- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Tankkiputeli
Tankkiputeli
Klaukkalassa Suomen Vaunuosa. Eilen soitin ja tänään asennettiin tankkiputeli. Ei tartte montenegrossa ihmetellä millanen pullo albaniassa olis. Tai kroatiassa, kreikassa…
Liitetiedostot
cff6016e-77db-4a0c-8e53-0788dd24af1d.jpegJa oikein ulkotankkauksella viimisen päälle. Hyvä homma!
@timppa
Onko tilanne Suomessa edelleen se, että ainoa täyttöpaikka löytyy Lohjalta?
Ja oikein ulkotankkauksella viimisen päälle. Hyvä homma!
@timppa
Se oli tässä vehkeessä tosi helppo vetästä tonne helmaan tuo tankkaus.
Onko tilanne Suomessa edelleen se, että ainoa täyttöpaikka löytyy Lohjalta?
Näin on. Meillä viranomaiset on tehneet tosi hankalaksi tankkausaseman tekemisen. Toki, tässä hyvinkäälläkin on kaasuasema josta maakaasua auton tankkiin, mutta ei propaania. Turvavarustelu yms on siis asemalla olemassa mutta silti.
Ero muuhun eurooppaan on siinä että muualla kaasuautot ajaa propaani nestekaasulla, meillä maakaasulla joka taas ei tähän käyttöön sovellu.
Näin on. Meillä viranomaiset on tehneet tosi hankalaksi tankkausaseman tekemisen. Toki, tässä hyvinkäälläkin on kaasuasema josta maakaasua auton tankkiin, mutta ei propaania. Turvavarustelu yms on siis asemalla olemassa mutta silti.
Ero muuhun eurooppaan on siinä että muualla kaasuautot ajaa propaani nestekaasulla, meillä maakaasulla joka taas ei tähän käyttöön sovellu.
Taitaa olla niin, että muualla kaasuautoja on myös nestekaasulla, Suomessa ei. Muualla kaasuautot toimivat myös maakaasulla/biokaasulla, kuten Suomessakin.
Euroopan kaasuautoista n. 90% on nestekaasulla toimivia. Tankkauspaikkoja on sen mukaan, esim Saksassa on vajaa 6000 nestekaasuasemaa ja n. 800 maakaasuasemaa.
https://www.gas-tankstellen.de/
Ranskassa Pariisin alueella 1541 nestekaasuasemaa ja maakaasuasemia 77
https://www.gas-tankstellen.de/menu.php
Italiassa on yli miljoona nestekaasuautoa, samoin Puolassa
@timppa
Tuostapa siinä kysymys on. Suomi on saari. Eurooppa on erikseen. Suomi on caravaanimatkailun kehitysmaa, takapajula jossa ei mikään kannata. Ei meillä kannata rakentaa camperclean asemia, nestekaasutankkauksia, eikä oikeen muutakaan palvelua. Bestpark on hyvällä asialla siinä hommassa kyllä. Liitto taas ei saa mitään aikaiseksi,
Valitettavaa on että kun olen kaipaillut esim vain roskiksia P paikoille niin täälläkin lukijat on jo päättäneet etukäteen ettei pysy ehjänä ja joku kuitenkin vaunustaan tiputtaa roskikselle 3 kuutiota kipsilevyä ja pesukoneita. (josta päätellään että loputkin roskikset pitää poistaa vaikka vika on muussa jätehuollossa. Vessat rikotaan ja campercleanit tuhotaan välittömästi. LPG asemat on melkeen mahdoton rakentaa tänne.
Tosin, ei paljoa puutu. Asennetta, tahtotilaa kun olisi niin ehkä joku uskaltaisi kokeilla. Hyvä Sorvari. Alkaisi kyllä viranomaismääräyksistä. Euroopassa voi kaasuaseman laittaa bensiksen yhteyteen, suomessa ei mihinkään.
Keskieurooppalainen turisti vaununsa kanssa on silmät pyöreenä kuin pomminpurkaja että mitä, täältäkö ei saa kaasua. Ei roskiksia. Ei missään P paikkaa missä suihku ja vessa. Ei kun Norjaan ja äkkiä...
Aikoinaan -70 -80 luvun taitteessa,isäni ajoi nestekaasulla.Meillä oli kaksi perättäistä nestekaasulla toimivaa Volvoa.Itsekin ajoin kyseisellä menopelillä.Suomessa olisi nestekaasu autoilu aivan eri mallilla jos valtio ei olisi puuttunut lisäverolla kyseiseen kaasuautoiluun.Tämän jälkeen kaasulla ajaminen ei enää kannattanut.
