikana, mutta ohjeen mukaisella 6,25 litraa öljyn taso on mittatikun yläviivassa.
Joskus täyttö on ollut 6,2 litraa, suodatin on vaihdettu aina öljyjen kanssa.
Suodattimena on se isompi koko, kun siihen tarvikekaupat tarjoaa pientä.
Originaali oli myös iso.
Kone on 2.3 jtd 10 000 km ajolla ei ole tarvinnut lisätä öljyä
muokattu: 4.11.2022 21:50
Toivo Koistinen
05.11.2022 06:27
Sen näkee pakoputken päästä savun muodossa jos turpo hajoaa, ja toinen, veto koneesta pienenee niin paljon, että senkin huomaa.
Mikäli käynnisssä ei mitään, eikä öljyvuotoa ole, niin täyttäisin öljymäärän, ja katsoisin mille alkaa. Toinen on viedä korjaamolle tutkitavaksi.
Tp
Lauri Niittynen
05.11.2022 07:50
Toivo KoistinenSen näkee pakoputken päästä savun muodossa jos turpo hajoaa, ja toinen, veto koneesta pienenee niin paljon, että senkin huomaa.
Mikäli käynnisssä ei mitään, eikä öljyvuotoa ole, niin täyttäisin öljymäärän, ja katsoisin mille alkaa. Toinen on viedä korjaamolle tutkitavaksi.
Tp
Suunnilleen kaikki moottoririkot indikoivat noin. Jos tuon taas ymmärtää vain nokisavutuksena, kyse voi olla vain löysästä klemmarista. Voi se johtua jumiutuneesta turbostakin, mikä olisi hyvä hajoamistapa. Jos pyörivä ahdin hajoaa, ei se välttämättä hajoa yksinään.
Toivo Koistinen
05.11.2022 09:00
Totta, ja sen huomaa heti vedosta, jos jumittunu laskee tehot. Mutta joskus tuurilla, kuten itselle aikaa sitten kuorma-autosta niin pelkän ahtimen vaihto riitti.
Muta huolella tuon aloittajan tapausesa kannattaa olla, jos ei väärin aikanaan täytetty öljytila ole syynä, koska noin ison öljymäärän kuluminen tuolla matkalla ei ole hyvä asia.
Tp
Timo Haapanen
06.11.2022 19:48
Markku HämäläinenMinkä kokoinen suodin tuossa koneessa on?
En ole laskenut montako kertaa minun autoon on vaihdettu öljyt 15 vuoden aikana, mutta ohjeen mukaisella 6,25 litraa öljyn taso on mittatikun yläviivassa.
Joskus täyttö on ollut 6,2 litraa, suodatin on vaihdettu aina öljyjen kanssa.
Suodattimena on se isompi koko, kun siihen tarvikekaupat tarjoaa pientä.
Originaali oli myös iso.
Ei millään suodattimen koko voi vaikuttaa 0,75 litraa. Mun auto on 2015 mallia ja siinä 2,3 litraisen oikea öljymäärä on satavarmasti 5,5 litraa. Öljymäärää on varmaankin muutettu jostain syystä. Yksi syy voi olla naftan kulkeutumisessa öljyn sekaan ja taso nousee liian ylös. Vaarana on runaway https://www.youtube.com/watch?v=fJIcxMJevII
@timppa
Ville Säynäjäkangas
06.11.2022 20:48
Itselläni on muutaman kerran dieselauto alkanut ajaessa käymään öljyllä. Tilanteessa ei kannata hätääntyä, vaan isoa pykälää päälle ja jarrulla hidastaa kierroksia. Tilanne rauhoittuu muutamassa sekunnissa.
Onnistuiskohan tuo automaatilla? Mulle sattui manuaaleja.
Lauri Niittynen
07.11.2022 06:37
Ville SäynäjäkangasItselläni on muutaman kerran dieselauto alkanut ajaessa käymään öljyllä. Tilanteessa ei kannata hätääntyä, vaan isoa pykälää päälle ja jarrulla hidastaa kierroksia. Tilanne rauhoittuu muutamassa sekunnissa.
