Talvirenkaat
LAINE JUHA
06.09.2006 16:28
Olen suht uusi karavaanari ja haluaisin tiedustella onko kokemuksia matkailuautossa kitkarenkaista verrattuna nastarenkaisiin.
VARIS VESA
07.09.2006 09:36
Miulla on ollu ainoastaan kitkat ja hyvin on pelittäny etelästä pohjoseen.
-vesku
PUTTONEN MATTI
08.11.2006 19:24
Mietihän nyt kun auton sivuprofiili voi olla parikymmentä neliötä, ja tuut metsän suojasta vaikkapa peltoaukealle missä on kova sivutuli ja tie liukas. Kumpihan siinä sitten pitää nasta vai kitka. Ajan siviliautolla kitkarenkailla, muttei kyllä käynyt edes mielessä ostaa matkailuautoon kitkoja. Toi että joku pärjää jollain ei ole mikää todiste mistään, oon mäkin pärjännyt kesärenkailla koko talven silloin kun ei ollut pakollista käyttää talvirenkaita.
RAPO MARKKU T
08.11.2006 20:46
Esittämääsi kysymykseen tuskin on yhtä oikeaa mielipidettä, koska kokemukset perustuvat erilaisiin kulkimiin joissa on erilainen painonjakauma, erilevyisiä renkaita jne. Lisäksi vaikuttaa keli. Mutta ennenkaikkea eniten vaikuttaa se kuski. Kokemukset riippuvat hänen ajotavastaan, ennakointikyvystään ja kokemuksestaan.
Itse käytän nastarenkaita, koska ostaessani auton ne tulivat kaupassa mukana. En ole harkinnut muuta vaihtoehtoa, koska se ei ole tällä hetkellä ajankohtainen.
VIITANEN TAPIO
08.11.2006 21:49
Jarrutuksessa se viimeinen metri voi olla kallis,siis pysähtyykö vai ei. Kaikki liikennevahingothan maksavat kuitenkin vakuutusten ottajat loppujen lopuksi.
Nastarengas (ja hyvät sellaiset joissa on reilusti pintaa ja nastat tallella.) on paras vaihtoehto.
T.Viitanen
NOUSIAINEN MARTTI
08.11.2006 22:16
Ai niinku sen takia ettei tarttis kun yhdet renkaat?
Jotka ei ole hyvät kumpanakaan vuodenaikana!
Kyllä kitkarenkaan käyttäjät, ainakin henkilöautoihin vaihtaa kesällä tavalliset kesärenkaat.
Talviaikaan kun ei voi siitä kelistä olla varma varsinkin jos olet kauempana kotoa.
MOUHU JUSSI
09.11.2006 07:59
Meitillä 2 as-autossa kitkat ja useammassa uudessa henkilöautossa kitkat.Eikä nastoja tule meitin autoihin."Hörhöläisten"juttuja etteikö kitkoilla pärjää.Eipähän kaikilla raskaan liikenteen vehkeilläkään ole nastoja.Jotta näin tänä aamuna.T:JUSSI
TERNI KIMMO
09.11.2006 12:18
Kitkojen lumipito on pääsääntöisesti parempi ja painavassa autossa nastan hyöty varsinkin vetävällä akselilla on niin ja näin,nastan liike nääs lämmittää kulutuspintaa jolloin pito huononee radikaalisti,tämän takia raskas kalusto käyttää nastoja pääsääntöisesti vain vapaastipyörivillä akseleilla.Kitkarenkaan etuna myös keskieuroopan nastakielto,keväällä täällä täys talvi,eteläranskassa keskikevät,luistele siinä sitten alkumatka kesärenkailla,lisäbonuksena vuoriston lumikelit ym..Nykykitkoilla on tosin turha kuvitella ajavansa ympäri vuoden,sulavat helteillä alta silmissä.
WILHELMSSON LEIF
09.11.2006 12:30
Tein matkan Pohjanmaan rannikolta Joensuuhun erittäin huonossa kelissä 27.10 - 29.10 ei mitään ongelmia mutta jos olisi ollut alla kesän ajetut kitkarenkaat niin olisi saanut jäädä kotiin.
T:Leif
NYYSSÖNEN KAJ
09.11.2006 14:19
Ajan kesäkumeilla ympäri vuoden, mutta auto painaa 12 tonnia tyhjänä. Takarenkaani ovat sen verran vanhat (ikä) että niiden pito on heikentynyt iästä johtuen. En lähde pahoihin keleihin asautolla sen tähden. kulutuspintavaatimus on 1mm kesät talvet.
NiinKaj
PUTTONEN MATTI
09.11.2006 18:46
Ota Juha nastarenkaat jos haluat muutakin kuin pärjäillä. Mäkin oon juossu munasiltaan saunasta avantoon ja pärjänny hyvin, mutta normaalisti mä pistän talvella sen verran päälle ettei tule kylmä.