Verottaja, valtiovalta teki päätöksiä siitä että venäjänkauppa, maakaasu on tämän maan valinta. Ei näytä onnistuneen autoilussa nämä päätökset.
Nyt ajetaan voimalla siirtymää patteriautoihin. Tuetaan oikein. Mitäs luulette sitten tapahtuvan kun muutos on tarpeeksi ottanut jalansijaa, kun polttoaine ja käyttövoimaveron tulot hiipuu… jostain se raha otetaan. Oon kuullu juttua että sähkön riittävyydessä olis näköpiirissä joku ongelma?
Klaukkalassa Suomen Vaunuosa. Eilen soitin ja tänään asennettiin tankkiputeli. Ei tartte montenegrossa ihmetellä millanen pullo albaniassa olis. Tai kroatiassa, kreikassa…
Tarkista kaasun tasnkkaustöpselin kiinitys koriin . Jos se kiinitetty rautasilla pop-niiteillä niin jää ikävät ruostevanat koriin.
Tarkista kaasun tasnkkaustöpselin kiinitys koriin . Jos se kiinitetty rautasilla pop-niiteillä niin jää ikävät ruostevanat koriin.
Ei ole poppareilla. Ihan pikku pulteilla, en tiä mitä matskua mutta hyvä ku sanoit. Pitää seurailla.
Jos on ne mukana tulleet ruuvit niin ne on rosteria.
@timppa
Ko. tekijä laittoi minulle rautaniiteillä kiinni kun oli helpompaa kun rosteripulteilla.
Oli vähän muutakin moitittavaa.
Kaasu saabia tehtiin uudesa kaupungissa, ja ladan sai myös kaasulla, taikka se toimi bensiinillä, ja kaasulla senkun napista väänsi.
Koeajelin semmosta, ja olin ostamasa, mutta en kerinny hitahisena jahkaajana.
Mutta kuten aiemmin todettiin valtio torppasi homman, samoin sen maatilakaasutuotannon kieltämällä sen käytön autoissa.
Sama linjaa jatkuu kaikkien aikojen eniten velkaa ottavan hallituksen päätöksisä. Rahaa ajetaan lapiolla sähköyhtiöille, jotta ei hinta nousisi, mutta ei puhettakaan, että ehtona sähkölle kattohinta kotitaloukssille sen miljardituen ehtona.
Paljonkohan mummon markoissa nuo asiat on.
Tp
Tuostapa siinä kysymys on. Suomi on saari. Eurooppa on erikseen. Suomi on caravaanimatkailun kehitysmaa, takapajula jossa ei mikään kannata. Ei meillä kannata rakentaa camperclean asemia, nestekaasutankkauksia, eikä oikeen muutakaan palvelua. Bestpark on hyvällä asialla siinä hommassa kyllä. Liitto taas ei saa mitään aikaiseksi,
Valitettavaa on että kun olen kaipaillut esim vain roskiksia P paikoille niin täälläkin lukijat on jo päättäneet etukäteen ettei pysy ehjänä ja joku kuitenkin vaunustaan tiputtaa roskikselle 3 kuutiota kipsilevyä ja pesukoneita. (josta päätellään että loputkin roskikset pitää poistaa vaikka vika on muussa jätehuollossa. Vessat rikotaan ja campercleanit tuhotaan välittömästi. LPG asemat on melkeen mahdoton rakentaa tänne.
Tosin, ei paljoa puutu. Asennetta, tahtotilaa kun olisi niin ehkä joku uskaltaisi kokeilla. Hyvä Sorvari. Alkaisi kyllä viranomaismääräyksistä. Euroopassa voi kaasuaseman laittaa bensiksen yhteyteen, suomessa ei mihinkään.
Keskieurooppalainen turisti vaununsa kanssa on silmät pyöreenä kuin pomminpurkaja että mitä, täältäkö ei saa kaasua. Ei roskiksia. Ei missään P paikkaa missä suihku ja vessa. Ei kun Norjaan ja äkkiä...
Ainoa etu nestekaasutankkauksesta Suomessa olisi, että saisi täytettyä puolityhjän pullon, kun autossa on vain yksi pullo mukana (hella ja jk). Kahdella pullolla on vaikea keksiä mitään etuja vaihdettavaan pulloon nähden vai onko niitä? Useammassa maassa matkustettaessa etuna on tuo sopivuus useaan maahan, mutta voisi senkin vaihtopulloilla tehdä.
Noita roskiksia saisi olla, mutta useimmiten pussukan saa tiputettua kaupan säiliöön tai vastaavaan paikkaan, jonne vähän eurojakin kantaa.