Onnistuiskohan tuo automaatilla? Mulle sattui manuaaleja.
Jos moottori lähtee toimimaan omillaan eli kaasu jumittaa tai moottori saa muuten poltettavaa ilman kuljettajan hallintaa, ei ainakaan kytkintä kannata painaa ja vaihdetta yrittää vaihtaa. Moottorihan ryntää tuollaisessa tapauksessa ja tilanne on tosiaan nopeasti ohi moottorin hajotessa ylikierroksiin. Jos moottori jää jollekin kierrosrajoittajalle, voi vaihteenvaihtelu tuoda seuraavan yllätyksen auton hallinnan menetyksenä.
Mutta jarrua peliin, niiden teho voittaa moottorin tehon. Tilanteen vaiheesta riippuen voi virran kääntää pois päältä, varautuen siihen, että tehostukset katoavat riippuen niiden sähköistysasteesta. Ja kyllä automaattikin jarrulla pysähtyy ja virrat pois jossakin vaiheessa.
Toivo Koistinen
07.11.2022 09:30
Vaihde vapaalle, jos kone ryntää, myös automaatissa vapaalle, ei parkkiin, virta pois. Ohjaus toimii aina ilman tehostajaakin, joten auton saa ohjattua pysähdyksiin.
Tp
Ville Säynäjäkangas
07.11.2022 09:35
Silloin ei virtojen katkaisu auta, jos kone alkaa käymään moottorin omalla öljyllä.
Toivo Koistinen
07.11.2022 10:32
Muistelen kuulleeni, että väljä diisel voi alkaa käydä omilla öljyhuuruilla, Mutta tarkotin, että onko turvallisinta auto pysäyttää kuitenkin koneen hajoamisen uhalla, koska väljä kone on kohta remontin tarpeesa.
Tosin iso vaihde päällä, ja jarrut kiinni, niin sammuu kone, ellei virran katkasulla, koska turvallisinta saada auto pysähdyksiin kuitenkin, ja kiiruusti muistelemani ohjeen mukaan tukkia koneen ilmansaanti, ennekun öljy loppuu koneesta.
No nämä on maalaisukon ohjeita.
Tp
Lauri Niittynen
07.11.2022 11:16
Ville SäynäjäkangasSilloin ei virtojen katkaisu auta, jos kone alkaa käymään moottorin omalla öljyllä.
Todennäköisesti auttaa, kun dieselin suihkutus lakkaa. Diesel toimii pilottina moottoriöljylle, joka joutuu koneeseen aivan liian suurina pisaroina eikä aineena syty yhtä helposti kuin diesel.
Lauri Niittynen
07.11.2022 11:20
Toivo KoistinenMuistelen kuulleeni, että väljä diisel voi alkaa käydä omilla öljyhuuruilla, Mutta tarkotin, että onko turvallisinta auto pysäyttää kuitenkin koneen hajoamisen uhalla, koska väljä kone on kohta remontin tarpeesa.
Tosin iso vaihde päällä, ja jarrut kiinni, niin sammuu kone, ellei virran katkasulla, koska turvallisinta saada auto pysähdyksiin kuitenkin, ja kiiruusti muistelemani ohjeen mukaan tukkia koneen ilmansaanti, ennekun öljy loppuu koneesta.
No nämä on maalaisukon ohjeita.
Tp
Öljynporauslautoilla on moottorien imuilman syötössä pelti, joka kolautetaan kiinni siinä tapauksessa, että moottori saa polttoainetta kaasuvuodon tai vastaavan takia imuilman mukana ja kierrosluku nousee yli rajan. Kun ilma loppuu kokonaan, sammuu moottorikin.
Ville Säynäjäkangas
07.11.2022 15:21
Lauri NiittynenTodennäköisesti auttaa, kun dieselin suihkutus lakkaa. Diesel toimii pilottina moottoriöljylle, joka joutuu koneeseen aivan liian suurina pisaroina eikä aineena syty yhtä helposti kuin diesel.
Usko vaan, kokemuksesta tiedän että täysillä jää huutamaan, vaikka virran katkaisee. Ei sitä saa kuin vaihteella ja jarrulla hillittyä.