Mä oletaan ettet sä tarkoittanut sun kysymyksellä "pärjäämistä" ja sä kysyit mikä on järkevä ratkaisu. JA SE ON NASTARENGAS
GRANBERG ANDERS
12.11.2006 18:45
olen sama mieltä mattin kanssa että nasta rengas on oikea vaslinta. kaikki apu mikä saa kanatta otta. matkailuauto on epäkitolinen talviajokki. pitkä taka ylitys suuri sivu pinta alla. ostin itse uudet nasta renkaat juuri vanhat oli kuin uudet mutta yli 7 vuotta vanhoja miselinejä. Ero on kuin keski kesällä ja sydän talven valolle. uudet on komhot eli ei mikän niin tunettu merki pinta on kuin hakkapelitalla. ylätvän hiljaiset ja pitoa tuntuu olevan jos verta vanhoihin. ja pitä aina muista että jos jotain satu niin kaikki turvalisuta lisävä on ollut halpa. henkilövankoja ei voi rahassa mitata.
KALLELA PENTTI
12.11.2006 22:32
On ollut molempia ja tulos omakohtaisesti ettei kitkoilla jääkelillä onnistu matkanteko...... siksi AINA talvella nastarenkaat .... matka-autossa tosin samat kesällä ja talvella painon vuoksi....... ainakin toistaiseksi....
AHONEN KAI
13.11.2006 03:11
Meillä kitkakummit läpi vuoden,kestävät n.40tkm vähän joutuu kieli keskellä ajelemaan syksyisin, kun päästään yleensä vasta jouluviikolla lähtemään etelän maille.
VARIS VESA
21.11.2006 08:43
Senverran tarkennusta eka viestiini, että kesällä suvikumit ja talvella kitkat. Olen vaihtamassa ajopeliä ja uskon edelleen tilaavani kitkat uuteen vermeeseen. Hiukan mietityttää kun seuraava on etuvetoinen.
Onkohan kenelläkään kokemuksia miltä tuntuu ajaa etuvetoisella kun on tottunut hyvään takavetoon etenkin talviolosuhteissa?
JYLKKÄ PEKKA
21.11.2006 16:15
Molemmat on ollut,talvikelillä etuvetoinen on kuin yrittäis vasaraa heittää varsi edellä,sitä voi kokeilla ilman autoakin :)
NYYSSÖNEN KAJ
21.11.2006 16:25
JYLKKÄ PEKKA
21.11.2006 18:56
Molemmilla olen talvella vetänyt tytön hevoskoppia kisoissa ja valmennuksissa,vaattii muuten etuvetoisella hyviä hermoja ja varsinkin hevoselta,ne manesin ja tallien pihat on monasti mitä ovat,kyllähän se näin on että ei paljon tarvii olla vastasta niin siinä etupään kynsiä istuu ja jos olet risteyksessä missä pikkuisen vastasta ja letka autoja takana ja siihen jäät mäkeen,se muuten syö miestä :(
HAATAJA LASSE ERKKI
21.11.2006 19:53
Itse valitsin nasta renkaat koska täällä pohjoisessa,oulussa ei kitkat pidä.Perustelut ovat aivan selvät.Edellisistä vastauksista käy selville että sivuttaispito ei ole kitkarenkailla läheskään niin hyvä kuin nastoilla.Kokemusta on molemmista renkista.
NYYSSÖNEN KAJ
21.11.2006 19:53
Pekka Selitys on hyväksytty!
Itsekkin joudun noit hevosia kuskaamaan sen verran errä sitä ymmärtää että vetopyörillä pitää olla yli puolet painosta tai muuten ollaan pulassa. Meillä tyttäret eivät suosi muita talvella vetoautoksi kuin nelipyörä vedolla varustettuja. Talvella me otamme hevosen sisään matkailuautoon jolloin saamma lisää pitoa kun heppa seisoo vetävän pyörän päällä.
http://groups.msn.com/kajnyyssonen/matkailuauto.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=11
JYLKKÄ PEKKA
22.11.2006 19:27
On muuten melko leuhkat oltavat tuolla teidän pollella kun saa matkustaa matkailuauton sisällä,onko se rodultaan PV ?
NYYSSÖNEN KAJ
22.11.2006 20:23
Kyllä PV ja loput vettä.
No leikki leikkinä.
HÄLVÄ TEUVO
26.11.2006 09:21
Mulla on ollut kahdessa viimeisessä autossa kitkat. Ei mitään ongelmia. Semmoisia kelejä, joissa pitää ajaa supervarovasti on talven mittaan erittäin vähän. Mitä tulee ympärivuotiseen käyttöön niin ns raskaat hyotyajoneuvon renkaat sopivat. Henkilöauton rengas on eri juttu. Tieto ei ole omani vaan rengasammattilaisen. Nyt alla Michelin Agilis 81 ja hyvin menee koko ajan. Nyt ajettu 21000; kuluma vähäinen. Ajotapa pitää sovittaa kitkoihin. Jarrutusmatkat, kelin mukainen nopeus jne. Sama pätee tietenkin nastarenkaisiinkin. Molempi parempi.