Miten vaihtopulloilla eri maissa saisi homman onnistumaan? Mun ymmärryksen mukaan ei mitenkään, joka maassa on oma pullo.
Yhdellä pullolla on kiva mennä, painoa vähemmän, koskaan ei tarvitse pullorumbaa koska tankkipullon voi täyttää milloin tahansa. Sekin ettei kaasua kulkeudu takaisin kauppaan, varmasti jokainen vaanari on vaihtanut varmuudeksi pullon jossa vielä on kaasua. Ja tankkikaasu on aina edullisempaa kuin pullokaasu.
@timppa
Miten vaihtopulloilla eri maissa saisi homman onnistumaan? Mun ymmärryksen mukaan ei mitenkään, joka maassa on oma pullo.
Yhdellä pullolla on kiva mennä, painoa vähemmän, koskaan ei tarvitse pullorumbaa koska tankkipullon voi täyttää milloin tahansa. Sekin ettei kaasua kulkeudu takaisin kauppaan, varmasti jokainen vaanari on vaihtanut varmuudeksi pullon jossa vielä on kaasua. Ja tankkikaasu on aina edullisempaa kuin pullokaasu.
@timppa
Pitäisi siis olla vaikka europullo, jota käytetään eri maissa. Täytettyjä pulloja voisi silloin eurotyyliin tuoda vaikka Virosta ja myydä Suomessa puoleen hintaan ja tyhjät viedä täytettäviksi Viroon. Fiksumpaa tuokin olisi kuin kaljankuljetus, vaikka turhaa massaa kuljeteltaisiinkin.
Miksi kahden pullon järjestelmässä pitäisi pullo vaihtaa ennen tyhjentymistä? Jos nykyhinnoillakin yhden kWh:n hinnaksi kaasulla tulee n. 20 senttiä ja varmuuspullon mukana menee kaasua euron edestä takaisin kauppaan, kannattaako investointi kiinteään pulloon ja sen vaatimaan kalustoon ja tarkastuksiin?
Vaikka olisi europullo en alkaisi pullorumbaan, vallankin kun tankkipullon tankkauspaikat ovat vaanarin reitillä huoltoasemilla. Joskun on mennyt tankkiin samaan aikaan toiselta puolelta naftaa ja toiselta kaasua.
Kaikilla ei ole automaatista pullonvaihtajaa ja jos illalla epäilee kaasun riittävyyttä on vaihto lähellä. Takaisin siihen pienen tipan pulloon ei kukaan vaihda vaan se menee kauppaan. Eipä tällä merkitystä ole.
Meidän matkailutyylillä tankkipullo on välttämättömyys, homma ei kertakaikkiaan onnistu muuten. Yhdistelmä aurinkopanelit ja tankkipullo tuo melkoisen vapauden kulkemiseen. On eri asia jos ajaa lujaa Espanjaan ja pysyy siellä, voi käyttää paikallisia pulloja tai kämppärillä sähköä.
@timppa
Pohdinta tarpeellisuudesta on melko turhaa. Tarpeet vaihtelee. Viime talvena tein suunnitelman mukaan, eli espanjaan. Mukana suomipullo ja espanjanpullo. Homma toimi hyvin. Vaihtelin es pulloa kun tarvii. Mutta nyt lähen talveksi balkanin vuorille, albania, kreikka, ja ties mitä keksitään. Helevatan monessa maassa kuitenkin.
Eikä keskustelu kannata siitäkään että ne täyttää suomipulloja. Ei käy, ei huvita ettiä kuka täyttää ja missä. Ja täyttääkö oikein.
Elämä on valintoja. Kuka mitenkin…
Pohdinta tarpeellisuudesta on melko turhaa. Tarpeet vaihtelee. Viime talvena tein suunnitelman mukaan, eli espanjaan. Mukana suomipullo ja espanjanpullo. Homma toimi hyvin. Vaihtelin es pulloa kun tarvii. Mutta nyt lähen talveksi balkanin vuorille, albania, kreikka, ja ties mitä keksitään. Helevatan monessa maassa kuitenkin.
Eikä keskustelu kannata siitäkään että ne täyttää suomipulloja. Ei käy, ei huvita ettiä kuka täyttää ja missä. Ja täyttääkö oikein.
Elämä on valintoja. Kuka mitenkin…
No, miksi siis aloitit jutun keskustelupalstalla, jos siitä ei keskustella saa. Mutta saatiin kuitenkin tietää, että lännessä ei kiinteä asennus taida kannattaa, idässä luultavasti kannattaa, jos valintaasi turhaan kuitenkin pohdit.