Lauri Niittynen
07.11.2022 15:36
Ville SäynäjäkangasUsko vaan, kokemuksesta tiedän että täysillä jää huutamaan, vaikka virran katkaisee. Ei sitä saa kuin vaihteella ja jarrulla hillittyä.
Uskotaan. Mistä se moottoriöljy sitten on päässyt palotilaan ja missä muodossa? Jos se muutaman sekunnin huutaa, ei siinä maallikko ehdi jarruhenkilöksi.
Jos turbon tiivistys pettää ajossa ja öljyä vuotaa imusarjaan, aiheutuuko siitä moottorin ylinopeus? Voiteluöljy on sen verran huonoa polttoainetta, että se annetaan mieluimmin pois jopa laivoilta, jotka toimivat raskaalla polttoöljyllä. Se on toki likaista siinä vaiheessa.
Toivo Koistinen
07.11.2022 16:20
Olisko se niin, että kun vanhat diiselit toimi syötöpumpulla, joka syöttää polttoainetta ninkauan kun kone pyörii.
Niissä oli kahdenlaista syötön katkaisua, joko niin, että kun virran katkaisi avaimella, sillon rele laukaisi pois syötön, ja jos rele ei toiminu, niin käynti jatkuu, tai kuten mulla hornelassa, käy vaikka tankillisen ilman virtaa, kun syötön katkaisu toimii mekaanisesti.
Kerran ei hornela sammunu, ja ihmetelin ääneen mikä hiton työinto sulle nyt tuli helekatin ongelmajäte, kun oli sammuttimen vaijeri irronnut syötön katkaisuvivusta, niin piti käydä käsin sammuttamasa.
Nykyäänhän eikö diiseleillä ole sähköinen polttioaineen annostelu, jotenka kunvirta katkeaa, sammuu kone
Nin muistelen kerrotun, että väljässä koneessa mootoriöljyn höyry pääsi palotilaan, ja siinä se ryntäys.
Muuta en tiijä, kun koskaan itsellä ei ole sattunnu koneen ryntäilyä..
Tp
Ville Säynäjäkangas
07.11.2022 19:26
Lauri NiittynenUskotaan. Mistä se moottoriöljy sitten on päässyt palotilaan ja missä muodossa? Jos se muutaman sekunnin huutaa, ei siinä maallikko ehdi jarruhenkilöksi.
Jos turbon tiivistys pettää ajossa ja öljyä vuotaa imusarjaan, aiheutuuko siitä moottorin ylinopeus? Voiteluöljy on sen verran huonoa polttoainetta, että se annetaan mieluimmin pois jopa laivoilta, jotka toimivat raskaalla polttoöljyllä. Se on toki likaista siinä vaiheessa.
Väljässä moottorissa korkeilla kierroksilla kampikammion paine nousee ja moottoriöljy lentää huohottimesta sumuna imusarjaan.
Turbon kautta imusarjaan saattaa hyvinkin aiheuttaa kierrosten ryntäyksen.
Toivo Koistinen
07.11.2022 20:08
Ninsen täytyy olla, tosin aloin pohtiin. Vanhoisa koneisa ei menny huohotin ilmansaantipuolelle, vaan se huohotinletku huohotti ulos suoraan, mutta olisko niin, että kun paine kasvoi, ja väljä kone, niin alas menevä mäntä sai sillon sitä öljyhöyryä, ja lisäsi vauhtia
Mitenlie. Tp
Ville Säynäjäkangas
08.11.2022 08:39
Tuohon en osaa sanoa.
Taitaa vapaasti ulkoilmaan tuulettuvat huohottimet olla -50 luvun suunittelua?
Sanoisin, että -60 luvun puolivälin ajoneuvoissa jo meni imusarjaan.
Liittyyköhän tämä kehitys kestopäällystekatujen tuloon maailman isoissa kaupungeissa? Maahan tippuva öljy näyttää asfaltilla rumemmalta.
Pikku-Zetorissa polttoainesuuttimien ylivuotoputkikin tippasi suoraan maahan.