TeeHoo
PELLIKKA ERKKI
30.11.2006 19:11
Jos sinulla jarrutusmatka kitkoilla on 50 metriä ja nastoilla 49 metriä ja edessä jarruttavan ajoneuvon perä 49,5 metrin päässä, kyllä siinä paljon puhutut Larssenit solahtaa lattialle, anopista ei niin väliä.
VIITANEN TAPIO
05.12.2006 22:23
Mouhun Jussille: Valitettavan usein nuo raskaanliikenteen autot ovat just niitä tieltä suistuneita.
VIITANEN TAPIO
05.12.2006 22:27
Kirjoitatko jatkoa jos "pistät metsähallituksen puolelle?"
PUTTONEN MATTI
18.12.2006 22:07
Tässä taidettiin alunperin kysyä talvirenkaita matkailuautoon ! Mä ainakin henkilökohtaisesti toivon, ettei tää vasaranheittäjä ajele millään vehkeellä eikä renkailla, kun ei tunnu olevan vähäisintäkään tietoa auton ajamisesta. Vasarahan on tarkoittu naulan lyömiseen, ei suinkaan heittämiseen, ja sitä naulaa on helpompi lyödä sillä painavammalla päällä eikä suinkaan varrella. Eli siellä missä on voima menee edeltä ja se varsi seuraa sitä voimaa niinkuin etuvetoautossakin. Voidaan sanoa pääsääntöisesti, että etuvetoinen auto on helpompi ja turvallisempi ajaa liukkailla keleillä. Sen lisäksi etuvetoisella pääsee paremmin syvässä lumessa ja jos se jää kiinni, niin melkein poikkeuksetta etuvetoinen irtoaa peruuttamalla tilanteesta.
HÄLVÄ TEUVO
18.12.2006 22:18
Juu. Tee niin Sinäkin!
TeeHoo
PALIN MATTI
19.12.2006 07:17
Näyttää nyt siltä, että se tämä "vasaranheittäjä" muisti koko asian väärin. Takamoottorinen takavetoinen auto on se, jota verrattiin aina vasaran heittämiseen varsi edellä. Ei siis koskaan etuvetoinen.
Ja tuosta lumessa kulkemisestakin kaima puhuu viisailla sanoilla. Muistan, kun nuorena miehenä autosuunnistuksen tiimellyksessä tuli aina välillä vedettyä semmonen hutilähtö johonki talviseen umpihankeen. 100A Datsun tuli sieltä aina pois omia jälkiään myöten. Siis niin syvältä, kuin 100A:n vauhdillakin sai ajettua umpiseen, niin aina tuli omin neuvoin pois. Edellistä autoa, Volvo Amazonia ei saatu joskus vastaavassa tilanteessa pois kinoksesta kuin vasta keväällä!
No nämä etu- ja takavetoasiathan ovat jo niin vanhoja, ettei niistä kukaan enää viitsi edes aloittaa keskustelua, paitsi ehkä jotkut myöhäisheränneet...:-))
HARJULAMPI JUKKA
19.12.2006 17:01
Vanha totuushan on, että jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliössä, vaan ajotaito ei kasva samoin.
Molemmanlaisilla renkailla pärjäilee olosuhteet huomioiden ja molemmissa on sehä hyviä että huonoja ominaisuuksia.
WILHELMSSON LEIF
19.12.2006 21:31
Ja vielä ajetaanko sillä autolla jatkuvast kaikissa keleissä keski/pohjois Suomessa tai vaan eteläsuomessa kun on hyvä keli.
JYLKKÄ PEKKA
24.12.2006 13:22
Tervehdys Matti
Vähäinen tieto autolla ajosta jahtuu siitä että ABCE kortti on ollut vasta vuodesta -75 ja leipänikin olen sillä hommalla muutamia vuosia tienannut.Tämä kortti on aivan oikella inssinajolla saatu ei voitettu arpajaisista.
Hyvää joulua ja turvallisia kilometriä sulle Matti
JYLKKÄ PEKKA
25.12.2006 23:37
Joulutervehdys Puuttonen
Vaikka sinusta henkilökohtaisesti tuntuis siltä että minun pitäis pysyä kaikista ajettavista vehkeistä erossa kun ei ole vähäisintäkään tietoa ajamisesta pidosta ja renkaista niin on pakko valottaa taustoja. Vuoden vaihteessa tulee yhtäjaksoisesti kaksikymmentäneljä vuotta tullut ajettua jonkinlaista lelua jossa parhaillaan akselipaino on 91 tn , nousukulma yksi neljään ja talvikeli,näistä tilanteista selviää poikkeuksetta peruuttamalla.
Hyviä ja turvallisia etuveto kilometrejä,irroitellaan peruuttamalla.