No, miksi siis aloitit jutun keskustelupalstalla, jos siitä ei keskustella saa. Mutta saatiin kuitenkin tietää, että lännessä ei kiinteä asennus taida kannattaa, idässä luultavasti kannattaa, jos valintaasi turhaan kuitenkin pohdit.
Tosi hyviä reissuja sullekki. Mä mitään ole rajannut mistä saa keskustella. Kerroin vaan mikä minun mielestä on turhaa, loput päättelit sinä.
Kyllä se lännessäkin kun olet monessa maassa pitkään ettei puteli riitä. Norja, ruåttikin on jo sitäpaljon että tuolla naamakirjan puolella kysellään mistä täällä norjassa saisi kaasua vai ajaako suomen puolelle pullonvaihtoon...
Kukin tavallaan sanoin. Minä tein tämän valinnan, joku toinen tekee toisin.
Hyviä syksyn reissuja vaan sinulle kuten muillekin, mä lähen huomenna ruskaa kattelemaan kymmenkunta päivää, puskissa, ja sitte kotiin valmistelemaan puolen vuoden balkan / kreikka jne. reissua. Luulenpa ettei kahella suomi putelilla selviä tuosta retkestä. Mutta kanssasi samaa mieltä, kyllä EU alueella sais olla samat pullot ja venttiilin kiinnitykset jokapaikassa. Sillon siitä muodostuisi de-facto standardi. Olematta turha standardi.
Tietysti se kannattaa oli idässä tai lännessä. Meilläkin tulee nyt pian alkavalla reissulla ekat tankkaukset jo Hollannissa tai Belgiassa, seuraavat Ranskassa. Koska panelit mahdollistavat maasähköttömän matkanteon tulee tankkauksia 10-14 päivän välein.
Kaasua suorastaan tuhlataan, lämmin vesi koko ajan, suihkut lorisee ja grilli tuhisee. Viime vuosina lysti maksoi n. 1 €/ vrk mutta nyt taidetaan olla lähellä kahta euroa, Saksassa näkyy keskihinta olevan 1,086 €/ litra joten pullohinta on 23€. Näkyy Portugalissakin litrahinta lähestyä euroa.
https://www.mylpg.eu/stations/portugal/#map
@timppa
Vaaja euro on ollut Euroopan itäpuolella litrahinta, mut edelleen sitä joka paikasta saa…
Mielenkiinnosta vain kysäsen koska emme taida ikinä mennä euroopaan, ja pohjosmaissahan pärjää noilla reisunpätkilä, kun kaasulla toimii vain jääkaappi, ja hella.
Muttasiis mikä on ero tankkipullon, ja normaali teräspullon välillä. Meinan onko jokapuolla eurooppaa samanmoinen tankkaus suutin, millä tankataan se tankki, niin miksei voi tankata Suomipulloa, jos hankkii siihen sen takkipullo täyttö adapterin, vai mikä se.
Tp
Mielenkiinnosta vain kysäsen koska emme taida ikinä mennä euroopaan, ja pohjosmaissahan pärjää noilla reisunpätkilä, kun kaasulla toimii vain jääkaappi, ja hella.
Muttasiis mikä on ero tankkipullon, ja normaali teräspullon välillä. Meinan onko jokapuolla eurooppaa samanmoinen tankkaus suutin, millä tankataan se tankki, niin miksei voi tankata Suomipulloa, jos hankkii siihen sen takkipullo täyttö adapterin, vai mikä se.
Tp
Voi suomi pulloa tankata. Kun löytää paikan mikä suostuu siihen. Ja että osaa matematiikkaa senverran ettei mene koppi lunastukseen. Minä en ainakaan reissullani käytä aikaa sellasen etsimiseen.
Tankkipullon saa tankattua LPG asemilla. Euroopassa on 4 erilaista pistoolia käytössä, eli 4 adapteria mukana. Ja tankkaa kun kohdalle osuu, vaikka menis vaan muutama litra. Tankkauspaikkoja on useita, tällähetkellä 46209 kpl…
Jonkinlainen hinnanero tuntus kaasussa olevan. Pressocenter lohjalla 1,5€/l ja viron puolella 0,699. Paitsi jos tuo presson hinta on suomalaiseen tyyliin kilo eikä litra kuten muualla maailmassa.
Liitetiedostot
01d34a7a-f01e-49e4-9b37-e1baf50ffe38.jpegNiin jäi tarkentamatta. En tarkoianut että voi tankata, tai pitäisi. Mutta mikä on niiden rakenteellinen ero. Se kiinnosti ihan uteliaisuutta.
Onhan tuota tullut pohdiskeltua, miksei EU ole harmonisoinnut noita pulloja.
Kuitenkin se kielsi taannoin Suomelta ottaa käyttöön konsti, että muuttaa pieni henkilöauto mopoautoksi. nuorille, ja miksei meille vanhoille, koska se on turvallisempi liikenteessä, kun nuo muovikopperot, kun aikanaan tulee ajokortin aika täyteen, niin viimeseksi kauppa-autoksi.
Syynä oli, että kun ei muualla euroopasa ole semmonen käytäntö, niin ei mekään saada.
Tp
Voi suomi pulloa tankata. Kun löytää paikan mikä suostuu siihen. Ja että osaa matematiikkaa senverran ettei mene koppi lunastukseen. Minä en ainakaan reissullani käytä aikaa sellasen etsimiseen.
Tankkipullon saa tankattua LPG asemilla. Euroopassa on 4 erilaista pistoolia käytössä, eli 4 adapteria mukana. Ja tankkaa kun kohdalle osuu, vaikka menis vaan muutama litra. Tankkauspaikkoja on useita, tällähetkellä 46209 kpl…
Ei mene vakuutusyhtiön lunastukseen, sillä kun kieltotarrat tavallisen pullon täyttöön, niin vahingot ihan omasta pussista.
Hyvän päätöksen teit, en ole itse kyllä katunut tankkikaasupullon hankintaa… toiselle se tuntuu olevan kai liian kallista…
Niin jäi tarkentamatta. En tarkoianut että voi tankata, tai pitäisi. Mutta mikä on niiden rakenteellinen ero. Se kiinnosti ihan uteliaisuutta.
Onhan tuota tullut pohdiskeltua, miksei EU ole harmonisoinnut noita pulloja.
Kuitenkin se kielsi taannoin Suomelta ottaa käyttöön konsti, että muuttaa pieni henkilöauto mopoautoksi. nuorille, ja miksei meille vanhoille, koska se on turvallisempi liikenteessä, kun nuo muovikopperot, kun aikanaan tulee ajokortin aika täyteen, niin viimeseksi kauppa-autoksi.
Syynä oli, että kun ei muualla euroopasa ole semmonen käytäntö, niin ei mekään saada.
Tp
Rakenteellinen ero on se että tankkipullossa on ylitäytönestin joka jättää pulloon 20% ilma/kaasutilaa. Jos tavallinen pullo tankataan täyteen ja se lämpenee niin 1° C lämpötilan nousu nostaa pullon painetta 7 bar.
Viiden asteen lämmönnousu avaa pullon varoventtiilin ja tyhjenee 30 bar:n voimalla nestemäistä kaasua suihkuttaen.
@timppa
Kitos Timo selvityksestä, nyt voi alaka tumaileen muita asjoita. Järkikinhän sanoo, jos haluaa tankattavan pullon, niin miksi sitten tavalliseen sitä, ja riskeeraa turhaan.
On hyvä että on molempiin omansa, ja jos euroopasa tankilla pärjää, nin hyvä homma.
Kaasu on leikitöntä ainetta, kuten vahvavirta sähkökin, eli ammatti hommaa. Olen aikanaan sattunut rakennuspalopaikalle, kun siinä sisällä ollut kaasupullo räjähti. Se oli jysäys, ja sen kylessä kun tutkivat oli nyrkin mentävä repeämä.
Minulla on haave, että kun jääkaapi sanoo itsensä irti, niin laittasin kompurakapin, ja ehkä onnistuisi hellikin sähkölle. Koukku autoon, peräkärry, ja aggrekaatti. Mutta nykyisenä riittäää pullo yli vuueksi, mitä ollaan tähän asti ajeltu.
https://www.ikh.fi/fi/aggregaatti-3-0kw-r3000-avr-bensa-r3000?gclid=EAIaIQobChMIkdvksZCI-gIV3BV7Ch1KGQWuEAAYASAAEgIvHvD_BwE Kahtelin tarvikkeesta kirkolla, tuommosta. Sehän antasi sähköö kotiinkin kylymälaitteisin, ja valoihin.
Tp
Oikeen tommonen kartalla värikoodi mikä adapteri missäkin maassa. Kuten huomaatte, Suomessa käy mikään.
Liitetiedostot
2ef88083-374b-4834-a640-b32be14e098c.jpegOikeen tommonen kartalla värikoodi mikä adapteri missäkin maassa. Kuten huomaatte, Suomessa käy mikään.
Saksassa on tarvittu kahta erilaista adapteria…
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.